Gå til innhold

Samboer sur for at jeg ikke skiftet sengetøy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er høygravid, og har mye vondt i ryggen, så mye av husarbeidet har falt på samboer i det siste. I går spurte han om jeg kunne bytte på sengetøyet og jeg sa ja. Han dro og var borte i mamge timer, og siden jeg følte meg litt bedre i går så ryddet jeg og vasket huset i mange timer for å overraske han. Når han kom hjem så ble han helt ok fornøyd med det og spurte om jeg hadde skiftet på sengen. Jeg sa at jeg faktisk hadde glemt det, men kunne gjøre det på kvelden. 

Så dro vi på butikken og han var rar og sur mot meg mens jeg bare var blid mot han. Til slutt spurte jeg hva det var for noe og han svarte at han var lei av at jeg ikke gjorde noe for "oss". Da jeg spurte hva han mente så sa han at jeg ikke hadde byttet på sengen. Jeg ble veldig lei meg fordi jeg hadde jo ordnet hele huset, og mente ikke å glemme det. Det endte med at jeg stormet såret ut av butikken. Fordi det oppsummerer egentlig hvordan han har behandlet meg på flere måter i graviditeten, og jeg føler meg aldri god nok.  

Jeg vurderer å gå. Jeg har prøvd å snakke med han om si hva jeg mener flere ganger uten hell og han blir kald mot meg når jeg blir lei meg. Han har mange gode sider også, men han er så care mot meg og blir veldig fort sur på meg at jeg ikke vet om det kan bli bedre. Hva gjør jeg? 

Anonymkode: fa5e6...a48

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må snakke sammen, dette blir ikke løst av å få et barn hvor du blir enda mer "låst". Kanskje helsestasjonen kan hjelpe dere? Ta dette seriøst NÅ mtp babyen 

• Liker 4
Skrevet
klarinetta skrev (2 minutter siden):

Dere må snakke sammen, dette blir ikke løst av å få et barn hvor du blir enda mer "låst". Kanskje helsestasjonen kan hjelpe dere? Ta dette seriøst NÅ mtp babyen 

Som jeg skriver så har jeg snakket med han flere ganger, uten at det har hjulpet og han gir meg fint lite svar på hvordan han oppfører seg sånn annet enn at han er drittlei av å gjøre husarbeid og at jeg ligger mye. Men jeg har så vondt i ryggen at jeg går kiropraktor.  

Ok, kanskje helsestasjon kan være noe for han hører ihvertfall ikke på meg. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Dere må i parterapi før babyen kommer!!

Anonymkode: 9bcaf...632

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere må i parterapi før babyen kommer!!

Det er jeg enig i, men han sier nei lår jeg foreslår det. Hva hvis jeg absolutt ikke får han med dit? 

Han hører egentlig ikke på noen. Han var jo med til jordmor sist, der jordmor nevnte at nå må jeg bruke all tid jeg kan på å slappe av og få ro, men han bare nikker der og da og "glemmer" det fort. 

Skrevet

Så synes jeg det er dårlig gjort å si at jeg ikke gjør noe for oss, for jeg bærer jo babyen våres og skal jo føde. Jeg gjør jo det for oss, for at vi skal få en familie.

• Hjerte 6
Skrevet

Hvordan var han før du ble gravid ? 
Er dette en bortskjemt mammagutt dette her? 
Jeg er sjokkert over hvor slem han er med deg. 
Noen «gutter» er ikke voksne og modne nok til å bli fedre, og da kan ikke vente noe som helst av dem som TS sin mann tydelig viser. 
Du må samle krefter og stå opp for deg sjøl. 
Forklar han at du går og han blir bidragsyter fra dag 1 om han ikke skjerper seg og blir voksen 

Anonymkode: f1710...cd3

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

De fleste førstegangsgravide er jo ofte i fin form, kanskje svangerskapet ditt dermed ikke ble slik som han så for seg? Han har jo lov til å være skuffet, samtidig så bør han jo ikke la det gå utover deg. Når du uansett går hjemme så syns jeg det er en selvfølge at du holder huset ryddig og rent, og hvis du nå er direkte handikappet pga svangerskapet så bør du hvert fall begrense deg til ett barn.

Anonymkode: 7daff...600

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er jeg enig i, men han sier nei lår jeg foreslår det. Hva hvis jeg absolutt ikke får han med dit? 

Han hører egentlig ikke på noen. Han var jo med til jordmor sist, der jordmor nevnte at nå må jeg bruke all tid jeg kan på å slappe av og få ro, men han bare nikker der og da og "glemmer" det fort. 

Selvfølgelig sier han nei. Jeg hadde satt hardt mot hardt. Parterapi ellers flytter du ut.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Så synes jeg det er dårlig gjort å si at jeg ikke gjør noe for oss, for jeg bærer jo babyen våres og skal jo føde. Jeg gjør jo det for oss, for at vi skal få en familie.

