AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #1 Skrevet 23. februar 2023 Hvordan klarer man å skjule graviditet om man er utmattet og kvalm? Vil helst ikke fortelle på jobb før uke 12 pga risikofaktorer for abort (kronisk sykdom jeg har). Jeg er redd for å regelrett spy på ugunstig tidspunkt, at de skal merke at jeg er utmattet og litt "daff". Er kun i uke seks, men kvalm som fy. Anonymkode: 339ac...6e4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #2 Skrevet 23. februar 2023 Jeg klarte det ikke, fordi jeg måtte spy ganske brått, og oftere i arbeidstiden enn ellers fordi jeg ble sliten og ikke kunne unngå lukter som trigget det. Det var nok ganske lett å merke på meg at jeg var kvalm og uvel også. Så jeg måtte si det i uke 6, ellers hadde de trodd jeg var smittsom. Jeg sa at jeg var i uke 6 og ikke var helt sikker på om det endte godt enda, jeg hadde ikke noen spesielle risikofaktorer, to tidligere SA'er. Anonymkode: 1c5dd...d36 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #3 Skrevet 23. februar 2023 Jeg var mye kvalm og sliten i første trimester og sluttet helt å drikke kaffe og jeg var sikker på at kollegaene mine skulle merke at jeg var gravid, men da jeg fortalte det etter første trimester så ble alle veldig overrasket. Ofte så tenker ikke folk så mye på slike ting som man kanskje tror selv, så så lenge du ikke kaster opp foran kollegaene dine er det virkelig ikke sikkert de merker noe. Anonymkode: eb544...5f0 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #4 Skrevet 23. februar 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg var mye kvalm og sliten i første trimester og sluttet helt å drikke kaffe og jeg var sikker på at kollegaene mine skulle merke at jeg var gravid, men da jeg fortalte det etter første trimester så ble alle veldig overrasket. Ofte så tenker ikke folk så mye på slike ting som man kanskje tror selv, så så lenge du ikke kaster opp foran kollegaene dine er det virkelig ikke sikkert de merker noe. Anonymkode: eb544...5f0 Jeg håper du har rett! Jobber i et lite miljø hvor det er en del "nysgjerrige damer" for å si det litt pent. Anonymkode: 339ac...6e4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #5 Skrevet 23. februar 2023 Hvis du har tillit til dine nærmeste kolleger så kan det hende det er godt å dele det med noen, som da klarer å holde kjeft om det. Jeg gjorde det selv, og det var veldig godt. Fikk hjelp til å holde kvalmen litt mer skjult for de andre kollegene mine. Jeg var også veldig redd for SA og helt åpen om det da jeg delte det med de få jeg delte det med. For meg ble det også en trygghet i tilfelle ting ikke skulle gå bra. Da ville det jo være noen på jobb som forstod at jeg hadde det ekstra vanskelig. Anonymkode: 49275...a71 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #6 Skrevet 23. februar 2023 Jeg var alt for kvalm og utslitt til å ikke si noe. Fortalte det i uke 5 til sjefen og uke 8 til kollegaer. Anonymkode: f2134...783
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #7 Skrevet 23. februar 2023 Jeg var veldig kvalm og trøtt, men kastet sjeldent opp, så fikk «skjult» det. Var 8 uker på vei da jeg kom tilbake fra permisjon, så tror ikke det var i tankene til noen av kollegaene mine. Vi har også et lite miljø med et par eldre og nysgjerrige damer, men jeg har et eget kontor, og passet på å knaske kjeks og holde blodsukkeret jevnt. Det hadde ikke vært noen krise å si det, så hvis du ikke klarer å skjule det så går det fint. Det var et risikosvangerskap basert på mitt første, så jeg var på mange undersøkelser, og fortalte derfor sjefen min om det veldig tidlig. Anonymkode: e1da3...cb1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #8 Skrevet 23. februar 2023 Er det så farlig om de skjønner det så lenge du får fortelle det selv når du er klar? Ofte så tenker man også mer over sånne ting selv 🙂 Anonymkode: dffe5...d99
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #9 Skrevet 23. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvis du har tillit til dine nærmeste kolleger så kan det hende det er godt å dele det med noen, som da klarer å holde kjeft om det. Jeg gjorde det selv, og det var veldig godt. Fikk hjelp til å holde kvalmen litt mer skjult for de andre kollegene mine. Jeg var også veldig redd for SA og helt åpen om det da jeg delte det med de få jeg delte det med. For meg ble det også en trygghet i tilfelle ting ikke skulle gå bra. Da ville det jo være noen på jobb som forstod at jeg hadde det ekstra vanskelig. Anonymkode: 49275...a71 Har desverre liten tillit pga tidligere episoder/arbeidsmiljø Anonymkode: 339ac...6e4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #10 Skrevet 23. februar 2023 Jeg tenker det kommer litt an på hva som er motivasjonen for å holde det skjult. På min forrige arbeidsplass var jeg både så komfortabel med folkene rundt meg og i tillegg så kvalm og trøtt fra starten, at jeg ikke så noe poeng i å holde det skjult på jobb. Endte med spontanabort, og da var det egentlig bare godt å ha støtte på jobben mens det sto på. Byttet jobb og ble gravid igjen, og da holdt jeg det skjult til uke 12 først og fremst for å unngå at de la om planene for jobbåret for min del før det var sikkert at graviditeten gikk bra. I tillegg litt fordi jeg ikke kjente alle så godt ennå. Men sa det til én kollega som jeg er litt nærmere enn de andre, og det var godt å ha en støttespiller som visste hvorfor jeg var litt stille og tilbaketrukket (var veldig kvalm). Var også mulig å holde det hemmelig fordi jeg kan lukke meg inn på eget kontor. Tror jeg hadde slitt med å holde det hemmelig hvis jeg satt i åpent landskap eller måtte forholde meg mer til mennesker i jobben. Til venner og familie har jeg vært åpen om graviditet fra positiv test begge gangene, selv om det altså gikk dårlig første gangen. Ville ikke vært uten den støtten jeg fikk. Anonymkode: 851d8...930 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #11 Skrevet 23. februar 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker det kommer litt an på hva som er motivasjonen for å holde det skjult. På min forrige arbeidsplass var jeg både så komfortabel med folkene rundt meg og i tillegg så kvalm og trøtt fra starten, at jeg ikke så noe poeng i å holde det skjult på jobb. Endte med spontanabort, og da var det egentlig bare godt å ha støtte på jobben mens det sto på. Byttet jobb og ble gravid igjen, og da holdt jeg det skjult til uke 12 først og fremst for å unngå at de la om planene for jobbåret for min del før det var sikkert at graviditeten gikk bra. I tillegg litt fordi jeg ikke kjente alle så godt ennå. Men sa det til én kollega som jeg er litt nærmere enn de andre, og det var godt å ha en støttespiller som visste hvorfor jeg var litt stille og tilbaketrukket (var veldig kvalm). Var også mulig å holde det hemmelig fordi jeg kan lukke meg inn på eget kontor. Tror jeg hadde slitt med å holde det hemmelig hvis jeg satt i åpent landskap eller måtte forholde meg mer til mennesker i jobben. Til venner og familie har jeg vært åpen om graviditet fra positiv test begge gangene, selv om det altså gikk dårlig første gangen. Ville ikke vært uten den støtten jeg fikk. Anonymkode: 851d8...930 Grunnen er litt som du nevner at jeg ikke vil at planer skal endres i tilfelle det ikke går. Jeg er på nippet til en forfremmelse og vil nødig unngå den. Også litt fordi jeg har en kollega som er kjent for å bli sjalu/snurt på andres nyheter. Både forfremmelser, lønnsøkning, huskjøp, bryllup, whatever. Denne kollegen kan stikke mye kjepper i hjulene for meg, og det orker jeg ikke forholde meg til Anonymkode: 339ac...6e4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #12 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Grunnen er litt som du nevner at jeg ikke vil at planer skal endres i tilfelle det ikke går. Jeg er på nippet til en forfremmelse og vil nødig unngå den. Også litt fordi jeg har en kollega som er kjent for å bli sjalu/snurt på andres nyheter. Både forfremmelser, lønnsøkning, huskjøp, bryllup, whatever. Denne kollegen kan stikke mye kjepper i hjulene for meg, og det orker jeg ikke forholde meg til Anonymkode: 339ac...6e4 Det høres ut som et slitsomt arbeidsmiljø, men da skjønner jeg at du vil holde det for deg selv. Som noen andre har skrevet over her, så tror man gjerne selv at det synes utenpå hvordan man har det og at alle skjønner at det er graviditet fordi man ikke drikker kaffe lenger og plutselig småspiser kjeks. Men sannsynligvis vil ikke så mange som du tror merke noe, og enda færre vil finne på å spørre direkte. Det er lov å si at man er litt småsulten eller bare ikke har lyst på kaffe uten å måtte forklare masse. Når folk spurte hvordan jeg hadde det på jobb før jeg hadde fortalt at jeg var gravid og jeg hadde en dårlig dag, så sa jeg bare at jeg «hanglet litt» - og det godtok alle. Det er jo stadig vekk noen som er litt småsyke eller det er pollensesong eller ett eller annet. Så ville prøvd meg på noe sånt bare:) Anonymkode: 851d8...930 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå