Tomas77 Skrevet 23. februar 2023 #21 Del Skrevet 23. februar 2023 4 minutter siden, Gagaen said: Det finns mange tilfeller da man kan ha bruk for et reservelager. Trenger ikke være noe verre enn at man blir sjuk og ikke orker å på butikken. Naturkatastrofe, strømstans, stengte veier osv er andre ting som kan oppstå . Jeg blir ganske oppgitt over de som handler et par ganger i uka og aldri har noe reservelager. Du blir oppgitt av hvilken grunn? Det kan da umulig gå ut over deg? Eller står det horder av trengende på dørstokken din og tigger om brød og drikkevann fra tank? 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 23. februar 2023 #22 Del Skrevet 23. februar 2023 11 minutter siden, Djungelvrål said: Hva er det du tenker skal skje? Jeg må le, jeg vet ikke om du mente seriøst eller ikke. Men jeg husker veldig godt unner Korona pandemien 🤭Jeg bor i Tyskland og nyhetene om koronaen kom 3-4 uker senere i Norge kontra Tyskland. Jeg husker jeg var her inne på kvinneguiden og alle bare «Nei, aldri i verden om det kommer et virus til Norge! Konspirasjon!». Jeg forklarte til familien min at det er ikke lenge før det nå kommer et virus til Norge, men den var vanskelig å overbevise om.. jeg skjønner det jo også. De fleste drar kun nyheter fra VG eller nrk. Det er lurt å se litt utover kun innenriks. Samme var når Russland begynte rolig å okkupere Ukraina: «Det kommer aldri til å skje, Russland kommer aldri til å gå til krig mot Ukraina!» - «de bare skremmer!». Poenget mitt er: I Norge er vi veldig naive kontra andre land. I Tyskland er nyhetsbildet helt annerledes. De fleste som bor her skjønner faktisk realiteten av dette. Muligens på grunn av deres historikk. Jeg bare syntes det er så morsomt å lese den lysende naiviteten eller den bobla som mange nordmenn lever i. Nå sikter jeg ikke direkte til deg, men generelt. Nordmenn. Man må forstå at selv om vi er saftig rike på oljefond betyr deg faktisk ikke at vi er udødelige og uovervinnelige. Det blir nesten litt arrogant med tanken på alt som skjer i verden (Jeg sikter ikke direkte til deg). Å ha et lite «nødlager» er liksom det minste man kan gjøre for å sikre seg selv ved et evt strømbrudd eller ja verre: en potensiell eskalering. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bibbi_ Skrevet 23. februar 2023 #23 Del Skrevet 23. februar 2023 Hamstrer ikke. Har ingen lager av noe. Har kanskje greit med knekkebrød i skapet. Tenker at smeller det, så smeller det skikkelig. Da trenger jeg hverken vann eller mat. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 23. februar 2023 #24 Del Skrevet 23. februar 2023 2 hours ago, Sofakona said: Helt sant...men jeg finner ikke noe om dette på noe nettsider ang konfliktene Jo, i lys av krigen vil myndighetene at alle etablerer beredskapslager i hjemmet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 23. februar 2023 #25 Del Skrevet 23. februar 2023 2 minutter siden, Bibbi_ said: Hamstrer ikke. Har ingen lager av noe. Har kanskje greit med knekkebrød i skapet. Tenker at smeller det, så smeller det skikkelig. Da trenger jeg hverken vann eller mat. Det er ikke en riktig tankegang Selv om en atombombe skulle smelt av betyr det ikke at du blir direkte berørt med en gang eller faktisk overhodet (tro meg, jeg har lest mye om dette). Det første som skjer i en slik situasjon (jeg regner med det var det du siktet til) er at strømmen i store områder går før den treffer bakken. Selv om du bor milevis unna stedet kan du ikke drikke vann fra springen eller brønner/innsjøer etc fordi det vil være radiasjon i vannet. Derfor er det veldig viktig å ha vann (uåpnet) slik at du kan få i deg veske når du evt må bli sittende inne til radiasjonen er lavere. Eller i det du kommer deg vekk fra der du er trenger du vann. Det er ikke garantert at om dette skulle eskalert så er det over på 2 min liksom. Og antageligvis vil overlevelsesinstinktet kicke inn. Men en hver for seg! Better safe than sorry tenker jeg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 23. februar 2023 #26 Del Skrevet 23. februar 2023 (endret) 36 minutter siden, Tomas77 said: Du blir oppgitt av hvilken grunn? Det kan da umulig gå ut over deg? Eller står det horder av trengende på dørstokken din og tigger om brød og drikkevann fra tank? Ja, du sa jo det selv nå!🤭 Det er til å bli oppgitt av fordi det gjør at alle får panikk samtidig i en nødssituasjon. I stedet for å ha et nødlager og handle litt støtt og stadig, kommer alle til å handle helt manisk.. Og for å dra den lengre, så er det faktisk uansvarlig/«egoistisk». Det er mye bedre å handle litt ekstra hver gang enn å vente på at resten av saueflokken gjør det samme. For ja, om det blir skikkelig krise sitter jo de som faktisk har et nødlager i et dilemma. Endret 23. februar 2023 av Lillix 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gagaen Skrevet 23. februar 2023 #27 Del Skrevet 23. februar 2023 CatPerson123 skrev (1 time siden): Lurt å ha litt ekstra på lager, alltid. Krig eller ikke. Håper ikke folk blir like hysteriske som under corona. Jeg hamstret ikke som en gærning da heller, og jeg lever nå Men så trenger man ikke hamstre for å ha et lite lager. Man kjøper bare to av alt i stedet for en og når man har brukt opp den ene så kjøper man to nye osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gagaen Skrevet 23. februar 2023 #28 Del Skrevet 23. februar 2023 Tomas77 skrev (1 time siden): Du blir oppgitt av hvilken grunn? Det kan da umulig gå ut over deg? Eller står det horder av trengende på dørstokken din og tigger om brød og drikkevann fra tank? Fordi jeg skjønner ikke hva de tenker på. Og ja ; det kan gå utover meg hvis folk maser på meg hvis de ikke har mat etter to dager i sykesenga. Det er så unødvendig og korttenkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 23. februar 2023 #29 Del Skrevet 23. februar 2023 Gagaen skrev (1 time siden): Det finns mange tilfeller da man kan ha bruk for et reservelager. Trenger ikke være noe verre enn at man blir sjuk og ikke orker å på butikken. Naturkatastrofe, strømstans, stengte veier osv er andre ting som kan oppstå . Jeg blir ganske oppgitt over de som handler et par ganger i uka og aldri har noe reservelager. Har de vært til ulempe for deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purplemain Skrevet 23. februar 2023 #30 Del Skrevet 23. februar 2023 Djungelvrål skrev (14 minutter siden): Har de vært til ulempe for deg? Om du hadde vært uten mat i 3 dager, ville du akseptert og gitt opp eller ville du spurt bekjente eller andre mennesker om mat? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 24. februar 2023 #31 Del Skrevet 24. februar 2023 (endret) On 2/23/2023 at 6:52 PM, Lillix said: Jeg må le, jeg vet ikke om du mente seriøst eller ikke. Men jeg husker veldig godt unner Korona pandemien 🤭Jeg bor i Tyskland og nyhetene om koronaen kom 3-4 uker senere i Norge kontra Tyskland. Jeg husker jeg var her inne på kvinneguiden og alle bare «Nei, aldri i verden om det kommer et virus til Norge! Konspirasjon!». Jeg forklarte til familien min at det er ikke lenge før det nå kommer et virus til Norge, men den var vanskelig å overbevise om.. jeg skjønner det jo også. De fleste drar kun nyheter fra VG eller nrk. Det er lurt å se litt utover kun innenriks. Samme var når Russland begynte rolig å okkupere Ukraina: «Det kommer aldri til å skje, Russland kommer aldri til å gå til krig mot Ukraina!» - «de bare skremmer!». Poenget mitt er: I Norge er vi veldig naive kontra andre land. I Tyskland er nyhetsbildet helt annerledes. De fleste som bor her skjønner faktisk realiteten av dette. Muligens på grunn av deres historikk. Jeg bare syntes det er så morsomt å lese den lysende naiviteten eller den bobla som mange nordmenn lever i. Nå sikter jeg ikke direkte til deg, men generelt. Nordmenn. Man må forstå at selv om vi er saftig rike på oljefond betyr deg faktisk ikke at vi er udødelige og uovervinnelige. Det blir nesten litt arrogant med tanken på alt som skjer i verden (Jeg sikter ikke direkte til deg). Å ha et lite «nødlager» er liksom det minste man kan gjøre for å sikre seg selv ved et evt strømbrudd eller ja verre: en potensiell eskalering. Kan du utdype hva som skrives i tyske medier siden du leser disse jevnlig. Etter erfaringen med norske mediers dekning av korona i tidlig fase, er jeg ikke overrasket overhodet over det du skriver, men skulle gjerne hørt mer konkret hva som er forskjellene 🙂 Endret 24. februar 2023 av Rullerusk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå