Gå til innhold

Trenger råd ang hund og bjeffing på andre hunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden er 1,5 år, en liten rase som er kjent for å gneldre en del. Han har ikke lov til å bjeffe inne eller ute i hagen, så begynner han sier jeg "Nei!" og han slutter med en gang. Går vi tur kan han lage små "boffelyder" hvis mennesker kommer uventet på, men ikke knurring og bjeffing. Han hadde en periode der han bjeffet på mennesker også, men det har jeg vendt av han. Virker som han har stor respekt for meg, og hører stort sett alltid etter. Problemet er når vi treffer andre hunder. Han blir helt rabiat hvis han ikke kjenner hunden fra før. Har prøvd samme metode ørten ganger med å si at han skal sitte, fokusere på meg til de ha passert og gi godbit. Har også prøvd å gå rolig forbi med godbit i hånden og fokus på meg osv, men siden han har blokkert meg fullstendig ut og er i sin egen gjeldrebobble er det umulig å få skikkelig kontakt med han. Heldigvis er han så liten (2 kg), men jævlig irriterende for alle parter. Jeg vet at han gjør det fordi han er redd/skal hevde seg, han er ikke aggressiv og hadde aldri turt å gå bort til hundene han bjeffer på. Hvordan skal jeg trene på dette når jeg ikke får skikkelig kontakt med han når dette oppstår? Kan legge til at han er sosialisert helt fra 8 ukers alder både blant mennesker og hunder. Han elsker mennesker og hunder han har hilst på og kjenner fra før.

Anonymkode: aecaa...295

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hunden er 1,5 år, en liten rase som er kjent for å gneldre en del. Han har ikke lov til å bjeffe inne eller ute i hagen, så begynner han sier jeg "Nei!" og han slutter med en gang. Går vi tur kan han lage små "boffelyder" hvis mennesker kommer uventet på, men ikke knurring og bjeffing. Han hadde en periode der han bjeffet på mennesker også, men det har jeg vendt av han. Virker som han har stor respekt for meg, og hører stort sett alltid etter. Problemet er når vi treffer andre hunder. Han blir helt rabiat hvis han ikke kjenner hunden fra før. Har prøvd samme metode ørten ganger med å si at han skal sitte, fokusere på meg til de ha passert og gi godbit. Har også prøvd å gå rolig forbi med godbit i hånden og fokus på meg osv, men siden han har blokkert meg fullstendig ut og er i sin egen gjeldrebobble er det umulig å få skikkelig kontakt med han. Heldigvis er han så liten (2 kg), men jævlig irriterende for alle parter. Jeg vet at han gjør det fordi han er redd/skal hevde seg, han er ikke aggressiv og hadde aldri turt å gå bort til hundene han bjeffer på. Hvordan skal jeg trene på dette når jeg ikke får skikkelig kontakt med han når dette oppstår? Kan legge til at han er sosialisert helt fra 8 ukers alder både blant mennesker og hunder. Han elsker mennesker og hunder han har hilst på og kjenner fra før.

Anonymkode: aecaa...295

Hvordan vente du han av med å bjeffe på folk? Kan du bruke samme metode?

Du må øke avstanden til hundene dere passerer. Vet ikke om jeg oppfattet det riktig men du må ikke vente og se om han greier det før du gir godbit. Han må få mange godbiter hele veien mens den andre hunden passerer. 

Anonymkode: 79b8f...174

• Liker 2
Skrevet

Trening og atter trening. 

Anonymkode: 3e784...df7

Skrevet

Du må få fokus på deg, før den får øye på det andre dyret. 

Anonymkode: 3e784...df7

Skrevet

Øk avstanden til den andre hunden  nok til at han ikke reagerer. Tren masse på kontakt og passering i kontrollerte omgivelser til dere finner nøkkelen til at han er trygg rundt andre hunder. Finnes mange treningsgrupper for ro og kontakt i de større byene, dette er et supervanlig problem! 

Skrevet

Jeg har en JRT, herlig pelsdott på 13 år i år, vi klarte ALDRI å få han til å slutte å bjeffe på fremmede hunder. 

Ganske travelt å gå på tur, da han bjeffer sinnsykt på halvparten ac hundene vi møter på.

Anonymkode: 32b7e...5b5

Skrevet

Avstanden til triggeren er for liten. Når han utagerer, er han over threshold og er derfor ikke åpen for læring.

Du må begynne treningen med større avstand. I noen uker fremover bør du prøve å kun gå tur på plasser hvor du har god oversikt på om det kommer en annen hund. Når du ser at det kommer en annen hund, øker du avstanden ved å krysse veien/gå inn på gårdsplasser/ut i åker. Du vil etterhvert finne ut hvor stor avstand han trenger fra triggeren for å være åpen for læring (hvor han ikke blir rabiat og stenger ørene).

Søk opp motbetining og sladretrening/kindereggtrening. Sistnevnte bør du bruke gjennom hele turen. Det vil lære hunden din å ta frivillig kontakt med deg, sjekke inn med deg osv istedenfor å gå i sin egen verden. Førstnevnte er øvelsen du skal bruke når du trener på å passere andre hunder. Si "Yes" og gi godbit det øyeblikket han ser en hund, og før han ut til siden/øk, avstanden til hunden og fortsett å si yes og gi godbit hvert 2-3 sekund (for å unngå at han får stirret på den andre hunden for lenge om gangen så han ikke fikserer). Klarer han ikke å fokusere på deg, er avstanden til den andre hunden fortsatt for liten.

Grunnen til at man vil gi godbit når den ser triggeren, er for å endre forventningene til hunden. Istedenfor at den tenker "ånei, en annen hund, dette er skummelt", vil den begynne å tenke "åh, en hund! Nå får jeg godis av matmor!" Han vil også lære å fokusere på deg istedenfor andre hunder. 

Dette er en lang prosess med oppturer og nedturer. Man må endre hundens forventninger, adferd og følelser, og det tar gjerne tid. 

Anonymkode: 112ef...18c

• Liker 1
Skrevet

Som andre sier - avstand. Nøkkelen er å trekke ut og få så stor avstand til den passerende hunden at din hund klarer å se at den er der men uten å stresse seg opp og reagere. Ikke gi hunden kommandoer eller avled med godbiter. Men tren gjerne systematisk med godbiter for å endre hundens assosiasjon til hva passerende hund er. 

For å ta et menneskelig eksempel: Hvis du er redd for å fly så er det viktigste leddet for å redusere frykten at det går bra hver gang. Hvis du, i tillegg til at det går bra hver gang, får champagne og konfekt hver gang du flyr, så kan det være at du over tid begynner å få positive assosiasjoner til å fly. Ikke bare går det bra, men du får noe kjempegodt hver gang også.

Det er fremgangsmåten når man bruker godbiter ved passering på redde hunder. Hunden må først erfare at det går bra (så stor avstand at den ikke blir redd, dvs trekke ut lenge FØR den utagerer) og så koble passerende hund med godbit fra deg.

Anbefaler deg å enten gå passeringskurs eller få hjem en atferdsterapeut som bruker den fremgangsmåten. (Innenfor psykologien kalles det for motbetinging, i hundeverden kalles det også ofte for kindereggmetoden eller sladretrening).

Du kan også lese deg opp mer detaljert om hvordan du går frem her:

https://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2018/04/Kindereggøvelsen.pdf

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...