Men du trenger jo ikke å bare ligge frem til babyen fødes mens han både er i full jobb og skal gjøre alt av husarbeid? Hvor fort ble du sykemeldt i svangerskapet? Kanskje han har høy arbeidsmoral og syns du lurer deg unna, og er skuffet pga det?

• Liker 1
Skrevet

Ok, så du har vondt. Du kan ikke dermed ligge i ni måneder og skylde på at du bærer deres barn. Du må jo bidra til hus og hjem du også.

Hva skal du si etter barnet har kommet? "Akkurat født" "ammer" "våken hele natten"?

Jeg blir hvertfall helt sprø hver gang samboer melder seg ut av familien AS og alt husarbeid. Vondt eller ei, så må en på ett eller annet tidspunkt bidra selv, og ikke bare lure seg unna.

Anonymkode: 93d9c...7a8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Altså unnskyld meg, leste dere det er skrev? Jeg har ikke ligget i 9 måneder, men jeg har termin om et par uker og i de siste ukene så har han gjort det meste av husarbeid ja. Derfor så gjorde jeg masse for å overaske han når han var borte for da følte jeg meg litt bedre. Jeg glemte sengetøyet, men gjorde det på kvelden. Jeg har sinnsyke smerter i ryggen nå, og kan ikke noe for det. Jeg har bidratt til alt alene frem til for noen uker siden, så jeg synes ikke han skal være sånn mot meg. Dere svarer ting som jeg ikke har sagt, så teit. 

• Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså unnskyld meg, leste dere det er skrev? Jeg har ikke ligget i 9 måneder, men jeg har termin om et par uker og i de siste ukene så har han gjort det meste av husarbeid ja. Derfor så gjorde jeg masse for å overaske han når han var borte for da følte jeg meg litt bedre. Jeg glemte sengetøyet, men gjorde det på kvelden. Jeg har sinnsyke smerter i ryggen nå, og kan ikke noe for det. Jeg har bidratt til alt alene frem til for noen uker siden, så jeg synes ikke han skal være sånn mot meg. Dere svarer ting som jeg ikke har sagt, så teit. 

Du er teit, og det er man når man er proppa av hormoner, sånn er det bare.

Du kan ikke melde deg ut uansett. Hva skal du gjøre når barnet kommer? Eller neste barn?

Samboeren din kan ikke 100% og drifte hjemmet 100%, og så den ene gangen du gjør noe på ukesvis, så forventer du skryt og heiagjeng.

Du høres ut som mannen min, og så jeg forstår samboeren din godt.

Og ja, jeg har barn, tilogmed 3 tette barn, og det er vondt og kjipt å vøre gravid, men man må bare bidra hvis man ønsker å bevare forholdet sitt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan ikke melde deg ut uansett. Hva skal du gjøre når barnet kommer? Eller neste barn?

Samboeren din kan ikke 100% og drifte hjemmet 100%, og så den ene gangen du gjør noe på ukesvis, så forventer du skryt og heiagjeng.

Og ja, jeg har barn, tilogmed 3 tette barn, og det er vondt og kjipt å vøre gravid, men man må bare bidra hvis man ønsker å bevare forholdet sitt.

Det er snakk om noen få uker. Jeg har i all tid før det bidratt både med det  ene og det andre, jeg har gitt mer enn hva jeg har fått i alle år. Jo, nå har jeg faktisk så vondt at jeg må ligge mye uansett hva du tror. Det vil ikke si at jeg har meldt meg helt ut, det vet du ikke noe om. Jeg gjør småting jeg flere ganger om dagen, men jeg klarer ikke støvsuging, vasking av gulv, opp og ned trappen til vaskekjeller for å vaske klær osv. Jeg gjør småting som å tørke over benker og sette inn i oppvaskmaskinen. Men jeg trenger også mye hvile. Folk er forskjellig. Og jeg forventet ikke mye skryt når jeg vasket og ryddet, men jeg forventet meg heller ikke at han skulle oppføre seg sånn. Han har da til stadighet glemt det ene og andre I årene som har vært, jeg har aldri blitt sur på han for det. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Gå vekk. Troll et annet sted . 

Eller gå et annet sted på internett å tilegn deg litt empati og selvhjelp, kanskje det er lurt - du som sitter midt på dagen på Kg og rakker ned på høygravide kvinner. 

Anonymkode: d6747...a37

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Dette høres absolutt ikke greit ut TS, var han slik som dette før graviditeten også? Du har all rett til å forholde deg til hva jordmor har gitt beskjed om, og du skal lytte til kroppen din. Det er absolutt ikke synd i samboeren din som må gjøre litt husarbeid selv noen ganger, helt latterlig kommentar over her. 

Jeg ville satt hardt mot hardt, enten blir han med i parterapi - ellers går du fra han. Det er nå eller aldri, for hvis du bestemmer deg for å gå burde du helst gjøre dette før fødsel, for da blir alt med permisjon o.l mye enklere, enn hvis det skal styres med i ettertid. 

Anonymkode: d6747...a37

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

så ryddet jeg og vasket huset i mange timer for å overraske han.

