Gå til innhold

Mor som leter etter diagnose for barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter sin venninne fra skolen sliter med mye forskjellig, ifølge hennes mor. Har ofte samtaler med moren og hun virke oppegående og hyggelig. Tror hun genuint er bekymret for barnet, men hun har to jenter og stadig snakker om at noe er galt med dem hele tiden. De sliter psysisk eller har adhd osv. Ser ikke datteren hennes som noe syk men det går jo ikke an å se heller antar jeg. Men det bekymrer meg at hun er så opphengt i å ha møter hele tiden på skolen, klager på blitt avist fra BUP,fastlege, og at ungene må ha tilrettelegging for alt. Skylder på barnefar som ikke er i bilder. Også føler jeg barna blir behandlet som yngre enn de er, hun klager støtt på dem også. 

Har bare sånn guffen magefølelse på henne, det virker som eneste hun gjør på er å lete diagnose på barna. Hun virker ikke ha tid for seg selv eller bry om noe annet. Inviterer ofte venninnen på besøk men det passer ofte dårlig, for hun må ha ro rundt seg og masse snålt. 

Er jeg rar som tenker dette er litt snålt?

Anonymkode: 74e01...84f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Munchausen by proxy?

Anonymkode: 71345...106

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Munchausen by proxy?

Anonymkode: 71345...106

Tenkte litt det samme.... At barna får diagnosen hun setter på dem.. 

Skrevet

Munchhausen by proxy er vel mer fysiske sykdommer? Hva slags skade påfører hun med en ADHD-diagnose. Barn medisinere vel ikke før opp i åra. Kanskje hun bare vil ha ekstra hjelp i form av assistent el lign.

Anonymkode: 7c19f...6b7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Munchhausen by proxy er vel mer fysiske sykdommer? Hva slags skade påfører hun med en ADHD-diagnose. Barn medisinere vel ikke før opp i åra. Kanskje hun bare vil ha ekstra hjelp i form av assistent el lign.

Münchausen by Proxy er ikke en fysisk sykdom. Det er en psykisk diagnose.

Anonymkode: 82681...964

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Munchausen by proxy er nærliggende

Anonymkode: 0777b...7a8

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Münchausen by Proxy er ikke en fysisk sykdom. Det er en psykisk diagnose.

Anonymkode: 82681...964

Jeg mente mødre med Munchausen by proxy later vel vanligvis som at barna deres har fysiske sykdommer eller noe veldig alvorlig for å sanke sympati?.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Min datter sin venninne fra skolen sliter med mye forskjellig, ifølge hennes mor. Har ofte samtaler med moren og hun virke oppegående og hyggelig. Tror hun genuint er bekymret for barnet, men hun har to jenter og stadig snakker om at noe er galt med dem hele tiden. De sliter psysisk eller har adhd osv. Ser ikke datteren hennes som noe syk men det går jo ikke an å se heller antar jeg. Men det bekymrer meg at hun er så opphengt i å ha møter hele tiden på skolen, klager på blitt avist fra BUP,fastlege, og at ungene må ha tilrettelegging for alt. Skylder på barnefar som ikke er i bilder. Også føler jeg barna blir behandlet som yngre enn de er, hun klager støtt på dem også. 

Har bare sånn guffen magefølelse på henne, det virker som eneste hun gjør på er å lete diagnose på barna. Hun virker ikke ha tid for seg selv eller bry om noe annet. Inviterer ofte venninnen på besøk men det passer ofte dårlig, for hun må ha ro rundt seg og masse snålt. 

Hva med at barnet kan ha utfordringer du ikke ser?

Husker jeg og eldste dro ofte til legen de første 1.5 årene. Jeg visste at barnet hadde astma, jeg merket det tidlig og det er noe de fleste sliter med i familien. Tilslutt fikk barnet prøve astmamedisin og ble brått mye bedre. Sov bedre om natten, ikke syk hver uke, bedre energi og alt. Så var det en annen sak jeg reagerte sterkt på. Noen sa meg i mot, men mange så det samme som meg. Her ble det også oppdaget hos spesialist, tilslutt. 

Mulig noen tror jeg har lett etter diagnoser, men jeg kjenner barnet mitt best. 

Anonymkode: 76b15...0a2

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Det kan jo være at mor føler og ser noe som andre ikke ser. 

Jeg har vært i de skoene og det har ikke vært trivelig, når andre mistenker at det er deg det er noe galt med. 

