Gå til innhold

Arv av verdifull bolig i Oslo, vurderer å leie ut, regnes det som sekundærbolig når man ikke eier boligen man bor i?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mine søsken arver en bolig med 2 leiligheter i Oslo. Det er potensielt høye leieinntekter om vi velger å beholde boligen i stedet for å selge. 

Jeg har nettopp solgt egen bolig i hjemkommunen min og har en egenkapital etter det salget, ingen gjeld, jeg leier en mindre rimelig leilighet i mellomtiden mens jeg venter på at den rette boligen skal dukke opp.

Jeg lurer på:

- Er det mulig at jeg og mine søsken i fellesskap forvalter utleie av boligen i Oslo, fordeler inntekter fra leien på oss, og fordeler utgifter, eller er det vanskelig pga regler, skatt og sånn? Jeg bor nærmest så det blir antagelig jeg som må ordne praktiske ting.

-Er det mulig at jeg fortsetter å leie rimelig på bygda der jeg bor nå, kjøper ut mine søsken fra Oslo-boligen, og leier ut Oslo-boligen alene? Det er egentlig det jeg ønsker, siden jeg uansett kommer til å være den som administrerer utleie og ordner alt det praktiske med leiligheten, sørge for forsikringer etc Men hvordan blir det da med skatt? Skattlegges Oslo-boligen som sekundærbolig når jeg bare leier og ikke eier den boligen jeg selv bor i?

-Ved evt kjøpe ut søsken; hvordan finne riktig pris? Oslo-priser er jo så ekstreme. Boligen er velholdt, men det er endel oppgraderinger som bør gjøres før evt utleie, et toalett og et lite bad som bør renoveres, anslår en kost på ca 500 000 på det. Det må nevnes at mine søsken har fått forskudd på arv (fra den vi arver boligen hos), og det har ikke jeg. Det ble sagt muntlig den gangen de fikk at jeg også skulle få, og at det skulle skrives ned, men det ble aldri gjort. Hvert av mine søsken fikk 400 000 for ca 15 år siden. Det gjorde at de har større verdier på boligmarkedet i dag (kjøpte større boliger) enn hva jeg fikk mulighet til. Om man regner om 400 000 til dagens verdi, så kunne det vel gå til fradrag for beløpet jeg evt må kjøpe de ut med? 

Takknemlig for innspill!

Anonymkode: b094e...764

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det blir sekundærbolig når du ikke bor der. 

Når det gjelder å kjøpe ut familiemedlemmer og slikt må du nesten bare avtale med de involverte. Det er to muligheter: bli enige dere imellom, eller bli enig i en rettsal. 

Når det gjelder forskudd på arv tviler jeg på at du har krav på å få verdien justert for inflasjon. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror dessverre den muntlige avtalen om forskudd på arv vil slå hardt tilbake på deg, med mindre du har tidenes beste søskenforhold. Spørs om du kan få etterkompensert for noe sånt.

Er ikke det beste å få boligen/leilighetene takstert først og så kan dere sammem vurdere om et salg er mest gunstig for alle parter? Skal du kjøpe ut de andre bør det være markedspris.

Anonymkode: 5b31e...b81

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg tror dessverre den muntlige avtalen om forskudd på arv vil slå hardt tilbake på deg, med mindre du har tidenes beste søskenforhold. Spørs om du kan få etterkompensert for noe sånt.

Er ikke det beste å få boligen/leilighetene takstert først og så kan dere sammem vurdere om et salg er mest gunstig for alle parter? Skal du kjøpe ut de andre bør det være markedspris.

Man trenger vel ikke tidenes beste søskenforhold for det, det holder med helt normal rettferdighetssans.

Anonymkode: f412a...90d

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man trenger vel ikke tidenes beste søskenforhold for det, det holder med helt normal rettferdighetssans.

Enig! Skulle bare mangle! Eneste grunnen til at dette IKKE skal gå er at du har rævva søsken!

• Liker 5
Skrevet
Ulla Ullsokk skrev (4 timer siden):

Enig! Skulle bare mangle! Eneste grunnen til at dette IKKE skal gå er at du har rævva søsken!

Jeg tror ikke de vil motsette seg det, de er ikke kjipe søsken. Men jeg vil tro de ser for seg at Oslo-boligen kan potensielt gi mer i en budrunde, enn ved bare gjennomsnitt av 3 takster. Beliggenheten er ettertraktet. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror ikke de vil motsette seg det, de er ikke kjipe søsken. Men jeg vil tro de ser for seg at Oslo-boligen kan potensielt gi mer i en budrunde, enn ved bare gjennomsnitt av 3 takster. Beliggenheten er ettertraktet. 

TS

Det kan det fort gjøre ja. 

Men….om du skal kjøpe boligen for la oss si 17-25 mill (mtp at du nevner ettertraktet strøk) og tjene på å leie ut?

Når du i tillegg skal skatte, betale alt av avgifter (vann er ventet å stige heftig i Oslo, eiendomsskatt er også høy på en dyr bolig)…..