Reagerer veldig på at han ikke syns dette arbeidet du gjorde er for 'dere'? Han bor vel også der? Og så blir han sur for sengetøyet?

Vanligvis er jeg for en 50/50 ordning når det gjelder husarbeid hjemme, men graviditet er unntak altså! Det er en tilstand som krever utrolig mye av kvinnen, både fysisk og psykisk. Så jeg syns det er en selvfølge at mannen tar en del ekstra da. Altså sin egen del som vanlig + mye av sin partners. 

Dette var en selvfølge i mitt forrige svangerskap de siste månedene, og det varte leenge etter fødsel. Nå er barnet 1 år her, og først nå føler jeg at vi nærmer oss 50/50 igjen av selve husarbeidet. Jeg har jo hatt baby mye, ammet, sovet lite osv. 

Så her må dere absolutt ta en ordentlig prat. Spesielt om hva man forventer av den andre. Og er det helt nyttesløst så må du si at en tredjepart må inn i bildet for kommunikasjon. Virker ikke som han skjønner alvoret så.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

De fleste førstegangsgravide er jo ofte i fin form, kanskje svangerskapet ditt dermed ikke ble slik som han så for seg? Han har jo lov til å være skuffet, samtidig så bør han jo ikke la det gå utover deg. Når du uansett går hjemme så syns jeg det er en selvfølge at du holder huset ryddig og rent, og hvis du nå er direkte handikappet pga svangerskapet så bør du hvert fall begrense deg til ett barn.

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Men du trenger jo ikke å bare ligge frem til babyen fødes mens han både er i full jobb og skal gjøre alt av husarbeid? Hvor fort ble du sykemeldt i svangerskapet? Kanskje han har høy arbeidsmoral og syns du lurer deg unna, og er skuffet pga det?

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ok, så du har vondt. Du kan ikke dermed ligge i ni måneder og skylde på at du bærer deres barn. Du må jo bidra til hus og hjem du også.

Hva skal du si etter barnet har kommet? "Akkurat født" "ammer" "våken hele natten"?

Jeg blir hvertfall helt sprø hver gang samboer melder seg ut av familien AS og alt husarbeid. Vondt eller ei, så må en på ett eller annet tidspunkt bidra selv, og ikke bare lure seg unna.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Herlighet, utrolig patetisk av enkelte folk. Har dere ikke noe bedre å bidra med enn å prøve å tråkke på en annen? Hva får dere igjen for dette?

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er snakk om noen få uker. Jeg har i all tid før det bidratt både med det  ene og det andre, jeg har gitt mer enn hva jeg har fått i alle år. Jo, nå har jeg faktisk så vondt at jeg må ligge mye uansett hva du tror. Det vil ikke si at jeg har meldt meg helt ut, det vet du ikke noe om. Jeg gjør småting jeg flere ganger om dagen, men jeg klarer ikke støvsuging, vasking av gulv, opp og ned trappen til vaskekjeller for å vaske klær osv. Jeg gjør småting som å tørke over benker og sette inn i oppvaskmaskinen. Men jeg trenger også mye hvile. Folk er forskjellig. Og jeg forventet ikke mye skryt når jeg vasket og ryddet, men jeg forventet meg heller ikke at han skulle oppføre seg sånn. Han har da til stadighet glemt det ene og andre I årene som har vært, jeg har aldri blitt sur på han for det. 

Ts, ikke forsvar deg mot slike troll, de tenner på å tråkke på andre, og når du da prøver å forsvare deg selv, så får de akkurat det de ønsker. De må mangle noe vesentlig i livet sitt, det er kanskje synd på dem, men det er bare flaut å lese slike kommentarer som dem kommer med.

Anonymkode: e1eb1...47f

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Kommet utrolig mange ekle troll her inne i det siste, helt provoserende lavmål av dere.

Jeg har snart termin selv og er helt ubrukelig pga smerter i rygg og bekken, og mannen min gjør ALT med både hus og barn. Og hver gang jeg sier jeg har dårlig samvittighet så ber han meg slutte med det fordi jeg gjør en så utrolig viktig jobb som han aldri kan gjengjelde nok. 

Så TS, anbefaler å ta en time på helsestasjonen, allier deg med jordmor og si det er hun som ønsker dere begge inn for en forberedelsessamtale e.l. Dette vil ikke bli bedre med mindre du tar tak i det nå.

Anonymkode: 64477...931

• Liker 7
  • Hjerte 3
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommet utrolig mange ekle troll her inne i det siste, helt provoserende lavmål av dere.

Jeg har snart termin selv og er helt ubrukelig pga smerter i rygg og bekken, og mannen min gjør ALT med både hus og barn. Og hver gang jeg sier jeg har dårlig samvittighet så ber han meg slutte med det fordi jeg gjør en så utrolig viktig jobb som han aldri kan gjengjelde nok. 

Øhm...er det noe mindre trollete å gni inn hvor mye bedre mann du har?

Anonymkode: 7da44...e0d

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...