AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #1 Skrevet 23. februar 2023 Jeg har vokst opp med familiehytte og har kun gode minner. Men i voksen alder, som aleneforelder i full jobb, synes jeg hytteturer bare er slitsomt og masete. Jeg eier ikke hytte selv, det er det foreldrene mine som gjør, så jeg MÅ ikke involvere meg så veldig, men jeg føler likevel jeg må dra dit av plikt innimellom og bidra med litt vedlikehold. Foreldrene mine synes også det er merkelig at ikke alle digger hyttelivet like mye som dem selv og grynter litt om at det går for lenge mellom hver gang jeg bruker den. (Nå skal det også legges til at de er litt sære, f eks får vi ikke bruke deres soverom der, så da jeg var der med eksen, hans barn og min tre, var det ikke nok sengeplasser og to sov på sofa. Blir for dumt når det står en stor dobbeltseng der. Da frister det ikke å gjenta besøket. En annen ting er at jeg de gangene jeg spør om å låne hytta, får jeg til svar at "Ja, bare Morten (broren min) og familien ikke skal dit da." Altså, hvis Morten ikke har spurt, spør jeg først og de bør kunne si ja. Men nei, broren min har tydeligvis førsteretten. Er forsåvidt også alltid hans familie som får tilbud om å overnatte hvis vi alle har vært samlet på hytta i f eks en bursdag. Det er ikke plass til alle.) Jeg synes altså hytteturer er slitsomme. For det første jobber jeg til kl 17 på fredager, så jeg rekker tidligst å være fremme på hytta kl 20 med en liten svipptur hjemom for å fylle opp bilen med bagasje og unger. Vel fremme er det middagslaging og å få på sengetøy. Sengetøy må byttes hver gang fordi vi ikke har egne soverom. Lørdagen er stort sett hyggelige, men jeg må jo gjøre ting som å vaske og klippe plen. Og da irriterer jeg meg egentlig bare over at jeg vet at alle disse huslige syslene hoper seg opp hjemme og at det hjemme må tas etter jobb den kommende uka fordi jeg ikke er hjemme i helga og får gjort det da! Og f eks matlaging blir alltids litt mer tungvint når man gjør det i et litt ukjent kjøkken. Søndag er det egentlig bare opprydding, hjemtur og utpakking og så er helgen slutt. 🙄 I ferier, når vi har muligheten til å være der over flere dager, blir både jeg og ungene fort rastløse. De savner vennene og vi savner alle både tingene våre og hjemmet vårt. Mens noen sier de først slapper av og senker skuldrene når de kommer på hytta, har vi det motsatt, vi slapper best av og koser oss mest hjemme. Flere som synes hyttelivet er oppskrytt? Anonymkode: ef713...a59 3 5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #2 Skrevet 23. februar 2023 Jeg har hytte selv, men forstår veldig godt hva du mener. det er lov til å slutte å bruke andres hytte, om det er mer stress enn kjekt. Og da trenger du heller ikke føle på forpliktelse om å bidra til vedlikehold heller. Anonymkode: 574d2...98e 5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #3 Skrevet 23. februar 2023 Kan du ikke bruke Morten som unnskyldning? Altså late som om de eneste helger du evt. kunne låne hytten er når Morten er der. Jeg skjønner godt det ikke frister når du har masse ting å gjøre hjemme hos deg selv. Anonymkode: 39cfa...b18 3 1
Fremmed fugl Skrevet 23. februar 2023 #4 Skrevet 23. februar 2023 Vi har vel tilgang på en typisk hytte på fjellet (gjennom min svigerfamilie), en type fritidsbolig ikke langt fra der vi bor ved fjord (vår) og bolig i Syden (svigers). Er ikke noe stress om noenting når vi bruker disse. Selvfølgelig kan vi bruke soverommet til svigers hvis dem ikke er med på hytta. Er ikke krav om noe annet enn at det er låst og ryddig når vi forlater. Vi slaper nok ekstra godt av, da det ikke er noen plikter eller forventninger. Men tror ikke vi noensinne har vært på hytta på fjellet mer enn 4 dager. Skjønner deg godt TS, Det som du beskriver høres mer ut som stress enn glede. Drop det, hytta er prosjektet til dine foreldrer. 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #5 Skrevet 23. februar 2023 Synes ikke det er noe stress, særlig ikke når det er andres hytte. Vi låner ofte fritidsboliger fra begge sider av familien. Nå er verken egne eller svigers sære. Den som spør først har selvfølgelig rett på boligen. Man kan bruke den sengen man vil. Og de legger alltid på nytt på sengene når de har vært der, og insisterer på at gjester bare skal la det ligge etter seg. De vil vi skal trives og bruke stedene mest mulig, og de er selv pensjonister med god tid, så vi får ikke lov til å hjelpe med vedlikehold utover tunge løft og slikt. Flekser en fredag slik at vi også får brukt den dagen. Jeg planlegger også raske og enkle middager som krever minimalt med oppvask, plukker med sushi take-away fredagen, og slike løsninger. Anonymkode: 46efa...f8c
