Gå til innhold

Hvordan melder jeg fra om dette? Merkelig mann på biblioteket

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært på et offentlig bibliotek 3 ganger siden jeg flyttet til Oslo. Alle de 3 gangene har det sittet en mann rundt 60-årene og okkupert pcen og skrevet ut masse papirer. 

Jeg så kjapt på pcen da han holdt på den første gangen, og han søkte opp mye fra krigen og det virket som at han var veldig opphengt i Tyskland. Neste gang jeg var på biblioteket så så jeg ikke hva han skrev ut, men han satt der veldig lenge. Siste gang jeg var der så satt han der også, og han skrev blant annet ut bilder av en djevel. Først og fremst så synes jeg det er merkelig at han har vært der hver gang jeg har vært der - i og med at jeg har dratt dit helt tilfeldig og på ulike tidspunkt. Jeg synes også at det han skriver ut begynner å virke litt bekymringsverdig, og jeg lurer på om han er syk eller hva det er som foregår. 

Hvordan skal jeg gå frem? Det kan jo bare være at det er en eldre mann som er psykisk dårlig, eller at han lider av noe annet.. men jeg har reagert veldig på hele situasjonen og føler at jeg burde varslet. Det er merkelig om ikke de som jobber på biblioteket har lagt merke til dette eller reagert? Sist jeg var der så la jeg merke til at det var flere som reagerte på det han skrev ut, og som ga hverandre blikk når de stod i køen. 

Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: a61d3...8dd

Videoannonse
Annonse
Gjest Beelzebub
Skrevet

Sannsynligvis ikke noe mer komplisert enn at han gjør noe research på nazistenes fascinasjon over okkultisme. Alt folk skal legge seg opp i...

Skrevet

Kjære vene, la mannen være i fred. 

Anonymkode: 97f94...f56

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet
Beelzebub skrev (Akkurat nå):

Sannsynligvis ikke noe mer komplisert enn at han gjør noe research på nazistenes fascinasjon over okkultisme. Alt folk skal legge seg opp i...

Vel, jeg håper for all del det. Det er naturlig å bemerke seg hva andre driver med når du står i kø i evigheter for å skrive ut. 

Gjest Beelzebub
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vel, jeg håper for all del det. Det er naturlig å bemerke seg hva andre driver med når du står i kø i evigheter for å skrive ut. 

Nei, det er veldig sært å legge seg så mye opp i det at du må leite etter noen å rapportere det til.

Skrevet (endret)

Som  bibliotekar har jeg sett folk skrive ut og gjøre adskillig rarere ting enn  det - og hjulpet lånere med å få tak i Mein kampf et par ganger, for den del. Hadde du kommet til meg  i skranken med noe sånt hadde du bare fått beskjed på en pen måte om at dette skal du ikke bekymre deg over. Det er ikke forbudt å ha spesielle interesser, og det er svært sjelden bekymringsfullt.

Endret av Daria
  • Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet

Oi oi oi, en mann med interesse for historie som ikke har skriver hjemme, ring CIA, FBI, PST, Säpo og Etteretningstjenesten med en gang!!!!!1!1!11

Anonymkode: c1a23...ae9

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Pass dine egne saker. Du kan ikke kreve hva andre skal se på på pc'en. Han har full rett til å trykke det han vil. Det er heller ikke straffbart å være opptatt av krigen.

Hjelpes altså hva folk skal henge seg opp i.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oi oi oi, en mann med interesse for historie som ikke har skriver hjemme, ring CIA, FBI, PST, Säpo og Etteretningstjenesten med en gang!!!!!1!1!11

For ikke å snakke om kgb og stasi.

• Liker 1
Skrevet

Minner meg om medstudenter som trodde jeg var rasist fordi jeg leste MIn Kamp fra Knausgård…. Lol

Farlig å være så opptatt av hva andre driver med og å blande seg sånn i andres saker. Det blir litt Karen over det hele….

Anonymkode: 530f9...42c

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dersom du er bekymret så sender du en mail, der du beskriver helt konkret hva bekymringen din går ut på.
Du kan sende den til kommunen eller den avdelingen som biblioteket er organisert under. Lurer du på hvem som skal ha det så foreslår jeg at du ringer kommunen heller enn Kvinneguiden

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Minner meg om medstudenter som trodde jeg var rasist fordi jeg leste MIn Kamp fra Knausgård…. Lol

Farlig å være så opptatt av hva andre driver med og å blande seg sånn i andres saker. Det blir litt Karen over det hele….

Farlig å ikke bry seg, vil jeg heller si. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Farlig å ikke bry seg, vil jeg heller si. 

Farlig å trekke konklusjoner som overhodet ikke stemmer overens med virkeligheten…

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Folkens, nå må vi snart begynne å innse at det ofte er en forskjell på "det jeg reagerer på" og "det som er noe å reagere på". 

At eldre folk er opptatt av krigen er naturlig. Om 50 år er det vi som driver med ettellerannet for å gjøre research på Covid19, og ungdommene rundt oss blir bekymret og tror vi er psyke eller skal prøve å utslette menneskeheten med et nytt virus. 

Anonymkode: 374c6...9be

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Folkens, nå må vi snart begynne å innse at det ofte er en forskjell på "det jeg reagerer på" og "det som er noe å reagere på". 

At eldre folk er opptatt av krigen er naturlig. Om 50 år er det vi som driver med ettellerannet for å gjøre research på Covid19, og ungdommene rundt oss blir bekymret og tror vi er psyke eller skal prøve å utslette menneskeheten med et nytt virus. 

Anonymkode: 374c6...9be

Det er heller ikke brudd på loven å lese og studere krigshistorie. Det er heller ikke ulovlig å trykke djevlebilder.

• Liker 8
Skrevet
Honey Dew skrev (13 minutter siden):

For ikke å snakke om kgb og stasi.

Stasi finnes ikke lengre, så det blir vanskelig da. KGB finnes fremdeles i Hviterus, så det forslaget støtter jeg 100%!

Skrevet

Du får spørre mannen. 

"Unnskyld, jeg kunne ikke unngå å se noe av det du printer ut. Skal du skrive bok? " 

Anonymkode: 15313...550

Skrevet

Kanskje han skriver bok? Eller er veldig interessert i det han driver med. La han være, folk må få lese det de vil og skrive det de vil for seg selv.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Eller. "Er du forsker?" 

Anonymkode: 15313...550

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Stasi finnes ikke lengre, så det blir vanskelig da. KGB finnes fremdeles i Hviterus, så det forslaget støtter jeg 100%!

Kanskje det finnes et lite Stasi under en stein, som det går an å melde til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...