Jeg leter etter diagnose for min mellomste. Ikke fordi at jeg ønsker det skal være noe galt. Men for at han skal få den hjelpen han trenger. 

Anonymkode: f2f2d...354

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Hun må be om hjelp selv. 

Anonymkode: 8c57e...0a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva vet vel du om det er sant eller ei? 

Nevroutviklingsforstyrrelser er veldig vanskelig å få utredninger for og det tar årevis før spesialistene finner en konklusjon. Det er ikke noe man kan lure seg til å få. Det er en diagnose så krever så ekstremt mange tester og så ekstremt mange fagfolk at det er det samme som om du kaller psykologspesialister, nevropsykologer og flere kompliserte navn for idioter.

Anonymkode: e9faa...e15

• Liker 1
Skrevet

Desverre gjør moren til mine bonusbarn det samme. Hun sliter med angst selv og påfører dette over på barna ved å gjøre de bekymret for alt. Hun drar de med til legen nesten hver uke og har til og med byttet lege fordi han sa sin mening. 

Hun begynte også å lete etter dysleksi på barna før de begynte på skolen fordi hun har det selv. Barna har det ikke.

Jeg ville sendt en bekymringsmelding til barnevernet TS.

Heldigvis er barna mest hos oss og sånn skal det fortsette.

Anonymkode: 645cf...b10

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kan jo være at mor føler og ser noe som andre ikke ser. 

Jeg har vært i de skoene og det har ikke vært trivelig, når andre mistenker at det er deg det er noe galt med. 

Jeg leter etter diagnose for min mellomste. Ikke fordi at jeg ønsker det skal være noe galt. Men for at han skal få den hjelpen han trenger. 

Anonymkode: f2f2d...354

Nettop! Shitlei folk som skal anta masse greier om andre!

Anonymkode: 988db...051

• Liker 2
Skrevet

Men du bor jo ikke med barna, så dette får jo ikke du vurdert.

Om det er snakk om adhd eller spekter så er jo maskering en stor del av hverdagen for mange - hvor så alt slippes ut hjemme fordi de blir utmattet av det. 

Dette skal vurderes av helsevesen, ikke deg.

Anonymkode: a4638...f08

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at du ikke er nærme nok til å synse om dette. Jenter og ADHD har jeg hørt er vanskeligere å oppdage, da de gjerne kompenserer på skolen og holder igjen til de kommer hjem. Det kan også være ADHD uten hyperaktivitet (ADD). Sprelling og ytre uro er den synlige delen av ADHD, men dessverre bare toppen av isfjellet.

Anonymkode: 40f05...84b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke alt barn viser til deg eller skolen. Spesielt jenter! De kan skjule mye mer men de kan slite!

Anonymkode: 8f28f...75c

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror jeg føler meg litt som venninna di. Så og si ingen ser hva det ene barnet vårt strever med, men hjemme er det tidsvis et helvete… og ja, folk blir overrasket når jeg forteller hvordan barnet vårt er hjemme. Heldigvis vektlegger Bup i større grad enn før hjemmesituasjon, så vi har kommet inn der og ser nå ut som de ser hva vi strever med. Så ja, noe kan være galt uten nødvendigvis du eller andre utenfor deres eget hjem ser det. 

Anonymkode: b58ef...723

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep, avsporing, spekulasjon og svar til dette.

Mvh. Leselusa, mod.

Skrevet

Ser du min datter i korte stunder, tenker du ikke at hun har diagnoser. Det er ikke alt som synes. I vårt tilfelle er det ikke oss som ikke gir oss på konkret diagnose, men sykehuset,

Og foreksempel dysleksi er arvelig, så jeg skjønner godt at foreldre tenker barna kan ha det hvis de har det selv.

Anonymkode: b77da...de7

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Desverre gjør moren til mine bonusbarn det samme. Hun sliter med angst selv og påfører dette over på barna ved å gjøre de bekymret for alt. Hun drar de med til legen nesten hver uke og har til og med byttet lege fordi han sa sin mening. 

Hun begynte også å lete etter dysleksi på barna før de begynte på skolen fordi hun har det selv. Barna har det ikke.

Jeg ville sendt en bekymringsmelding til barnevernet TS.

Heldigvis er barna mest hos oss og sånn skal det fortsette.

Anonymkode: 645cf...b10

Men forstår du set at moren kan ha slitt hardt i mange år fordi det ble oppdaget seint. Så hun gjør det hun kan for at barna skal få det bedre enn hun hadde det? Å utredes slik er ikke skadelig for barna. 

Anonymkode: 76b15...0a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...