Gå til innhold

Voksne folk som feirer bursdag med familie hvert år...

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi markerer alle bursdager på en eller annen måte. På bursdagen min (er i 40 årene) får jeg alltid besøk selv når jeg ikke inviterer. Synes det er koselig jeg. Ofte så tar jeg med meg venninner, søster, mor på café den dagen for å markere. Livet er ikke en selvfølge og ingen garanti for å bli gammel. Vi har mistet mange relativt unge i familien. Derfor synes jeg det er viktig å feire livet.

Men hvis du er så imot feiring hvorfor ikke slutte med det? Andre trenger vel ikke å slutte med noe bare fordi du ikke liker det?

Anonymkode: 73612...ad8

Som jeg leste HI til TS, så ber han om at folk reflekterer over en praksis der det inviteres til en type formell slektsaragement i samband med bursdager. Ikke hvis jeg lager åpent hus, med fyr på grillen og venner, slekt, naboer og kolleger er velkomne å stikke innom på bursdagen min. Eller at min familie og min svigerinne går ut å spiser på min kones bursdag fordi vi hadde lyst ti det, og det passet.

• Liker 1
Skrevet

Helt enig.

Da jeg ble 43 år  - hadde jeg fridag og ba søsken / svigers / forelder  å vippse meg penger  til hudpleie/ spa.

Mine egne kids laga kake til meg og fikk et kort av de.

Aldri igjen om jeg gidda invitere  til kaffe og kake når JEG selv ikke liker det engang.  Det er min bursdag for f .

* bursdagsgrinchen*

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette er bare for folk som bor på bygda og som ikke har noe annet å finne på enn å drikke kaffe og spise kake hjemme hos hverandre. Mulig noen innflyttere drar skikken med seg til byene også.

Anonymkode: cdf10...45f

😂😂 tull

Anonymkode: 92703...b90

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tenkte nettopp det samme. Høres ut som et bygdefenomen. Jeg kjenner ingen voksne her i hovedstaden som feirer hver eneste bursdag med hele sin utvidede familie...

Anonymkode: 961cc...c94

Da er du vel i en rar krets da

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

er ikke uvanlig. går årevis mellom de gangene jeg ser tanter og onkler og søskenbarn

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Som ikke feirer med hele sin utvidede familie? 

mine foreldre og svigers har til sammen 13 søsken, alle er gift, de har 2-3 barn. Hver av disse har igjen 2-4 barn. Utvidet familie er dermed 100+. 

Så, nei, det er en del tanter/onkler og søskenbarn jeg knapt har kontakt med. 

"Den gamle" kjernefamilien alene er jo bortimot 30 om man teller opp både min og mannens side. 

Anonymkode: 35ecd...351

• Liker 2
Skrevet
Maleficenta skrev (20 timer siden):

er ikke uvanlig. går årevis mellom de gangene jeg ser tanter og onkler og søskenbarn

Å noen har tettere kontakt ;)

Skrevet

Skulle gjerne tatt en kjedelig bursdagsfeiring med familie, men jeg har ingen. 

Anonymkode: 1039e...f00

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Å noen har tettere kontakt ;)

Om du er singel med liten familie er det jo forståelig.

Jeg feiret og med foreldre, søsken, tanter og onkler. Da jeg var i tenårene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2023 den 7.30):

De fleste av oss som svarer i denne tråden markerer jo.

Det er jo ikke det vi diskuterer.

Men at man som voksen inviterer alt og alle, familie/svigerfamilie, til markering. Det blir rett og slett alt for mye i en travel hverdag. 

Men da lar du være å komme. Om andre synes det er hyggelig om du kommer må de få lov å invitere. 

Snakk om å opphøye seg selv og tro at det betyr så mye om du spesifikt ikke kommer. 

Anonymkode: c0f79...498

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men da lar du være å komme. Om andre synes det er hyggelig om du kommer må de få lov å invitere. 

Snakk om å opphøye seg selv og tro at det betyr så mye om du spesifikt ikke kommer. 

Nei, jeg er ikke uhøflig. Når familie inviterer så kommer jeg. 

Selv om jeg tenker mitt om voksne mennesker som har behov for feiring, kake, gaver og sang. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Rogadame skrev (På 25.2.2023 den 7.42):

Helt enig.

Da jeg ble 43 år  - hadde jeg fridag og ba søsken / svigers / forelder  å vippse meg penger  til hudpleie/ spa.

Mine egne kids laga kake til meg og fikk et kort av de.

Aldri igjen om jeg gidda invitere  til kaffe og kake når JEG selv ikke liker det engang.  Det er min bursdag for f .

