Gå til innhold

Må betale 130 000kr i forskuddsskatt!?! Hva er det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jaane doe skrev (1 time siden):

Ring banken din om du ikke allerede har gjort det, vil tro de kan forklare bedre hva forskuddsskatt er og hvordan du skal løse dette med din økonomi enn folk som sitter her på KG.

Vi som jobber i banken har ikke lov til å rådgi rundt skatt da vi hverken har innsikt i sak, ikke vet detaljene og heller ikke skal kunne stilles "ansvarlige" om noe blir feil.

Vi kan selvsagt generell informasjon om skatt og har forståelse for hvordan det fungerer, men vi skal ikke kommentere enkeltsaker på detaljnivå. Da må man snakke med skatteetaten eller revisor som faktisk har innsikt I hva saken dreier seg om og hvorfor, slik TS stiller spørsmål til.

Anonymkode: 72214...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskuddskatt er skatte etatens måte å sikre seg å få inn skatt på. Det er jo en klassiker at folk i frie yrker, artister og kunstnere bruker alt de tjener og så får de en heftig restskatt som de ikke har penger til. Ved forskuddskatt så unngår de dette.

Jeg er pensjonist, litt over minstenivå. Jeg betaler forskuddskatt 4 ganger i året fordi jeg har noen kroner i banken og fordi jeg eier huset jeg bor i. Føles ikke greit å betale skatt når jeg har så liten inntekt, men det må jeg og det har jeg gjort i flere år. Dette gjelder nok mange eldre mennesker.

Anonymkode: 4052d...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er vant med å betale skattetrekk på 42% av lønna og så betale skatt av utbytte når jeg får d. Vanskelig å betale med penger jeg ikke har tjent enda da. TS

Anonymkode: cc041...b1c

Det er mange som betaler forskuddsskatt på penger de ikke har tjent enda. Dette er noe du strengt tatt burde være klar over. Er bare å begynne å sette av penger hver månad til dette fra nå av, for blir nok ikke siste gangen du kommer til å oppleve å måtte betale forskuddsskatt. Blir mye utgifter til ulike skatter når man holder på med aksjer, er medeier, i tillegg har formue. 

Anonymkode: 503c2...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir jo straffet for å ha folk i arbeid. Vi har 50 ansatte, og all formuen min er jo knyttet til firmaet. Har lyst til å oppløse hele firmaet og sende folk på NAV. Har ikke råd til denne skatten privat dessverre. Tjener mer på å være vanlig ansatt hos noen andre:( 

Anonymkode: cc041...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk skattekortet ditt, står det at du skal ta utbytte i år? Jeg tok utbytte ifjor, og derfor satte Skatteetaten dette inn i skattekortet i år, men jeg aner jo ikke om jeg får utbytte i år, så fjernet dette, og da slapp jeg forskuddsskatt, men må selvfølgelig holde av til skatt, hvis jeg får utbytte.

Anonymkode: efccb...530

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/forskuddsskatt/

Ser ut som om du kan endre det. Altså slik at de 130 000 trekkes av lønnen din i stedet. Blir ikke mimdre skatt av det, da, bare en annen måte å betale det på.

Dette er jo grunnen til at bedriftseiere flytter til Sveits støtt og stadig. De har høy formue som de må betale skatt av, men ikke likvide midler til å betale den med. Så da er valget å enten selge seg delvis ut av firmaet for å skaffe likvide midler til å betale skatten, ta ut mye utbytte og dermed utarme bedriften, eller flytte til Sveits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk også forskuddsskatt i år, og jeg har ikke noe firma, kun egen formue. Det viste seg at de hadde beregnet en hel hinsides høy renteinntekt de forventer jeg skal få på sparepengene. Da jeg endret på dette forsvant heldigvis forskuddsskatten, og ble erstattet av det sedvanlige høye månedlige trekket av lønna. Jeg har pengene investert og kunne ikke fått dem ut i tide. 

Anonymkode: 1d35e...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er privatperson uten noe firma. Tjener en del i aksjer og må derfor betale forskuddsskatt.

Anonymkode: c1b34...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS:

Som flere her har nevnt, logg deg inn hos Skatteetaten og se hvilke tall som ligger der.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/bestille-endre/

Så endrer du  til det som er riktig, Da kan det veldig godt hende at du slipper hele regninga.

Det er mange som har opplevd at skattekortet har vært helt på jordet i år.

Anonymkode: 94be0...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...