Gå til innhold

Må betale 130 000kr i forskuddsskatt!?! Hva er det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig forskuddsskatt? Er det noe nytt? Er det skatt jeg egentlig skulle betalt i fjor? Aldri hørt om det før. Dette beløpet Skal deles opp i 4 ila året. Har ikke de pengene. Må ta opp lån i banken for å betale det isåfall. kan ikke ta det av vanlig lønning, da går jeg konk. Har en del formue, men er eiendeler i firmaet. Ikke midler jeg råder over privat på en måte. 

Anonymkode: cc041...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring banken din om du ikke allerede har gjort det, vil tro de kan forklare bedre hva forskuddsskatt er og hvordan du skal løse dette med din økonomi enn folk som sitter her på KG.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver du ENK så må du påregne å betale forskuddsskatt ja. Ikke noe nytt det. Driver du AS kan du ta ut lønn hver måned og betale skatt kun av lønnen, men med ENK må du skatte av forventet overskudd. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaane doe skrev (Akkurat nå):

Ring banken din om du ikke allerede har gjort det, vil tro de kan forklare bedre hva forskuddsskatt er og hvordan du skal løse dette med din økonomi enn folk som sitter her på KG.

Vil man endre på dette er det bare å logge seg inn på Skatteetaten sine nettsider og endre på skattekortet. Ingen grunn til å blande inn banken. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (1 minutt siden):

Vil man endre på dette er det bare å logge seg inn på Skatteetaten sine nettsider og endre på skattekortet. Ingen grunn til å blande inn banken. 

Nei man må ikke det, men når det virker som personen som har skrevet dette ikke skjønner hva dette er eller hvordan det fungerer og da kan det være fint å snakke med noen i banken sin tenkte jeg da. For å få bedre forståelse og råd.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Banken kan neppe rådgi deg i fht forskuddsskatt da er en regnskapsfører eller skatteetaten riktig sted siden dette er noe "vanlige" folk ikke får uten at de har hatt en eller annen form for næringsintekt.. Vanlige lønsmottagere betaler skatt via arbeidsgiver og trenger ikke tenke på dette. 

Anonymkode: 5123c...48b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaane doe skrev (1 minutt siden):

Er vel et bedre forslag å ringe de som faktisk står bak utskrivelsen av forskuddsskatten (altså skattemyndighetene) enn en part som ikke har noe med dette å gjøre? 

Eneste jeg stusser på TS er om dette er noe nytt for ditt vedkommende? Fra og med juli i fjor ble jeg selvstendig næringsdrivende. Jeg får ingen forskuddsskatt nå, det gjør jeg først om ett år når myndighetene har mottatt min første selvangivelse som selvstendig næringsdrivende (pr nå har de ikke noe grunnlg å skrive ut forskuddsskatten på). For at du skal få skrevet det ut nå må du vel ha levert noe tidligere som de beregner ut fra, og da bør jo ikke dette være ukjent for deg

Anonymkode: a3005...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaane doe skrev (1 minutt siden):

Nei man må ikke det, men når det virker som personen som har skrevet dette ikke skjønner hva dette er eller hvordan det fungerer og da kan det være fint å snakke med noen i banken sin tenkte jeg da. For å få bedre forståelse og råd.

Du kan ikke forvente at banken skal kunne rådgi i forhold til rent skattemessige spørsmål. Det er verken deres ansvar eller fagområde. Skatteetaten er der man skal henvende seg.

Anonymkode: fc797...396

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skatt du betaler for fremtidig inntekt/fortjeneste siden du er medeier og har formue. Rart du ikke har satt deg bedre inn i ting, for detter er noe du burde være forberedt på med å sette av penger til det. 

Anonymkode: 503c2...808

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskuddskatt er elendige greier, helt ulogisk å kreve dette av små firma som ennå ikke har tjent pengene de krever skatt av. Jeg går inne hvert år og endrer hva jeg tror jeg skal tjene, selv om jeg tjener ca det samme hvert år. Så betaler jeg etterhvert som jeg har råd og setter alltid av skatt. Men jeg skatter ca 200 000 for hele året, så du må ha en ganske fet lønn hvis de vil ha 130 000,- i forskudd, det blir jo ca det jeg tjener før skatt som du skal skatte, 520 000,- 

Så du er heldig! Bare sett ned første skatten, så løser det seg!

