Gå til innhold

Mistanke om diabetes, hva gjør jeg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har over tid utviklet noen symptomer som jeg nå innser er mulige symptomer på diabetes type 2. Å få time hos fastlegen min er nesten umulig, og jeg lurer på om det finnes hjemmetester for å kunne se indikasjoner på langtidsblodsukker?

Anonymkode: 3512e...1ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men du trenger egentlig ikke legetime for å få tatt langtidsblodsukker. Send en melding til legekontoret ditt. Kan godt hende du får komme inn og ta blodprøve uten legetime.

Anonymkode: fa65d...64d

• Liker 4
Skrevet

Du bestiller en time til fastlegen ved å ringe dem selvfølgelig. Og nei det er ikke umulig, ventetid er ikke det samme som umulig. Og blodsukker kan du måle på laben på legekontoret uten å komme inn til legen engang, det kan de ta på sparket.

Anonymkode: c5cf3...a64

• Liker 4
Skrevet

hvis fastlegen er "umulig" tar man kontakt med for eksempel Medi3 som gir deg time på kort tid eller bedriftshelsetjenesten som også er en mulighet for de aller fleste? 

• Liker 2
Skrevet

Ring legesenteret å forklar mistanken din, man kan få tatt blodprøver uten å få time hos fastlegen om det trengs. De kan også sette deg opp til en time frem i tid om det skulle vise seg at langtidsblodsukkeret ditt er høyt. 

Anonymkode: 38e76...0da

• Liker 1
Skrevet

Det du gjør da, er å endre kostholdet ditt.  Diabetes 2 kan kureres.  Man får diabetes ved å spise for mange karbohydrater, som brød, kjeks, boller, kake, boller, pasta ris osv.
Karbohydrater blir sukker i blodet, og sørger for at man blir insulinresistent.

Det høres lett ut å endre kosthold , men det er ikke så enkelt som man kan tro .  Jeg anbefaler deg en kostplan fra Thor Fosseid.
Du bør uansett begynne å spise mer ren mat som kjøtt, fisk, kylling og salater og grønnsaker.

Du bør også lese deg opp på diabestes selv , sånn at du kan forstå sykdommen selv og ikke bare høre på lege.

Anonymkode: e7b46...f78

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan ringe legekontoret ditt med en gang de åpner og be om en hastetime.  De fleste legekontor har det pga avbestillinger, men de timene går ut fort. Så ring 8 hvis de åpner 8 .

Skrevet

Jeg er litt sjokkert akkurat nå. Moren min har diabetes og ser nå at jeg med det har 40 % sjanse for å utvikle diabetes selv. Jeg er ikke overvektig (BMI under 25), men kostholdet mitt er ikke perfekt, det innrømmer jeg. Men likevel. Har ikke tenkt tanken på at det kan være diabetes før nå, og at jeg sjekker av på alle boksene.

Takk for tips, jeg drar innom legekontoret og tar prøve uten å ha legetime.

• Liker 2
Skrevet

Du ringer og ber om akuttime. Hba1c kan du ikke måle hjemme.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er litt sjokkert akkurat nå. Moren min har diabetes og ser nå at jeg med det har 40 % sjanse for å utvikle diabetes selv. Jeg er ikke overvektig (BMI under 25), men kostholdet mitt er ikke perfekt, det innrømmer jeg. Men likevel. Har ikke tenkt tanken på at det kan være diabetes før nå, og at jeg sjekker av på alle boksene.

Det er derfor det er så innmari synd at mange får høre slank = sunn. Ja, overvekt er ikke sunt og disponerer for diabetes T2, men det er ikke bra om folk tror at så lenge man er slank så er man sikkert frisk og trenger ikke tenke på blodsukkeret. Det er feil! Også slanke kan utvikle diabetes. Pass på blodsukkeret :) Lykke til, det er mye man kan gjøre livsstilsmessig for å håndtere diabetes T2 og også medisiner om nødvendig. 

Anonymkode: b0638...5b4

Skrevet

Selv om du ikke kan måle langtidsblodsukker hjemme, kan du måle blodsukkeret. En slektning fikk diagnosen diabetes 2 uten at de målte langtidsblodsukkeret. Hun er normalvektig, og behøver ikke bruke medisin for hun kontrollerer sykdommen ved hjelp av kosthold og aktiv livsstil.

Du kan også ha pre-diabetes. Den kan lett reverseres. Normalverdier på langtidsblodsukker er 20-42. Jeg hadde 44 og null symptomer. Diabetes er 47+. Ved neste sjekk et år senere hadde jeg 39. Da hadde jeg gått ned 14 kg. Drevet med periodisk faste de siste 6 mnd før måling. Ingen diett i det hele tatt. Spiser sjokolade eller potetgull på lørdagene. Drikker aldri noe med sukker, untatt naturlig melkesukker i skummet melk.

Anonymkode: 94a3a...1a7

Skrevet

Rettelse: diabetes er 48+

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp, de færreste vet hvor arvelig det er. Da min slektning fikk diagnosen fikk hun vite av legen det om 40%, og både hun og barna fikk sjokk. Faren hennes hadde diabetes 2. En venninne gidder ikke sjekke seg selv om faren har diabetes 2, hun mener det er nok å være slank. Hun spiser mye sukker.

• 10 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det, ts? 

Anonymkode: 17093...c1b

Skrevet
On 2/23/2023 at 5:48 PM, AnonymBruker said:

Selv om du ikke kan måle langtidsblodsukker hjemme, kan du måle blodsukkeret. En slektning fikk diagnosen diabetes 2 uten at de målte langtidsblodsukkeret.

Det vil jeg si er veldig useriøst av legen, eller så har du misforstått slektningen din. Diabetes 2 stilles ved at man har sjekket langtidsblodsukker to ganger, og det skal helst ta fastende. Å ta blodsukkeret en dag sier ikke noe som helst. Blodsukkeret kan for eksempel være høyt dersom man har en infeksjon i kroppen, er syk og slikt, uten at man har diabetes 2. Man stiller ikke diabetes 2 ved å ta en enkelt blodprøve. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...