Gå til innhold

Hva tenker dere om restaurant, alkohol og barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir ikke full av 1-2 små øl eller glass hvitvin til maten, merker det knapt, og har ikke noe problem med å drikke det selv om jeg hadde med baby.

Det er heller ikke farlig når man ammer å drikke såpass lite. Eneste jeg tenker på er at jeg ikke skal være beruset. 

Anonymkode: 33618...752

• Liker 3
Skrevet

Eneste gangene jeg har reagert, er der hvor foreldrene er åpenbart beruset eller såpass at de ikke følger særlig med på barna. Men dette har jeg stort sett bare sett i utlandet på typisk chartersteder og ikke hjemme i Norge. Synes det er helt uproblematisk å ta et glass eller to selv om barna er med, men jeg tar ikke mer enn det. Man må kjenne seg selv og vite hvor man skal stoppe, og kjenne barna sine. Nå har jeg bodd i Oslo i mange år, og det var ikke uvanlig å se at foreldre tok et glass til maten. Problemet er hvis man blir veldig fort påvirket eller hvis man vet at et glass fort blir til fire fem. Da bør man stå over med barn tilstede. 

Anonymkode: aac2f...cd0

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener at det er helt greit å drikke litt for smaken og kosen, grenser og hvor mye man tåler er individuelt. Men det stemmer at barn er vare for alkoholpåvirkning og merker endring raskere enn man tror, så ville vært forsiktig. Har ikke barn selv, men er måteholden når jeg er med andre som har barn. Er pedagog.

Anonymkode: f375e...8de

Skrevet

Hvorfor skaffer dere ikke barnevakt, ts? Restaurant høres uansett ikke veldig kult ut for så små barn..

Anonymkode: 55cf5...cbd

Skrevet

Hvis vi er på ferie, hyttetur el så tar vi begge oss et glass eller to til maten. Da overnatter vi stort sett der vi spiser eller i gåavstand.
Er vi på besøk hos noen, ute å spiser her i byn el så kjører vi stort sett, og da er jo selvsagt en av oss edru. 

Vi er begge oppvokst i hjem hvor alkohol har vært helt normalt i helger og høytider, på ferie osv. Jeg har ingen negative minner  tilknyttet alkohol fra min barndom, jeg kan ikke huske at jeg noensinne har sett mine foreldre beruset  vi praktiserer det likt  båre barn som nå er i småskolealder har sett oss drikke alkohol og de vet hva de er, men det har aldri vært snakk om å drikke mengder. Vi har ingen uttalt maksgrense, men jeg tror aldri noen av oss har drukket mer enn to enheter med de tilstede. Har du lyst har du lov tenker jeg. Hvis vi ser på hvordan de lever lengre sør i Europa så er det jo helt normalisert å drikke med barn tilstede  

Anonymkode: 07d6c...9db

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker normalt at det burde gå fint, men helt personlig hadde jeg ikke gjort det da min var 8 mnd, men det var fordi jeg var så underernært på søvn og var så sliten at ett glass vin hadde blitt for mye. På den tida kunne jeg drikke vin, men det var i størrelsesorden to slurker som jeg nippa til gjennom hele måltidet.  Jeg likte smaken til maten, men ikke alkoholen. 

Anonymkode: dbf2e...f2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts her. 

Jeg, og jeg vet mange andre, vokste opp med at foreldrene våre drakk litt på hyttetur, restaurant, ferie, lørdager. Jeg har aldri opplevd noe negativt, så jeg antar jo de voksne ikke drakk for mye. 

Er det slik flertallet i dag er veldig måteholden? Eller er det kun på KG? Hvis dere ser to foreldre dele en flaske vin (eller et par glass hver), og det er barn tilstede, hadde dere reagert? Er det forskjell på et par glass vin hjemme og ute?

Anonymkode: fa476...51b

Jeg er nok av den sære typen. Jeg drikker ikke med barn tilstedet, punktum.

Ihvertfall ikke mens barnet er våkent. Å vi har en regel på at en av oss alltid er edru om noen har lyst på et glass her hjemme.

Jeg ser i utgangspunktet ikke problemet med at 2 velfungerende voksne tar seg et glass vin, eller en øl hver på en restaurant med barna tilstedet, men jeg hadde ikke klart det selv. 

Skrevet

Vi drikker øl/vin med barn tilstede på restaurant, og synes det er helt naturlig. Vi kan fint dele en flaske uten å bli synlig beruset. 

Anonymkode: 270b7...7a2

• Liker 1
Skrevet

Vi kan absolutt ta 1-2 glass vin til maten mens barna er der, men da skal det «passe». Vi har vært på buffet på hotel, veldig god mat, men fullstendig kaos mtp å få hentet mat, barn som ville ha påfyll av noe før du selv hadde fått tatt to biter og rastløse før du var halvveis. Hadde ikke funnet på å bestille meg et glass vin i den settingen 😅

Nyttårsaften derimot, nydelig forrett til voksne, egen mat som barna koste seg med, alt servert likt. Vi koste oss med et glass hvitvin til. Pause mellom rettene, lekte litt med barna bortenfor bordet før det var hovedrett. Nå hadde ikke barna tålmodighet til å sitte lenge, men fikk leker ved siden av bordet og vi kunne også ta et glass rødt til hovedretten. Vin tilpasset maten, fornøyde barn, rolige omgivelser, da tar vi gjerne et glass eller to selv om barna er der. Samme kan vi gjøre en grillmiddag og.

Men de gangene det bare er stress (som restaurant ofte blir), hvor man ofte ender med å sluke maten, så faller det oss ikke inn å bestille noe alkohol.

Kommer sikkert en dag hvor vi kan ta et glass ute også, men den dagen har ikke kommet enda 😛 

Anonymkode: 41096...7fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...