Gå til innhold

Hvordan behandle endometriose når man har høyt blodtrykk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at en diskusjon må tas med lege, men får ikke akkurat time på dagen slik situasjonen er med fastleger i dag, så da spør jeg hvilken erfaring folk har mens man venter.

Jeg har akkurat funnet ut at jeg har høyt blodtrykk. Jeg har endometriose, som gir økt sannsynlighet for høyt blodtrykk. Jeg går på p-piller (kombinasjonspille) som gir økt sannsynlighet for å få høyt blodtrykk. Jeg bruker litt for mye NSAIDs for å komme meg gjennom hverdagen da jeg sliter med daglig smerte, og disse smertestillende de kan gi økt sjanse for høyt blodtrykk. Er også over vektig som ikke hjelper.

Man kan enkelt si «gå ned i vekt». Joda skal jobbe med det, men det er absolutt ikke noe som er en quick fix. Jeg har stort behov for å få operasjon for å fjerne sammenvoksninger. Jeg sliter med fatigue pga. daglige smerter.

Min tanke er operasjon = mindre daglig smerte, og kanskje også mindre inflammasjon = lavere blodtrykk.

Mindre smerte = mer energi, som gjør det mulig å begynne å trene igjen = lavere blod trykk.

Må bok endre behandling med de p-pillene jeg bruker nå til evt. mini pille = lavere blodtrykk.

Alt dette vil kunne hjelpe med trening og da også vektnedgang = lavere blodtrykk.

Men for å å operasjon må blodtrykket ned, for det er for høyt til at de vil operere. Jeg er i en ond sirkel 🤪

Er det noen som blir behandlet for endometriose som går på hormoner og får medisiner mot høyt blodtrykk? Er det en god kombinasjon for å få det beste livet? Er mini pillen det beste alternativet i forhold til høyt blodtrykk? Eller finnes det bedre alternativ som jeg ikke klarer å finne. Google klarer jo å si at prevensjon uten østrogen ikke gir økt sjanse for høyt blodtrykk, samtidig som når jeg søker opp ulike slike prevensjonsmetoder så står det jo økt mulighet for høyt blodtrykk som bivirkning 🤪 

Jeg blir ikke klok på dette, skulle gjerne hatt time på dagen for hjelp, men igjen, det får jeg ikke for det er jo krise med mangel på fastleger og det er mange som trenger hjelp daglig.

Anonymkode: 8cad4...6d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fastlegen har begrenset kompetanse på det, be om henvisning til sykehuset i Tønsberg. De er gode på endometriose. 

Anonymkode: 350c1...848

Skrevet

Spør på FBgruppen for endometriose :)

Spørsmålet er jo egentlig primært hvordan få blodtrykket ned. 

Har du prøvd spiral? Det var anbefalingen jeg fikk hos spesialist etter kirurgi. 

Anonymkode: 75519...240

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spør på FBgruppen for endometriose :)

Spørsmålet er jo egentlig primært hvordan få blodtrykket ned. 

Har du prøvd spiral? Det var anbefalingen jeg fikk hos spesialist etter kirurgi. 

Anonymkode: 75519...240

Har ikke prøvd spiral, da jeg har vært fornøyd med p-piller og det har fungert greit for meg. Har kontroll på blødning og slikt.

Jeg ser jo at spiral kan være et alternativ. Men igjen så står det også at man kan få høyt blodtrykk av den 🤪

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet at en diskusjon må tas med lege, men får ikke akkurat time på dagen slik situasjonen er med fastleger i dag, så da spør jeg hvilken erfaring folk har mens man venter.

Jeg har akkurat funnet ut at jeg har høyt blodtrykk. Jeg har endometriose, som gir økt sannsynlighet for høyt blodtrykk. Jeg går på p-piller (kombinasjonspille) som gir økt sannsynlighet for å få høyt blodtrykk. Jeg bruker litt for mye NSAIDs for å komme meg gjennom hverdagen da jeg sliter med daglig smerte, og disse smertestillende de kan gi økt sjanse for høyt blodtrykk. Er også over vektig som ikke hjelper.

Man kan enkelt si «gå ned i vekt». Joda skal jobbe med det, men det er absolutt ikke noe som er en quick fix. Jeg har stort behov for å få operasjon for å fjerne sammenvoksninger. Jeg sliter med fatigue pga. daglige smerter.

