Gå til innhold

metallforgiftning i mat/fisk?heavy metals toxity

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg lurer på om noen har kunnskap om"heavy metals toxity" eller metallforgifning i mat

jeg vet at tunefisk er kjent for å ha mye mercury.for eks kvikksølv er et tungmetall som kan påvirke nervesystemet. Det finnes kvikksølv i alle fiskeslag. I fisk foreligger kvikksølv stort sett som den organiske forbindelsen metylkvikksølv, og som Mattilsynet følger ekstra med på

Hvilken fisk har lavest verdi?? Er det andre typematvarer man bør unngå som inneholder metaller?

hvordan bli kvitt heavy metall toxity?

Anonymkode: 6b5af...579

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har mastergrad i tungmetaller. 

Generelt er det mer tungmetaller i fisken jo fetere den er, og jo eldre den er. 

Det er derfor man som gravid helst ikke skal spise ferskvannsfisk over en viss størrelse, mens oppdrettslaks går fint. 

Problemet med tungmetaller er man som mann aldri blir kvitt det. Det man får i seg, blir værende. Som dame overfører man noe først til fosteret i magen, og senere gjennom amming. Men med mindre du er inuitt og lever av tradisjonell sel-kost, så veier fordelene ved amming opp for tungmetallinnholdet. 

Anonymkode: ba78f...bfc

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har mastergrad i tungmetaller. 

Generelt er det mer tungmetaller i fisken jo fetere den er, og jo eldre den er. 

Det er derfor man som gravid helst ikke skal spise ferskvannsfisk over en viss størrelse, mens oppdrettslaks går fint. 

Problemet med tungmetaller er man som mann aldri blir kvitt det. Det man får i seg, blir værende. Som dame overfører man noe først til fosteret i magen, og senere gjennom amming. Men med mindre du er inuitt og lever av tradisjonell sel-kost, så veier fordelene ved amming opp for tungmetallinnholdet. 

Anonymkode: ba78f...bfc

En stor boks med makrell i tomat hver uke er nok når det gjelder fet fisk.

Anonymkode: 53e82...137

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...