Gå til innhold

Samfunnskunnskap vdg.s kole privatist

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på 3 SKA AA6282 og 3 SK (samfunnskunnskap videregående skole allmenne fag)?

A og B....står ingenting noe sted om hva som er hva..noen her som vet?

:forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk, Frysepulver.

Vil det altså si at hvis man har fra før av samfunnskunnskap 2. kl., og velger Samfunnskunnskap A i 3. kl. (privatist, nytt fag) så vil karakteren for sistnevnte stå på vitnemålet?

Jeg har nemlig samfunnskunnskap 2.kl og (dessverre, angrer nå..) sosialkunnskap 3. kl. (dvs. det som kalles "samfunnskunnskap B" i dag).

Hvis jeg angrer nå og heller vil ha samfunnskunnskap 3 kl. A og vil satse på en toppkarakter der, så kommer den på avgangsvitenmålet når jeg går til min gamle vdg. skole for å vise fram de forbedrede karakterene?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tatt 2SK, 3SKB og nå skal ta 3SKA kommer alle disse karakterene til å stå på vitnemålet ditt :)

1) Jo men altså: hvis man har 2 sk og 3 skA så er det jo 3 sk som skal stå på avgangsvitnemålet (ikke 2 sk..)?

2) 3 sk A og 3 sk B er jo to ulike fagområder - hvis jeg velger 3 sk A denne gang (men har 3 sk B) fra før - og ikke ønsker å ha 3 sk B mer...kan jeg ikke få slettet 3 sk B og la 3 sk A få gjelde isteden da? Når man regner ut karaktersnittet vil jeg jo ikke ha 3 skB der for den er ikke jeg fornøyd med!

Går ikek det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bøllefrøet
1) Jo men altså: hvis man har 2 sk og 3 skA så er det jo 3 sk som skal stå på avgangsvitnemålet (ikke 2 sk..)?

2) 3 sk A og 3 sk B er jo to ulike fagområder - hvis jeg velger 3 sk A denne gang (men har 3 sk B) fra før - og ikke ønsker å ha 3 sk B mer...kan jeg ikke få slettet 3 sk B og la 3 sk A få gjelde isteden da? Når man regner ut karaktersnittet vil jeg jo ikke ha 3 skB der for den er ikke jeg fornøyd med!

Går ikek det da?

1) Nei, det er to studieretningsfag som du kan ta uavhengig av hverandre, du trenger f.eks ikke å ha 2sk for å ta 3ska/3skb, derfor kommer også begge karakterene på vitnemålet. Jeg hadde både 2sk og 3skb, og begge disse karakterene kom på vitnemålet mitt.

2) Det vet jeg ikke, og er ikke helt sikker på at jeg skjønner hva du mener. Men det er ikke noe grunn til at du skal få slettet resultatet i 3skb hvis ikke man kan gjøre dette med andre studieretningsfag. 3skb og 3ska kan man ta samtidig, man må ikke velge EN av retningene, det er to separate fag, selv om man kanskje ikke får det inntrykket. Det var hvertfall det jeg fikk beskjed om da jeg gikk på vgs (to år siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har nok antall timer til at det blir 90 timer til sammen så kan du stryke de karakterene du ikke er fornøyd med. Dette gjelder kun studieretningsfag. Dette fikk jeg beskjed om litt for sent i fjor, for jeg hadde en 4'er i valgfag fra Vk1 og siden jeg ikke trengte valgfag på Vk2 på grunn av at jeg hadde tilstrekkelig timer for å få vitnemål (100 på grunn av yrkesfag GK og Vk1) så kunne jeg alikevel tatt et 2 timers valgfag og valgt at det skulle stå istedet siden dette var et fag som ikke var innbakt i studieretningen, hadde det derimot vært et medium og kommunikasjonsfag så hadde jeg ikke fått lov å stryke det samme om jeg tok det samme timeantallet i et annet fag... Men jeg fikk beskjed for sent, så jeg fikk ikke muligheten :(

Noen sier at man får et ekstra fordypningspoeng hvis man både har 3SKa og 3SKb, noen som vet mer om det? Vurderer å ta 2SK og 3SKa og b som privatist til våren for å få mest mulig poeng, for jeg vil helst slippe realfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar SK og engelsk dette året og får da 2 eller 4 fordypningspoeng for det, husker ikke i farten og har ikke notatene til rådgiveren som regnet ut for meg foran meg nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...