Min tanke er operasjon = mindre daglig smerte, og kanskje også mindre inflammasjon = lavere blodtrykk.

Mindre smerte = mer energi, som gjør det mulig å begynne å trene igjen = lavere blod trykk.

Må bok endre behandling med de p-pillene jeg bruker nå til evt. mini pille = lavere blodtrykk.

Alt dette vil kunne hjelpe med trening og da også vektnedgang = lavere blodtrykk.

Men for å å operasjon må blodtrykket ned, for det er for høyt til at de vil operere. Jeg er i en ond sirkel 🤪

Er det noen som blir behandlet for endometriose som går på hormoner og får medisiner mot høyt blodtrykk? Er det en god kombinasjon for å få det beste livet? Er mini pillen det beste alternativet i forhold til høyt blodtrykk? Eller finnes det bedre alternativ som jeg ikke klarer å finne. Google klarer jo å si at prevensjon uten østrogen ikke gir økt sjanse for høyt blodtrykk, samtidig som når jeg søker opp ulike slike prevensjonsmetoder så står det jo økt mulighet for høyt blodtrykk som bivirkning 🤪 

Jeg blir ikke klok på dette, skulle gjerne hatt time på dagen for hjelp, men igjen, det får jeg ikke for det er jo krise med mangel på fastleger og det er mange som trenger hjelp daglig.

Hva er blodtrykket ditt da? Har gitt anestesi til pas med 200/100 i blodtrykk helt uten problemer. Men man vil helst at man skal starte behandling først. 

Anonymkode: 59f41...403

Skrevet

Fastleger har stort sett minimal kunnskap om endometriose. Jeg fikk ikke god hjelp før jeg dro til en kvinnelig gynekolog, anbefaler det på det sterkeste, helst privat om du har råd.

Anonymkode: f803b...0aa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hva er blodtrykket ditt da? Har gitt anestesi til pas med 200/100 i blodtrykk helt uten problemer. Men man vil helst at man skal starte behandling først. 

Anonymkode: 59f41...403

Fikk høre at blodtrykket må under 140/80 for å få operasjon. Det er de som bestemmer, og jeg får ikke gjort så mye med akkurat det 😕

Det laveste jeg har fått det ned i når jeg har målt er 143/92. Men tok det rett etter at jeg våknet i dag, da jeg tenkte at da må jeg i hvertfall være avslappet, og da var det 151/95.

Så det er for høyt. Selvsagt er nok ikke det apparatet jeg bruker hjemme like godt som det på et legekontor. Men det gir nok en grei indikasjon på hva det er.

Der de skal operere sa de at jeg måtte snakke med fastlege, og jeg prøver å få tak i time, men det er jammen meg ikke enkelt. Vinterferie hjelper nok ikke heller.

Mener de målte det til 174/98 når jeg var til undersøkelse. Dog var denne timen preget av mye stress, og fikk ikke helt tid til å sitte i ro og prøve å slappe av.

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Fastleger har stort sett minimal kunnskap om endometriose. Jeg fikk ikke god hjelp før jeg dro til en kvinnelig gynekolog, anbefaler det på det sterkeste, helst privat om du har råd.

Jeg får hjelp fra gyn, har blitt henvist derifra til operasjon, men støter på problemer pga. blodtrykk. En evt. diskusjon rundt mulig prevansjonsbytte tenker jeg nok bør tas med gyn i etterkant av alt dette. Men første prioriteten min er å få operasjon. 

Men akkurat blodtrykket, det blir en fastlege sak.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2023 den 12.18):

Fikk høre at blodtrykket må under 140/80 for å få operasjon. Det er de som bestemmer, og jeg får ikke gjort så mye med akkurat det 😕

Det laveste jeg har fått det ned i når jeg har målt er 143/92. Men tok det rett etter at jeg våknet i dag, da jeg tenkte at da må jeg i hvertfall være avslappet, og da var det 151/95.

Så det er for høyt. Selvsagt er nok ikke det apparatet jeg bruker hjemme like godt som det på et legekontor. Men det gir nok en grei indikasjon på hva det er.

Der de skal operere sa de at jeg måtte snakke med fastlege, og jeg prøver å få tak i time, men det er jammen meg ikke enkelt. Vinterferie hjelper nok ikke heller.

