AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #1 Skrevet 23. februar 2023 Jeg har en gammel katt som på sine eldre dager drikker mer og tisser mer. Hadde henne hos dyrlegen i høst hvor de tok urinprøve som var helt fin. De mente at pus var frisk. Etter nyttår har det eskalert enda mer, hun drikker og tisser tredobbelt så mye som hun har gjort tidligere. Ellers virker hun å være i form. Er dette normalt når de blir gamle, eller burde jeg ta en tur til dyrlegen igjen? Dyrlegen sa sist at jeg måtte se an formen hennes, men jeg er bekymret likevel. Anonymkode: 1377b...8c9
Minya Skrevet 23. februar 2023 #2 Skrevet 23. februar 2023 Veterinærtime så fort som mulig, utvidet blodprøve for nyreverdier, og en urinprøve til dyrkning. Gamle katter er mer utsatt for nyresvikt, og økt vanninntak (som igjen fører til at de løper og tisser oftere) er ofte det første symptomet. Det er ikke sikkert hun har uvi enda, men det er også en av de vanligste symptomene på nyresvikt, de blir mer utsatt for uvi og får det gjerne oftere. Da må de ha antibiotika for å bli kvitt det. Har pus fått nyresvikt bør hun begynne å spise nyrevennlig fór, dette får du noe informasjon om hos veterinær om det er tilfellet, men hun bør også ha en form for behandlende medisin. Noen veterinærer vet at Pronefra hjelper veldig, andre vet ikke så mye om den, så hvis det er tilfelle at pus har nyresvikt, husk å spørre om å få Pronefra som behandlende. Denne kan pus gå på hele tiden og den hjelper nyrene til å gjøre jobben sin. Det kan også hende at pus har utviklet diabetes, så det må også sjekkes ved blodprøve. Skriv gjerne en liste over ting du vil veterinæren skal sjekke for. Nyreverdier, blodsukkernivå/diabetesmarkører, og du kan også be om en "full workup", med litt ymse av forskjellige aldersrelaterte sykdommer som katter kan få, bare sånn for sikkerhets skyld. 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #3 Skrevet 23. februar 2023 Minya skrev (1 time siden): Veterinærtime så fort som mulig, utvidet blodprøve for nyreverdier, og en urinprøve til dyrkning. Gamle katter er mer utsatt for nyresvikt, og økt vanninntak (som igjen fører til at de løper og tisser oftere) er ofte det første symptomet. Det er ikke sikkert hun har uvi enda, men det er også en av de vanligste symptomene på nyresvikt, de blir mer utsatt for uvi og får det gjerne oftere. Da må de ha antibiotika for å bli kvitt det. Har pus fått nyresvikt bør hun begynne å spise nyrevennlig fór, dette får du noe informasjon om hos veterinær om det er tilfellet, men hun bør også ha en form for behandlende medisin. Noen veterinærer vet at Pronefra hjelper veldig, andre vet ikke så mye om den, så hvis det er tilfelle at pus har nyresvikt, husk å spørre om å få Pronefra som behandlende. Denne kan pus gå på hele tiden og den hjelper nyrene til å gjøre jobben sin. Det kan også hende at pus har utviklet diabetes, så det må også sjekkes ved blodprøve. Skriv gjerne en liste over ting du vil veterinæren skal sjekke for. Nyreverdier, blodsukkernivå/diabetesmarkører, og du kan også be om en "full workup", med litt ymse av forskjellige aldersrelaterte sykdommer som katter kan få, bare sånn for sikkerhets skyld. Tusen takk for utfyllende svar, da skal jeg gjøre det! Anonymkode: 1377b...8c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå