Gå til innhold

Driver radiokanalene å samkjører reklamepausene sine?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hører på radio i bilen. Og hver gang en kanal går til reklamepause så ksifter jeg kanal. Men der har de også reklamepause. Så jeg skifter igjen og også denne har reklamepause.

Når reklamen er over er den over på alle kanaler samtidig.

Er dette bevisst samkjøring?

Anonymkode: 390bb...620

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En del av radiokanalene er jo egentlig den samme kanalen bare med ulik musikk og eventuelt ulik vert. Så de har koordinerte pauser i alle fall. 

Anonymkode: 576d2...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.2.2023 den 19.26):

Hører på radio i bilen. Og hver gang en kanal går til reklamepause så ksifter jeg kanal. Men der har de også reklamepause. Så jeg skifter igjen og også denne har reklamepause.

Når reklamen er over er den over på alle kanaler samtidig.

Er dette bevisst samkjøring?

Anonymkode: 390bb...620

Ja det virker sånn…er det samme med linær tv kanaler.

Anonymkode: 43c9f...425

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de fleste kanalene har nyheter på samme tid, hel eller halv eller begge deler, nyhetssendingene har gitt antall tid til å oppsummere nyheter på, reklamene har gitt antall tid på seg til å annonsere og tilogmed låter blir korta ned for å "passe" inn på radio. Så om de ikke samkjører, så er hele opplegget lagt opp til at det ofte vil være reklamepauser på alle kanaler omtrent samtidig, fordi innholdet de sender er tilpassa radio.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør akkurat det samme som deg, TS, bytter kanal når det kommer reklame.

Den eneste kanalen jeg kjapt kan svitsje til på radioen min er P13, den er garantert uten reklame og ofte har de ganske interessant musikk. 

Det er stort sett samme musikk på alle radiokanaler også, så å høre på radio 4-5 timer et par-tre dager på rad gjør at man hører samme sangene kanskje tre-fire ganger også. 

Derfor er jeg veldig glad for at vi oppdaget P13. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes sikkert noe regelverk om hvor ofte og lenge de kan ha reklamepause. Og siden programmer gjerne starter på hel klokketime, så blir vel reklamepausene automatisk samtidig.

Anonymkode: 5e5c9...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radio play, som har Radio Norge, og en rekke andre kanaler kan man kjøpe premium på, så man slipper reklamen :) De kjører også reklamer ganske likt, for å ha lyttere på reklamene, siden det er en måte tjene penger på. 

Flere andre er samkjørte ja, fordi de har ett felles studio som sender på flere kanaler samtidig, bare med ulik musikk. P4, P6, P7, P8, P9 og P10, f.eks har felles morgensending med Hilde og Hugin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...