Gå til innhold

50% sykemelding etter virusinfeksjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble sykemeldt to ganger på en måned pga kraftig virusinfeksjon , vært skikkelig dårlig og fikk 5 dager sykemelding først og brukte 2 egenmeldinger, tilbake på jobb en uke og ble dårlig igjen og sliter med utmattelse og tungpust ved fysisk aktivitet. Fikk 4 dager sykemelding nå, og beskjed om å forlenge om jeg ikke følte meg bedre. Skal jobbe nå igjen men føler jeg blir sliten bare gå opp trapper feks. Kan jeg spørre legen om å få 50% sykemelding framover? Jobber innen helse og omsorg.... Vil ikke være så mye syk og folk tro er pga jeg er gravid 😬 hater å være vekke fra jobben men vet jeg trenger å hvile for å komme meg helt igjen 

Anonymkode: 143b1...7b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke føler at du er i stand til å jobbe 100% kan du be om ny sykmelding. Du kan jo uansett jobbe mer enn sykmeldingen sier dersom du føler deg i form.

Anonymkode: c0f60...79d

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvis du ikke føler at du er i stand til å jobbe 100% kan du be om ny sykmelding. Du kan jo uansett jobbe mer enn sykmeldingen sier dersom du føler deg i form.

Så hvis jeg ber om 50% så jobber jeg bare halv dag feks..?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så hvis jeg ber om 50% så jobber jeg bare halv dag feks..?

Det er flere måter å jobbe på når man er gradert sykmeldt 50%. Man kan jobbe halv dag, eller to hele dager og en halv, eller hele dager, men i saktere tempo.  Snakk med arbeidsgiver om hva som kan være best, arbeidsgiver skal tilrettelegge for at du skal kunne jobbe så mye som mulig, men selvsagt ta hensyn til at du er sykmeldt.

Skrevet

Kan du få tilrettelegging med mindre fysisk aktivitet? Jeg er sykepleier, og når jeg brakk beinet så jobbet jeg like greit som sekretær i sengepostens ekspedisjon i 6 uker mens jeg hadde gips fra kneet og ned. Men dette kommer jo helt an på arbeidsviljen din da. 

Anonymkode: 2bb4e...562

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du få tilrettelegging med mindre fysisk aktivitet? Jeg er sykepleier, og når jeg brakk beinet så jobbet jeg like greit som sekretær i sengepostens ekspedisjon i 6 uker mens jeg hadde gips fra kneet og ned. Men dette kommer jo helt an på arbeidsviljen din da. 

Anonymkode: 2bb4e...562

Nei jeg kan ikke gjøre noe annet, er å løfte pasienter og stell. Er ikke mange andre arbeidsoppgaver å få på så kort varsel..nå tenker jeg på kort sikt og kort periode framover. 

Skrevet

Selvfølgelig kan du be om 50% sykemelding fra legen. Er du for syk til å jobne fullt, så er det helt naturlig å diskutere sykemelding med legen. Men husk at det er legen som bestemmer om du får det, du kan ikke bestemme/bestille sykemelding.

Har selv vært sykemeldt 50% i månedsvis etter virussykdom. Det var korona-virus. Jobber halve dager, har kontorjobb.

Anonymkode: f1461...f7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...