Gå til innhold

Fett hår

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begynner å slite litt med fett hår, så er på utkikk etter en god shampoo mot dette.

Noen som sliter/har slitt med det samme og har tips til en god shampoo?

Anonymkode: 09010...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på hva som er årsaken til at håret ditt blir fett. Jeg har eksem i hodebunnen, så bruker den fra Sebamed med karbamid.

Anonymkode: 9bf68...106

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter selv med fett hår og sverger til denne shampooen 😊 Har brukt den i noen år og den er den eneste som vasker håret mitt helt rent, i tillegg til at jeg kan gå 3 dager uten vask i stedet for 2. Hvis du melder deg inn i kundeklubben til Lyko, får du også rabatt på den hvis du bestiller innen søndag ;)

Anonymkode: 54cdc...60d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende du har tørr hodebunn (det kan fort skje på vinteren) og da overproduserer hodebunnen fett, så da begynner man å bruke produkter mot fett hår som stripper håret for fett også blir det en ond sirkel, for da blir hodebunnen enda tørrere og produserer igjen bare mer og mer talg. 

Finn en fuktighetskur, gjerne beregnet på hodebunn, men kan også bare bruke vanlig hårkur for fukt og ha i hodebunnen. Det har hjulpet meg

Anonymkode: f950d...d32

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass ihvertfall på at uansett hvilken sjampo du bruker, at den ikke inneholder silikon.

Det er grusomt for mitt hår med tanke på at det ser fett ut.

Anonymkode: d57b3...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det kan hende du har tørr hodebunn (det kan fort skje på vinteren) og da overproduserer hodebunnen fett, så da begynner man å bruke produkter mot fett hår som stripper håret for fett også blir det en ond sirkel, for da blir hodebunnen enda tørrere og produserer igjen bare mer og mer talg. 

Finn en fuktighetskur, gjerne beregnet på hodebunn, men kan også bare bruke vanlig hårkur for fukt og ha i hodebunnen. Det har hjulpet meg

Anonymkode: f950d...d32

Enig i dette. Fet hodebunn kommer ofte av at hodebunnen egentlig er for tørr, og produserer for my talg for å kompensere. Prøv gjerne ACO Special Care behandling mot tørr hodebunn Den bruker du etter at du har vasket og tørket håret (eller når håret en "håndkletørt". Den tilfører hodebunnen fett/fukt, men håret blir ikke fett. Den forhindrer hodebunnen fra av lage så mye talg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker Kerastase Spesifique, som er beregnet for tørre lengder men lett fet hodebunn. Funker supert!

Og så renseshampo ca 3-4 gg i mnd. 

Men, om jeg ikke farget håret hadde jeg nok faktisk gått for Head and shoulders. Alltid tenkt den er crap, men nå…..den funker - har ikke flassete bunn, men den renser bedre enn andre i hodebunnen. 

Jeg opplever ikke håret blir mer fett. Om man er redd for det kan man ta oljekurer innimellom i hodebunn :) 

Anonymkode: bb46d...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man når det er hormonelt da?

Fikk fett hår i puberteten og vasket det omtrent daglig helt til jeg var 31 år da jeg ble gravid.

Etter graviditeten ble håret ekstremt fett etter bare 5-6 timer.

Er i overgangsalderen nå og har aldri hatt så fett hår til tross for alle råd og sjampoer.

Vasker det annenhver dag men da ser det ut som det er innsmurt med olje og jeg må gå med lue hvis jeg er blant folk.

🤷‍♀️

Anonymkode: 0a48e...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva gjør man når det er hormonelt da?

Fikk fett hår i puberteten og vasket det omtrent daglig helt til jeg var 31 år da jeg ble gravid.

Etter graviditeten ble håret ekstremt fett etter bare 5-6 timer.

Er i overgangsalderen nå og har aldri hatt så fett hår til tross for alle råd og sjampoer.

Vasker det annenhver dag men da ser det ut som det er innsmurt med olje og jeg må gå med lue hvis jeg er blant folk.

🤷‍♀️

Du må slutte å vaske det så ofte. Det kommer til å være helt jævlig i en periode, men så blir det bra. Jeg hadde samme problem og det har blitt bra etter noen måneder med å vaske det kun én gang i uka. Nå vasker jeg det fortsatt bare én gang i uka og det er fint.

Anonymkode: 598fd...c00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må slutte å vaske det så ofte. Det kommer til å være helt jævlig i en periode, men så blir det bra. Jeg hadde samme problem og det har blitt bra etter noen måneder med å vaske det kun én gang i uka. Nå vasker jeg det fortsatt bare én gang i uka og det er fint.

Anonymkode: 598fd...c00

For to år siden hadde jeg et prosjekt der jeg vasket det maks to ganger i uken, men det ble ikke bedre og jeg merket ikke noe forskjell.

Har alltid svettet mye i hodebunnen og enda mer nå når jeg er i overgangsalderen.