Mener de målte det til 174/98 når jeg var til undersøkelse. Dog var denne timen preget av mye stress, og fikk ikke helt tid til å sitte i ro og prøve å slappe av.

Er problemet at de ikke tar telefonen eller at du ikke får time? Får ikke helt tak i det. Fastleger har gjerne litt ventetid, men bestiller du time får du jo time selvom det kan være lenge til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2023 den 12.18):

Hva slags apparat bruker du? 
Hvis du bruker sånn til å feste rundt håndleddet kan du bare kaste. Viste feil på meg, for høye verdier. 

Skrevet
Bacteria skrev (8 timer siden):

Hva slags apparat bruker du? 
Hvis du bruker sånn til å feste rundt håndleddet kan du bare kaste. Viste feil på meg, for høye verdier. 

Har testet begge deler, og de samsvarer. Ser ut som om det rett og slett ligger i det «litt forhøyede» området 150-160/90.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er problemet at de ikke tar telefonen eller at du ikke får time? Får ikke helt tak i det. Fastleger har gjerne litt ventetid, men bestiller du time får du jo time selvom det kan være lenge til.

Jo har ikke timer å gi ut. Min fastlege har 5 ukers ventetid, men de har jo slike hastetimer å kunne gi ut, men det haster ikke nok dette 😕 Har dog klart å få dem til å gi meg en time neste uke, men ikke hos min egen fastlege.

Man blir litt oppgitt når man hele tiden går rundt å har smerter hver eneste dag. Særlig når jeg nå kan se at jeg nok har forhøyet blodtrykk, og jeg da stiller spørsmål med om jeg kan ta smertestillende (NSAIDs er det som funker) eller ikke 🥺

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo har ikke timer å gi ut. Min fastlege har 5 ukers ventetid, men de har jo slike hastetimer å kunne gi ut, men det haster ikke nok dette 😕 Har dog klart å få dem til å gi meg en time neste uke, men ikke hos min egen fastlege.

Man blir litt oppgitt når man hele tiden går rundt å har smerter hver eneste dag. Særlig når jeg nå kan se at jeg nok har forhøyet blodtrykk, og jeg da stiller spørsmål med om jeg kan ta smertestillende (NSAIDs er det som funker) eller ikke 🥺

Nektet de å gi deg time om 5 uker? Eller ønsket du hastetime og de hadde ikke det å gi ut? Om de nektet deg time høres det rart ut og noe jeg ville klaget på, om du ikke fikk hastetime er det vanlig om det ikke er akutte ting. Jeg må vente 7-8 uker på legetime om jeg har noe som ikke haster, men får jo bestilt time uansett.

Skrevet

Primærfokuset ditt må være å få ned blodtrykket. Det kan gjøres via kost. spis lite salt og lite fett. Kjøp noe vanndrivende på helsekost ( te eller tabletter) det er mildt vanndrivende og ikke skadelig for kroppen. Mindre væskemengde i kroppen, gir lavere blodtrykk.  Gir også en liten boost til vektnedgang, og renser kroppen. Begynn i det små med trening, legg inn 30 min gåtur hver dag. Skal ikke så mye til, det hjelper på smerter og fatigue også ( vet det ikke kjennes sånn ut, når man ligger og er utmatta og har smerter og fryser, og dørstokk mila er sykt høy). 
masse masse lykke til, du fikser det her!

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2023 den 12.20):

Jeg får hjelp fra gyn, har blitt henvist derifra til operasjon, men støter på problemer pga. blodtrykk. En evt. diskusjon rundt mulig prevansjonsbytte tenker jeg nok bør tas med gyn i etterkant av alt dette. Men første prioriteten min er å få operasjon. 

Men akkurat blodtrykket, det blir en fastlege sak.

Men dersom blodtrykket henger sammen med endometriosen, vil fastlegen da se helheten, eller forsøke å behandle blodtrykket separat? Regner med at du har tatt tak i livsstil, for å utelukke at det høye blodtrykket ikke har naturlige årsaker som mye stress, lite aktivitet, og dårlig kosthold? For det er gjerne det fastleger råder til, vet også at enkelte fastleger tar ikke tak i det en gang, men skriver kun ut medisiner som kun demper symptomene, men ikke løser årsaken til forhøyet blodtrykk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Nektet de å gi deg time om 5 uker? Eller ønsket du hastetime og de hadde ikke det å gi ut? Om de nektet deg time høres det rart ut og noe jeg ville klaget på, om du ikke fikk hastetime er det vanlig om det ikke er akutte ting. Jeg må vente 7-8 uker på legetime om jeg har noe som ikke haster, men får jo bestilt time uansett.

