Gå til innhold

Krise å være hjemme i vinterferien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sosial krise, barnefamilier søker gratis ferie i regi av Røde kors. Vi er hjemme i vinterferien, ser ikke på det som krise. Har ikke råd til å reise bort hver eneste ferie men føler ikke at det er full krise. Er dette noe å bekymre seg for? Jeg forstår det er et problem når folk ikke har penger til mat og strøm men ferie også?

Anonymkode: 0fe55...203

• Liker 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat i vinterferien er det vel ganske vanlig å være hjemme, det er vi og føler ikke at det er en krise. Nyter å sove lenge, rydder litt i huset, tid med barna. 

Anonymkode: f3900...820

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Akkurat i vinterferien er det vel ganske vanlig å være hjemme, det er vi og føler ikke at det er en krise. Nyter å sove lenge, rydder litt i huset, tid med barna. 

Anonymkode: f3900...820

Ja det tenker jeg også. Så på TV2 GMN at det visstnok er fullstendig krise. 

Anonymkode: 0fe55...203

Skrevet

De dagene går så unna, at å være hjemme er hèlt ok. Så er jo ikke hjemmeferie ensbetydende med passivitet.

Absolutt ingen krise, men alle vet at media har påvirkning og liker å sette ting på spissen :nikke:

• Liker 2
Skrevet

Jeg har inntrykk av at de færreste har vinterferie her. Skolebarna er på SFO, barnehagebarna i barnehagen og foreldrene har ikke fri fra jobb. Det er enkelte jeg kjenner som har hytte eller liker og har råd til å reise et sted for å stå på ski, og som har gjort det. Men de aller fleste har ikke ferie. 

Vi har ikke fri, med unntak av noe vanlig fri etter turnusen min, hvor barna og jeg har vært på tur i skogen. Men hadde vi hatt ferie hele uken, hadde vi ikke reist noe sted. Vi hadde ikke hatt penger til det om vi skal på sommerferie, og det er helt greit. 

Anonymkode: 5be0d...773

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, det er ikke krise. 

Du kam være hjemme hver ferie uten at det er krise. En fin ferie er utad kanskje en oppfattelse av å ha lyktes, men den ferien kan være like mye krise som å være hjemme. 

Anonymkode: fbe6e...268

• Liker 5
Skrevet

Vi er hjemme. Koser oss glugg med rolige morgener og senere kvelder og masse tid sammen. Har dog ikke råd til å reise bort; men hverken ungene eller jeg ser på det som en krise

Anonymkode: df116...494

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Det beste med ferie og fri er jo å sløve lenge i senga på morningen og det gjøres best i egen seng,

ungene kan stå opp som de vil pusle med sitt,  noen timer i akebakken, grilling, turer, minimalt med bilkjøring er jo så herlig,

, lange kvelder med spill, Lego, tegning, kryssord er jo så koselig 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Haha ferie i regi av røde kors lol. Nå må folk roe ned a. Vi har god råd, men herregud så deilig det er å bare henge rundt hjemme og ikke styre avgårde med pikkpakk og grinete unger. La dem få ha litt fred og ro. Vi har sett filmer, spillt, lekt på div lekeplasser, besøkt bestefar osv. Så tar vi heller ferietur i påsken og sommerferien

Anonymkode: be5f1...e11

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke en menneskerett å dra bort på ferie i vinterferien. Hva med høstferien? 

Vi har verken råd eller anledning til å dra bort i disse feriene. Vi må spare ferie til sommeren,da det er lang ferie da. 

Vi jobber begge to. Jeg tenker at det blir noe feil om vi skal begynne å omtale dette som kriser. Kriser fordi man ikke har råd?

Barnet her har ikke klaget,er bare glad for fridager fra skolen.

Anonymkode: b71d4...5b5

• Liker 4
Skrevet

Da jeg vokste opp så reiste vi aldri noe sted i vinterferien. Tenkte ikke på det som et alternativ engang, vi storkoste oss med å ha fri hjemme. Masse å leke med og gjøre!

Anonymkode: 236fc...64d

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Altså folk må ikke reise bort så snart det kommer mer enn 2 fridager på rad. 

Jeg kan ikke i min oppvekst minnes at jeg var noen andre plasser enn hjemme under vinter- og høstferie.

Faktisk er jeg glad for det. Det er ikke om å gjøre å reise mest mulig, besøke flest mulig og oppleve mest mulig. Mange opplever dette som stress og mas. Å ha fri uten noe som helst på programmet er undervurdert. Også som barn og ungdom.

• Liker 6
Skrevet

Vet ikke om noen som reiser bort i vinterferien i min omgangskrets. De fleste har ikke fri heller. 

Anonymkode: 9306f...7a3

• Liker 2
Skrevet

De fleste har vel ikke fri i vinterferien? Vi har iallfall ikke det. Ungene later seg og er med venner. Det er det som skjer. 

Anonymkode: 2f3db...c32

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er dette et Oslo-problem? Bor i en av de andre storbyene og har ikke inntrykk av at folk reiser bort, selv ikke de med god råd.

Vi har barnehagebarn og jobber i yrker hvor vinterferie ikke er et tema, så her er det en helt normal arbeidsuke. 

Anonymkode: 8f019...f80

Skrevet

Barna vil heller være hjemme. Så da blir det det. Jeg hadde gjerne vært på fjellet i vinterferien. 

Anonymkode: 84566...591

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår det er et problem når folk ikke har penger til mat og strøm men ferie også?

Klarer du virkelig ikke å forstå at når man ALLTID er hjemme i ferier fordi man ikke har penger og ikke mulighet til å velge, så kan det være vanskelig??

Samme hvilken ferie det er, det å ikke ha valg gjør at man faller utenfor. Og utenforskap fører til så mange ulike problemer, både for individet og samfunnet. 

Og nå skal du opprette en tråd hvor alle tilhengerne dine skal inn og håne de som får ferietilbud gjennom Røde Kors, for jaggu er det ingen menneskerett med ferie og dere vil heller prioritere familien og være sammen (hjerter og selfier på some, #familiekos, #lykkestund), venter bare på de neste som kommer inn og snakker om økonomiske prioriteringer, at man burde latt være å få barn om man kom til å bli syk eller at mor sikkert røyker og drikker opp alle pengene. 

Omfg.

Om du virkelig ikke forstår, og ikke bare gjør deg vrang, er du sannsynligvis enten veldig privilegert eller har veldig lite empati. 

Anonymkode: 51530...43b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi er ofte hjemme i ferier. Ser ikke på det som et problem. Hadde dog vært deilig med sydentur igjen, 6 år siden sist..

Anonymkode: fdc33...8df

Skrevet

Nei, det er ikke krise!

Det som er krise er når man aldri har råd til å reise på ferie. At man alltid må prioritere det mest nødvendige, fremfor kos og hygge.

For oss som har valget og velger å bli hjemme. Kan ikke sammenlikne oss med disse som ikke har noe valg. For dem blir dette bare enda en bekreftelse på at de ikke strekker til og ikke kan gi barna sine det samme som "alle andre" 

Anonymkode: 5bab5...f51

• Liker 1
Skrevet

Helt fint å være hjemme i ferien! Mange må jo jobbe også.. Og miljøvennlig 😊

Anonymkode: 6468a...437

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...