sommerkroppen Skrevet 23. februar 2023 #6 Skrevet 23. februar 2023 Enig med deg, hytte er litt stress. Iallefall hvis man låner andres hytte. Da må man gjerne gjøre det ganske så strøkent etter seg også, så da blir en helg fort bare kavete.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #7 Skrevet 23. februar 2023 Jeg elsker å være på hytta, men vi har egen og bestemmer selv så det blir litt annerledes. Litt mer stress å være på hytta til foreldre når hele storfamilien er der, jeg elsker søskene mine, men vi er ulike når det kommer til aktivitetsnivå, syn på ryddighet osv. Hvis du ikke liker å være der, så dropp det 😊 Folk er forskjellige og du trenger ikke bruke en hytte som ikke er din engang. Anonymkode: 70228...75f
Bombasi Skrevet 23. februar 2023 #8 Skrevet 23. februar 2023 Forstår veldig godt at det er stress med et hytteliv på andres sine hytter. Det er noe annerledes og mer bedagelig med sin egen hytte. Utover det er det bare å begrense hyttebruken siden du ikke får særlig igjen for det, eventuelt synes det er stress, siden det ikke er deres hytte.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #9 Skrevet 23. februar 2023 Elsker hyttelivet, men som andre her skriver, vi har vår egen. Hater å "komme på besøk", spesielt om det er mange som kommer. Barna kan av og til synes det er kjedelig, men det er jo opp til foreldre å finne på noe. Er det ingenting barna kan gjøre ved hytta? Ellers synes jeg foreldrene dine er rare mtp seng!! Mine besteforeldre var på samme måte, samt det var så mange regler, og det gjorde at vi følte vi trengte oss inn i hytta når vi var der alene, så det skled ut. Anonymkode: 9e1a9...d7e
Portia Catonis Skrevet 23. februar 2023 #10 Skrevet 23. februar 2023 Jeg elsker hyttelivet. På min hytte. Har ikke barn. På hytta til eks-svigers er det som du beskriver. Svigermor vil gjerne samle HELE familien, spesielt i påsken, for det er jo sååååå koselig... Jeg og samboer måtte bo ute i et kott i uthuset der det ikke engang er ventilasjon. Våknet flere ganger om natten og var sikker på jeg skulle kveles. Hytta er liten, og barna begynte raskt og kjede seg. Jeg mener TV ikke har noe på en hytte å gjøre, men TV'n sto på konstant og spilte gamle DVD'er for å underholde yngstemann. Svigermor ble grinete fordi barna ikke ville lese bøker eller være ute og fiske isteden (fordi det gjorde jo hennes barn på 70-tallet...) Hun gikk også rundt og flyttet på alle tingene mine. Bagen min kunne ikke ligge der, toalettmappen kunne ikke stå der osv... Kjøkkenet var omtrent umulig å lage mat på, fordi alt kjøkkenutstyret var gammelt og ødelagt. Samme med verktøyet i uteboden (svigers kjøpte nytt hjemme, og tok med det gamle på hytta istedenfor å kaste det) Men når jeg og samboer dro på min hytte, ble hun sjalu: "Når skal dere komme hit da?" 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #11 Skrevet 24. februar 2023 Veldig sære foreldre. Hvis de hadde sagt det var rart jeg ikke brukte hytta ville jeg sagt det du skriver her "Får ikke så lyst når Morten har førsteretten og dere nekter oss sengeplasser, da holder jeg meg hjemme og koser meg der. God helg!". Anonymkode: 1e309...191 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #12 Skrevet 24. februar 2023 Har ingen ambisjoner om å få meg en hytte. Det er mer enn nok å henge fingrene i ved å ha en bolig (enebolig, leilighet, rekkehus whatever). To boliger å vedlikeholde, to boliger å rydde og vaske, to boliger å betale på. Nei. Jeg liker å dra på nye steder, ikke samme plassen om og om igjen i 'ferier'. Noe av det jeg liker med ferier, er mye steder og slippe å lage middag, støvsuge, vaske osv. Og om vi drar på andre sin hytte, klarer jeg ikke å slappe av uansett. Liker ikke følelsen av å vøre til bry og gjør heller for mye enn for lite for å 'gjøre opp' for vår tilstedeværelse som medfører mer oppvask, mer rot osv. Så ja, jeg synes hyttelivet er oppskrytt. Anonymkode: ec2a0...f14 2 1
