Gå til innhold

Hva kommer det av at mange menn har så misforstått form for god selvtillit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kommer det av at en del menn tror at de kan og vet alt mulig uten at det slett ikke er tilfelle. Selvtillit så det holder uten å ha grunnlag for det? Utrolig provoserende, og liten selvinnsikt…c’’.)!

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De later som. Eventuelt er de for dumme til å vite at de er dum. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dunning-Kruger effekten.

Anonymkode: f97f1...3c8

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Det fungerer i alle fall. 

• Liker 1
Skrevet
Rødstrupa skrev (14 minutter siden):

Hva kommer det av at en del menn tror at de kan og vet alt mulig uten at det slett ikke er tilfelle. Selvtillit så det holder uten å ha grunnlag for det? Utrolig provoserende, og liten selvinnsikt…c’’.)!

Dette er et problem spesifikt for menn? 

• Liker 2
Skrevet

Det må vel være et slags urgammelt overlevelsesinstinkt?

Anonymkode: 4a7a5...cfb

• Liker 1
Skrevet
Snok1 skrev (6 minutter siden):

Dette er et problem spesifikt for menn? 

Som oftest, ja.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som oftest, ja.

Dette er noe du vet eller tror du vet? Er du mann eller kvinne?

Skrevet
Snok1 skrev (3 minutter siden):

Dette er noe du vet eller tror du vet? Er du mann eller kvinne?

Jeg er en kvinne som ofte har blitt belært av uvitende menn som ikke vet hva de snakker om, de bare liker å høre sin egen stemme. Både som student og i arbeidslivet. Det gjelder selvsagt ikke alle menn, men mange.

Det merker man spesielt som kvinne i en mannsdominert bransje.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er en grunn til at mansplaining er et viden kjent og brukt uttrykk. 

Anonymkode: 74560...71e

• Liker 7
  • Nyttig 1
Gjest Abendstern
Skrevet

Kvinner og menn er helt like der. Det er fremgangsmåten som er ulik. Menn er generelt mer brautende. Kvinner har en tendens til å baksnakke og sabotere i det skjulte. Jeg jobber i et kvinnedominert yrke, så er ganske lett  observere dette. 

Skrevet

Det er bare å se på oppveksten til jenter og gutter. Førstnevnte blir tidlig gitt ansvar. De er nødt til å hjelpe til og lærer ved å gjøre. De får mestringsfølelse av egne handlinger, og får en egen selvinnsikt. Gutter derimot blir sydd puter under armene på og seiler gjennom oppveksten ved å høre hvor flinke de er, uten å måtte gjøre noe for det. De ender opp uten selvinnsikt fordi de aldri har måttet arbeide for seg selv og ha ansvar for seg selv.

Anonymkode: 8858a...866

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det enkle svaret er at de tenker mindre. Satt på spissen selvfølgelig. Kvinner er generelt mer forsiktige og tilbaketrukne. Menn har i større grad troen på seg selv og egne evner. De er mer høylytte og tar flere sjanser, og tenker ikke alltid over konsekvensene av sine handlinger. Derfor er det mange som gjør og sier ting uten å tenke over hvordan det mottas i andre enden.

Dessuten har det jo alltid vært "a man's world" så det er mer naturlig for menn å oppføre seg slik enn det er for kvinner. 

Men så er jo alle forskjellige da, så dette gjelder selvfølgelig ikke alle.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kvinncels ass...

Anonymkode: 118d9...a8d

Skrevet

Lagt merke til det selv. Har gode samtaler med en del menn jeg, men det er dem man ikke orker og. De dominerer hele samtalen og de kan og vet alt. 

Anonymkode: 61553...cf8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er en kvinne som ofte har blitt belært av uvitende menn som ikke vet hva de snakker om, de bare liker å høre sin egen stemme. Både som student og i arbeidslivet. Det gjelder selvsagt ikke alle menn, men mange.

Det merker man spesielt som kvinne i en mannsdominert bransje.

Jeg tviler ikke på erfaringen din og beklager den.

Skrevet

Vet ikke. Men at det er noe i det, er veldig sant. Men er ulike områder. Menn tøffer seg gjerne på politikk og nyheter, uten nyanser. Min far er også sånn, selv om jeg er kjempeglad i ham, orker jeg ikke snakke med ham om politikk. Han er så enøyd og mener han har rett, nyanser finnes ikke. Andre sannheter finnes ikke. Likevel babler han i vei, helt uten å tvile på om han besitter kunnskap nok til å gjøre det.

Anonymkode: 6b265...215

• Liker 1
Skrevet

Ikke helt det samme, men en del menn er også irriterende slitsomme på å rakke ned på andres biler, favorittlag i fotball osv. Normalt oppegående menn ellers, som plutselig nærmest slenger dritt til andre. En god kompis elsker å påpeke hva slags drittbil jeg kjører (Ford), eneste merket som duger ifølge han er Mercedes. Min ti år gamle Ford har kun kostet meg en og annen slitedel, mens på hans grisedyre og nyere Geländewagen har han brukt 300000 i reparasjoner bare siste to måneder og det er noe hele tiden med den. Broren min høres ut som en tulling når han rakker ned på andre fotballag, mens hans eget favorittlag taper gang på gang. Sånn oppførsel,  med å rakke ned på andre, har jeg ikke sansen for og dette synes jeg er en mannegreie.

Anonymkode: fab92...08b

• Liker 3
Skrevet

Er nok heller det at for mange kvinner har veldig lav selvtillit.

Anonymkode: a345f...77a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke helt det samme, men en del menn er også irriterende slitsomme på å rakke ned på andres biler, favorittlag i fotball osv. Normalt oppegående menn ellers, som plutselig nærmest slenger dritt til andre. En god kompis elsker å påpeke hva slags drittbil jeg kjører (Ford), eneste merket som duger ifølge han er Mercedes. Min ti år gamle Ford har kun kostet meg en og annen slitedel, mens på hans grisedyre og nyere Geländewagen har han brukt 300000 i reparasjoner bare siste to måneder og det er noe hele tiden med den. Broren min høres ut som en tulling når han rakker ned på andre fotballag, mens hans eget favorittlag taper gang på gang. Sånn oppførsel,  med å rakke ned på andre, har jeg ikke sansen for og dette synes jeg er en mannegreie.

Anonymkode: fab92...08b

Kunne ikke annet enn å le da jeg leste dette; kjenner igjen typen😅Når det er sagt, så har jeg opplevd å bli belært av kvinner like mye da…(jeg er kvinne selv). Men de er ikke så brautende, det er mye mer subtilt🤔

Anonymkode: 08b64...b73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...