Endret av Lovis Fenja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medeier i firma. Har vanlig lønnn hver mnd. Tjener 50000kr før skatt. Må jo ha noe å leve for. Har ikke noe penger å betale så mye. Jeg trekker jo skatt hver mnd. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anta at dette er forskuddskatt på firmaet? Da er det forventet skatt på årsresultatet for fjoråret som skal betales. 

Anonymkode: 97013...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er medeier i firma. Har vanlig lønnn hver mnd. Tjener 50000kr før skatt. Må jo ha noe å leve for. Har ikke noe penger å betale så mye. Jeg trekker jo skatt hver mnd. TS

Har tidligere betalt 42% skattetrekk av lønna hver mnd som er fastlønn og betalt skatt av det lille utbyttet jeg får hvert år. Har vært medeier i 10 år og aldri fått forskuddsskatt før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskuddsskatten beregnes ut fra hva du har oppgitt at du kommer å tjene dette året når du har eget firma. Hvis du mener at inntekten er satt for høyt så må du endre dette på skatteetatens sider. Får du ikke endret så tar du kontakt med en saksbehandler der. 

Når det er sagt så bør du jo også ha oversikt over fradragene dine (feks ved å se hva du har hatt av fradrag i fjor), da dette også påvirker hvor du kan legge deg når det gjelder skatt du skal betale inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er vel et bedre forslag å ringe de som faktisk står bak utskrivelsen av forskuddsskatten (altså skattemyndighetene) enn en part som ikke har noe med dette å gjøre? 

Eneste jeg stusser på TS er om dette er noe nytt for ditt vedkommende? Fra og med juli i fjor ble jeg selvstendig næringsdrivende. Jeg får ingen forskuddsskatt nå, det gjør jeg først om ett år når myndighetene har mottatt min første selvangivelse som selvstendig næringsdrivende (pr nå har de ikke noe grunnlg å skrive ut forskuddsskatten på). For at du skal få skrevet det ut nå må du vel ha levert noe tidligere som de beregner ut fra, og da bør jo ikke dette være ukjent for deg

Anonymkode: a3005...3ba

Er deleier i aksjeselskap. Vært det i mange år. Aldri fått dette før. Jeg har fastlønn som jeg skatter av. Og tar årlig ut et lite utbytte som jeg skatter av. Er jo ikke så rart heg ikke har hørt om det når jeg aldri har fått dette før vel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jaane doe skrev (1 time siden):

Men BANKEN? Du skulle da anbefalt henne å snakke med Skatteetaten, selvfølgelig. Hvorfor drar du inn banken i skattespørsmål? Det er jo helt merkelig. Snakk med Skatteetaten om ting som vedrører skatt. Banken kan ikke gjøre noe fra eller til. Bortsett fra å henvise kunden til Skatteetaten!

Anonymkode: 4e9df...e85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google det, så får du bedre svar. Hos skatteetaten feks.. og info om enkeltmannsforetak, selvstendig næringsdrivende. 

Du kan søke om utsettelse. 

Anonymkode: 53f03...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er deleier i aksjeselskap. Vært det i mange år. Aldri fått dette før. Jeg har fastlønn som jeg skatter av. Og tar årlig ut et lite utbytte som jeg skatter av. Er jo ikke så rart heg ikke har hørt om det når jeg aldri har fått dette før vel. 

Har du sjekket skattekortet ditt for 2023?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er skatt du betaler for fremtidig inntekt/fortjeneste siden du er medeier og har formue. Rart du ikke har satt deg bedre inn i ting, for detter er noe du burde være forberedt på med å sette av penger til det. 

Anonymkode: 503c2...808

Er vant med å betale skattetrekk på 42% av lønna og så betale skatt av utbytte når jeg får d. Vanskelig å betale med penger jeg ikke har tjent enda da. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...