Gå til innhold

Hvordan bryter man et langvarig forhold...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lar det seg i det hele tatt gjøre ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg tror egentlig ikke det. Men nøkkelordet for å gjøre det minst mulig smertefullt tror jeg er ærlighet. Hvis man klarer å fortelle på en rolig og grei måte hvorfor man ønsker forholdet avsluttet, så er det bedre enn om man tyr til løgner og unnvikelser.

Men noen smertefri måte tror jeg ikke finnes.

Gjest Isabellas
Skrevet

Parforhold? Sette seg ned og prate, bli enige om å være bare venner!

Skrevet

Huff, det der er så fælt.. Jeg var ikke den som dumpa, men jeg ble dumpa på en helt forferdelig måte... Nemlig over telefon med disse ord: "Jeg elsker deg ikke lenger".. 5 dager før så sa han at han elska meg over alt på denne jord, så forsto ikke bæra.. :grine: Og ikke nok med det.. Da han slo opp over telefon var vi 20 mil unna hverandre, og han ville ikke at jeg skulle komme til han, noe som jeg følte VELDIG nødvendig. Det var helt forferdelig!

:grine:

Så mitt råd til deg er å si det face til face i omgivelser dere begge er kjent med. Og ikke la det komme som en bombe.. For eksempel ikke si at du elsker henne 2 dager i forveien.. Og etter du har sagt det, ikke vær kald. La henne vite at du er der for henne, hvis hun vil holde rundt noen /prate.. SÅ kanskje dere kan være venner med tiden.. Dette er iallefalll viktig hvis dere hadde et bra forhold og var hverandres "bestevenner"..

Skrevet

Enig. Vær voksen, vær moden. Si det ansikt til ansikt. Si det i en setting hvor dere er trygge på hverandre. Snakk med respekt, og gi den annen part tid til å fordøye. La ham/henne få lov til å reagere, hold gjerne rundt hverandre. Noe av det verste ved å bli "dumpa" er den vonde og tomme ensomhetsfølelsen man gjerne får inne i seg etterpå. Hjelp ham/henne til å takle denne følelsen, vis at du er der for ham/henne. Hold kontakten jevnlig den første tiden, besøk hverandre gjerne. La ham/henne få snakke ut om følelsene sine (dette kan gjerne ta noen dager) -og tillat deg selv å snakke ut om dine. Vis hverandre at dere respekterer hverandre, og aldri ALDRI fall inn i den onde sirkelen om å slenge dritt og beskyldninger til hverandre - ei heller gå inn for å såre den annen part (mange lumske måter å gjøre dette på, ikke fall ned på et nivå hvor du sårer bare for å såre).

Dette er noen av mine beste råd. Jeg avsluttet et forhold til en person for mange år siden etter å ha vært sammen i tre år, samboere i ett. Vi var enige om å avslutte, og overholdt alle ovennevnte "regler". Vi gikk fra å være kjærester til bestevenner, noe vi er fremdeles. Ikke knullekompiser - det er ingenting seksuelt mellom oss, vi er rett og slett bare bestevenner.

Skrevet

Jeg er ikke enig med Nelle.

Hadde min samboer avsluttet forholdet med meg, hadde jeg foretrukket at han kun forklarte meg hvorfor.

Ingen klemming, eller andre fysiske ting.

Heller ikke ville jeg hatt voldsom forståelse, og at han skulle holde kontakten den første tiden etter- hvorfor i all verden skulle han det, det kan være å villede den man nettopp har gått ifra om at man kanskje vil tilbake.

Man må for guds skyld ikke strø falske håp, og da er det greiest å kutte kontakten, og være vennlig, men bestemt.

Ønsker dere å fortsette kontakten som venner, er det viktig at den som ble forlatt får tid til å fordøye og komme over dette først - hvis ikke kan det å holde kontakten gi nettopp falske forhåpninger - man må iallefall være solaklar på at man ikke vil fortsette forholdet om man skal ha videre kontakt.

Vær ærlig, si det som det er, men ikke servèr: "Det er ikke deg, men meg"-frasen.

Skrevet

Når et forhold er modent for og avsluttes, så kommer det neppe som noen stor overraskelse på partneren. Derfor går det som regel greit, etter litt småturbulens de første ukene etter bruddet. Det må man regne med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...