Gå til innhold

Hennes & Mauritz vil IQ-teste ansatte før oppsigelser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Idiotisk opplegg.

• Liker 7
Skrevet

Dette er vel ikke lov? Du kan ikke diskrimenere basert på iq

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Noen skal ta opptil 30 tester! Der ville jeg vært i forkant og sagt opp selv.

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

Dette er noe av det sykeste jeg har sett innenfor seleksjon i arbeidslivet. Dette blir det rettsak av, tror jeg. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis dere leser artikkelen så er det mer enn bare IQ som skal testes. 

Synes det er en grei løsning, den er mer objektiv enn trynefaktor og personlig vennskap med de som skal fatte beslutningene. 

• Liker 1
Skrevet

IQ test er nå en ting, men personlighetstest!? Skikkelig useriøst.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Skal de IQ-teste barnearbeiderne som syr klærne også, eller kun i vestlige land der man betaler for klær med giftig materiale i seg? Jeg lukter #cancel.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
2 minutter siden, Gliffy said:

IQ test er nå en ting, men personlighetstest!? Skikkelig useriøst.

Det som er sykt er at ansatte i Hennes & Mauritz antakelig har gått gjennom en hel rekke tester før de i det hele tatt ble ansatt. Jeg er på jobbleting nå, og antall tester jeg må ta er helt på trynet. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
1 minutt siden, Vixella said:

Det som er sykt er at ansatte i Hennes & Mauritz antakelig har gått gjennom en hel rekke tester før de i det hele tatt ble ansatt. Jeg er på jobbleting nå, og antall tester jeg må ta er helt på trynet. 

Det er en skikkelig uting. Folk burde testes i det jobben går ut på, og bare det. F. Eks en skrive-case for en stilling som journalist og sånne relevante ting.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det der må de ikke finne seg i. Hva slags verden lever vi i? De kaller det sikkert " evnetester", så skor noen konsulenter eller HR folk seg på grove overgrep som dette i mine øyne kan kategoriseres som.

Rart det er utbredt og akseptert. Makan til sortering. Konsekvensene for disse individene ( svake part) er jo enorme, særlig psykisk, men også økonomisk fordi de risikerer et stempel de ikke blir kvitt. Bare det å søke jobb igjen kommer de til å vegre seg for fordi de er for dumme til å jobbe for en søppelbedrift som H&M. Hvem i alle dager styrer den skuta? Må jo være en psykopat som bør sjekke sitt eget hode for cluster b. 

Skrevet
Just now, Gliffy said:

Det er en skikkelig uting. Folk burde testes i det jobben går ut på, og bare det. F. Eks en skrive-case for en stilling som journalist og sånne relevante ting.

Ja, det er jeg enig i. For eksempel søkte jeg en jobb som assisterende butikkleder i en dagligvarebutikk, og da måtte jeg svare på flere titalls spørsmål på en test (en av fem tester, forøvrig) og da var et av utsagnene noe om hvorvidt jeg rømte hjemmefra som liten eller noe i den duren. Altså, hæ? Hva har dét med min evne til å gjøre jobben? 

Jeg tenker at hvis det er på det nivået disse testene til Hennes & Mauritz skal være, så er det jo grunn til bekymring med tanke på hvor relevante de kommer til å være.

• Liker 10
Skrevet

Personlighetstestene vil jo ikke være pålitelige heller da folk bare vil svare det de tror mottakeren vil høre. Og bare det å hvile seg på et tall fremfor å faktisk vurdere hvordan en person fremstår og ter seg i butikken virker jo som en helt vill beslutning.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, Nevian said:

Personlighetstestene vil jo ikke være pålitelige heller da folk bare vil svare det de tror mottakeren vil høre. Og bare det å hvile seg på et tall fremfor å faktisk vurdere hvordan en person fremstår og ter seg i butikken virker jo som en helt vill beslutning.

Nettopp. Jeg er for eksempel ekstremt introvert i privatlivet mitt, men jeg er ekstrovert og fungerer bra sosialt på jobb, også som leder. Når jeg svarer på disse personlighetstestene så svarer jeg jo selvfølgelig det jeg tenker at mottakeren ønsker å høre. Hvem vil ansette en som er ekstremt introvert, liksom? Eller i dette tilfellet - hvem skal få beholde jobben? Introverten eller den ekstroverte? 

Disse testene har ikke noe for seg, slik jeg anser det. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Her skal man kvitte seg med masse ansatte for å kutte kostnader, men velger å bruke enorme ressurser i prosessen. Realiteten er vel at de beste hodene, som de vil beholde, vil bruke tiden på å finne seg en annen arbeidsgiver.

• Liker 13
Skrevet

"Hennes og Mauritz vil IQ-teste sine ansatte".... HENNES OG MAURITZ! Hvem i alle dager tror dem at dem er? 

Og er det gitt at de med høyest IQ gjør en best jobb i en kjede som HM ? 

Har de tenkt over at de med høyest IQ kanskje har størst ambisjoner og flest arbeidslivsmuligheter, og sørger for mest gjennomtrekk ?

Har de tatt i betraktning at IQ-tester og kanskje særlig personlighetstester kan lett manipuleres for at ansatte ønsker å fremstille seg bedre enn hva de er ?

Har de tatt i betraktning at når IQ-en er lav, så handler slike tester om flaks ? Så hvem som har mest flaks når de svarer får dermed høyere "IQ" enn resten, men sier ingenting om deres egentlige IQ. 

Jeg ville aldri, aldri, latt meg IQ-teste på en slik måte. Det har dem ingen grunnlag for å gjøre. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg skjønner det ikke fra et kynisk sted heller. Så lenge man er innenfor normalområdet så spiller det ingen rolle for jobbytelsen hvordan man scorer på en IQ-test, det er arbeidsmoral som avgjør det.

Dette handler om HR-folk som skal forsvare sin egen eksistens og konsulentselskaper som tjener penger på tull.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Ser ikke noe stort problem her. Det som er synd er at de skal brukes på folk som allerede er ansatte og ikke har bedre måter å selektere på, men ikke verre enn krav for å komme inn på studier. Selv i arbeidslivet selekterer man allerede på bakgrunn av karakterer. Er IQ tester noe verre?

Noen har god kortidshukommelse og får gode karakterer mens andre har høy IQ. IQ er til en viss grad trenbar. En artikkel i psychologist today viste at halvparten av de med en IQ over 130 hadde lærevansker eller konsentrasjonsvansker som påvirket skoleprestasjonene.  IQ tester gir altså muligheter!

Endret av Majer
Skrevet

En med veldig høy IQ vil kanskje bli understimulert av å jobbe der. Håper h&m bæsjer på leggen. 

• Liker 4
Skrevet
Hulderen skrev (13 minutter siden):

Noen skal ta opptil 30 tester! Der ville jeg vært i forkant og sagt opp selv.

Bedre idé: Håpe på å bli oppsagt, og se om man finner en advokat som vil ta saken pro bono / se hva juristene i fagforeningen foretar seg.

Du er rimelig dårlig betalt som butikkansatt i Sverige, men her tror jeg at det kan være grunnlag for erstatningssøksmål (uten at jeg har detaljkunnskap til likestillings- og diskrimineringslovgivningen i Sverige). 

Servicebransjen er heldigvis en av de sektorene hvor det er lettest å få ny jobb. Tror også at andre butikkjeder kan få god PR dersom de tar inn noen av de som H&M gir slipp på.

Så her tror jeg at det lureste ville være å vente på en eventuell oppsigelse, og håpe på en erstatning.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...