Crazydoglady Skrevet 23. februar 2023 #1 Skrevet 23. februar 2023 ja, nå sliter jeg litt. Jeg har heldigvis hatt ganske gode tenner og sluppet billig unna så langt. En vanlig sjekk og puss kan jeg fint komme meg gjennom om jeg må, selv om det ikke er favoritt tingen min, men sprøyter (bedøvelse), boring eller evt operasjoner takler jeg virkelig ikke. Har til nå bare hatt ett par hull som jeg har boret uten bedøvelse, men nå tror jeg det er dårlig stelt med tennene pga bivirkning av medisiner og jeg kjenner panikken komme bare jeg skal prøve å ringe tannlegen. At tannlegen er rolig og forståelsesfull osv er så klart en fordel, men det endrer ingenting på angsten min ifht til behandlingen. Og pga generelt dårlig mental helse og lite overskudd til å håndtere angst har jeg nå kommet dit at jeg ikke greier å bare ta meg sammen og gjøre det slik som før. Nå er det panikk, gråt, hyperventilering, kaster opp etc. Dere som har brukt valium e.l. synes dere det hjelper? Hvordan opplever dere virkningen?
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #2 Skrevet 23. februar 2023 Det eneste som hjelper meg er å ta det i narkose. Drar til tannlegen en gang i året og da settes det av nok tid til grundig sjekk, rens av tenner og tannkjøtt og eventuelt boring dersom det er noen hull. Mistenker jeg at det er noe som må fikses når jeg bestiller time, har jeg først en time hvor jeg bare tar bilder sånn at tannlegen er garantert å sette av nok tid til å ta alt i én runde. Det er absolutt dyrere enn å ikke ta det i narkose (og jeg får ingenting dekket av HELFO), men det er mye billigere enn å ikke våge å dra til tannlegen på mange år. Det kostet meg over 100k og 8 timer i narkose, så det er ikke aktuelt å gjenta det. 😅 Anonymkode: febd8...acf 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #3 Skrevet 23. februar 2023 Jeg hadde så tannlegeskrekk at jeg gikk i årevis med vanvittig tannverk, og mye smertestillende. Det kom til at punkt hvor kraftig smertestillende ikke lenger hjalp, så jeg hadde ikke annet valg enn å gå til tannlegen. Jeg valgte en klinikk som var eksperter på tannlegeskrekk, de tilbød både lystgass og narkose (jeg ville ha sistnevnte). Kom til en fantastisk tannlege som gjerne ville borre èt hull uten narkose, men at jeg heller fikk beroligende (vival). Jeg kunne stoppe når som helst. Grunnen til at han foreslo dette var pga den risikoen narkose alltid gir, men også fordi jeg aldri ville bli tannlegeskrekken min hvis jeg tok narkosebehandling hver gang. Jeg gikk med på det, og ble så dopet av denne vivalen at jeg husker knapt jeg var der. Kortversjonen er at denne tannlegen klarte å kurere tannlegeskrekken min. I ettertid har jeg hatt mange store inngrep som har vært omfattende og ubehagelige, men jeg har klart det uten beroligende. Mye fokus på pust, og har alltid med meg musikk når jeg vet at det blir "mye". Nå kan jeg fortsatt ikke fordra bedøvelsen. Men jeg vet at det sitter mest i hodet, for det er tross alt vondere å bli stukket av en veps. Smerten av sprøyta er kortvarig, og mange tannleger er så flinke til å sette bedøvelse at man kjenner ikke så mye. Er veldig flink med forebygging; godt kosthold uten så mye sukker, mye grønt, tar tilskudd av kalsium, d vitamin og magnesium (viktig for sterke tenner), bruker tanntråd hver dag, og har kontrolltime med 6-12 mnd intervall hvor det pusses tannsten. For meg kom frykten fra dårlige skoletannleger på 80-tallet, hvor tannlegebesøkene var regelrett traumatiske. Så alt som da minnet meg om det; lukt, stolen, sprøyta, lydene, instrumentene de bruker, osv, trigget voldsomt. Jeg vet at tankefeltterapi/EFT kombinert med hypnoterapi kan være veldig effektivt for å få hjelp med dette. For rasjonelt sett så er ikke tannlegebesøk farlig, men noe i oss oppfatter det slik. Anonymkode: 15602...b9d 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #4 Skrevet 23. februar 2023 Stakkar deg, det må være tøft å ha angst for dette, for tenner er så viktig for oss❤️ Jeg har angst for edderkopper og det er utrolig tragisk da jeg har en drøm om å sove i telt alene i skogen☹️… Angst er så kraftig følelse at det krever faktisk enormt med energi å stå i den følelsen. Derfor bør man ha litt overskudd når man skal gjøre det, ellers blir man så utrolig sliten etterpå. Selvom følelsen er helt ufarlig og går fort over, så er det belastning for kroppen og derfor er det fint å ha fått litt ekstra god søvn, mat og ro. Anonymkode: 94e4e...622 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #5 Skrevet 23. februar 2023 Jeg fikk en skade i nakken/ hjernen etter kollisjon og fikk hyperakusis dvs sensitiv for lyder. Borrelyden er den verste og jeg står i en bue i tannlegestolen på grunn av lyden, og nervesystemet mitt er helt jævlig i månedsvis etterpå. Narkose er eneste utvei selv om det gjør kjeven og nakken mye dårligere mtp mye gaping uten mulighet til å lukke munnen innimellom. Får dekket halvparten av Helfo Anonymkode: 6877c...5b4 1
