AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #1 Skrevet 23. februar 2023 På kort tid har vi fått nye naboer på flere kanter. Bor i borettslag. Vi er også i en prosess med å selge, pga vi ikke trives med å bo i blokk. Men må holde ut i noen mnd til vi får flyttet ut og det er uutholdelig. For noen mnd siden fikk vi nye naboer som røyker. De røyker på balkongen og i fellesområdene. Konstant. Fra før av har vi en nabo i underetg som er storrøyker og røyker tidvis inn i fellesgangen. Har tatt det opp med styret som gjør ingenting. Nå har vi fått enda en ny nabo som røyker… Jeg har astma og merker det virkelig nå fordi de røyker innendørs og stua vår stinker nå av røyk (vet ikke hvorfor, men det er jo ikke helt tett, og vi kjenner det ekstra godt pga ikke røyker selv.) Lufter vi, får vi enda mer røykstank inn i stua. Dette er grusomt å sitte i med astma. Vi flytter snart ut men i mellomtiden blir det nesten umulig å oppholde seg her pga all røykingen… Det er 2023, og folk røyker som svamper fortsatt… Nytter ikke å si ifra til styret. Hva i all verden gjør vi… Anonymkode: 562f4...077 1 5 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #2 Skrevet 23. februar 2023 For et mareritt! Har dere prøv å bruke luftrenser inne? Det kan kanskje hjelpe på noe av røyken som siger inn..? Anonymkode: 6e2ef...8a6 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #3 Skrevet 23. februar 2023 Har det samme i vårt borettslag. Styret kan ikke gjøre noe. Anonymkode: 818e5...369 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #4 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For et mareritt! Har dere prøv å bruke luftrenser inne? Det kan kanskje hjelpe på noe av røyken som siger inn..? Anonymkode: 6e2ef...8a6 Kjøpe dyr luftrenser for to mnd? Vel, mulig vi må. Leies slike ut noe sted så jeg slipper å blakke meg på utstyr vi ikke får bruk for senere? Lungene brenner… Anonymkode: 562f4...077
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #5 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har det samme i vårt borettslag. Styret kan ikke gjøre noe. Anonymkode: 818e5...369 Skal aldri bo i borettslag igjen. Anonymkode: 562f4...077 1
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 23. februar 2023 #6 Skrevet 23. februar 2023 https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftrenser/dyson-hot-and-cool-luftrenser-hp00/436561?gclid=Cj0KCQiAutyfBhCMARIsAMgcRJRWAU7Wjg-iAUEpiHF0U6-djIHlI8EGVLgJzNs_IbTchDQVvCsQLFsaAlzJEALw_wcB denne er fin for alle med allergi og astma. Jeg er helt avhengig av den i pollen sesong.
tussi680 Skrevet 23. februar 2023 #7 Skrevet 23. februar 2023 Det er jo flott at de røyker ute, ingenting er bedre enn det. Men har du astma har du et prbl. Jeg vet at det er fullt ut lovlig å røyke ute, så du får holde ut til du flytter så bedrer helsa seg. Styret har ikke noe med personlige prbl å gjøre i hele tatt. Det må du ev. ta opp med noen, men de holder seg til reglene å røyke ute. De kan ikke noe for at du har astma, men hold ut. 6 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #8 Skrevet 23. februar 2023 Huff vi sliter med det samme. Gammel nabo som røyker inne og ute - rett ved soveromsvinduet vårt. Han hoster og harker og spytter i tillegg, helt grusomt. Dessverre er det vel ikke så mye å gjøre annet enn å holde ut til man kan flytte, Evnt håpe at de dør av kols rett og slett. Anonymkode: b10d0...b8c 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #9 Skrevet 23. februar 2023 tussi680 skrev (Akkurat nå): Det er jo flott at de røyker ute, ingenting er bedre enn det. Men har du astma har du et prbl. Jeg vet at det er fullt ut lovlig å røyke ute, så du får holde ut til du flytter så bedrer helsa seg. Styret har ikke noe med personlige prbl å gjøre i hele tatt. Det må du ev. ta opp med noen, men de holder seg til reglene å røyke ute. De kan ikke noe for at du har astma, men hold ut. Er ikke lov å røyke inne i fellesgangen. Men det gjøres likevel. De røyker inni stuene sine. Ok. Men, plutselig er leiligheten vår fylt av røykstank. Jeg skjønner ikke hvorfor. De sitter konstant på alle hjørner og røyker. Er alltid én av de som sitter der og puffer røyk. Så vi lever i konstant røykluft… Fatter ikke at folk vil leve i en