Jeg ønsket en haste time.

Situasjonen er at jeg kan få time til laparoskopi for å fjerne smerten jeg kjenner på daglig. Men for å få operasjon så må blodtrykket være lavt nok.

Operasjonen skal skje så snart som mulig (innen de neste ukene pga. plagene jeg har med daglige smerter). Men jo le gre jeg må vente på time hos lege for å sjekke blodtrykket, jo lengre må jeg gå rundt med smerter som ødelegger livskvaliteten min.

Jeg fikk time hos en annen lege som hadde ledig, men ikke en av hastetimene, det å ha daglige smerter ansees ikke som noen hastesak 😕 

Skrevet
Ariadne# skrev (55 minutter siden):

Primærfokuset ditt må være å få ned blodtrykket. Det kan gjøres via kost. spis lite salt og lite fett. Kjøp noe vanndrivende på helsekost ( te eller tabletter) det er mildt vanndrivende og ikke skadelig for kroppen. Mindre væskemengde i kroppen, gir lavere blodtrykk.  Gir også en liten boost til vektnedgang, og renser kroppen. Begynn i det små med trening, legg inn 30 min gåtur hver dag. Skal ikke så mye til, det hjelper på smerter og fatigue også ( vet det ikke kjennes sånn ut, når man ligger og er utmatta og har smerter og fryser, og dørstokk mila er sykt høy). 
masse masse lykke til, du fikser det her!

Nå er kosthold og vektnedgang ikke en quick fix. Det er et fokus jeg har. Men operasjonen jeg skal ha skal skje så fort som mulig, og det er grenser for hva man klarer å få til i løpet av få uker.

Ikke minst så er problemet med innviklet. Jeg går rundt med daglige smerter. Smerter som blir verre av aktivitet, og som ikke minst tapper meg for energi; der livet mitt går i å sove, spise, gå på jobb, repeat.

Du kan si at det å bevege seg hjelper for deg, men det tapper meg for energi og gir meg ingenting.

Et problem er er at operasjon vil kunne ta bort smerten jeg kjenner på, som forhåpentlig vis kan gi meg mer energi til å kunne få komt i gang med bevegelse og trening, som igjen kan føre til vektnedgang.

Som det er nå må jeg ned på 1100-1200 kcal for å gå ned i vekt, og det går ikke. Det er for lite mat, uavhengig av hvordan jeg prøver å velge mat som metter. Jeg trenger treningen, for å kunne spise hakket mer, men fortsatt være i kaloriunderskudd. Men slik livet er nå har jeg ikke energi til å trene, og jeg får mer smerter av å trene. NSAIDs som virker på smertene ja de fører til økt blodtrykk 🫠 så jeg er i en ond sirkel.

Om jeg akkurat nå kan få medisiner mot blodtrykket, så kan jeg få operasjonen min i løpet av de neste ukene. Etter operasjonen kan jeg sakte begynne med litt bevegelse, før jeg kan begynne å trene mer og få inn den aktiviteten jeg ønsker i hverdagen. Jeg slipper å bruke smertestillende hver dag, og ja. Jeg trenger medisiner for blodtrykket for å kunne få startet på det å komme meg ned i vekt og som også nok vil påvirke blodtrykket.

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Men dersom blodtrykket henger sammen med endometriosen, vil fastlegen da se helheten, eller forsøke å behandle blodtrykket separat? Regner med at du har tatt tak i livsstil, for å utelukke at det høye blodtrykket ikke har naturlige årsaker som mye stress, lite aktivitet, og dårlig kosthold? For det er gjerne det fastleger råder til, vet også at enkelte fastleger tar ikke tak i det en gang, men skriver kun ut medisiner som kun demper symptomene, men ikke løser årsaken til forhøyet blodtrykk.

Jeg håper at fastlegen vil forstå helheten.

