AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #1 Skrevet 23. februar 2023 Jeg har i flere måneder slitt med daglig kvalme, og de siste dagene har jeg også vært ganske svimmel. Har vært til gastroskopi uten funn, og tatt masse blodprøver. Jeg forstår at dette kan være psykosomatisk, og skal prøve å få kommet til psykolog. Men er det noe mer utredning som kan være fornuftig for å utelukke fysiske/somatiske årsaker? Fastlegen sier bare at han ikke vet hva dette kommer av. Men jeg vil jo bli frisk! Føler jeg må komme med forslag selv, da fastlegen bare skriver ut sykemelding uten å prøve å finne noen løsning. Anonymkode: 29abc...cac
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #2 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har i flere måneder slitt med daglig kvalme, og de siste dagene har jeg også vært ganske svimmel. Har vært til gastroskopi uten funn, og tatt masse blodprøver. Jeg forstår at dette kan være psykosomatisk, og skal prøve å få kommet til psykolog. Men er det noe mer utredning som kan være fornuftig for å utelukke fysiske/somatiske årsaker? Fastlegen sier bare at han ikke vet hva dette kommer av. Men jeg vil jo bli frisk! Føler jeg må komme med forslag selv, da fastlegen bare skriver ut sykemelding uten å prøve å finne noen løsning. Anonymkode: 29abc...cac Utredning for «diffuse» plager kan ta lang tid, legen bruker ofte vente og se taktikken. Men antar de har forsøkt å utelukke de mest akutte og vanlig årsakene til slike symptomer. Ville brukt tiden til å prøve å finne ut av stressorer i livet ditt feks. og lære deg stress ned teknikker. Jeg også startet med mye diffust -som kvalme og svimmelhet før det ballet på seg med symptomer, jeg tok jo ikke hensyn. Jo flere symptomer jo høyere aktivitetsnivå for å prøve å overse de. Det smalt jo helt til slutt og jeg ble kronisk syk, nå på 6. året. Så om du selv mistenker at det kan være psykosomatisk så hadde jeg forsøkt tatt hensyn til det og ta utredning videre parallelt uten å stresse foe mye eld det. Jeg lærte meg etterhvert å ha en tydelig bestilling for hva jeg ønsket legen skal hjelpe meg med. Stille direkte spørsmål og komme med konkrete forslag selv. Om jeg gikk rundt grøten fikk jeg aldri noe fornuftig ut av timene. Vet ikke om du er langtidssykemeldt eller ikke, men husk å begynne å tenke på aap om du går mange mndr på sykemelding. Da bør du ha en plan mtp dokumentasjon og veien videre. Lykke til! Anonymkode: 4079b...195
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #3 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Utredning for «diffuse» plager kan ta lang tid, legen bruker ofte vente og se taktikken. Men antar de har forsøkt å utelukke de mest akutte og vanlig årsakene til slike symptomer. Ville brukt tiden til å prøve å finne ut av stressorer i livet ditt feks. og lære deg stress ned teknikker. Jeg også startet med mye diffust -som kvalme og svimmelhet før det ballet på seg med symptomer, jeg tok jo ikke hensyn. Jo flere symptomer jo høyere aktivitetsnivå for å prøve å overse de. Det smalt jo helt til slutt og jeg ble kronisk syk, nå på 6. året. Så om du selv mistenker at det kan være psykosomatisk så hadde jeg forsøkt tatt hensyn til det og ta utredning videre parallelt uten å stresse foe mye eld det. Jeg lærte meg etterhvert å ha en tydelig bestilling for hva jeg ønsket legen skal hjelpe meg med. Stille direkte spørsmål og komme med konkrete forslag selv. Om jeg gikk rundt grøten fikk jeg aldri noe fornuftig ut av timene. Vet ikke om du er langtidssykemeldt eller ikke, men husk å begynne å tenke på aap om du går mange mndr på sykemelding. Da bør du ha en plan mtp dokumentasjon og veien videre. Lykke til! Anonymkode: 4079b...195 Takk for langt og godt svar! Jeg skal innrømme at livet med to små barn som sover lite er relativt stressende, spesielt når jeg er for kvalm til å ta meg av dem. Så blir jo stresset av kvalmen i seg selv. Jeg har vært sykemeldt siden dette startet, og er avhengig av forlengelse frem til dette blir bedre. Kjenner jeg er livredd for å bli ufør! Dette livet jeg lever nå er ikke et liv! Så trist å høre at du har blitt kronisk syk! Håper du i løpet av disse årene har blitt bedre, og opplever at du har en god livskvalitet! TS Anonymkode: 29abc...cac
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #4 Skrevet 24. februar 2023 Når på døgnet kommer kvalmen? Anonymkode: d08e2...5e1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #5 Skrevet 24. februar 2023 Er krystallsyke sjekket ut? CT av hodet? Vært hos kiropraktor for å sjekke låsninger i kroppen? Tar du noe kvalmestillende for å komme deg gjennom dagene på en god måte? anbefaler deg å finne en dyktig øreakupunkør. Det var det som til slutt hjalp meg. Anonymkode: c4fba...c11
AprilLudgate Skrevet 24. februar 2023 #6 Skrevet 24. februar 2023 Kvalme og svimmelhet er vanlig ved vestibulære lidelser. Det kan være andre ting og, men aller først burde du ta en sjekk for krystallsyke - da hos en dyktig behandler med VNSbriller (dette må stort sett gjøres i det private, du kan spørre på facebookgruppen for kronisk svimmelhet og krystallsyke). Så må du utelukke diverse med MR av hodet, sjekk hos nevrolog og ØNHlege. Går utifra du har fått sjekket alt av vitaminer/mineraler og stoffskifte. Det kan være psykisk/stressrelatert - men dette er ofte den første tingen man møtes med hos alle. Så det viktige for å IKKE ende som ufør er faktisk å få rett diagnose og hjelp. Og akkurat vestibulære lidelser blir dessverre gjerne kroniske om man ikke får tidlig behandling. Inntil da ber du om kvalmestillende av legen, du kan fint ta for eksempel Stemetil en periode. For noen hjelper også det på enkelte typer svimmelhet. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #7 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 24.2.2023 den 8.52): Når på døgnet kommer kvalmen? Anonymkode: d08e2...5e1 Kvalmen er aller verst på morgenen. Våkner rundt 06:00, og klarer ikke sovne igjen pga kvalme. Har prøvd medisiner for å redusere magesyre, men uten å merke særlig effekt. AnonymBruker skrev (På 24.2.2023 den 8.54): Er krystallsyke sjekket ut? CT av hodet? Vært hos kiropraktor for å sjekke låsninger i kroppen? Tar du noe kvalmestillende for å komme deg gjennom dagene på en god måte? anbefaler deg å finne en dyktig øreakupunkør. Det var det som til slutt hjalp meg. Anonymkode: c4fba...c11 har ikke sjekket noen av disse tingene nei. Men kan ta det opp ved neste legetime! hvordan fungerer øreakupunktur? Og hvor mange behandlinger hadde du? prøvd 3 ulike kvalmestillende, men uten betydelig bedring dessverre. AprilLudgate skrev (På 24.2.2023 den 9.24): Kvalme og svimmelhet er vanlig ved vestibulære lidelser. Det kan være andre ting og, men aller først burde du ta en sjekk for krystallsyke - da hos en dyktig behandler med VNSbriller (dette må stort sett gjøres i det private, du kan spørre på facebookgruppen for kronisk svimmelhet og krystallsyke). Så må du utelukke diverse med MR av hodet, sjekk hos nevrolog og ØNHlege. Går utifra du har fått sjekket alt av vitaminer/mineraler og stoffskifte. Det kan være psykisk/stressrelatert - men dette er ofte den første tingen man møtes med hos alle. Så det viktige for å IKKE ende som ufør er faktisk å få rett diagnose og hjelp. Og akkurat vestibulære lidelser blir dessverre gjerne kroniske om man ikke får tidlig behandling. Inntil da ber du om kvalmestillende av legen, du kan fint ta for eksempel Stemetil en periode. For noen hjelper også det på enkelte typer svimmelhet. Kan krystallsyke ha kvalme som mest fremtredende symptom? For svimmelheten kommer kun innimellom, og merker ikke direkte sammenheng med bevegelse egentlig. Er det allikevel mulig at det kan være dette? har tatt alt mulig av blodprøver, ja. Og ingenting å finne der som kan forklare kvalmen. Har prøvd afipran, phenergan og zofran av kvalmestillende. Men ikke stementil. Er det vanlig at det skrives ut? TS Anonymkode: 29abc...cac
