AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #1 Skrevet 23. februar 2023 Hvor gammel var du da du begynte med p-piller eller lignende? Jeg hørt om flere jenter under 16 år som har startet med p-piller med legens og foreldrenes samtykke. I noen tilfeller kamuflert som "hormonell behandling mot acne/kviser" Anonymkode: c2630...339
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #3 Skrevet 23. februar 2023 Var kanskje 15. P-sprøyte, også p-stav, deretter p-piller På grunn av mensen. Jeg har i en alder av 20 år ikke hatt sex engang og er aller mest tiltrukket av samme kjønn så prevensjonen har jeg ikke noe bruk for. Anonymkode: eda9f...8ea
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #4 Skrevet 23. februar 2023 Jeg begynte som 13 åring fordi jeg hadde så heftige menssmerter at jeg var helt ute av stand til å fungere de dagene med mensen. Ble ikke seksuelt aktiv før ti år senere. Anonymkode: 7519c...30f
Hedda-78 Skrevet 23. februar 2023 #5 Skrevet 23. februar 2023 Jeg begynte da jeg var 17. Hadde sterke menstruasjonssmerter, kraftig blødning og uregelmessig syklus. P-piller hjalp. Hadde sex første gang da jeg var 18.
Ulla Ullsokk Skrevet 23. februar 2023 #6 Skrevet 23. februar 2023 Begynte da jeg var 17 og har angret i alle år, siden det kostet meg ganske mange helse-issues.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #7 Skrevet 23. februar 2023 Jeg var 15 år. Årsaken var at alle venninnene mine gikk på de, og jeg ikke ville være «utenfor». Så teit, men det tok ikke mange månedene før jeg fikk kjæreste og var aktiv 🤷🏼♀️ Det er ikke uvanlig at dagens ungdommer er tidligere ute med å ha sex nå, så beskyttelse er lurt Anonymkode: dcacb...069
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #8 Skrevet 23. februar 2023 Jeg var 14, begynte fordi jeg var seksuelt aktiv. Anonymkode: c00ed...2c9
Frkego Skrevet 23. februar 2023 #9 Skrevet 23. februar 2023 Jeg begynte på p-piller da jeg ble seksuelt aktiv som 14-åring 😊 På mange måter glad for at jeg gjorde det og at mamma støttet det (hun skjønte jo at jeg kom til å ha sex uavhengig av p-piller, så da var det en liten sikkerhet), men nå har jeg vært uten hormonell prevensjon i over 6 år og kommer aldri til å tilføre kroppen noe sånt igjen. Kommer til å havne i et dilemma når datteren kommer i den alderen… fordelen med å ikke bruke p-piller er jo at det øker sjangsen for at det blir brukt kondom mtp. kjønnssykdommer og som ekstra sikkerhet mot graviditet. Ulempen er naive ungdommer som tror at det er liten sannsynlighet for graviditet og tar sjangsen uten eller å hoppe av i svingen… 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #10 Skrevet 23. februar 2023 15. Vet ikke hvorfor du tror alle andre grunner til å bruke hormonprevensjon annet enn til å forhindre graviditet er å kamuflere den egentlige årsaken, for jeg kan garantere deg at jeg ikke akkurat var seksuelt aktiv da jeg var 15. Var plaget med sterke menstruasjonssmerter og fikk endometriosediagnose bare 2 år senere. Trengte ikke samtykke fra legen, men legen sa jeg skulle opplyse min mor om at jeg brukte det. Legen kamuflerte dog den egentlige årsaken (altså smerter og uregelmessig mens) og skreiv på resepten at det var til prevensjon for at jeg skulle få dekt 100 kr pr pakke fra jeg var 16, fordi slik det var da ihvertfall fikk man ikke det dekt av staten hvis man brukte det av andre årsaker. Anonymkode: f14cc...1c5 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #11 Skrevet 23. februar 2023 Jeg var 17. Og i dag vet man hvor skadelig det er, helt utrolig at det er lov. Angrer. Anonymkode: e90b8...62a 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #12 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg var 17. Og i dag vet man hvor skadelig det er, helt utrolig at det er lov. Angrer. Anonymkode: e90b8...62a Nei, du må gjerne opplyse siden du mener det er en universell sannhet at hormonprevensjon er skadelig. Og kildene må selvsagt være forskning. Anonymkode: f14cc...1c5 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #13 Skrevet 23. februar 2023 13 år, jeg har nå vært uten i gått over ett år (33 år nå) og vært det året med størst positive endringer i min kropp. Jeg begynte pga svært store blødninger, jeg ble seksuelt aktiv rett før jeg ble 16 år. Jeg har null forskning på temaet, men er en tilfeldighet at jeg sluttet ( operasjon i en fot) og ser meg aldri tilbake. Det er som at «tåken» lettet og livet fikk farger igjen😊uten at jeg noensinne har sett på meg selv som nedstemt eller deperimert. Anonymkode: bfc73...a71 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #14 Skrevet 23. februar 2023 Begynte på p-piller da jeg var 16 og har gått på de i snart 18 år nå. Det har gjort livet så mye enklere og jeg ville ikke nølt med å anbefale det til unge jenter (dersom legen er enig såklart). Er litt redd for tiktok-folkeopplysningen om dagen son skremmer jenter med at hormonell prevensjon er farlig. Enkelthendelser kan ikke brukes som argument her, selv om jeg selvfølgelig føler med de som har problemer. Anonymkode: 5f690...b04
svartkatt Skrevet 23. februar 2023 #15 Skrevet 23. februar 2023 (endret) Hadde jeg visst at mensen forsvant ville jeg begynt som 11 åring. Med hormonspiral. Endret 23. februar 2023 av svartkatt
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #16 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg var 15 år. Årsaken var at alle venninnene mine gikk på de, og jeg ikke ville være «utenfor». Så teit, men det tok ikke mange månedene før jeg fikk kjæreste og var aktiv 🤷🏼♀️ Det er ikke uvanlig at dagens ungdommer er tidligere ute med å ha sex nå, så beskyttelse er lurt Anonymkode: dcacb...069 Men p piller beskytter jo ikke mot kjønnssykdommer. Problemet er ikke løst ved at jenta spiser p piller. Anonymkode: bb036...592
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå