Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjæreste sa tidlig i forholdet at han gledet seg til å fri til meg en dag. Vi gikk etterhvert videre til å snakke om fremtiden der vi var enige om at når vi skulle kjøpe bolig sammen så skulle vi gifte oss, og barn var aktuelt en stund etter dette.

Nå har samboer og jeg kjøpt hus, pusset opp og flyttet sammen, men fremdeles er det ikke noe frieri eller tema fra hans side mtp ekteskap. Etter at vi overtok huset (har pusset opp i flere mnd) hadde vi en samtale om dette der jeg var tydelig mtp at jeg fremdeles ønsket å «holde meg til planen», og at jeg nå ventet på ham siden han hadde vært så tydelig på hva han ønsket mtp frieri. Jeg fikk aldri noe inntrykk fra ham at han var uenig, men nå går tiden uten at noe skjer. Jeg hadde kanskje tenkt at han ville vente til vi hadde flyttet inn, til vår første date hjemme eller noe slikt, men nei, øyeblikkene har skjedd og han lever videre som normalt.

Så kommer problemstilling min: jeg er skuffet over hans mangel på initiativ og usikker på fremtiden. Jeg kan selvfølgelig igjen ta initiativ til en ny samtale, men jeg er redd for svaret. Hvis han sier at han vil fortsette som samboer så får vi et problem, for da vil premissene for hele forholdet endres etter min mening. Men hvis han sier at han vil at vi skal gifte oss så kan det være at han frir der og da, og da vil jeg alltid ha minner om den dagen der jeg var lei meg og måtte «tvinge» et svar ut av ham.

Vet ikke hva jeg kan gjøre, for jeg er ikke en person som kan gå rundt og late som om alt er ok når det ikke er det, og det vil han heller ikke at jeg skal…

Anonymkode: 9a898...5c7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser at det ble litt mye autokorrektur der, for det skal stå «damned if I do, damned if I dont»… 🙈

ts

Skrevet

Hva med å fri selv?

Anonymkode: 75d63...9fa

• Liker 5
Skrevet

Fri selv. Problem solved

Anonymkode: ca1ed...56b

• Liker 6
Skrevet

Som de over sier, jeg fridde selv. Funker det også 😊

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor vil du gifte deg?

Anonymkode: 5f31f...c60

• Liker 3
Skrevet

Så passiv og feigt 😝 Vi er i 2023 og likestilte, fri selv!

Anonymkode: d16be...100

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Prøver du å hinte? Ha på ring å fikle med den, se på brudekjoler, men la det ligge fremme, på en så naturlig måte som mulig 😅 Det er sikkert folk som har bedre ideer enn det jeg har

Skrevet

Men ærlig talt, hvis det er et problem for deg så må du jo snakke med han om det, en dialog er ikke å tvinge frem et frieri? Du legger jo opp til at dette er et problem uansett utfall - hvorfor? 

• Liker 5
Skrevet

Snakk om det! Spør ham om han enda vil gifte seg. Hvis ja, fortell at du går å venter på et frieri, eller bli enige om når dere skal gifte dere.

svarer han nei, så må du vurdere om du vil gå videre, og hvor viktig giftemål er for deg

Anonymkode: 40c31...ade

• Nyttig 1
Skrevet

Hva endrer egentlig et frieri for deg??? Han har valgt å kjøpe hus sammen med deg, dere har brukt både tid og penger på å lage et hjem sammen, hvorfor henger da din evne til å føle deg sikker på forholdet på et frieri? Hva endrer egentlig et giftemål? Det er strengt tatt bare en underskrift på et papir der han lover troskap til deg i et samfunn der halvparten av de som avlagt det samme løfte ender opp med å bryte det til syvende og sist uansett.

Har han ikke allerede vist deg at han ønsker å tilbringe livet sammen med deg ved å kjøpe hus og bygge opp et hjem sammen med deg? Hvorfor ikke slå deg til ro med det? 

Anonymkode: 34a66...b95

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er jo noe du må få avklart snarest, så det er bare å ta det opp.

Anonymkode: 6e21c...328

• Liker 2
Skrevet

Snakk om det. Man kan ha åpne samtaler uten at noen skal føle seg angrepet eller som offer. Vær saklig, vennlig og rolig, så vil han kunne svare deg på det grunnlaget.

Hvorvidt du senere vil ha tanker om at du har tvunget ham, kan så være, vi kan aldri forsikre oss om hvilke tanker som vil dukke opp. 🧡

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva endrer egentlig et frieri for deg??? Han har valgt å kjøpe hus sammen med deg, dere har brukt både tid og penger på å lage et hjem sammen, hvorfor henger da din evne til å føle deg sikker på forholdet på et frieri? Hva endrer egentlig et giftemål? Det er strengt tatt bare en underskrift på et papir der han lover troskap til deg i et samfunn der halvparten av de som avlagt det samme løfte ender opp med å bryte det til syvende og sist uansett.

Har han ikke allerede vist deg at han ønsker å tilbringe livet sammen med deg ved å kjøpe hus og bygge opp et hjem sammen med deg? Hvorfor ikke slå deg til ro med det? 

Anonymkode: 34a66...b95

Nå gir jo også ekteskap andre rettigheter ved evt dødsfall for eksempel. Man har også lovfestet andre rettigheter og polikter ovenfor hverandre

Anonymkode: 65fb0...3d8

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Litt merkelig tankegang at "premissene for forholdet er endret", altså den eneste forskjellen er at dere har litt bedre beskyttelse mtp lovverket ang dødsfall o.l. 

Det er lurt å gifte seg forbde lovmessige beskyttelsene, men skjønner ikke helt hvordan det endrer noen dynamikk i forholdet.

Anonymkode: 97139...53d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Fri selv, gjør det litt spesielt så han skjønner at det er ekte. For noen er ekteskap viktig, det gjør noe med tryggheten i forholdet både juridisk men også dere to imellom. For vår del ble det slutt på en del usikkerhet som vi begge hadde med oss i bagasjen. Feks kunne jeg si at jeg skulle gå en liten tur med hunden men så ble turen lang fordi jeg traff kjentfolk og ble stående å prate lenge. Da kunne det bli "hvor har du vert, du ble borte lenge og hadde ikke med mobilen" diskusjoner feks. Det ble det helt slutt på når vi ble gift for da kom det en trygghet inn i forholdet som vi begge trengte.

Anonymkode: c524e...829

Skrevet

Jeg ønsker ikke å fri. Jeg er tradisjonell, og han er det samme som også har sagt at han ønsker å fri. Vil ikke ta det ifra ham. Pluss at jeg ønsker at han skal få ta noe initiativ til dette selv også.

Hvorfor ekteskap er viktig for meg vet han, og han har selv vært veldig tydelig på at ekteskap er viktig for ham. Vet ikke om han har endret standpunkt.

Ved forrige samtale om dette for noen mnd siden var jeg tydelig på at jeg ventet på frieriet fra ham, og han var tydelig på at han ønsket ekteskap.

Men ingenting skjer, og dette sårer meg.

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ønsker ikke å fri. Jeg er tradisjonell, og han er det samme som også har sagt at han ønsker å fri. Vil ikke ta det ifra ham. Pluss at jeg ønsker at han skal få ta noe initiativ til dette selv også.

Hvorfor ekteskap er viktig for meg vet han, og han har selv vært veldig tydelig på at ekteskap er viktig for ham. Vet ikke om han har endret standpunkt.

Ved forrige samtale om dette for noen mnd siden var jeg tydelig på at jeg ventet på frieriet fra ham, og han var tydelig på at han ønsket ekteskap.

Men ingenting skjer, og dette sårer meg.

ts

Hvor lenge siden dere har flyttet? 

Anonymkode: ee276...400

Skrevet

Du bør ta den samtalen igjen hvis det er viktig for deg. Uansett om det gjør vondt og er ubehagelig så må dere få frem alt. Vil han gifte seg? Hvis han fortsatt vil vente, hva er grunnen til det? Bedre å være 100% ærlige å ta det derifra enn å ikke kommunisere åpent med hverandre.

Jeg er forlovet med min mann og vi hadde snakket om det lenge, han valgte datoen 6 år etter vi ble kjærester til å fri. Men når han fridde til meg så sa jeg nesten nei, vi hadde kranglet, jeg hadde en periode med angst/depresjon og jeg hadde det vanskelig i jobbsituasjon så opplevde ikke at han støttet eller forsto meg. Så han var overlykkelig for at jeg sa ja men jeg hadde blandede følelser i lang tid etterpå og ønsket at han ikke hadde gjort det på grunn av ekstremt dårlig timing. Vi endte opp på familiekontor og jeg gikk i terapi nesten et halvt år. Dette er nå en god stund siden, men vi måte «få ut alt», lære å kommunisere bedre og lære å forstå hverandre. Fortsatt forlovet, vi er lykkelige og trygge i forholdet, venter nå barn sammen men har det ikke travelt med å gifte oss offisielt, for det er dyrt og havner bak i køen på grunn av viktigere ting som oppussing, baby osv.

Anonymkode: fcd8b...052

• Nyttig 1
Skrevet

Du er ikke tradisjonell, du er vanskelig

Anonymkode: 65fb0...3d8

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...