Gå til innhold

Treningsform jeg liker, men som gir dårligere effekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver så godt jeg kan å like jogging, men det er et sabla herk. Føler lite fremgang og det er lett å få "vondter" i kroppen av det. 

Når jeg jogger i 45 min ligger jeg på gjennomsnittspuls på 165 og jeg kjenner jo på pusten at det er bra kardiotrening. Men jeg føler ingen glede og synes det bare er et ork....

Så har jeg rulleskøyter.  Synes det er så gøy! Går i en time og har da også 165 bpm i snitt. Men, det er ikke samme kardioøkt. Jeg blir ikke like andpusten. 

Jeg har to spm.

1. Er det teit for en voksen dame å gå på rulleskøyter? 

2. Er treningen på rulleskøyter mye "dårligere" effekt av enn jogging?

Håper på svar!

Anonymkode: ae54a...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts her.

Formålet med treningen er å være frisk og ha god helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid trening du liker og faktisk gjennomfører over trening som er "mer optimal". Og for helse er det ett fett hva du velger av disse to 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan putte på litt styrketrening? Personlig HATER jeg det, men er veldig glad i løping. (Dessverre betyr dette at jeg løper på meg vondter.)

Men om jeg har løpt litt først, hater jeg ikke styrke like intenst, er liksom i treningsmodus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den treningen man faktisk gjennomfører og som man liker har best effekt 😊 For det er mye større sannsynlighet for at du fortsetter og får det til jevnlig dersom det er noe du synes er gøy. Og ikke minst er det mye bedre for den psykiske helsen 😀 Kos deg på rulleskøyter! 

Anonymkode: 088b6...a3d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (6 minutter siden):

Kanskje du kan putte på litt styrketrening? Personlig HATER jeg det, men er veldig glad i løping. (Dessverre betyr dette at jeg løper på meg vondter.)

Men om jeg har løpt litt først, hater jeg ikke styrke like intenst, er liksom i treningsmodus. 

Glemte å skrive at jeg gjør styrketrening en dag i uka, tabata! :-)

takk for gode svar, dere. Trengte nok litt bekreftelse 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Glemte å skrive at jeg gjør styrketrening en dag i uka, tabata! 🙂

takk for gode svar, dere. Trengte nok litt bekreftelse 

Ts

Du er jo superheldig som har funnet en aktivitetsform du faktisk liker!! 👍👍😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i hva som er teit eller ikke. Det vil alltid være noen som synes at noe vi gjør er teit, uansett hva vi gjør. Kos deg med noe du liker og synes er gøy! Hva andre mener eller ikke mener om det er ubetydelig.

Anonymkode: 48430...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gitt en lang og god faen i om andre syntes det var "teit" eller ikke. Synes du det er gøy, er det det eneste som teller. 

Forøvrig, om du har snittpuls på 165 i så lang tid, høres det ut som om du ligger fryktelig høyt i puls? Ikke rart det føles som et ork om du kjører så høy puls over så lang tid. 

Anonymkode: 2bcf3...db9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker også rulleskøyter og er over 50. Jeg har ikke gjort det på mange år, siden jeg også har lurt litt på om det er teit for en voksen dame å drive med det. Men jeg er jo kjempegod og syns det er utrolig gøy.

Og når du spør om det er teit, så skjønner jeg at nei, det er det jo ikke, og hvis noen andre skulle synes det, så gjør jo ikke det noen ting.

Skal jammen ta det opp igjen når våren er kommet litt lenger her jeg bor....

Anonymkode: 7b2f7...915

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening som gjør deg glad vil mest sannsynlig være bedre trening enn det som føles som et ork på lang sikt. Viktig å ha det bra mentalt også, så kos deg på rulleskøyter med god samvittighet 😉

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempefine og nyttige svar! ❤️ da lar jeg torturen, som jogging er, ligge. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ville gitt en lang og god faen i om andre syntes det var "teit" eller ikke. Synes du det er gøy, er det det eneste som teller. 

Forøvrig, om du har snittpuls på 165 i så lang tid, høres det ut som om du ligger fryktelig høyt i puls? Ikke rart det føles som et ork om du kjører så høy puls over så lang tid. 

Ja, jeg vet ikke helt jeg? Det er jo effektiv trening der jeg blir god og svett. Greier liksom ikke å gjennomføre på lavere puls heller, selv om jeg tror her er nøkkelen til å like jogging. Skaffet meg litt mer avansert pulsklokke for å prøve å lære meg å jogge i pulssone 2 og 3, men pulsen bare går i lufta uansett. Vet ikke hva jeg gjør galt 🫣 skikkelig dårlig teknikk som gjør at kroppen jobber hardere? Ved 165 i snittpuls på rulleskøyter jobber jeg godt og har en snittfart på 19 kmt. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja, jeg vet ikke helt jeg? Det er jo effektiv trening der jeg blir god og svett. Greier liksom ikke å gjennomføre på lavere puls heller, selv om jeg tror her er nøkkelen til å like jogging. Skaffet meg litt mer avansert pulsklokke for å prøve å lære meg å jogge i pulssone 2 og 3, men pulsen bare går i lufta uansett. Vet ikke hva jeg gjør galt 🫣 skikkelig dårlig teknikk som gjør at kroppen jobber hardere? Ved 165 i snittpuls på rulleskøyter jobber jeg godt og har en snittfart på 19 kmt. 

Ts

Å lære seg å løpe sakte, er en kunst. Men det er viktig å kunne. Når det er sagt, om man er veldig utrent kan det hende man rett og slett ikke kan løpe uten å få veldig høy puls, uansett hvor sakte man løper. 

I starten husker jeg at det føltes som kjemperar humping opp og ned når jeg prøvde løpe sakte. Men nå kan jeg helt fint løpe like sakte, uten at det føles rart, jeg har god flyt og teknikk. Jeg kan fint løpe halvannen-to timer i sone 2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...