Hjelpsom Skrevet 23. februar 2023 #6 Skrevet 23. februar 2023 2 hours ago, Crazydoglady said: ja, nå sliter jeg litt. Jeg har heldigvis hatt ganske gode tenner og sluppet billig unna så langt. En vanlig sjekk og puss kan jeg fint komme meg gjennom om jeg må, selv om det ikke er favoritt tingen min, men sprøyter (bedøvelse), boring eller evt operasjoner takler jeg virkelig ikke. Har til nå bare hatt ett par hull som jeg har boret uten bedøvelse, men nå tror jeg det er dårlig stelt med tennene pga bivirkning av medisiner og jeg kjenner panikken komme bare jeg skal prøve å ringe tannlegen. At tannlegen er rolig og forståelsesfull osv er så klart en fordel, men det endrer ingenting på angsten min ifht til behandlingen. Og pga generelt dårlig mental helse og lite overskudd til å håndtere angst har jeg nå kommet dit at jeg ikke greier å bare ta meg sammen og gjøre det slik som før. Nå er det panikk, gråt, hyperventilering, kaster opp etc. Dere som har brukt valium e.l. synes dere det hjelper? Hvordan opplever dere virkningen? Det som kurrerte min vannvittige skrekk var to fantastisk gode tannleger som har tatt seg tid til å ta det forsiktig og rolig. Jeg er nå kommet så langt at jeg tar det meste uten bedøvelse og det går kjempegreit. Men jeg betaler fortsatt prisen for tannlegeskrekken jeg fikk av skoletannlegen på 80-tallet, de nektet bedøvelse og borret i vei selv om man skrek ut i smerte. Det har vært en lang vei og mye tannverk og har mistet mange tenner på veien. Men nå gå jeg til tannlegen med glede 2 ganger i året. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #7 Skrevet 23. februar 2023 Jeg fant en flink og forsiktig tannlege som forklarte alt hun gjorde og lyttet til meg. Det hadde faktisk mye å si. Det andre som hjalp meg var at jeg begynte å bruke bedøvelse. Det er sannsynligvis manglende bedøvelse hos skoletannlegen som har mye av skylden for at jeg ble redd i utgangspunktet. Skoletannlegen var ikke så interessert i å sette bedøvelse så han overtalte meg ved å si at det stikket var like vondt som borring uansett, så da var det like greit å la være. Det stemmer ikke i det hele tatt og jeg er veldig lei meg for at jeg måtte bli godt voksen før jeg fant ut av det. Da jeg måtte operere ut en visdomstann i en periode hvor jeg var svært langt nede psykisk (angst) fikk jeg beroligende av legen. Hørte lyder osv. som vanligvis ville vært skremmende, men jeg brydde meg overhodet ikke. Sånn du beskriver din mentale helse akkurat nå så synes jeg du burde gå for det. Anonymkode: 4d317...e26 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #8 Skrevet 23. februar 2023 Sitronmelissetinktur fra Vimergy. Finnes på Glimja. Anonymkode: 660f7...a97
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #9 Skrevet 23. februar 2023 Jeg er diagnostisert med ondontofobi (tannlegeskrekk) og det er ingen ting annet enn narkose som fungerer. Frykten gjør at jeg ikke en gang kommer meg inn på kontoret og en valium er virkelig ikke nok med så sterk frykt. Anonymkode: 77c97...8f7 5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #10 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det eneste som hjelper meg er å ta det i narkose. Drar til tannlegen en gang i året og da settes det av nok tid til grundig sjekk, rens av tenner og tannkjøtt og eventuelt boring dersom det er noen hull. Mistenker jeg at det er noe som må fikses når jeg bestiller time, har jeg først en time hvor jeg bare tar bilder sånn at tannlegen er garantert å sette av nok tid til å ta alt i én runde. Det er absolutt dyrere enn å ikke ta det i narkose (og jeg får ingenting dekket av HELFO), men det er mye billigere enn å ikke våge å dra til tannlegen på mange år. Det kostet meg over 100k og 8 timer i narkose, så det er ikke aktuelt å gjenta det. 😅 Anonymkode: febd8...acf Det samme her.. nesten så at jeg skulle ha skrevet alt selv. Anonymkode: f8810...ebe 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #11 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er diagnostisert med ondontofobi (tannlegeskrekk) og det er ingen ting annet enn narkose som fungerer. Frykten gjør at jeg ikke en gang kommer meg inn på kontoret og en valium er virkelig ikke nok med så sterk frykt. Anonymkode: 77c97...8f7 ja, vet.. har det sånn jeg å. Narkose er det eneste som hjelper meg å- Anonymkode: f8810...ebe