Det at jeg er overvektig hjelper nok ikke. Men det å gå ned i vekt og endre livsstil det er et langtidsprosjekt. Noe jeg ikke har energi til nå, og aktivitet fører til økt smerte. Økt smerte fører til økt bruk av NSAIDs som igjen fører til økt blodtrykk. Det er en ond sirkel jeg er fanget i. Jeg ønsker men akkurat nå er det ikke mulig.

Har akkurat nå nylig funnet ut om dette med blodtrykket. Har ikke fått snakket med en lege enda, for jeg har ikke fått time enda, da dette ikke er en hastesak i deres øyne.

Jeg har daglige smerter som gjør at jeg er på kanten til å få tak i en langtidssykemelding. For jeg orker ikke mer.

Ingenting vil ordne seg før jeg får snakket med en lege om dette, og håper at jeg får dem til å være på mitt lag.

Jeg trenger blodtryksmedisiner for å få ned blodtrykket. Ved å få ned blodtrykket kan jeg få operasjon i løpet av de neste ukene. Operasjon vil fjerne de sammenvoksningene som gir meg daglige smerter, som også fører til smerte ved aktivitet (som lite som å gå opp en trapp river i det og gir smerter). Ikke minst operajon vil fjerne smertene som gjør at jeg ikke lengre trenger å bruke NSAIDs nesten daglig. Jeg må også ha en diskusjon med gyn angående p-piller og en annen løsning. Kombinasjonspillen jeg går på inneholder østrogen som kan øke blodtrykket.

Ikke minst kan det å ha endometriose i seg selv føre til økt blodtrykk. Innflammasjon og kronisk smerte.

Jeg tror at kosthold og endret livsstil vil hjelpe mye, men jeg trenger hjelp for å få ned blodtrykket, slik at jeg kan få operasjon, slik at jeg kan ha energi og en kropp som klarer å få kommet meg ut og beveget meg.

Jeg er fanget i en ond sirkel, der jeg trenger hjelp, til å få hjelp, til å hjelpe meg selv.

Skrevet

Hormonspiral kan nok være riktig for deg. Jeg ble anbefalt det av gynekolog for mine kroniske smerter. Operasjon er ofte ikke anbefalt da det gir andre problemer som sammenvoksninger i buken.

Anonymkode: f9455...c32

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hormonspiral kan nok være riktig for deg. Jeg ble anbefalt det av gynekolog for mine kroniske smerter. Operasjon er ofte ikke anbefalt da det gir andre problemer som sammenvoksninger i buken.

Anonymkode: f9455...c32

Problemet akkurat nå er at jeg allerede har sammenvoksninger som er det som gir meg problemer. I forhold til menstrasjon, og smerter i livmoren og den delen, så har jeg det fint. Under diagnose lap som jeg hadde tidligere så fjernet de ikke noe vev. Hadde kanskje ikke vært der jeg er om de hadde gjort det 😕

Tanken er at siden smerten er det hele tiden, hver dag, så vil ikke en annen form for hormon behandling fungere noe særlig bedre enn p-pillene jeg er på.

Det er den sinnsyke stramme følelsen av noen som drar alt av organer og involler inn mot et punkt på venstre side som er problemet mitt. Det har også begynt å bli et slikt punkt på høyre side, men noe mindre smerte foreløpig.

Jeg kan ikke trene, jeg kan nesten ikke bevege meg uten at jeg får smerter. Har hatt meg en tur ut for å spille pokemon go i dag, sakte gange, ikke noe stress, og her ligger jeg på sofaen med smerter som jeg pga. høyt blodtrykk ikke nesten tørr ta naproxen for for å hjelpe mot 🥺

Gyn og kirurg er begge enig i at operasjon er løsningen for meg akkurat nå, selv om sammenvoksninger selvsagt kan skje igjen. Men om jeg bare kunne fått noen måneder uten denne smerten som er der konstant. Så er det verd det. Men før jeg for lov til å få operasjon så må blodtrykket ned. Som er da den onde sirkelen jeg befinner meg i.

I forhold til spiral, så er spørsmålet om det er den beste løsningen. Slik jeg leser det så kan de også gi økt blodtrykk. Minipillen ser kanskje ut som det beste alternativet i forhold til det. Eller depo provera. Jeg må få snakket med gyn om akkurat dette når jeg bare får sjekket opp dette med blodtrykket. Kanskje det er falske resultater. Men jeg har en mistanke om at jeg nok har et litt forhøyet blodtrykk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...