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 24. februar 2023 #13 Skrevet 24. februar 2023 Helt enig, bare stress.. vi reiser ikke på hytta til svigers, vi trives best hjemme. Bare vær ærlig å si at du synes det er stress, fint at de koser seg på hytta men du ønsker ikke å reise dit, det må de jo bare respektere 😉
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #14 Skrevet 24. februar 2023 Jeg synes det er litt stress med hytta til svigerforeldre, som er de som bor i nærheten. Mine foreldre bor på andre siden av landet. Mange regler, og jeg føler ikke jeg kan senke skuldre. Omtrent som det du forteller TS. De helgene jeg faktisk kunne tenkt meg å dra dit, som vinterferie osv...så er det alltid noen andre. Da blir det trangt og ofte litt sur stemning. Vi har en sommerhytte vi sjøen selv. Der ordner jeg i ro og mak i blomsterbed, fikser på hytta og vi har våre egne venner der. DER kan jeg senke skuldre, og vi kan lage pizza ute, plukke plommer om høsten, fiske, bade, grille osv. Jeg er faktisk ikke så glad i snø og våte klær, så det passer meg mye bedre å ha sommerhytte, og heller ta dagstur til fjellet. Det tar oss ca halvannen time, å dra til nærmeste slalombakke så kan jeg komme hjem til min egen bolig etterpå. Jeg har ikke vært på svigerforeldre sin hytte på maaange år nå-. Ungene er store, så de kjører selv på fjellet hvis de vil i bakken, og kommer heller hjem igjen etterpå. Anonymkode: 62ef3...794
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #15 Skrevet 24. februar 2023 Jeg tenker det er innafor å si til opphavet at siden Morten har førstepri på hytta har du funnet andre gleder for deg og dine 😝 Anonymkode: 9cb42...af6 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #16 Skrevet 24. februar 2023 Jeg liker ikke hyttelivet. Verken hos venner eller evt. mitt eget. Jeg liker bare ikke å være på hytte. Nå skal det også sies at jeg aldri har vært på hytte som er litt modernisert - de hyttene jeg har vært på har utedo, ingen elektrisitet eller vann utenom brønnvann på vannkanner. Jeg trives hjemme og trenger ikke dra noen steder i helgene heller. Syns det er helt fint å være hjemme. Anonymkode: 7fbe1...a28 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #17 Skrevet 24. februar 2023 Det å bo hos andre er generelt stress. Jeg har en del familie og slektninger jeg kunne bodd hos når jeg reiser dit de bor; ca annenhver mnd. Men jeg foretrekker å bo på hotell/pensjonat for å ha minst mulig stress. Og ikke minst kunne spise det jeg vil-når jeg vil. Så har vi heller korte treff hvis det passer. Hytte? nei for fan. Sitte inneklemt over dager😪🤐😵💫 Anonymkode: 38a91...8c8 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #18 Skrevet 24. februar 2023 Har egen hytte men det er mest mannen som bruker den. Jeg synest at det er greit enn gang i blant, men har nok fått litt hytte-overdose. Det ble som et ekstra hus som har behov for vask, rydding, vedlikehold osv. Venner kom på besøk, og det var koselig men utløste igjen mer rydding, vasking, matlaging osv. Anonymkode: 28023...0a0
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #19 Skrevet 24. februar 2023 Enig, hyttelivet er stress og slitsom. Mye shopping, bæring, klesvask, organisering, og kjøring. Drar kun hvis mulighet for å fiske eller gå på ski er lett tilgjengelig. Hvis det er fint utsikt å få så er det koselig med kjærestetur. Anonymkode: f5b1d...084
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #20 Skrevet 24. februar 2023 Kan det være at det er noe underliggende som gjør at du ikke trives på hytta? At broren din har blitt favorisert eller noe? Jeg sliter selv med å dra på hytta til min far. Det er mange vonde følelser og min far er bare så vanvittig sær og skal ha alt på sin måte. Han blir sur når man vasker for det tar han som kritikk. Men hadde jeg ikke vasket hadde det sett ut som en svinesti. Han blir sur når jeg kastet gammelt muggen mat. Men han skulle ikke spise det. Osv. Jeg kan aldri slappe av fordi han styrer så fælt, men blir sur når jeg takker nei. Han ble ekstremt fornærma da jeg sa at jeg ville ha noen dager i fred fordi vi er så forskjellige. Anonymkode: 6f544...43f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå