Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som har avsky mot kirken. Hvis ordet kirke nevnes så kommer det bestandig fra henne hvor utdatert og kjedelig kirken er. Vi begge har konfirmanter i år. Min sønn valgte kirken av fri vilje. Vi er ikke noen kirke mennesker egentlig, men har ikke noe i mot kirken. 

Min venninne jobber i humanistiske forbund og datter måtte konfirmeres der. Vi har hatt mange diskusjoner om dette. Hun synes synd på de ungdommene som må sitte å høre om Gud og Jesus og sånt babbel. Jeg sier at det er ikke bare det de snakker om. Er ikke sånn som da vi konfirmerte seg. Jeg mener at ungdommene tar ikke skade av å høre litt om kristendommen selv om de ikke er troende. 

Jeg mener at hun er dobbelmoralsk. Begge barna er døpt i kirken og hun selv er døpt, konfirmert og gift i kirken. Men så snudde hun helt. Eldste datter giftet seg i kirken i sommer og det synes hun var greit. 

Hun snakker også ned om de troende. At de kan tro på en sånn fantasi figur. Og at hvis han fantes, hvorfor er det krig og elendighet da. Jeg synes det er fint hvis noen finner styrke i det å tro. Bra hvis det hjelper de i hverdagen 

I går ble hun sur og da gikk jeg. Hun begynte igjen å snakke om konfirmasjon og at hun er glad at datter ikke valgte kirken. Da slipper hun den latterlige hvite kappen. 

Jeg sa at jeg synes at alle skal få velge selv hva de vil. Men ikke alle får det.

Tror kanskje jeg skal holde meg unna henne en stund 😉

Anonymkode: 1ec92...8ba

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Venninnen din høres fryktelig umoden ut. 

• Liker 10
Skrevet

hun er hykler

Anonymkode: 3e786...bac

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Ateisme kan hos noen utvikle seg til en slags kvasireligion. Da blir misjonering viktig og man forsøker hele tiden å vinne andre over til ens egen virkelighetsoppfatning. De har dogmer/ troslære som på mange måter kan minne svært mye om de man finner i kirker, men med et stort IKKE foran. Det er også ofte noe sekterisk over væremåten til ateister. De arresterer hverandre dersom noen begynner å tvile på at absolutt alt, hele verden, er blitt til ved tilfeldigheter. Når noen trekker i en mer religiøs retning ved for eksempel livets slutt så vokter ateistiske familiemedlemmer over den syke. «- INGEN prest skal inn i dette rommet…», eller «-Vi har jo snakket om dette mamma, Gud finnes ikke!».

Til å hevde at de ikke er religiøse eller fanatiske så spiller de rollen påfallende godt.

Endret av Den Sagnomsuste
  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

….vel venninna di har helt rett da🤷🏼‍♀️ 
hilsen: også døpt og konfirmert i kirka.

Anonymkode: 02a3a...e28

• Liker 15
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

….vel venninna di har helt rett da🤷🏼‍♀️ 
hilsen: også døpt og konfirmert i kirka.

helt rett i hva? At for henne er det slik? Joda, men at det ER Slik - aka FASIT? Nope.. Det er feil.. Fasiten her er at det er opp til hver enkelt å ha en mening, og det er lov å dele den - eller holde den for seg selv om den man snakker med er uenig med deg :P

Endret av Carrot
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er, dessverre, noen ateister som blir veldig ivrige i sin "tro", og som ser på det som sitt oppdrag her i livet å få flere til å bli ateister. Man kan jo alltids forsøke si til de at det de driver med nesten er en slags misjonsvirksomhet, men da får man vel så ørene flagrer tilbake, tenker jeg.

Dette er kun basert på mine erfaringer her i livet: De som er aktive i Human-etisk forbund og fronter dette aktivt, er blant de minst respektfulle menneskene man finner. De har så og si INGEN respekt for religion, og takler svært dårlig å bli utfordret på sine synspunkter.

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Noen gode tips her for hvordan man forholder seg til militante ateister som absolutt skal "diskutere". 

Anonymkode: bc438...731

• Nyttig 1
Skrevet

Din veninne er en hykler og dobbeltmoralsk.

Hun hører ut som typen som hater kirken, kristendom og alt det står for, men gifter seg i kirken fordi det er et så mye "koseligere" lokale enn rådhuset.

Anonymkode: 98c6a...695

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Humanetisk forbund er en av Norges verste sekter... Det er absolutt en slags menighet med mye hjernevasking. 

Anonymkode: 5175f...3ff

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Humanetisk forbund er en av Norges verste sekter... Det er absolutt en slags menighet med mye hjernevasking. 

Anonymkode: 5175f...3ff

Veldig enig i dette.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes dette er trist. Hun er i mot kirken og datteren får ikke velge selv hvor hun skal konfirmeres. 

Dette gjelder også broren hennes. Han jobber også i humanistiske forbund og ingen av de 3 barna fikk velge hvor de skulle konfirmeres. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det heter Human-Etisk Forbund, ikke humanistisk 

Anonymkode: 7e799...95e

Skrevet

Det er en del HEF-ere som mister bakkekontakt, og det er egentlig ikke en organisasjon jeg kan identifisere meg med, selv om jeg er atteist og generelt ikke har noe til overs for religion.

Anonymkode: 551d5...18c

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Carrot skrev (4 timer siden):

helt rett i hva? At for henne er det slik? Joda, men at det ER Slik - aka FASIT? Nope.. Det er feil.. Fasiten her er at det er opp til hver enkelt å ha en mening, og det er lov å dele den - eller holde den for seg selv om den man snakker med er uenig med deg :P

Gud og jesus er fine eventyrfigurer. Det er babbel. At noen faktisk oppriktig tror på det er bekymringsfullt. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har ei venninne som har avsky mot kirken. Hvis ordet kirke nevnes så kommer det bestandig fra henne hvor utdatert og kjedelig kirken er. Vi begge har konfirmanter i år. Min sønn valgte kirken av fri vilje. Vi er ikke noen kirke mennesker egentlig, men har ikke noe i mot kirken. 

Min venninne jobber i humanistiske forbund og datter måtte konfirmeres der. Vi har hatt mange diskusjoner om dette. Hun synes synd på de ungdommene som må sitte å høre om Gud og Jesus og sånt babbel. Jeg sier at det er ikke bare det de snakker om. Er ikke sånn som da vi konfirmerte seg. Jeg mener at ungdommene tar ikke skade av å høre litt om kristendommen selv om de ikke er troende. 

Jeg mener at hun er dobbelmoralsk. Begge barna er døpt i kirken og hun selv er døpt, konfirmert og gift i kirken. Men så snudde hun helt. Eldste datter giftet seg i kirken i sommer og det synes hun var greit. 

Hun snakker også ned om de troende. At de kan tro på en sånn fantasi figur. Og at hvis han fantes, hvorfor er det krig og elendighet da. Jeg synes det er fint hvis noen finner styrke i det å tro. Bra hvis det hjelper de i hverdagen 

I går ble hun sur og da gikk jeg. Hun begynte igjen å snakke om konfirmasjon og at hun er glad at datter ikke valgte kirken. Da slipper hun den latterlige hvite kappen. 

Jeg sa at jeg synes at alle skal få velge selv hva de vil. Men ikke alle får det.

Tror kanskje jeg skal holde meg unna henne en stund 😉

Hun høres ut som en ekstremt umoden voksen dame, og jeg hadde minsket kontakten til det absolutt nødvendige. Hun høres ut som en person som er dårlig på å mentalisere (forstå andre sitt perspektiv, se ting utenfra seg selv), og det anser jeg som et veldig dårlig utgangspunkt for relativt mye her i livet. 

Anonymkode: 46006...0b9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gud og jesus er fine eventyrfigurer. Det er babbel. At noen faktisk oppriktig tror på det er bekymringsfullt. 

Igjen, her er det enda et eksempel på et menneske som ikke har evnen til å mentalisere, eller sette seg inn i et annet perspektiv eller forståelse. Dårlig utgangspunkt for mye her i livet. 

🏼🏼🏼

Anonymkode: 46006...0b9

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Vixella skrev (4 timer siden):

Det er, dessverre, noen ateister som blir veldig ivrige i sin "tro", og som ser på det som sitt oppdrag her i livet å få flere til å bli ateister. Man kan jo alltids forsøke si til de at det de driver med nesten er en slags misjonsvirksomhet, men da får man vel så ørene flagrer tilbake, tenker jeg.

Dette er kun basert på mine erfaringer her i livet: De som er aktive i Human-etisk forbund og fronter dette aktivt, er blant de minst respektfulle menneskene man finner. De har så og si INGEN respekt for religion, og takler svært dårlig å bli utfordret på sine synspunkter.

Min opplevelse er at kristne er slik du beskriver. Ivrige i sin «tro», ser det som sitt oppdrag her i livet å få flere til å bli kristne. Absolutt en misjonsvirksomhet. Utfordrer man synspunktene takles det ikke særlig bra, og de har INGEN respekt for andres livssyn. 

Ikke så veldig stor forskjell på fanatikere uansett tro/livssyn, eller hva?

Endret av cassio
  • Liker 1
Skrevet

Tja, hun tar jo ikke feil i noe av det du skriver her, men jeg kan skjønne at det er slitsomt om hun absolutt skal begynne å prate om temaet hele tiden.

Anonymkode: 41cc7...133

• Liker 3
Skrevet

Ikke rart. Kristne er de mest dømmende menneske jeg har møtt. Ingen muslimer jeg kjenner dømmer så hardt som kristne. Skjønner at noen går lei. Jeg ble selv trakassert av naboen fordi jeg var på bryllupsfest på en søndag. «Søndag er en hviledag» 🤮

Anonymkode: af43d...368

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...