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #12 Skrevet 23. februar 2023 Valium fungerer ikke for meg, men har brukt andre typer beroligende midler (usikker på akkurat hvilke typer, men det har tannlegen min kontroll på). Får det der, tar det ca. 30 min før han begynner. Går til tannlege ca. 3-4 ganger i året, kontroll, rens av tannstein og sånn pusserens. Dette gjør jeg uten beroligende. Dette forebygger litt, og gjør at det føles tryggere når det faktisk skal gjøres noe. Viktigste er nok å være trygg på tannlegen sin. Anonymkode: 9198a...9d1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #13 Skrevet 23. februar 2023 Jeg har valgt å ikke bruke beroligende for det er viktig for meg å kunne kjøre hjem etterpå. Jeg har gått 2 ganger i året i mange år. Min tannlege vet at alt som krever boring må gjøres med bedøvelse. Jeg må ha samme rom og samme tannlege. Jeg er mentalt og fysisk utslitt etter en time. Har heldigvis sprøyteskrekk. Jeg har grått meg gjennom tannlegetimer, men for meg er det viktig å fullføre. Er så heldig at jeg har mer angst for at noe skal være galt med tennene enn å faktisk gå til tannlegen. Av og til bruker jeg headsett med rolig musikk som jeg kjenner fra før. Synes det hjelper. Anonymkode: 8a8f3...fd6 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #14 Skrevet 23. februar 2023 Å gå hyppig til tannlegen hjalp. Slik kurerer de tannlegeskrekk på TOO team også. Psykolog kan også brukes itillegg Anonymkode: e2c5c...528 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #15 Skrevet 23. februar 2023 TOO-team kan hjelpe deg. De finnes i hele landet. https://www.tooinfo.no/om-too-tilbudet.478927.no.html Anonymkode: b7a3c...f13 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #16 Skrevet 23. februar 2023 Jeg synes beroligende hjelper. Jeg har ikke intens tannlegeskrekk da,en mild angst bare (kan få litt panikk ved noen behandlinger) Anonymkode: 679dd...6b8
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #17 Skrevet 23. februar 2023 Synes og det hjelper å akseptere at det er skummelt og jævlig men at det går over,og så bare stå i det. Litt som å puste seg gjennom et angstanfall, aksept hjelper. Litt vanskelig å forklare men er vel en mestringsteknikk mot angst... Anonymkode: 679dd...6b8
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #18 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): TOO-team kan hjelpe deg. De finnes i hele landet. https://www.tooinfo.no/om-too-tilbudet.478927.no.html Anonymkode: b7a3c...f13 Er under behandling i TOO- teamet selv. Hadde så angst at jeg ikke kan huske å ha vært hos tannlege før. Dvs, jeg vet jeg har vært der, har vært skrekkslagen i forkant osv. Selve tannlegebesøket er helt svart. Begynte behandling i september, har vært der én gang i uken siden da. Anonymkode: 3bc46...26a 1
Crazydoglady Skrevet 23. februar 2023 Forfatter #19 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det eneste som hjelper meg er å ta det i narkose. Drar til tannlegen en gang i året og da settes det av nok tid til grundig sjekk, rens av tenner og tannkjøtt og eventuelt boring dersom det er noen hull. Mistenker jeg at det er noe som må fikses når jeg bestiller time, har jeg først en time hvor jeg bare tar bilder sånn at tannlegen er garantert å sette av nok tid til å ta alt i én runde. Det er absolutt dyrere enn å ikke ta det i narkose (og jeg får ingenting dekket av HELFO), men det er mye billigere enn å ikke våge å dra til tannlegen på mange år. Det kostet meg over 100k og 8 timer i narkose, så det er ikke aktuelt å gjenta det. 😅 Anonymkode: febd8...acf Ai, det er kjipt, men godt å ha fått kommet over bøygen og fått orden på tannlegeskrekk og rutiner ❤ spørs om det er narkose som blir alternativet ja, men vi får se. Fikk iallefall bestilt meg time, så første steg er tatt. Første time går nok greit, da er det jo bare sjekk og bilder osv, det skal jeg greie. Mest redd for å få "dommen" å begynne å grue meg til det som kommer etterpå. Pris får vell bare bli det det blir. Det er nok verdt det, og som du sier billigere i lengden enn å ignorere problemer.