* bursdagsgrinchen*

Hakket verre enn å ikke gidde invitere, er vel å forvente gave til 43-års dagen🤣 

Hadde ikke fått ei krone av meg iallefall🤗

Anonymkode: 023fc...f4d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt enig! Og i min og mannens familie feirer vi heldigvis bare barn og jubileum. Er meeeer enn nok, med 15 barn og en haug med voksne. Er ikke alltid vi gidder feire barna i selskap heller, men sender gaver og holder kjernefamiliebursdag 😅 

Anonymkode: 9156d...8d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nei, jeg er ikke uhøflig. Når familie inviterer så kommer jeg. 

Selv om jeg tenker mitt om voksne mennesker som har behov for feiring, kake, gaver og sang. 

Wow, denne type oppførsel er å opphøye seg selv. Invitasjoner er noe hyggelig. Å ikke komme er ikke uhøflig. Det høres ut som du tror invitasjoner er krav og påbud. Ikke rart det blir slitsomt. 

Skrevet

For vår del er det måten vi treffer hverandre på igjennom året.
Noe som tilsvarer ca 10 ganger fordelt jevnt utover.

Noen treffer familie hver uke (snakker med mamma tre ganger om dagen..) andre aldri. 

Vil tro du TS blir invitert fordi de tenker du hadde blitt fornærmet hvis ikke. Så si nei hvis du ikke vil være der. Kanskje hyggeligere for de andre også, for alt du vet👌🏻

Anonymkode: 023fc...f4d

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Wow, denne type oppførsel er å opphøye seg selv. Invitasjoner er noe hyggelig. Å ikke komme er ikke uhøflig. Det høres ut som du tror invitasjoner er krav og påbud. Ikke rart det blir slitsomt. 

Opphøye seg selv fordi man praktiserer vanlig høflighet 😅

Selvfølgelig blir man "hun sære" om man takker nei for å sitte hjemme og se på TV. 

Og den rollen gidder jeg lik lite som å være "hun sære" som inviterer for kake og sang til 43 årsdag. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Opphøye seg selv fordi man praktiserer vanlig høflighet 😅

Selvfølgelig blir man "hun sære" om man takker nei for å sitte hjemme og se på TV. 

Og den rollen gidder jeg lik lite som å være "hun sære" som inviterer for kake og sang til 43 årsdag. 

Jepp. Om du kaller det å føle seg tvunget til å si ja til en hver invitasjon du får gjennom livet høflighet så ja du opphøyer deg selv ved å praktisere "høflighet". 

Høflighet er å si takk for invitasjon men nei takk. Høflighet er å være ærlig heller enn dømme folk bak deres rygg. 

Høres ut som oppskriften på selvutslettelse og grenseløshet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jepp. Om du kaller det å føle seg tvunget til å si ja til en hver invitasjon du får gjennom livet høflighet så ja du opphøyer deg selv ved å praktisere "høflighet". 

Høflighet er å si takk for invitasjon men nei takk. Høflighet er å være ærlig heller enn dømme folk bak deres rygg. 

Høres ut som oppskriften på selvutslettelse og grenseløshet. 

Høflighet er å stille når man blir invitert.

Høflighet er å forstå når det er på sin plass å invitere, og ikke. 

Jeg har heldigvis såpass oppegående familie at de ikke inviterer til tante-Karis 43 årsdag, med gaveliste :)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Reign skrev (På 24.2.2023 den 12.31):

Det er en floskel som handler om at man har mye å gjøre i hverdagen, og å dra i 47-årsdagen til tanta til kona di, ikke akkurat prioriteres.

Jo, om man har en stor utvidet familie, så er det ikke langt unna at det er blir en bursdag som kunne vært feiret hver eneste uke i løpet av et år, om man skal feire voksne og barn.

Hva mener du med "oppdratt til å ikke bry seg"? Mener du at jeg skal bry meg med å dra i 37-årsdagen til mannen til dattera til samboeren til moren til kona mi?!

Ja, hvis en vil være vanskelig så får en det til. 
Jeg snakker om familieselskap som innbefatter foreldre, søsken, barnebarn, svigerforeldre og svigersøsken. 
Det er nå vel ingen som drar i selskap til fjerne bekjente? 

Anonymkode: 8d749...3c4

Skrevet
Blizz1 skrev (På 23.2.2023 den 13.34):

For oss er det de mulighetene vi har til å samle familie på begge sider. Når passer det bedre for familie å samles og bli bedre kjent med hverandre? Om man kun skal treffes i "bryllup og begravelser" blir det ganske lenge mellom hver gang vi møtes.

Hvem søren bryr seg om og treffe alle i hop ei gang i året??

Og hvis alle er så super kin på og se hverandre så inviter til en grilldag f.eks. 
Alle tar med mat til seg selv så får alle sett hverandre. 
Trenger ikke samle til bursdag selskap for et voksent menneske.

Har dere lys på kaka også og synger bursdagssang? 

Anonymkode: 772a3...653

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...