Gå til innhold

Hamstring av mat igjen?

Sofakona

Anbefalte innlegg

Min mor forlate meg idag at hun og flere venninner hadde lest at man nå burde preppe tørrvarer og vann igjen...hun mente det hadde noe med konfliktene med Ukraina/ Kina..og at det er spenning mellom Kina og USAs...

Men jeg finner ikke noe om dette? Andre som har lest om dette? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ramona1970 skrev (9 minutter siden):

Man bør i grunn alltid ha tørrvarer og vann.

Helt sant...men jeg finner ikke noe om dette på noe nettsider ang konfliktene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Sofakona skrev (29 minutter siden):

Helt sant...men jeg finner ikke noe om dette på noe nettsider ang konfliktene 

De leste det akkurat nå? Det har blitt skrevet mange artikler om beredskapslager helt siden Ukraina-krigen begynte, tipper de har lest forskjellige artikler og så får du kort- og sammensurium-versjonen av moren din. Har ikke hørt om at Kina er i noen plutselig konflikt med noen, men det er et stort land med mange mennesker, så de er en konkurrent på det globale matmarkedet i alle fall. Denne artikkelen er fra 2020 da: 

"– Se for eksempel på importen av soya fra Brasil til kraftfôr i jordbruket og i lakseoppdrett. Vi importerer mye soya, men er en veldig liten kunde i forhold til Kina. Hvis Kina bestemmer seg for å bruke politiske pressmidler, tror du da
at Brasil vil prioritere den lille kunden Norge, eller den store kunden Kina? spør Botnan."
https://www.aftenposteninnsikt.no/norge/matberedskap-p-bunniv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (10 minutter siden):

Spør moren din? 

Prøvde..hun hadde lest det flere steder he hf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Ramona1970 said:

De leste det akkurat nå? Det har blitt skrevet mange artikler om beredskapslager helt siden Ukraina-krigen begynte, tipper de har lest forskjellige artikler og så får du kort- og sammensurium-versjonen av moren din. Har ikke hørt om at Kina er i noen plutselig konflikt med noen, men det er et stort land med mange mennesker, så de er en konkurrent på det globale matmarkedet i alle fall. Denne artikkelen er fra 2020 da: 

"– Se for eksempel på importen av soya fra Brasil til kraftfôr i jordbruket og i lakseoppdrett. Vi importerer mye soya, men er en veldig liten kunde i forhold til Kina. Hvis Kina bestemmer seg for å bruke politiske pressmidler, tror du da
at Brasil vil prioritere den lille kunden Norge, eller den store kunden Kina? spør Botnan."
https://www.aftenposteninnsikt.no/norge/matberedskap-p-bunniv

Kina er ikke i krig med noen nei, men de viser ganske tydelig hvor de står. Spenningen mellom USA og Kina er større enn den har vært på mange år. Dette kommer av «spionballonger» og «støtte» til Russland. Våpenleveranser og besøk av kinesiske diplomater i Russland , nå nylig. Dette ble blant annet nevnt av NATO nå nylig. Det er en økt bekymring over Kina. Det ble også nevnt ifh til selvstendige Taiwan , som Kina er veldig interessert i å okkupere. 
En ting er sikkert, om man tror at Kina involverer seg med Russland eller ei: Det er HELT innafor å begynne å tenke på at man har et lager hjemme slik som også myndighetene anbefaler. Det er nok ikke nødvendig å «hamstre» men å passe på at du har nok til å klare deg i en uke eller to. Ja, det skulle bare mangle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som situasjonen er i verden nå er det veldig rart om folk ikke har litt ekstra hjemme i tilfellet krisesituasjon. Det handler ikke kun om Kina og USA (og ja, det er ikke god stemning mellom Kina og USA nå). En krig kan slå ut på mange måter.

Endret av Becky
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (Akkurat nå):

Slik som situasjonen er i verden nå er det veldig rart om folk ikke har litt ekstra hjemme i tilfellet krisesituasjon. Det handler ikke kun om Kina og USA (og ja, det er ikke god stemning mellom Kina og Russland nå). En krig kan slå ut på mange måter.

Jeg har ikke, kjenner heller ingen som har lager hjemme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970

Det har ikke bare med krig å gjøre heller. Norge er ekstremt avhengig av matimport, og skjer det noe med den så sliter vi. Og hvis det skjer noe alvorlig med matimporten så er vi stort sett f-ed, men det driter regjerningen i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillix skrev (3 minutter siden):

Spenningen mellom USA og Kina er større enn den har vært på mange år.

ja, nettopp!

..og for Biden vil det være viktig å få noen stjerner i boka fra befolkninga nå som det snart er valg igjen. Krig er noe som kan være stemmesankende for den sittende presidenten. Jeg tror den konflikten har større sprengkraft enn Ukraina-Russland. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke, kjenner heller ingen som har lager hjemme. 

Da ville jeg absolutt startet med et beredskap. Litt kjipt om det blir krig og kaos og du sitter der uten vann, mat , og evt medikamenter. Det handler ikke om «prepping» men sunn fornuft :) 

Lista for beredskap ble oppdatert i fjor: https://www.dsb.no/reportasjearkiv/egenberedskap/

https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/egenberedskap/dsb_beredskap_brosjyre_original.pdf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (1 minutt siden):

Da ville jeg absolutt startet med et beredskap. Litt kjipt om det blir krig og kaos og du sitter der uten vann, mat , og evt medikamenter. Det handler ikke om «prepping» men sunn fornuft :) 

Lista for beredskap ble oppdatert i fjor: https://www.dsb.no/reportasjearkiv/egenberedskap/

https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/egenberedskap/dsb_beredskap_brosjyre_original.pdf

Hva er det du tenker skal skje? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Becky said:

Som djungelvrål sier kjenner jeg ingen som faktisk holder på med dette. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona1970 skrev (1 minutt siden):

Det har ikke bare med krig å gjøre heller. Norge er ekstremt avhengig av matimport, og skjer det noe med den så sliter vi. Og hvis det skjer noe alvorlig med matimporten så er vi stort sett f-ed, men det driter regjerningen i.

Yes, du har helt rett angående mat-import. Selv om vi lever i «verdens tryggeste land», er det ikke sånn at vi er beskyttet mot alle forferdeligheter (noe som det virker som flere nordmenn tror - litt sånn «ingenting kan skje meg livsstil). Den svir kraftig hvis det smeller på et vis. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Djungelvrål skrev (Akkurat nå):

Hva er det du tenker skal skje? 

Nei ingenting, for det har ikke skjedd en dritt i verden siden 2020 og det skjer fortsatt ikke noe :laugh:

Hva som helst er vel svaret :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tomas77 skrev (1 minutt siden):

Som djungelvrål sier kjenner jeg ingen som faktisk holder på med dette. 

Det er ikke akkurat noe å «holde på med».  Det er sunn fornuft. Selv før krigen er det lurt å ha ekstra varer/vann hjemme. Naturkatastrofer, strømbrudd etc. Selvsagt er det viktigere nå som det faktisk er krig i Europa. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns mange tilfeller da man kan ha bruk for et reservelager. Trenger ikke være noe verre enn at man blir sjuk og ikke orker å på butikken. Naturkatastrofe, strømstans, stengte veier osv er andre ting som kan oppstå . 

Jeg blir ganske oppgitt over de som handler et par ganger i uka og aldri har noe reservelager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona1970 skrev (2 minutter siden):

Nei ingenting, for det har ikke skjedd en dritt i verden siden 2020 og det skjer fortsatt ikke noe :laugh:

Hva som helst er vel svaret :sukk:

😂“Nothing to see here!“ 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å ha litt ekstra på lager, alltid. Krig eller ikke.  Håper ikke folk blir like hysteriske som under corona. Jeg hamstret ikke som en gærning da heller, og jeg lever nå:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...