Er svømmelærer/kroppsøvingslærer og er mye i vann / i fysisk aktivitet, så da er det vanskelig å ikke vaske håret ofte.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du kler blondt hår, så har det reddet meg å stripe håret. Det tørker det ut, slik at jeg kan vaske annenhver dag, og ikke hver dag slik som før. Gjør det selv hjemme, så det er nesten gratis. Må som regel bruke 2 pakker for å få nok blekemiddel, men man lærer fort. Lurt å se noen videoer på Youtube om det er første gangen :)

Anonymkode: 77109...2aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å skifte putetrekk oftere? Det har hjulpet mye for meg! Skifter på sengen én gang i uken, før hver andre uke og det gikk utover både huden og håret mitt uten at jeg visste hvorfor. Ble ganske overrasket over hvor mye det hjalp, verdt ett forsøk kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig… man kan ha for fet hud i hodebunn, og det kan komme av overproduksjon av oljer fordi hodebunnen er tørr, eller man kan rett og slett ha for mye oljer, uten grunn. Vær og klima (ytre faktorer) kan ha mye å si. Formen ellers (feber). 

Jeg hadde bare fett hår - uten grunn. Men jeg brukte en dårlig sjampo, så jeg fikk ikke ut all oljen for hver hårvask. For meg hjalp det veldig å bruke sjampo uten silikon, og skumme det inn 2 ganger. 

Noe annet jeg prøvde, putetrekk. Jeg prøvde det av en helt annen grunn enn fett hår. Jeg kjøpere silke putetrekk, for det sliter ikke så mye på håret. Mye bevegelse og friksjon når man snur hodet. MEN! Et silkeputetrekk trekker ikke til seg så mye fukt som vanlige putetrekk gjør. Det lar faktisk oljene i håret være i fred. Vanlige putetrekk trekker fuktighet og oljer ut av håret, som igjen kan føre til en overproduksjon av oljer i hodebunnen. Jeg trodde jeg bare skulle få mindre slitasje, men oppdaget heller at jeg fikk sjeldnere fett hår 😄

Anonymkode: f0330...f73

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sliter selv med fett hår og sverger til denne shampooen 😊 Har brukt den i noen år og den er den eneste som vasker håret mitt helt rent, i tillegg til at jeg kan gå 3 dager uten vask i stedet for 2. Hvis du melder deg inn i kundeklubben til Lyko, får du også rabatt på den hvis du bestiller innen søndag ;)

Hvilke balsam bruker du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er vanskelig… man kan ha for fet hud i hodebunn, og det kan komme av overproduksjon av oljer fordi hodebunnen er tørr, eller man kan rett og slett ha for mye oljer, uten grunn. Vær og klima (ytre faktorer) kan ha mye å si. Formen ellers (feber). 

Jeg hadde bare fett hår - uten grunn. Men jeg brukte en dårlig sjampo, så jeg fikk ikke ut all oljen for hver hårvask. For meg hjalp det veldig å bruke sjampo uten silikon, og skumme det inn 2 ganger. 

Noe annet jeg prøvde, putetrekk. Jeg prøvde det av en helt annen grunn enn fett hår. Jeg kjøpere silke putetrekk, for det sliter ikke så mye på håret. Mye bevegelse og friksjon når man snur hodet. MEN! Et silkeputetrekk trekker ikke til seg så mye fukt som vanlige putetrekk gjør. Det lar faktisk oljene i håret være i fred. Vanlige putetrekk trekker fuktighet og oljer ut av håret, som igjen kan føre til en overproduksjon av oljer i hodebunnen. Jeg trodde jeg bare skulle få mindre slitasje, men oppdaget heller at jeg fikk sjeldnere fett hår 😄

Hvilket silke putetrekk bruker du? :) 

Anonymkode: 7e0ba...c6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

MEN! Et silkeputetrekk trekker ikke til seg så mye fukt som vanlige putetrekk gjør. Det lar faktisk oljene i håret være i fred. Vanlige putetrekk trekker fuktighet og oljer ut av håret, som igjen kan føre til en overproduksjon av oljer i hodebunnen. Jeg trodde jeg bare skulle få mindre slitasje, men oppdaget heller at jeg fikk sjeldnere fett hår 😄

Slenger meg med i denne tråden;
Jeg leste dette tipset for noen dager siden og har gått til innkjøp av silketrekk nå. Spent på om jeg også vil få mindre fett og slitt hår :) Tok det lang tid før du merket effekt?

Anonymkode: d5c2d...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nassenøff skrev (På 24.2.2023 den 5.08):

Hvilke balsam bruker du til?

Det varierer, men har brukt denne i en lang periode. Billigmerke, men helt OK. 

Screenshot_20230225-132723_Chrome.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.2.2023 den 5.00):

Jeg tenker at silkeputetrekk har motsatt effekt, fordi det ikke trekker fett ut av håret slik som bomullstrekk gjør, og at håret derfor blir mer fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at silkeputetrekk har motsatt effekt, fordi det ikke trekker fett ut av håret slik som bomullstrekk gjør, og at håret derfor blir mer fett?

Jeg har lest veldig mange som sier at det funker mot fett hår... så blir spennende å se når jeg skal teste ut dette :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har lest veldig mange som sier at det funker mot fett hår... så blir spennende å se når jeg skal teste ut dette :)

Hvor kjøper man de rimeligste silke putetrekkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...