Høres ut som et tapsprosjekt med mye styr.

Jeg skjønner ikke bæret av at du ikke bare vil selge. 

Anonymkode: 31037...e50

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Og det mener du alle har?

Skrevet

Ja, hvilken bydel snakker vi om, ts? Leieinntekter på si f.eks. 10000 per søsken etter skatt i måneden? (og en 3. del av eierskap i boligen) Vs en engangsinntekt på f.eks. 5 mill per søsken?

Vet faktisk ikke hva jeg ville funnet mest interessant nå. Kommer vel an på egen økonomisituasjon. Har de barn som nærmer seg etablering f.eks.?

Anonymkode: d6b52...42d

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

TS

Det er klart de taper kanskje mange hundre tusen på å "gi deg" boligen til meglertakst (gjennomsnittet av tre stk) enn å legge den ut på det frie boligmarkedet og kanskje få en skikkelig budrunde på bygget.

Hvis jeg var i din bror/søsters sko, ville jeg ikke gått med på å selge til søsken for meglers prisantydning, nei, selv om jeg brydde meg aldri så mye om mine søsken. Man taper rett og slett sannsynligvis MYE penger på det. I hvert fall når det gjelder boligmarkedet i Oslo, som alltid er ettertraktet.

PS! Har du sjekket eiendomsskatten i Oslo? Den er temmelig høy for boliger i prisklassen 15-20 mill....

Endret av Million
stavefeil rettet
  • Liker 3
Skrevet
Million skrev (36 minutter siden):

Det er klart de taper kanskje mange hundre tusen på å "gi deg" boligen til meglertakst (gjennomsnittet av tre stk) enn å legge den ut på det frie boligmarkedet og kanskje få en skikkelig budrunde på bygget.

Hvis jeg var i din bror/søsters sko, ville jeg ikke gått med på å selge til søsken for meglers prisantydning, nei, selv om jeg brydde meg aldri så mye om mine søsken. Man taper rett og slett sannsynligvis MYE penger på det. I hvert fall når det gjelder boligmarkedet i Oslo, som alltid er ettertraktet.

PS! Har du sjekket eiendomsskatten i Oslo? Den er temmelig høy for boliger i prisklassen 15-20 mill....

Ikke glem at disse søskene allerede har fått 400 k hver for mange år siden, de kan godt være litt runde i dette oppgjøret. 

Til TS, husk at INGEN penger er verdt å miste søsken for! Og husk at det kan bli mye både styr og utgifter med utleie. Hver gang noe går galt i huset er det ditt ansvar, uansett kostnad. Jeg hadde ikke orket, men du er sikkert yngre og mindre sliten enn meg😅

Skrevet
Million skrev (15 timer siden):

Takk for tips. Det er gode poenger. Det mest rettferdige er nok et salg ja, og også det enkleste gitt at vi søsken har ulike ønsker for framtiden, og alle har boliglån eller kommer til å få boliglån på egen bolig.

Er det lovlig å legge ut for salg, men at den av oss som vil / kan, trer inn i det høyeste budet? Eller er det å snyte potensielle kjøpere? Hva tar Oslo-meglere typisk i provisjon? Antar de ligger over snittet for resten av landet, ettersom boligprisene generelt er høyere i Oslo. Har du et meglerhus å anbefale?

TS

Skrevet
Ulla Ullsokk skrev (14 timer siden):

Ikke glem at disse søskene allerede har fått 400 k hver for mange år siden, de kan godt være litt runde i dette oppgjøret. 

Til TS, husk at INGEN penger er verdt å miste søsken for! Og husk at det kan bli mye både styr og utgifter med utleie. Hver gang noe går galt i huset er det ditt ansvar, uansett kostnad. Jeg hadde ikke orket, men du er sikkert yngre og mindre sliten enn meg😅

Ja, 

Er i tenkeboksen. Akkurat nå syns jeg det frister å bo i Oslo selv. Men det er på en måte langt over mitt nivå. Men i såfall kunne jeg leid ut den ene bo-enheten og bodd i den andre selv, da hadde utleie vært enklere å administrere. Økonomisk hadde det blitt kostbart. Ettersom jeg allerede har solgt en bolig, har jeg jo noe egenkapital, utdannelsen min virker nærmest overalt så jobb blir ikke problem. Men jeg tror ikke banken vil gi meg stort nok lån til å kjøpe ut mine søsken om prisen blir i øvre sjikt av markedspris, og det er igrunnen veldig vanskelig å beregne riktig pris akkurat nå. Dyrtid og inflasjon gjør jo at folk får mindre evne til å betjene lån. På den annen side er dette en prisklasse hvor potensielle kjøpere nok er mindre sårbare for inflasjon. Ihvertfall ville det vært slik der jeg kommer fra, men i Oslo er nok lønnsnivået generelt høyere, og folk kjøper og selger i et mye dyrere priset marked enn hva jeg er vant til, så antar at også folk som ikke er rike, men som har årsinntekt på rundt million og rundt 6-9 mill i fortjeneste fra tidligere boligsalg vil kunne være aktuelle. 

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Og det mener du alle har?

Det mener jeg ikke nei, og det har jeg heller ikke påstått. De fleste har det.

• Liker 1
Skrevet

Men har dere arvet eller sitter du (ts) og spekulerer om mulig fremtidig arv her ?

Anonymkode: 3feea...327

Skrevet

Hvis boligen legges ut for salg kan du by og kjøpe den selv ja.

Om du ikke kjøper den, prøv å få 400.000 ekstra, de du "har krav på" 

Anonymkode: cc7f4...92a

Skrevet

Kanskje enklest å selge den på åpent marked, og er du interessert i utleie så kan du bruke fortjenesten fra salget på å kjøpe en bolig du leier ut i stedet. Da blir det i alle fall ingen konflikter. 

Anonymkode: c7e51...4b8

• Liker 3
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

k lønnsnivået generelt høyere, og folk kjøper og selger i et mye dyrere priset marked enn hva jeg er vant til, så antar at også folk som ikke er rike, men som har årsinntekt på rundt million og rundt 6-9 mill i fortjeneste fra tidligere boligsalg vil kunne være aktuelle. 

Hva slags prisintervall snakker vi om her? 20 mill? Isåfall, hvordan planlegger du å få tak i 13 millioner for å kjøpe ut søsken? Regnet på skattekostnadene, kommunale avgifter, felleskostnader, lånekostnader og leieinntekter? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, 

Er i tenkeboksen. Akkurat nå syns jeg det frister å bo i Oslo selv. Men det er på en måte langt over mitt nivå. Men i såfall kunne jeg leid ut den ene bo-enheten og bodd i den andre selv, da hadde utleie vært enklere å administrere. Økonomisk hadde det blitt kostbart. Ettersom jeg allerede har solgt en bolig, har jeg jo noe egenkapital, utdannelsen min virker nærmest overalt så jobb blir ikke problem. Men jeg tror ikke banken vil gi meg stort nok lån til å kjøpe ut mine søsken om prisen blir i øvre sjikt av markedspris, og det er igrunnen veldig vanskelig å beregne riktig pris akkurat nå. Dyrtid og inflasjon gjør jo at folk får mindre evne til å betjene lån. På den annen side er dette en prisklasse hvor potensielle kjøpere nok er mindre sårbare for inflasjon. Ihvertfall ville det vært slik der jeg kommer fra, men i Oslo er nok lønnsnivået generelt høyere, og folk kjøper og selger i et mye dyrere priset marked enn hva jeg er vant til, så antar at også folk som ikke er rike, men som har årsinntekt på rundt million og rundt 6-9 mill i fortjeneste fra tidligere boligsalg vil kunne være aktuelle. 

TS

Jeg er usikker på hvor mye en megler tar i provisjon, men det er en del som er faste avgifter, som annonsering og visninger f.eks, og så har de en del hvor de tar en viss prosent av salgssummen i honorar. Hvor mange prosent dette er, vet jeg ikke, men siden det er en fast prosent av salgssummen, er det alltid i meglers interesse å få mest mulig for boligen som selges (for da gir det jo høyere honorar til megler).

Jeg og eksen benyttet Krogsveen som meglere siste to boligene vi solgte, og vi var fornøyde med dem. Men du bør kanskje høre med to eller tre ulike meglerforetak og be dem om en pris. De kan ta svært ulik pris for samme jobben.

Skrevet
newman01 skrev (36 minutter siden):

Hva slags prisintervall snakker vi om her? 20 mill? Isåfall, hvordan planlegger du å få tak i 13 millioner for å kjøpe ut søsken? Regnet på skattekostnadene, kommunale avgifter, felleskostnader, lånekostnader og leieinntekter? 

Jeg vet ikke hva en budrunde ville ende opp med .

Personlig ville jeg sagt 11-12, men når jeg ser hvordan markedet er i Oslo, er det godt mulig 15-17 er mer realistisk. Det er god størrelse, balkong, hage, flere soverom, flere bad, separat vaskerom, godt med boder, garasje og tilleggsparkering, sentralt og likevel stille, tilbaketrukket, ikke trafikkstøy, ikke byggebråk, ikke fest-bråk/studenter/hyblifisering. Gitt hvor trangt mange bor i Oslo, eller som bor usentralt og er avhengig av bil/tog, tror jeg markedsverdien i denne boligen er høyere enn hva jeg personlig mener den er verdt. Må understreke at jeg ikke er spesielt kjent med markedet i Oslo, det kan være at skatter (f eks eiendomsskatt) er mye høyere her enn hva jeg er vant til. Og så kommer et høyt lån selvsagt, og økende renter. Og det faktum at jeg verdsetter fritid, jeg vil ikke jobbe ræva av meg for å bo sentralt i Oslo for å si det slik. Jeg trives jo godt der jeg bor nå. Syns det er vanskelig, det er litt emosjonelt også/nostalgi eller romantisk eller hva man skal si, er minner og historie knytta til boligen. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...