AprilLudgate Skrevet 5. mars 2023 #8 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kvalmen er aller verst på morgenen. Våkner rundt 06:00, og klarer ikke sovne igjen pga kvalme. Har prøvd medisiner for å redusere magesyre, men uten å merke særlig effekt. har ikke sjekket noen av disse tingene nei. Men kan ta det opp ved neste legetime! hvordan fungerer øreakupunktur? Og hvor mange behandlinger hadde du? prøvd 3 ulike kvalmestillende, men uten betydelig bedring dessverre. Kan krystallsyke ha kvalme som mest fremtredende symptom? For svimmelheten kommer kun innimellom, og merker ikke direkte sammenheng med bevegelse egentlig. Er det allikevel mulig at det kan være dette? har tatt alt mulig av blodprøver, ja. Og ingenting å finne der som kan forklare kvalmen. Har prøvd afipran, phenergan og zofran av kvalmestillende. Men ikke stementil. Er det vanlig at det skrives ut? TS Anonymkode: 29abc...cac For noen er kvalme mest fremtredende ja. Stemetil kan skrives ut, men du bør jo undersøkes først.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #9 Skrevet 5. mars 2023 Jeg har tilbakevendende krystallsyke og virus på balanseverven, og er konstant kvalm og uggen når anfall er i oppløp og sålenge det varer. Dvs 24/7 med kvalme i varierende grad selvom jeg ikke merker konkret svimmelhet (som at rommet snurrer). Ett av mine tydeligste symptom på anfall er nettopp kvalme. Så jeg ville sjekket opp vestibulære plager var jeg deg. Søk etter fysioterapeuter og kiropraktorer med kompetanse på svimmelhet eller øre-nese-hals spesialister. Selv har jeg god nytte av én fysio og én kiropraktor som begge kan svimmelhet. (Bor du i Oslo el omegn kan jeg anbefale Anna Lejerstedt og Norfalk øre-nese-hals klinikk) Anonymkode: 7c0ff...623
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #10 Skrevet 6. mars 2023 AprilLudgate skrev (8 timer siden): For noen er kvalme mest fremtredende ja. Stemetil kan skrives ut, men du bør jo undersøkes først. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har tilbakevendende krystallsyke og virus på balanseverven, og er konstant kvalm og uggen når anfall er i oppløp og sålenge det varer. Dvs 24/7 med kvalme i varierende grad selvom jeg ikke merker konkret svimmelhet (som at rommet snurrer). Ett av mine tydeligste symptom på anfall er nettopp kvalme. Så jeg ville sjekket opp vestibulære plager var jeg deg. Søk etter fysioterapeuter og kiropraktorer med kompetanse på svimmelhet eller øre-nese-hals spesialister. Selv har jeg god nytte av én fysio og én kiropraktor som begge kan svimmelhet. (Bor du i Oslo el omegn kan jeg anbefale Anna Lejerstedt og Norfalk øre-nese-hals klinikk) Anonymkode: 7c0ff...623 Takk for svar begge to! hvor lenge varer anfallene dine med kvalme? Dager, uker, måneder? TS Anonymkode: 29abc...cac
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #12 Skrevet 6. mars 2023 Høres ut som long covid Anonymkode: 25129...6ce
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #13 Skrevet 6. mars 2023 For min del ble det kiropraktor og sport massasje løsningen. Hadde nakkeskade og skeivhet i kroppen, som da hadde forsteinet og laget muskel knuter i musklene. Det var en liten skade som har vokst seg veldig stor. Men siden jeg har aldri vært hos noe sånt før skade hadde blitt mega stor har ingen anelse om helt hvor liten den startet. Nå er svimmelheten helt bort og kvalmen er borte, gikk vel 1 år i behandling før jeg virkelig begynte og merke forskjell. Men merket jo litt og litt underveis, men de første månedene føler en seg så knadd og støl etter behandling. Føler jeg har fått mer energi og føler meg generelt bedre. Men måtte ha begge to for å bli helt bra startet først bare med kiropraktor. Det fikk ikke løst alt med musklene som hadde satt seg. Symptomene mine var vel jo mer jeg beveget meg jo dårligere ble jeg. Følte små kvalme og svimmelhet veldig fort etter jeg våknet. Kunne ha noen finne dager uten plager, men så fort en skulle starte med noe da kom det. Svimmelhet var det jeg opplevde som verst, kvalmen var veldig mild i forhold. Anonymkode: b94ec...844
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #14 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar begge to! hvor lenge varer anfallene dine med kvalme? Dager, uker, måneder? TS Anonymkode: 29abc...cac De kan vare alt mellom én dag og måneder. Mest normalt for meg er ca et par måneder, hvorav 2-3 uker helt ute av stand til normal drift. Svimmelkvalmen min er ganske konstant helt til anfallet er over. Starter med uggen som etter for mye julemat, over til kvalm som bilsyk, videre kraftig sjøsyk, deretter lignende hangoverkvalme og så tilbake til lettere bilsyk. Nakkestivhet og hodepine er deilige følgeproblemer som også forsterker både kvalmen og svimmelheten. Anonymkode: 7c0ff...623
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #15 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kvalmen er aller verst på morgenen. Våkner rundt 06:00, og klarer ikke sovne igjen pga kvalme. Har prøvd medisiner for å redusere magesyre, men uten å merke særlig effekt. har ikke sjekket noen av disse tingene nei. Men kan ta det opp ved neste legetime! hvordan fungerer øreakupunktur? Og hvor mange behandlinger hadde du? prøvd 3 ulike kvalmestillende, men uten betydelig bedring dessverre. Kan krystallsyke ha kvalme som mest fremtredende symptom? For svimmelheten kommer kun innimellom, og merker ikke direkte sammenheng med bevegelse egentlig. Er det allikevel mulig at det kan være dette? har tatt alt mulig av blodprøver, ja. Og ingenting å finne der som kan forklare kvalmen. Har prøvd afipran, phenergan og zofran av kvalmestillende. Men ikke stementil. Er det vanlig at det skrives ut? TS Anonymkode: 29abc...cac Jeg ble kvalm og svimmel av bihulebetennelse. Var ingen tvil om at det påvirket noe i ørene der en periode... Akkurat som med bilsyke også, da blir man jo bare kvalm, og sikkert litt svimmel også. Så sykdommer i balanseorganene vil jeg definitivt tro kan vise seg typisk med svimmelhet og kvalme. Tror jeg ville hatt en hypotese om at noe ikke stemmer inni der. Vet ikke om virus på balansenerven eks også kan påvirke litt på samme måte. Dessuten sikkert ulikt om man bli mest kvalm, mest svimmel, eller begge deler. Kommer an på hvordan kroppen reagerer tipper jeg. Anonymkode: ff4c9...9c8
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #16 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg har også blitt kvalm og svimmel av bihulbetennelse og vært det i over 2 uker nå. Hva gjorde du for og få det til og gå over? Anonymkode: dbf94...225
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #17 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 6.3.2023 den 11.32): Jeg ble kvalm og svimmel av bihulebetennelse. Var ingen tvil om at det påvirket noe i ørene der en periode... Akkurat som med bilsyke også, da blir man jo bare kvalm, og sikkert litt svimmel også. Så sykdommer i balanseorganene vil jeg definitivt tro kan vise seg typisk med svimmelhet og kvalme. Tror jeg ville hatt en hypotese om at noe ikke stemmer inni der. Vet ikke om virus på balansenerven eks også kan påvirke litt på samme måte. Dessuten sikkert ulikt om man bli mest kvalm, mest svimmel, eller begge deler. Kommer an på hvordan kroppen reagerer tipper jeg. Anonymkode: ff4c9...9c8 Jeg har også blitt kvalm og svimmel av bihulbetennelse og vært det i over 2 uker nå. Hva gjorde du for og få det til og gå over? Anonymkode: dbf94...225
Tessa12 Skrevet 8. oktober 2023 #18 Skrevet 8. oktober 2023 (endret) Jeg har slitt med mye kvalme og svimmelhet, det som har hjulpet mye på kvalmen er postafen, fått på resept. Men, det som har hjulpet mest for meg på både svimmelheten og kvalmen er å kutte ut mye av karbohydratene i kosten, går på moderat lavkarbo(ikke den med massevis av fett), og så lenge jeg er flink med kosten så er både kvalmen og svimmelheten så godt som vekke. Da kan jeg også kutte postafen, men slurver jeg som jeg har gjort i helga så…. Endret 8. oktober 2023 av Tessa12
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #19 Skrevet 8. oktober 2023 Kan det være relatert til luft i magen? Jeg må ta minifom jevnlig for å holde kvalmen i sjakk Anonymkode: e2fea...88e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå