Gå til innhold

Mødre som gjør samvær vanskelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner flere mødre og vet om spesielt en som stadig lager konflikter om samvær for far med barna. Finner på mye unnskyldninger for barna ikke må til far for de blir psysiske utslitte osv. Blander inn barnevernet med påstander om far, og flere mødre som prøver å ta fra foreldreretten fra far men samtidig krever masse i bidrag. Mye føles som de blande inn egne følelser med eksen enn å ta hensyn til barna, i verste fall smitte av sine følelser over på barna slik de tar avstand til faren. 

Jeg lurer på hvordan barnevernet fanger opp når mødrene gjør samvær så vanskelig eller skolen/ nettverket rundt dem? Det kan neppe være sunt for barna? 

Hvor er grensen når barna ikke får møte far om vold / rus ikke er i bildet osv?

Er dette så vanlig som jeg føler det?

Anonymkode: 35ac7...cd0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange menn som blir holdt utenfor pga mor er gal i hodet ja. Snakkes for lite om dette.

https://www.mannsforum.no

Anonymkode: 2b011...182

• Liker 1
Skrevet

https://mannsforum.no/nyheter/geir-har-i-dag-nesten-ikke-kontakt-med-sine-egne-barn/?_ga=2.144979703.2117761337.1677161861-134404742.1674041512

Geir er en pappa som opplever et mareritt hver dag etter samlivsbruddet. Han er anonymisert i denne artikkelen, men redaksjonen i Mannsforum kjenner både historien og identiteten.

Geir har to barn, ei jente og en gutt som er i tenårene nå, samlivsbruddet skjedde da barna gikk på barneskolen. Han var samboer med barnas mor som plutselig ønsket å bryte opp. Frem til da hadde de ikke hatt noen spesielle krangler, så det var overraskende for Geir at hun gikk. Men hun hadde planlagt bruddet lenge, for omtrent samme dag lå det et brev i postkassen, der var det satt frem en rekke økonomiske krav.

Anonymkode: 2b011...182

Skrevet

Hvordan vet du egentlig at det ikke er noe hold i mors påstander? Det finnes faktisk fedre som burde ha minimalt med samvær. Min oppfatning er at det er minst like vanlig som «galne» mødre som saboterer samvær. 

Jeg er skilt og har ikke 50/50. Mine barn har fast bosted hos meg. Det er det mange gode grunner til. I følge barnas far er nok jeg den galne eksen som saboterer. Mens sannheten er langt fra det. Jeg hadde personlig elsket å ha 50/50 og masse tid til meg selv. Men barnas behov kommer først. 

Anonymkode: 61113...e63

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjenner flere mødre og vet om spesielt en som stadig lager konflikter om samvær for far med barna. Finner på mye unnskyldninger for barna ikke må til far for de blir psysiske utslitte osv. Blander inn barnevernet med påstander om far, og flere mødre som prøver å ta fra foreldreretten fra far men samtidig krever masse i bidrag. Mye føles som de blande inn egne følelser med eksen enn å ta hensyn til barna, i verste fall smitte av sine følelser over på barna slik de tar avstand til faren. 

Jeg lurer på hvordan barnevernet fanger opp når mødrene gjør samvær så vanskelig eller skolen/ nettverket rundt dem? Det kan neppe være sunt for barna? 

Flere Stortingspartier har nå lagt frem i sine program at alle gravide (foreldre) skal gå på foreldreveiledning før fødsel, og det har jeg ment en stund nå at alle faktisk burde. Uavhengig om de har bruk for det eller ikke, for det er alt for mange foreldre som skulle ha gjort disse tingene. Så det er bare super-positivt om dette blir obligatorisk i svangerskap. Tenker på den måten fanger man også fortere opp de foreldrene som muligens også begynner med omsorgssvikt, overgrep o.l

Anonymkode: 0c5d4...39a

Skrevet

Eksen min har holdt på med dette i mange år, men han er "mann".

Det er ikke enkelt å bli utsatt for påstander fra noen som er så ute etter å ødelegge, på alle måter man (egentlig ikke) kan forestille seg.

Men man kan ikke gi opp, det handler om barna, bare holde ut så godt man kan.

Anonymkode: 13172...236

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg er utsatt for det samme, her er det far som motarbeider. 

Håper på sikt at barnet mitt ser hvem som faktisk er tilstedet. Jeg har sett at barnet åpner seg oftere og mer for meg. Så jeg spør far om barnet har fortalt han om mobbing, nei det hadde ikke far hørt noe om.

Far har overtid på jobb ofte, så stemor tar jobben. I helgene er barnet mer med andre i familien. Så jeg håper virkelig barnet vil se det selv en dag. Se at jeg tar tak i sykdom, lytter og hjelper uansett hva

Far har også vært flink til å si stygge ting om meg til barnet vårt. Dette har kommet tilbake til meg om hva barnet har hørt. Jeg sier ingen negative ting om far. Kun en situasjon der far hadde ødelagt en lekefantasi som barnet har, da sa jeg til barnet at "da vet ikke pappa hva han snakker om, hvis du vil tro på det så tror du på det."

Det er ingenting jeg får gjort noe med nå, jeg har forsøkt alt, men far er flink til å snakke for seg. 

Anonymkode: 169bd...959

Skrevet

Bare for nyskjerrighetens skyld, hva mener du "håver inn med masser i bidrag"? Hvor mye tror du folk får egentlig? Og hvor mye tror du en unge koster? 

Anonymkode: 77c8f...e98

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Forstår ikke hvordan så mange er så blinde og tolker egne erfaringer inn i alle andres historier. Ingen vil se dårlig ut i andres lyne så det blir løgner overalt. Noen er mer dramatiske eller er flinkere til å manipulere. Årsakene til sabotasje kan være så mye og fordelingen på årsakene er nok ujevnt fordelt på kjønn og årsak til brudd. 

Veldig fint at alle deler sine historier, men jeg vil aldri tro helt på de, ofte unnlater man å skrive noe om egne «shortcomings»    Det vil komme historier om begge kjønn som «skyldige» men det betyr ikke at det finnes noen universell sannhet, hver historie er unik.

Anonymkode: 3e488...4a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Bare for nyskjerrighetens skyld, hva mener du "håver inn med masser i bidrag"? Hvor mye tror du folk får egentlig? Og hvor mye tror du en unge koster? 

Anonymkode: 77c8f...e98

Haha ja. Jeg har barnet 65 % av tida (jeg ønsker 50/50) og "håver" inn 380 kroner i måneden. Kan leve fett på det altså 🙈

Anonymkode: 2b9d9...854

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...