jordenrundt Skrevet 23. februar 2023 #1 Skrevet 23. februar 2023 Hei Vi har tenkt til å backpacke rundt i sørøst Asia i ca 1 år. Har 2 stk barneskolebarn 7 og 10 år. (Vi var på 6 mnd tur før de begynte på skolen) Noen som har gjort dette eller veit om noen som har? Noen som har noen tips om reiseblogg? Trenger info/tips ang: 1.Hvordan det er å ta ut av skole for 1 år. 2.Hvordan det er å komme tilbake for barna( kan en risikere å måtte bytte skole). 3. Hjemmeskole på tur for å følge skoleruta.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #2 Skrevet 23. februar 2023 Kunne tenke meg å gjøre dette selv. Tror barna lærer veldig mye på turen. Men hadde nok tatt med mattebok og lesebok, og gjort litt hver dag. Slik at barna får den treningen de trenger i disse fagene. Ikke lett for dem om de blir hengende etter i disse fagene. Anonymkode: 26037...50c 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #3 Skrevet 23. februar 2023 Vi har gjort dette En fantastisk opplevelse. Vi reiste med en 2 åring og en 10 åring. vi tok kontakt med opplæringskontoret i kommunen og informerte om planene våre. Vi fikk tildelt rektor på barnets skole som skulle følge opp opplæringsansvaret, mens vi var borte. Vi skrev gutten ut av skolen. Vi hadde tilgang til Its learning og planene til skolen. Vi hadde med en mattebok og Pc, samt en lærerveiledning til matteboka😅 I teorien kan barnet bli bedt om å bytte klasse, men i praksis skjer dette så og si aldri. Vi sendte reisebrev til klassen en gang pr måned - norskleksa til gutten. Vi fulgte opp alle prøver og diktater selv. Når vi kom tilbake hadde vi en samtale med rektor om hvordan vi hadde fulgt læreplanen og gutten startet i 6.klasse med sine venner. Det er mye læring i en sånn tur, spesielt om dere er flinke til å oppsøke historiske steder, søke dette opp på nett før og etter besøk. Anonymkode: b4183...245 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #4 Skrevet 23. februar 2023 Det er foresatte som da står for opplæringen. Det er da å sette seg inn i lærerplan og lage et undervisningsløp det året. Barna kan miste skoleplassen og det må dere være bevisste på. Anonymkode: 0fcb7...62e 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #5 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er foresatte som da står for opplæringen. Det er da å sette seg inn i lærerplan og lage et undervisningsløp det året. Barna kan miste skoleplassen og det må dere være bevisste på. Anonymkode: 0fcb7...62e Alle barn har rett på skolegang i Norge. Klart ungen får skoleplass når de kommer hjem igjen. Ts, Reis! For en fantastisk opplevelse for hele familien ❤ Ingen barn har vondt av å oppleve forskjellige kulturer og språk. Da jeg gikk på barneskolen var det barn i klassen som var borte i et år. De skle rett tilbake i klasserommet som om de hadde vært der hele tiden. Forskjellen var at de kunne flere språk og var mange erfaringer rikere. Jeg vil også gjøre dette! Lever jo bare en gang 🤗 Anonymkode: bef3d...496
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #6 Skrevet 24. februar 2023 Dere kan eventuelt kikke på Globalskolen. De tilbyr nettbasert undervisning for barn i tilsvarende settinger. Anonymkode: bc5e7...58d
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #7 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Alle barn har rett på skolegang i Norge. Klart ungen får skoleplass når de kommer hjem igjen. Ts, Reis! For en fantastisk opplevelse for hele familien ❤ Ingen barn har vondt av å oppleve forskjellige kulturer og språk. Da jeg gikk på barneskolen var det barn i klassen som var borte i et år. De skle rett tilbake i klasserommet som om de hadde vært der hele tiden. Forskjellen var at de kunne flere språk og var mange erfaringer rikere. Jeg vil også gjøre dette! Lever jo bare en gang 🤗 Anonymkode: bef3d...496 Ja, krav på, men ikke nødvendigvis samme skole. Anonymkode: 0fcb7...62e 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #8 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, krav på, men ikke nødvendigvis samme skole. Anonymkode: 0fcb7...62e Så negativ da. Godt tur, TS! ❤ Høres utrolig spennende ut! Anonymkode: bef3d...496
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #9 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så negativ da. Godt tur, TS! ❤ Høres utrolig spennende ut! Anonymkode: bef3d...496 *God tur Anonymkode: bef3d...496
NysgjerrigeNilsi Skrevet 24. februar 2023 #10 Skrevet 24. februar 2023 Det går nok helt fint! 👌 For en fantastisk opplevelse! Jeg har ingen erfaringer med det, men tenker vi bare kan ta en liten titt tilbake til de siste to-tre årene med korona 😉 Hvordan påvirket hjemmeskole og karantene dine barn? Lærte de mer eller mindre? Fikk de lekser/opplegg når de evt var hjemme i karantene? Det jeg lærte var at å ta ungene ut av skolen i en lengre periode ikke utgjør noen forskjell 🙂 Utbyttet de får av å reise rundt i ett år er ufattelig mye større enn det de får av å ikke gjøre det.
Leselusa Skrevet 26. februar 2023 #11 Skrevet 26. februar 2023 Tråden er ryddet for spekulasjon og avsporing, samt svar til dette. Mvh. Leselusa, mod. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå