Gå til innhold

Husarbeid hjemme og lommepenger, hvilke satser bør benyttes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to barn som er gamle nok til at dette nå bør innføres. Både for at de skal kunne gjøre noe nyttig og samtidig belønnes, samt avlaste de voksne. Mye som kan delegeres bort, men har nøyd meg med følgende:

Støvsuge (en gang i uka): 20 kr

Vaske opp (når mye nok til behov): 15 kr

Ta ut av oppvaskmaskina: 6 kr

Hente posten (for hver gang): 2 kr

Hente smør eller annet fra matboden i kjelleren: 1 kr

Noen som har tanker om dette? Spent på om det blir slik at det nærmest blir krangel om å få gjøre mest, eller motsatt!

Anonymkode: 3d16e...161

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er gamle nok barn? 

Hvorfor ikke gå over til betaling for den tiden de bruker? 

Ingen skal måtte betale for at et barn skal hente smør i kjelleren. Det er helt uten sidestykke feil. 

Anonymkode: 839bb...ca6

• Liker 7
Skrevet

Vi belønner ikke sånne ting. Det er ting de bidrar med fordi vi bor sammen, alle bruker oppvask, alle bruker smør, og alle støver...

Hvis de rydder i garasjen eller gjør noe annet spesielt, så er det litt annerledes, men å skulle betale sånt som det der hadde jeg aldri gjort. Ingen betaler meg for å ta oppvasken...

De har fått penger stort sett når de har trengt noe, uten at de har brukt mye på noe vis allikevel. De kan få en 50-lapp i uka for å disponere egne penger fram til neste uke, spare osv, men å skulle betale 1 krone for å hente smør i kjelleren blir bare å be om unger som ikke gjør noenting uten å spørre "hva får jeg for det?"

Anonymkode: 2aa8e...42f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Mine får lommepenger fra de begynner på ungdomsskolen. Denne summen er fast, uavhengig av hva de gjør. Ut over det skal de hjelpe til, der det trengs, når det trengs. De har noen faste oppgaver, som å rydde etter seg selv, rydde rommet sitt osv. Tenåringen vasker en del av sine egne klær og tar med noe av søsterens klær for å fylle opp maskinen. Det har mine gjort fra ca 12 års alder. Tenåringen lager av og til middag, ofte på eget initiativ. Lillesøster henter post og går ut med søpla. Vi har felles ryddetid hver søndag, mye er gjort på en time når alle bidrar. 

Jeg nekter å betale for oppgaver som er opplagt at de hjelper til med og jeg vil ikke ha unger som spør "hva får jeg for det" 

Anonymkode: ce7e2...89c

• Nyttig 1
Skrevet

Her må 9åringen innimellom:  hente ved, post, ta ut søppel/papp, ta ut av oppvaskmaskina, hente ting andre steder i huset, hjelpe til å dekke på, rydde.. Betaling: 0,- Jeg er sikkert en superslem mamma 🙈😅

Anonymkode: 02c8d...20b

Skrevet

Tror man kommer inn i en veldig dårlig sirkel om ungene skal forvente å få penger for å hente noe eller fylle i maskina. 

Her har alle faste oppgaver de skal gjøre (måke snø, gå morgen/kveldstur med hundene, støvsuge ulike rom ++), men de får ikke betalt for det. Lommepenger får de uansett hver måned, også finner jeg ekstra ting om de trenger ekstra penger, men da er det ikke normale husarbeidsting, men større oppgaver.

• Liker 1
Skrevet

Vi skiller mellom ukelønn og å bidra med husarbeid. Vi er alle en del av familien og alle må gjøre sin del av husarbeidet. Jeg synes det er viktig at de lærer å gjøre det fordi de er en del av familien, ikke for å få penger (dessuten får ikke voksne betalt for husarbeid heller). Ukelønn får de for å lære økonomi (bruker de hele ukelønna på én ting har de ikke råd til noe annet) og å spare til ting de ønsker seg.

Skrevet

Hvor gammel er de?

Når jeg var sånn 13 år fikk jeg 1000 kr i mnd, og hadde da en ganske lang liste med oppgaver i forhold til mine jevnaldrende. 
Disse pengene måtte brukes om jeg ville gå på kino, ønsket nye klær (som jeg egentlig ikke hadde behov for), ønsket meg ny telefon eller dataspill, osv. 

Oppgavene kunne være:
- Støvsuge hele huset en dag i uken
- Vaske stue- og kjøkkengulv en dag i uken
- Rydde rommet og kjellerstuen hver dag
- Vaske rommet og kjeller stuen en dag i uken (med sengetøy og alt som hører med)
- Vaske husets tre bad 2 ganger i uken
- Sette på en vaske maskin, en tørketrommel og brette litt klær hver dag
- Ta ut av oppvasken hver dag

Andre ting som å hjelpe med å rydde av bordet, ta egne klær i skittentøyet/tilbake til skapet, gå ned med søpla, tur med hunden, osv, var selvsagt og ikke noe jeg fikk betalt for. 

Mamma var veldig mye alene da pappa reise mye i jobb, og hun hadde full jobb selv + vond rygg. Så for å få alt til å gå rundt var hun avhengig av at jeg bidro. 

Jeg ser poengene til de som mener det er en uting å betale barna for å bidra i hjemmet, men jeg mener selv at jeg fikk en god forståelse av alt som måtte til for å kunne bo alene, både i hjemmet og med tanke på økonomistyring. Flyttet for meg selv når jeg var 16 (for å gå en linje på vgs som ikke fantes i nærheten) og mine foreldre tvilte aldri på om jeg var moden nok til å fikse det eller ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva er gamle nok barn? 

Hvorfor ikke gå over til betaling for den tiden de bruker? 

Ingen skal måtte betale for at et barn skal hente smør i kjelleren. Det er helt uten sidestykke feil. 

Anonymkode: 839bb...ca6

😂

"Hvor har du vært i en time?"

"Kjelleren og hentet smør..." 😂

Anonymkode: 6a4e5...075

• Liker 2
Skrevet

Min sønn får ikke lommepenger for vanlig husarbeid. Husarbeid skal han lære at man  må gjøre uten å få noe for det siden det er slik det bare er når man blir selvstendig. Hvis han skal ha lommepenger finner jeg på noe annet jobb som ikke er daglig husarbeid. Som å bli med å luke bedet osv 

Anonymkode: fca9d...d3b

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Her må 9åringen innimellom:  hente ved, post, ta ut søppel/papp, ta ut av oppvaskmaskina, hente ting andre steder i huset, hjelpe til å dekke på, rydde.. Betaling: 0,- Jeg er sikkert en superslem mamma 🙈😅

Anonymkode: 02c8d...20b

Jeg meldef deg til barnevernet. Slaveafbeid er det!😡

Anonymkode: fca9d...d3b

Skrevet

Vi belønner! 🙋‍♀️ 

Lave satser, men alt monner: 5kr for å sette inn eller ta ut av oppvaskmaskin, 2kr for å hente post/gå ut med søppel/bære skittentøy til vaskerom, 20/30kr for vaske bad, 20kr for p rydde rom, osv. 

Bruker appen Gimi. Funker greit, ingen er spesielt gira på å gjøre noe som helst 🤣 men det blir noen kroner av det. 
Ungdommen får 500kr i månedspenger, da skal badet vaskes en gang i uka (ellers trekker jeg 100kr), vaskes det flere ganger i uka belønnes det med 20kr. 
Gjør de andre ting kan det belønnes med bonus. 
Jeg synes det er viktig at ungene har egne penger, bruker egne penger, sparer egne penger. Og hvor skal de få det fra om ikke fra oss? Her får ingen en 200-lapp i hånda når de skal ut med kompiser, de vet hva de har på konto og de vet hvordan de kan få mer. 

Anonymkode: 46a14...5a9

Skrevet
EmKay skrev (4 timer siden):

Oppgavene kunne være:
- Støvsuge hele huset en dag i uken
- Vaske stue- og kjøkkengulv en dag i uken
- Rydde rommet og kjellerstuen hver dag
- Vaske rommet og kjeller stuen en dag i uken (med sengetøy og alt som hører med)
- Vaske husets tre bad 2 ganger i uken
- Sette på en vaske maskin, en tørketrommel og brette litt klær hver dag
- Ta ut av oppvasken hver dag

Dette syns jeg var mye for en trettenåring.

Anonymkode: 224e6...7cc

• Liker 2
Skrevet

Belønning for ting som bør være naturlig har omvendt effekt på motivasjon. Den kndre motivasjonen for å hjelpe til hjemme blir da borte og barna drives kun av ytre motivasjon som er penger. 

Les dere opp på litt psykologiske teorier rundt belønning før dere tar valget slik at dete gjør det informert valg. 

Indre motivasjon er viktig for meg å fremme i barna. 

Anonymkode: 7b487...4c5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi belønner! 🙋‍♀️ 

Lave satser, men alt monner: 5kr for å sette inn eller ta ut av oppvaskmaskin, 2kr for å hente post/gå ut med søppel/bære skittentøy til vaskerom, 20/30kr for vaske bad, 20kr for p rydde rom, osv. 

Bruker appen Gimi. Funker greit, ingen er spesielt gira på å gjøre noe som helst 🤣 men det blir noen kroner av det. 
Ungdommen får 500kr i månedspenger, da skal badet vaskes en gang i uka (ellers trekker jeg 100kr), vaskes det flere ganger i uka belønnes det med 20kr. 
Gjør de andre ting kan det belønnes med bonus. 
Jeg synes det er viktig at ungene har egne penger, bruker egne penger, sparer egne penger. Og hvor skal de få det fra om ikke fra oss? Her får ingen en 200-lapp i hånda når de skal ut med kompiser, de vet hva de har på konto og de vet hvordan de kan få mer. 

Og bare så det er sagt; OM de skulle si «hva får jeg for det?» når jeg ber om noe som ikke er en «oppgave» så svarer jeg jo bare enkelt og greit «ingenting»! 😄 Hvorfor skulle det være et problem? Tåler ikke ungene deres å få et ikke-positivt svar? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gjorde halvparten av alt husarbeidet da jeg var 13 år. Starta da jeg var 7 år også økte det for hvert år.

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har to barn som er gamle nok til at dette nå bør innføres. Både for at de skal kunne gjøre noe nyttig og samtidig belønnes, samt avlaste de voksne. Mye som kan delegeres bort, men har nøyd meg med følgende:

Støvsuge (en gang i uka): 20 kr

Vaske opp (når mye nok til behov): 15 kr

Ta ut av oppvaskmaskina: 6 kr

Hente posten (for hver gang): 2 kr

Hente smør eller annet fra matboden i kjelleren: 1 kr

Noen som har tanker om dette? Spent på om det blir slik at det nærmest blir krangel om å få gjøre mest, eller motsatt!

Anonymkode: 3d16e...161

Kommer an på alderen til barna det. Jo eldre, jo høyere lønn.

Anonymkode: f21b0...728

Skrevet

Da jeg var 13 hadde jeg 100% ansvar for badet. Tok det en gang i uken, fikk 400,- i mnd for det. Tjente aldri noe ekstra. 

Anonymkode: 924f7...499

Skrevet

Her er barna 9 og 11, de er fulltidselever og vi forventer at de møter opp på skolen hver dag, gjør sitt beste, oppfører seg ålreit mot andre og gjør lekser før andre ting (gaming etc) når de kommer hjem. 

De hjelper sporadisk til med ulike oppgaver som husarbeid, handling og matlaging, men dette er ikke noe vi betaler dem for å bidra med. 

De får penger på kortet hvis de skal noe eller trenger det, så lenge de gjør jobben sin som beskrevet i første avsnitt. Og vi snakker jevnt og trutt om økonomi, i og med at "penger på kortet" er et mer abstrakt begrep enn fysiske kontanter. 

Anonymkode: a3d90...52e

Skrevet

Mine barn får 200 kroner i måneden. De er 7 og 10. Ingen av dem har faste oppgaver men blir bedt om å hjelpe til etter behov. 

Setter inn penger på henholdsvis sparegris og konto. Mener det er viktig å lære å spare til ting og å oppleve at penger også forsvinner når man bruker noe. Lørdagsgodt får de i tillegg. 

Anonymkode: a0134...1b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, det var det nok. Men jeg var moden for alderen, og mamma trengte hjelpen. 1000kr var ganske mye for en 13-åring i mnd, hvertfall for 20 år siden. Med mindre oppgaver på listen kunne det nok også blitt mindre penger. Men det gikk helt fint for meg, og jeg synes det var verdt det 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...