Crazydoglady Skrevet 23. februar 2023 Forfatter #20 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg hadde så tannlegeskrekk at jeg gikk i årevis med vanvittig tannverk, og mye smertestillende. Det kom til at punkt hvor kraftig smertestillende ikke lenger hjalp, så jeg hadde ikke annet valg enn å gå til tannlegen. Jeg valgte en klinikk som var eksperter på tannlegeskrekk, de tilbød både lystgass og narkose (jeg ville ha sistnevnte). Kom til en fantastisk tannlege som gjerne ville borre èt hull uten narkose, men at jeg heller fikk beroligende (vival). Jeg kunne stoppe når som helst. Grunnen til at han foreslo dette var pga den risikoen narkose alltid gir, men også fordi jeg aldri ville bli tannlegeskrekken min hvis jeg tok narkosebehandling hver gang. Jeg gikk med på det, og ble så dopet av denne vivalen at jeg husker knapt jeg var der. Kortversjonen er at denne tannlegen klarte å kurere tannlegeskrekken min. I ettertid har jeg hatt mange store inngrep som har vært omfattende og ubehagelige, men jeg har klart det uten beroligende. Mye fokus på pust, og har alltid med meg musikk når jeg vet at det blir "mye". Nå kan jeg fortsatt ikke fordra bedøvelsen. Men jeg vet at det sitter mest i hodet, for det er tross alt vondere å bli stukket av en veps. Smerten av sprøyta er kortvarig, og mange tannleger er så flinke til å sette bedøvelse at man kjenner ikke så mye. Er veldig flink med forebygging; godt kosthold uten så mye sukker, mye grønt, tar tilskudd av kalsium, d vitamin og magnesium (viktig for sterke tenner), bruker tanntråd hver dag, og har kontrolltime med 6-12 mnd intervall hvor det pusses tannsten. For meg kom frykten fra dårlige skoletannleger på 80-tallet, hvor tannlegebesøkene var regelrett traumatiske. Så alt som da minnet meg om det; lukt, stolen, sprøyta, lydene, instrumentene de bruker, osv, trigget voldsomt. Jeg vet at tankefeltterapi/EFT kombinert med hypnoterapi kan være veldig effektivt for å få hjelp med dette. For rasjonelt sett så er ikke tannlegebesøk farlig, men noe i oss oppfatter det slik. Anonymkode: 15602...b9d Godt å høre at "dop" kan hjelpe såpass. Hadde vært greit å unngå narkose, om jeg tørr å prøve uten. 🙈 jeg vet jo at frykten er irrasjonell, jeg er ikke spesielt sensitiv på smerte heller, men nei. Sprøyter og kniver er ikke min greie, jeg holder på å besvime av crp liksom, og det er jo ikke vondt i det hele tatt. Boring er egentlig ikke noe voldsomt problem. Gøy er det jo ikke, men egentlig ikke det som er problemet i seg selv, men det kan jo bli ubehagelig det og om man ikke er bedøvd. Og må man til med større inngrep så er det jo ikke aktuelt å gjøre det uten bedøvelse. Det blir det samme hos legen og, vil heller justere brudd uten bedøvelse enn å få den sprøyta. Noe som selvsagt er helt teit. 🙈
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå