Gå til innhold

Hva tenker dere om restaurant, alkohol og barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis dere skal ut å spise en helg, eller er på ferie, syns dere det er innafor at begge drikker litt vin/øl? Og i såfall hvor mye? Eller drikker ingen/en av dere? 

Jeg lurer da vi er 4 par som skal spise ute neste helg. 2 har barn (vi har en på 8mnd og de andre har en på 1år). Lenge siden vi har møttes, og vi begge liker å drikke noe godt til maten. 

Anonymkode: fa476...51b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på mengder. 

Ett glass vin, i løpet av en hel middag, ser jeg ikke på som noe problem. Men: små barn er veldig var på om foreldrene oppfører seg annerledes, og selv bittelitt alkohol kan endre oppførselen din såpass at ungene merker det og blir utrygge. 

Men altså, ett glass ville jeg ikke sett som noe problem. To, derimot, hadde jeg ikke tatt. 

Anonymkode: b35c5...56e

• Liker 5
Skrevet

Ser ikke noe problem med det.

Anonymkode: 89f2d...c17

• Liker 6
Skrevet

Altså nei, åtte voksne mennesker som drikker og to små barn som må være med på det? Selvsagt må en av hver av foreldrene være edru, det er jo helt åpenbart. De uten barn kan fort bli mer beruset, og da er det viktig at mor eller far er der og er edru og tilstede for barnet. Det bør også være en kjørbar person til stede, av åpenbare grunner. 

Anonymkode: 082e0...620

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ett glass vin, i løpet av en hel middag, ser jeg ikke på som noe problem. Men: små barn er veldig var på om foreldrene oppfører seg annerledes, og selv bittelitt alkohol kan endre oppførselen din såpass at ungene merker det og blir utrygge. 

Men altså, ett glass ville jeg ikke sett som noe problem. To, derimot, hadde jeg ikke tatt. 

Jeg tenker helt likt. 

Dersom den moren med baby ammer, bør hun ikke drikke. Om de andre tar ett glass hadde jeg ikke reagert. Jeg ville nok ikke gjort deg selv, trives best helt edru når jeg har helt små barn, men at andre gjør det har jeg ikke problemer med. 

Anonymkode: e35b2...925

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså nei, åtte voksne mennesker som drikker og to små barn som må være med på det? Selvsagt må en av hver av foreldrene være edru, det er jo helt åpenbart. De uten barn kan fort bli mer beruset, og da er det viktig at mor eller far er der og er edru og tilstede for barnet. Det bør også være en kjørbar person til stede, av åpenbare grunner. 

Hvorfor? 

Du er klar over at mange småbarnsfamilier ikke engang har bil, sant...? Og når man er på ferie, har man gjerne heller ikke bil. . Det finnes taxier, og det finnes ambulanser om det er for kritisk til taxi. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

GJelder ikke alle barn.

Anonymkode: 42c56...52e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og hva skal denne kjørbare personen gjøre og en av dine "åpenbare" grunnen inntreffer? Stjele en bil?

Anonymkode: 89f2d...c17

• Liker 6
Skrevet

Ts her. 

Jeg, og jeg vet mange andre, vokste opp med at foreldrene våre drakk litt på hyttetur, restaurant, ferie, lørdager. Jeg har aldri opplevd noe negativt, så jeg antar jo de voksne ikke drakk for mye. 

Er det slik flertallet i dag er veldig måteholden? Eller er det kun på KG? Hvis dere ser to foreldre dele en flaske vin (eller et par glass hver), og det er barn tilstede, hadde dere reagert? Er det forskjell på et par glass vin hjemme og ute?

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan heller aldri huske at det ble anderledes stemning av at foreldrene min drakk. Vet de tok seg mer enn et par glass vin også, på julaften, for eksempel. Det gikk ikke innpå meg i det hele tatt.

Men alle er ikke sånn, selvsagt.

Anonymkode: 42c56...52e

• Liker 4
Skrevet

Hvis der skal ut og spise en kveld er gjerne ikke barna med? I så fall er det jo null problem å drikke alkohol til maten. Er man på ferietur, hyttetur e.l. så ser jeg helelr ikke problemet, de fleste klare fint å drikke 3-4 glass vin og likevel ta hånd om et barn

Anonymkode: 64908...7d6

Skrevet

Jeg tar meg ett glass ute. Tar jeg to blir jeg brisen, det er ikke greit når du er med barn. Men, når barna var små så kunne jeg ikke kose meg noe særlig på restaurant da de ville løpe rundt eller bli lest for/tegnet med. 

