Gå til innhold

Kva religion tilhøyrer du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synst det hadde vore artig å høyre kva religion/livssyn folk her inne har.

Sidan det er eit forum for religion, meiner eg. :)

Anonymkode: d4099...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tilhører jo den norske kirken på papiret, men er ikke troende.

Anonymkode: 5de02...dcf

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen religion tilhører jesus kristus som er sannhet ikke noe religion

Anonymkode: 14250...783

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tilhører jo den norske kirken på papiret, men er ikke troende.

Anonymkode: 5de02...dcf

Hvorfor melder du deg ikke ut? Dine skattepenger går til kjerka, de får penger fra staten basert på medlemstall.

Anonymkode: c846c...74d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor melder du deg ikke ut? Dine skattepenger går til kjerka, de får penger fra staten basert på medlemstall.

Det er lett å melde seg ut, bare å logge inn med BankID her: https://www.kirken.no/nb-NO/om-kirken/minside/inn--og-utmelding1/Inn- og utmelding/#:~:text=Utmelding av Den norske kirke,som blir brukt ved pålogging.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ingen religion tilhører jesus kristus som er sannhet ikke noe religion

Anonymkode: 14250...783

Så kristendom er ikke religion?:klo:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke meg du spør, men jeg er også medlem i statskirken uten å være troende. Jeg kommer til å være medlem så lenge en nær slektning lever, da det er veldig viktig for henne at alle i familien tilhører kirken. Gjør meg ikke noe å være medlem, men kommer til å melde meg ut så fort hun går bort.

Anonymkode: a7017...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke meg du spør, men jeg er også medlem i statskirken uten å være troende. Jeg kommer til å være medlem så lenge en nær slektning lever, da det er veldig viktig for henne at alle i familien tilhører kirken. Gjør meg ikke noe å være medlem, men kommer til å melde meg ut så fort hun går bort.

Men trenger hun å vite at du har meldt deg ut da?

Jeg er forøvrig ateist, meldte meg ut for ca 20 år siden.

Anonymkode: 66fee...91e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men trenger hun å vite at du har meldt deg ut da?

Jeg er forøvrig ateist, meldte meg ut for ca 20 år siden.

Nei, hun trenger ikke å vite det, men om hun spør (noe hun gjerne gjør, eller i alle fall snakker om), så har jeg ikke lyst til å svare henne med en løgn. 

Jeg er også ateist; agnostisk ateist, siden jeg ikke tror, men heller ikke mener at man med sikkerhet kan si at en eller flere guder eksisterer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er lett å melde seg ut av Human-Etisk forbund også 😊 Eller enda bedre aldri melde seg inn...

Anonymkode: 4293e...0fe

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er Bahai, åsatru, jainist og agnostiker. Tvilende, anarkist, sufi, buddhist og sjamanist. Jeg er også en slags hindu, og kveker. Leser og praktiserer religioner, men ingen dogmer! Alle har rett, hver på sitt vis.

Anonymkode: 47880...aee

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er romersk katolsk og aktivt praktiserende. Hvilken religion hører du selv til da, ts? 

Endret av Den Sagnomsuste
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er lett å melde seg ut av Human-Etisk forbund også 😊 Eller enda bedre aldri melde seg inn...

Altså, man må ikke være medlem av humanetisk forbund bare fordi man er ateist. Jeg har vært medlem i HEF i forbindelse med konfirmasjonene til barna for å få billigere konfirmasjon, men meldte meg ut straks siste var konfirmert.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er også lett, ja. Men hva har det med saken å gjøre? Det er forsvinnende få mennesker som er medlem i HEF uten å være enige med synspunktene deres. Ingen har blitt tvangsinnmeldt i HEF slik millioner av nordmenn har blitt i kjerka. De aller fleste ateister er heller ikke medlem i HEF.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på tråden: Jeg er, som nordmenn flest, ateist. Tilhører ingen religion, har ikke medlemskap i noen religiøs organisasjon og heller ikke i noen livssynsorganisasjon.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ingen, og ikke medlem - ufrivillig eller frivillig, i noen livssyn.  Heldigvis lot mine foreldre meg velge selv. 

Anonymkode: 3d714...fbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Da jeg skulle melde meg ut av kirken for mange år siden, så var det litt styr med nærmeste nærmeste familie pga det. Men jeg forklarte dem at det måtte de bare respektere, på lik linje som jeg skulle respektere at de var kristne. Det ble ikke mer diskusjon etter det. Selv om jeg er "ikke troende", så er jeg med familien når det er høytid, det synes jeg er helt greit, og de setter pris på det. 

Anonymkode: 74be1...529

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For å svare på tråden: Jeg er, som nordmenn flest, ateist. Tilhører ingen religion, har ikke medlemskap i noen religiøs organisasjon og heller ikke i noen livssynsorganisasjon.

Nordmenn flest er ikke ateister! En ateist går ut fra at det ikke finnes noen Gud, de er tilhengere av denne ideen. Noen som ikke vet, kaller man en agnostiker. Vær så snill å bruke ord riktig: https://snl.no/ateist

Anonymkode: 05a1d...7a7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilhører ingen religion, men jeg er medlem i statskirken, noe som er et bevisst valg. Jeg tror på Gud, og jeg tror på Jesus, men har en annen oppfattelse av så mye i Bibelen at jeg er ukomfortabel med å bli kalt "kristen".

Anonymkode: 05a1d...7a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...