sånn grusom stank… Anonymkode: 562f4...077 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #10 Skrevet 23. februar 2023 Er selv periode røyker. Klarer liksom ikke å slippe den helt, så om sommeren så unner jeg meg røyk. Men røyker ute, og bor i enebolig på landet, så jeg skjemmer ingen. Synes uansett at røykere skal ta hensyn, og ikke stå rett utenfor felles utgang, under verandaer osv. Hva med å foreslå at det settes opp en pergola eller lignende, et stykke unna blokken sånn at røykerne kan gå dit? Anonymkode: 50ab5...e7e 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #11 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kjøpe dyr luftrenser for to mnd? Vel, mulig vi må. Leies slike ut noe sted så jeg slipper å blakke meg på utstyr vi ikke får bruk for senere? Lungene brenner… Anonymkode: 562f4...077 Min luftrenser tar et areal på 129 m2, og koster 4000 kr. Relativt stillegående, fra electrolux. Det er jo 60 dagers åpent kjøp, så du kan levere den tilbake. Men etter min erfaring er de utrolig kjekke å ha, motvirker tørr luft om vinteren, fjerner pollenstøv, etc. Jeg skjønner forvørig ikke hvordan styret kan si at de ikke kan gjøre noe. Folk må få røyke i sitt eget hjem, men å slippe røyk ut i oppgangen og røyke i fellesarealer kan de faktisk kreve at de slutter med. Anonymkode: 77bf3...0b5 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #12 Skrevet 23. februar 2023 Det skulle vært regler for dette. Skulle vært ulovlig å røyke i borettslag. Anonymkode: c69be...3f0 5 6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #13 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Skal aldri bo i borettslag igjen. Anonymkode: 562f4...077 Du mener kanskje blokk. Er mange borettslag som ikke er i blokker. Anonymkode: cadd1...02e 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #14 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du mener kanskje blokk. Er mange borettslag som ikke er i blokker. Anonymkode: cadd1...02e Flytter til enebolig. Anonymkode: 562f4...077 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #15 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Flytter til enebolig. Anonymkode: 562f4...077 Ei venninne bor i enebolig med litt avstand mellom boligene. På hver ende har hun bikkjer som gneldrer hele dagen, fra tidlig til sent. Anonymkode: 77bf3...0b5 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #16 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ei venninne bor i enebolig med litt avstand mellom boligene. På hver ende har hun bikkjer som gneldrer hele dagen, fra tidlig til sent. Anonymkode: 77bf3...0b5 Og poenget ditt we…? Foretrekker hunder fremfor størrøykere any day. De er ikke helseskadelige. Anonymkode: 562f4...077 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #17 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og poenget ditt we…? Foretrekker hunder fremfor størrøykere any day. De er ikke helseskadelige. Anonymkode: 562f4...077 Du skjønte ikke poenget? Poenget var at man kan ha naboer fra helvete også når man bor i enebolig. Støyterror er også helseskadelig, faktisk. Man kan være ekstremt heldig og uheldig med naboer, uansett hvordan man bor. Jeg bor i blokk, og her er det ingenting som sjenerer verken med røyk eller bråk. Alle er venner og det er fint bomiljø. Anonymkode: 77bf3...0b5 3 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #18 Skrevet 23. februar 2023 Det burde finnes røykfrie borettslag. Røyk er en plage for alle rundt seg. Anonymkode: 5ae5d...ce2 7
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #19 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du skjønte ikke poenget? Poenget var at man kan ha naboer fra helvete også når man bor i enebolig. Støyterror er også helseskadelig, faktisk. Man kan være ekstremt heldig og uheldig med naboer, uansett hvordan man bor. Jeg bor i blokk, og her er det ingenting som sjenerer verken med røyk eller bråk. Alle er venner og det er fint bomiljø. Anonymkode: 77bf3...0b5 Såklart. Anonymkode: 562f4...077
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #20 Skrevet 23. februar 2023 Føler med deg. Skulle ønske røyking var forbudt. Hater det virkelig. Anonymkode: 95243...5d2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå