Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er normalvektig og ønsker å gå litt ned i vekt. Denne uken har jeg spist biff og biffstrimler til middag 5 av 7 dager. Det er både mettende, relativt kalorifattig, næringsrikt og proteinrikt. Smaker godt også! Rett og slett blitt veldig glad i rent rødt kjøtt. Men er det slik at det ikke er anbefalt mer enn en gang i uken? Jeg lurer på om noen her vet hvorfor? Jeg vil gjerne at dere ser bort fra klimamessig og dyrevern, jeg tenker kun på helsen. (Hjerte, kolesterol ???) Er kvinne, og spiser også to kokte egg om dagen. Resten er grønnsaker, frukt og litt brød.

Anonymkode: f4315...65d

• Nyttig 1
Skrevet

Storfekjøtt er egentlig ikke så ille i forhold til andre typer kjøtt. Om man ser på hva dyrene spiser, så spiser storfe en mye større andel av gress enn ting som genmanipulert soya og mais, som alt kraftfor er fullt av (med mindre det er øko), så på den måten er det ikke så noe galt med det.

Anonymkode: 3273c...212

• Liker 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Nei, rødt kjøtt er ikke farlig og er tvert imot det mest næringsrike du kan spise. Forskningen som ligger til grunn for advarslene mot rødt kjøtt er ekstremt tynne. Studier som viste ingen eller negativ korrelasjon mellom kjøtt og kreft ble utelatt, og så brukte man noen få studier der rotter som var genetisk predisponert for kreft fikk spise mye pølser og sånt. Da viste noen av studiene at det var en liten økning i forstadier til kreft. Det er heller ingen kjent grunn til at rent kjøtt av noe slag skulle være helseskadelig for mennesker.

Anonymkode: 4a764...fc0

• Liker 2
  • Nyttig 9
Skrevet

Jeg har blitt anbefalt mye kjøtt av legen pga IBS og har slanket meg som bonus. Føler meg mer opplagt og glad også.

Anonymkode: 1160c...728

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei, rødt kjøtt er ikke farlig og er tvert imot det mest næringsrike du kan spise. Forskningen som ligger til grunn for advarslene mot rødt kjøtt er ekstremt tynne. Studier som viste ingen eller negativ korrelasjon mellom kjøtt og kreft ble utelatt, og så brukte man noen få studier der rotter som var genetisk predisponert for kreft fikk spise mye pølser og sånt. Da viste noen av studiene at det var en liten økning i forstadier til kreft. Det er heller ingen kjent grunn til at rent kjøtt av noe slag skulle være helseskadelig for mennesker.

Ja for jeg føler de blander inn pølser og farseprodukter i anbefalingene, og det blir jo noe helt annet. Min fastlege minner meg ofte på at kvinner må spise mer rødt kjøtt. Men ble usikker nå når jeg leser anbefalinger ift kreft/hjerte/kar. Og jeg liker ikke at de blander klimahensyn og dyrevelferd inn i helseanbefalinger. Dette er jo selvfølgelig viktig, men bør ikke blandes fordi det er forvirrende. Tenker liksom at rent storfekjøtt på en måte er «alt man trenger» så jeg slipper å tenke så mye. Men vil jo ikke overdrive om det er skadelig..

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Storfekjøtt er egentlig ikke så ille i forhold til andre typer kjøtt. Om man ser på hva dyrene spiser, så spiser storfe en mye større andel av gress enn ting som genmanipulert soya og mais, som alt kraftfor er fullt av (med mindre det er øko), så på den måten er det ikke så noe galt med det.

Ok takk, det visste jeg ikke. Spiste mye kylling før, men har blitt helt hekta på biffkjøtt i det siste. Er egentlig ikke særlig hysterisk med mat, men følte liksom jeg hadde funnet min «supermat», men ble usikker på at det faktisk kun er anbefalt 1(!) gang i uken. Ville vite om det var helsemessig egentlig, eller kun ift bærekraft osv…

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har blitt anbefalt mye kjøtt av legen pga IBS og har slanket meg som bonus. Føler meg mer opplagt og glad også.

Min mage er også fornøyd med rødt kjøtt. Ingen plager, bare mett og god😊 

• Liker 1
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke genmanipulerte ting i norsk kraftfor. Til husdyr.

• Nyttig 7
Skrevet

De som sier mye kjøtt er sunt er enten veldig unge og/eller har aldri vært syke i sitt liv. Jeg er kronisk syk og ble merkbart dårligere da jeg spiste mer kjøtt på anbefaling fra homeopat, da han mente jeg hadde "proteinmangel". Men jeg hadde slett ikke noen "proteinmangel", for det jeg gjorde etter dette, var å kutte ut alt animalsk og erstatte med frukt og grønt, og ble mye bedre. Dette er 6 år siden og forbedringen har vart. Jeg trives veldig godt med en høy andel av frukt og grønt i kosten, og en ekstremt lav andel animalsk, om jeg spiser det i det hele tatt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De som sier mye kjøtt er sunt er enten veldig unge og/eller har aldri vært syke i sitt liv. Jeg er kronisk syk og ble merkbart dårligere da jeg spiste mer kjøtt på anbefaling fra homeopat, da han mente jeg hadde "proteinmangel". Men jeg hadde slett ikke noen "proteinmangel", for det jeg gjorde etter dette, var å kutte ut alt animalsk og erstatte med frukt og grønt, og ble mye bedre. Dette er 6 år siden og forbedringen har vart. Jeg trives veldig godt med en høy andel av frukt og grønt i kosten, og en ekstremt lav andel animalsk, om jeg spiser det i det hele tatt.

Hvilken sykdom har du?

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan ikke si at kjøtt generelt er usunt bare fordi det ikke fungerte for deg. Og "mer kjøtt" kan jo bety så mangt. Generelt ville jeg vært skeptisk til kostholdsråd fra homeopat.

• Nyttig 8
Skrevet

Rødt kjøtt er generelt veldig trygt, du burde mye heller fokusere på å ikke steke på for høy varme og bruke riktig olje. 

Anonymkode: 47c43...808

• Nyttig 8
Skrevet
59 minutter siden, anon01 said:

Også sånn ellers; bruk sunn fornuft. Så kommer man langt. 

Sunn fornuft tilsier at det er lurt å følge kostholdet til dem som er minst rammet av kreft og andre livsstilssykdommer. Det vil si urbefolkning som spiser tradisjonelt.

Det er også sunn fornuft å ikke spise mye av mat som gir deg hull i tennene, som brød og store mengder frukt.

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Å ja.. er heltent på det jeg.. rødt kjøtt altså. Fisk om dagen … ække så lett å få no napp her!!

Anonymkode: 8ea10...e9e

Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Sunn fornuft tilsier at det er lurt å følge kostholdet til dem som er minst rammet av kreft og andre livsstilssykdommer. Det vil si urbefolkning som spiser tradisjonelt.

Det er også sunn fornuft å ikke spise mye av mat som gir deg hull i tennene, som brød og store mengder frukt.

Sunn fornuft kan være mangt.

Du kan dø av alt. Alt er kreftfremkallende sånn sett i store mengder.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rødt kjøtt er generelt veldig trygt, du burde mye heller fokusere på å ikke steke på for høy varme og bruke riktig olje. 

Anonymkode: 47c43...808

Det beste er vel å bruke smør eller olivenolje. For all del ikke vegetabilsk olje som for eksempel rapsolje.

Anonymkode: fa962...193

• Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tullete sagt. Jeg har vært kronisk syk i 15 år. For 1 år siden fungerte jeg ikke i jobb og bare delvis som mor pga dårlig mage. Satt enten på do eller lå slapt i sofaen. Kjøtt har berget arbeidslivet mitt. Da jeg endelig kom til en lege som snudde opp ned på de klassiske kostholdsrådene så ble jeg et nytt menneske.

Å bagatellisere andre sin sykdom fordi du selv ikke fungerer best på kjøttrik diett blir bare for dumt. Ta deg sammen.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tullete sagt. Jeg har vært kronisk syk i 15 år. For 1 år siden fungerte jeg ikke i jobb og bare delvis som mor pga dårlig mage. Satt enten på do eller lå slapt i sofaen. Kjøtt har berget arbeidslivet mitt. Da jeg endelig kom til en lege som snudde opp ned på de klassiske kostholdsrådene så ble jeg et nytt menneske.

Å bagatellisere andre sin sykdom fordi du selv ikke fungerer best på kjøttrik diett blir bare for dumt. Ta deg sammen.

Jepp, jeg har mye av samme erfaring, bortsett fra at jeg ble anbefalt å spise mindre kjøtt og måtte finne carnivore-kostholdet på egenhånd. 

Jeg vil si at noen som bagatelliserer andres sykdom ikke har vært skikkelig syk selv. Den desperasjonen som følger med å være skikkelig syk over tid gjør at vi er villig til å prøve mye forskjellig og vi lærer at mennesker reagerer på forskjellige ting, til og med med de samme symptomene.

Jeg har for eksempel prøvd å kutte ut rødt kjøtt (og annet kjøtt) og levd på rent vegansk kosthold under oppfølging av helsevesenet. Jeg ble sykere av det. Skikkelig, skikkelig syk. Så kuttet jeg ut alt av planter på egenhånd og ble på kort tid friskere og så leget kroppen min seg selv litt etter litt, og nå fire år senere er jeg symptomfri så lenge jeg spiser kun animalsk og tilbake i full stilling. Og jeg har energi til overs til å holde hus og hage (selv om det er litt ektra å ta tak i etter å ha vært syk en stund...), være aktiv med dugnad i lokalsamfunnet og henge med venner og familie.

Rødt kjøtt er noe av det sunneste man kan spise! ❤️ Og det har reddet mitt liv. For en forskjell i livskvalitet før og etter carnivore altså!

Anonymkode: 91fd1...496

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet
anon01 skrev (13 timer siden):

Google TS. Googlet "Rødt kjøtt"

https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold-og-kreft/kjott-og-kreft/

https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/velg-magert-kjott/

Også sånn ellers; bruk sunn fornuft. Så kommer man langt. 

Men begge disse eksemplene er jo det jeg mener med at rent rødt kjøtt hele tiden settes i samme kategori som farseprodukter. Det må jo være forskjell på servelat, grillpølse og et rent stykke ytrefilet av storfe.

Det står flere steder at det er bevist at et stort inntak av blandingsprodukter er kreftfremkallende, også slenger de på «og det gjelder nok rødt kjøtt også», dvs synsing? 

Det er også fokusert på at man bør velge magre kjøttyper, men ytrefilet er da relativt magert? Med tanke på hvor store utfordringer nordmenn har med kostholdet, syns jeg det er rart å dra fram rent kjøtt som en slags versting og noe man bør begrense (max 500g i uka). Andre familie-hverdagsmiddager i Norge er jo typ kjøttkaker, fiskekaker, taco og spaghetti. Hvorfor snakker dem om rødt kjøtt i det hele tatt? Er det en skjult agenda?

Må legge til at jeg absolutt ikke driver med carnivore, jeg spiser all slags mat, mye grønnsaker, frukt og bær også. Men ble litt skuffet over å lese om min nye favorittmiddag..

ts

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...