Anonymkode: 4e30d...a04

Skrevet

Vi har satt grense på 2 enheter når ungene er i nærheten. Som oftest er en av oss helt edru. 

Anonymkode: a7dd4...9e9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har satt grense på 2 enheter når ungene er i nærheten. Som oftest er en av oss helt edru. 

Anonymkode: a7dd4...9e9

Nøyaktig det samme gjorde vi da vi hadde små barn. 

Anonymkode: d2d04...2ae

Skrevet

Etter å ha vokst opp med litt for mye alkohol rundt meg som barn har vi tatt et valg om at en alltid skal være edru (kan ta en cider om man er hjemme, men ikke når man er andre steder). En forelder kan drikke litt, men max 2-3 enheter om man skal være forann barnet. 

Ved fest så sover den foreldern som har drukket et annet sted - sofa, med venner eller på gjesterommet. 

Når barna blir større må man finne andre løsninger tror jeg. 

Anonymkode: fd4b8...754

Skrevet

Ingen problem om det ikke blir mye etter min mening. Mine barn har aldri reagert på om jeg tar meg et glass vin eller en øl, de har heller aldri sett meg beruset.

Jeg vokste opp med foreldre som kunne bli ganske beruset i noen tilfeller, og det var ikke gøy, men tenkte aldri over de gangene det var snakk om veldig lite.

Anonymkode: 21f7a...5df

Skrevet

Tenker at det går helt fint med ett glass til maten. Jeg personlig ville derimot ikke gjort det, da jeg ikke er vant med det og det heller ikke føles naturlig for meg å drikke rundt barn. Kommer fra en famile som heller ikke drikker alkohol med barn til stede. Jeg er ikke noe glad i alkohol da og drikker kun ett-to glass på julebord. Føler meg litt påvirket av det, og tror nok helt sikkert at min datter ville ha merket at jeg var litt annerledes hvis hun hadde sett meg. Men det blir jo helt annerledes for folk som liker å drikke vin og er vant med alkoholen.

Anonymkode: 2b9e4...fdd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her. 

Jeg, og jeg vet mange andre, vokste opp med at foreldrene våre drakk litt på hyttetur, restaurant, ferie, lørdager. Jeg har aldri opplevd noe negativt, så jeg antar jo de voksne ikke drakk for mye. 

Er det slik flertallet i dag er veldig måteholden? Eller er det kun på KG? Hvis dere ser to foreldre dele en flaske vin (eller et par glass hver), og det er barn tilstede, hadde dere reagert? Er det forskjell på et par glass vin hjemme og ute?

Mulig min familie er litt spesiell, men det serveres ikke alkohol med barn til stede, selv om flere i slekta liker å ta seg et glass på lørdagen. Har vært i 70-årslag og da ventet de med å ta fram likøren til barna var dratt hjem. Har hørt naboer og en kollega med barn nevne at nå har de barnefri så de gleder seg til å ta fram en vinflaske. Så jeg har gått ut fra at det ikke er vanlig å drikke når barna er der... Men vet ikke, kanskje er det bare her det er er sånn. (Eller de drikker når barna er hjemme, bare at de ikke tør si det kanskje)

Det er vel 5-6 glass i en flaske (?) Så hvis ett foreldrepar hadde drukket hele flaska mens barna var der (uavhengig av om de var hjemme eller på restaurant), så hadde jeg vel begynt å lure litt ja. 

Anonymkode: 2b9e4...fdd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her. 

Jeg reagerer ikke. Jeg kan også godt drikke to små øl på restaurant om min sønn er med, han er 3,5 nå. Dette har jeg gjort hele veien. Drikker meg selvfølgelig aldri beruset, men det skal mer enn to små øl før jeg blir det. Helt enig i at barn ikke bør oppleve foreldre beruset, da de kan reagere på at de oppfører seg fremmed. Jeg hadde altså ikke reagert om jeg hadde sett dere nyte et glass eller to til maten :)

Anonymkode: 86b93...fa3

• Liker 1
Skrevet

I Norge er det selvsagt 110% ugreit og på grensen til barnemishandling. Alle andre steder i verden hvor alkohol omsettes lovlig vil ingen heve et øyenbryn.

Anonymkode: 49dd4...f85

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...