AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #1 Skrevet 22. februar 2023 Da tenker jeg på barn som spiser normal kost, i normale porsjoner og er påpasselig med sukker. Men likevel lett får oppblåste mager og stramme klær. Har dere gått til legen med det med spørsmål om en type matintoleranse? Vår legger svært fort på seg. Skal ikke mer enn en helg til, med litt ekstra godteri og mat, så passer hun gjerne ikke klesplaggene sine lengre. Og så forsøker vi å tilpasse i løpet av uka så det går seg inn. Men generelt skal det litt til før hun blir oppblåst og ser lett overvektig ut. Får så vondt av henne med dette i et samfunn med så mye fokus på kropp og vekt. Nå vil hun begynne i ballett og ser jo at den ‘oppblåste magen ikke passer inn i ballett drakten og hun kan finne på å skille seg ut. Men hun er bare 7 år og foreløpig nokså uskyldig i samfunnets brutalitet, så velger og lukke øynene og håpe på det beste. Gruer meg til dagen kommer hvor hun påpeker problemet selv. At hun har stor mage og litt fyldige armer og lår selv om hun spiser normalt. Så kom jeg over en artikkel om matintoleranse hos barn og kjenner mye igjen hos jenta mi. Feks at hun blir så oppblåst etter måltid og har hun vært i selskap og spist for mye kaster hun gjerne opp om natten eller dagen etter. Vi tenkte først det er merkelig hun har omgangssyke 2-3 ganger i året, der hun bare kaster opp en gang uten at andre blir smittet. Og tenker nå det kanskje skyldes noe hun ikke tåler. Vi finner bare ikke ut hva. Vi skal nå kutte it pølser en stund og så har vi sagt til henne hun ikke tåler gelé og må være forsiktig med boller o.l fordi hun da ofte får vondt i magen. Hun har derimot normal avføring og lite mageproblemer i seg selv sånn i det daglige, så tenker det ikke kan være snakk om glutenintoleranse mtp normal kost med mye brødmat. Tenker likevel hun kanskje kan reagere på gjærbakst o.l uten at det er gluten i seg selv hun reagerer på? Vil noen med barn med ulike typer matintoleranse dele sine erfaringer og komme med tips?😌 Anonymkode: ab901...777
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #2 Skrevet 23. februar 2023 Kutt ut godterier og gi bær og frukt istedenfor og dropp usunn mat i helgene og se om det hjelper. Anonymkode: 6953b...a2b 4 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #3 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kutt ut godterier og gi bær og frukt istedenfor og dropp usunn mat i helgene og se om det hjelper. Anonymkode: 6953b...a2b Regner med denne overdrivelsen var en bløff😳 Anonymkode: ab901...777 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #4 Skrevet 23. februar 2023 Når hun blir veldig oppblåst i magen og kaster opp etter selskaper bør dere følge med på hvor mye hun egentlig spiser. Det høres litt ut som hun spiser så mye at hun spyr, mer enn matintolleranse når hun ikke er dårlig i magen eller noe. Når man er så liten er det ikke alltid barn skjønner hvor mye som er for mye. Anonymkode: e991e...ed5 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #5 Skrevet 23. februar 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Regner med denne overdrivelsen var en bløff😳 Anonymkode: ab901...777 Ikke meg du siterer, men jeg ville foreslå presis det samme. Også dette: 4 hours ago, AnonymBruker said: Når hun blir veldig oppblåst i magen og kaster opp etter selskaper bør dere følge med på hvor mye hun egentlig spiser. Anonymkode: e991e...ed5 Ta ansvar, og ta grep. Grenser hun til overvektig, må kaloriinntaket reduseres. Og hun skal selvklart ikke ha boller hvis hun får vondt i magen av dem!? Anonymkode: 893cd...f40 3
Månestråla Skrevet 23. februar 2023 #6 Skrevet 23. februar 2023 Det er jo forskjell på å bli oppblåst og ikke passe klærne av den grunn eller å være overvektig. Man legger ikke på seg av matintoleranse. For meg høres det ut som om hun spiser for store mengder mat og at hun derfor har for stor mage, fyldige armer og lår. Jeg ville begrenset matmengden hun får i seg men ikke ha full stopp på kosemat. Lær henne heller hva som er normale porsjoner, spise saktere sånn kroppen rekker å registrere at den er mett. 10 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #7 Skrevet 23. februar 2023 Jeg ville ha gått til legen når barnet kaster opp så ofte, og jeg hadde ikke begynt eliminere ulike produkter uten å vite noe om hva som kan være problemet... Og jeg hadde sluttet å si at syvåringen har fyldige armer og lår... Jeg ville fokusert på helsen, lenge før jeg hadde begynt snakke om at ett så lite barn er fyldig... Anonymkode: c3657...49d 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #8 Skrevet 23. februar 2023 Barn spiser, i likhet med voksne, til de er mette. Å begynne med kalorikontroll på en sjuåring høres lite lurt ut. Bytt heller ut en del av maten. Brød er ikke så sunt som folk tror. Mange blir både oppblåste og overvektige av store mengder mel som i brød og pasta. Det går imot kostholdsrådene, men gi heller mer kjøtt, fisk, egg, ost og andre meieriprodukter (hvis hun tåler det). Man går ikke glipp av viktig næring ved på kutte ned på brødmat. Anonymkode: 23beb...880 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #9 Skrevet 23. februar 2023 Jeg tror ikke matintoleranse kan gi overvekt. Tror også det er mengder det kommer an på. Har en venninne med en sønn som er slik du beskriver. Hun har jo ingenting å sammenlikne med, men jeg ser jo at han spiser myyye mer enn mine barn på samme alder. Han har enorm apetitt. Han spiser en grillpølse i to jafs på få sekunder og ber om en ny. Mens mine gumler på sin. Han legger med en gang merke til om noe nytt settes på border mens de leker. De har også et «friere» kosthold enn oss, en bolle midt i uka, is hver dag om sommeren. Jeg tenker at dersom man har et barn med stor apetitt hadde jeg vært nøye med hva slags mat de fikk (slik at jeg ikke trengte å være særlig streng på mengde). Feks rent kjøtt og ren fisk, potet og grønnsaker. Ikke frokostblandinger, men feks kun havregryn. Ingen juice og begrense melk. Pølser er bursdagsmat. Kutte opp epler og knaskegulrøtter på kvelden (kanskje det er nok kveldsmat om hun ikke ber om mer) Husk også aldri skjerm mens man spiser. Ikke nødvendigvis favorittbrødet eller favorittmiddag hele tiden. Og jeg har egentlig alle disse matvanene med mine barn selv om de ikke er overvektige. Tror du heller bør se nøyere på det du kaller et normal kosthold heller enn å begynne å lete i intoleranser. For det gir mageproblemer og oftest vektnedgang.. Anonymkode: c2207...051 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #10 Skrevet 23. februar 2023 Høyde og vekt på 7-åringen? Anonymkode: 07033...fb5 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #11 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Da tenker jeg på barn som spiser normal kost, i normale porsjoner og er påpasselig med sukker. Men likevel lett får oppblåste mager og stramme klær. Har dere gått til legen med det med spørsmål om en type matintoleranse? Vår legger svært fort på seg. Skal ikke mer enn en helg til, med litt ekstra godteri og mat, så passer hun gjerne ikke klesplaggene sine lengre. Og så forsøker vi å tilpasse i løpet av uka så det går seg inn. Men generelt skal det litt til før hun blir oppblåst og ser lett overvektig ut. Får så vondt av henne med dette i et samfunn med så mye fokus på kropp og vekt. Nå vil hun begynne i ballett og ser jo at den ‘oppblåste magen ikke passer inn i ballett drakten og hun kan finne på å skille seg ut. Men hun er bare 7 år og foreløpig nokså uskyldig i samfunnets brutalitet, så velger og lukke øynene og håpe på det beste. Gruer meg til dagen kommer hvor hun påpeker problemet selv. At hun har stor mage og litt fyldige armer og lår selv om hun spiser normalt. Så kom jeg over en artikkel om matintoleranse hos barn og kjenner mye igjen hos jenta mi. Feks at hun blir så oppblåst etter måltid og har hun vært i selskap og spist for mye kaster hun gjerne opp om natten eller dagen etter. Vi tenkte først det er merkelig hun har omgangssyke 2-3 ganger i året, der hun bare kaster opp en gang uten at andre blir smittet. Og tenker nå det kanskje skyldes noe hun ikke tåler. Vi finner bare ikke ut hva. Vi skal nå kutte it pølser en stund og så har vi sagt til henne hun ikke tåler gelé og må være forsiktig med boller o.l fordi hun da ofte får vondt i magen. Hun har derimot normal avføring og lite mageproblemer i seg selv sånn i det daglige, så tenker det ikke kan være snakk om glutenintoleranse mtp normal kost med mye brødmat. Tenker likevel hun kanskje kan reagere på gjærbakst o.l uten at det er gluten i seg selv hun reagerer på? Vil noen med barn med ulike typer matintoleranse dele sine erfaringer og komme med tips?😌 Anonymkode: ab901...777 jeg vil testet henne for cøliaki. Oppblåst mage er et helt typisk symptom, som kommer av at kroppen ikke har tatt til seg næring fra maten. Det er mange som har cøliaki uten klassiske symptomer med mage- og avføringsproblemer. Anonymkode: 30b36...038 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #12 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): jeg vil testet henne for cøliaki. Oppblåst mage er et helt typisk symptom, som kommer av at kroppen ikke har tatt til seg næring fra maten. Det er mange som har cøliaki uten klassiske symptomer med mage- og avføringsproblemer. Anonymkode: 30b36...038 siterer meg selv for å tilføye: Jeg har ett barn som har tendens til overvekt, og ett som har cøliaki, og din beskrivelse minner meg mer om cøliaki enn overvekt. Gå til fastlegen og ta en blodprøve. Det er en meget enkel test. Anonymkode: 30b36...038
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #13 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Når hun blir veldig oppblåst i magen og kaster opp etter selskaper bør dere følge med på hvor mye hun egentlig spiser. Det høres litt ut som hun spiser så mye at hun spyr, mer enn matintolleranse når hun ikke er dårlig i magen eller noe. Når man er så liten er det ikke alltid barn skjønner hvor mye som er for mye. Anonymkode: e991e...ed5 Jeg er enig her. Min sønn på 7år er tynn som en strek, men av og til etter barnebursdag kaster han opp en gang på natta. Han har spist for mye rett og slett. Feks når han får ubegrenset med sjokoladekake så finnes det ikke bunn i gutten og han spiser mange stykker. Pluss at gutta ofte har litt spisekonkurranse med antall pølser😅 Har begynt å minne ham på det før han går i bursdager nå, husk at du blir dårlig om det blir for mye. De er jo 7år og jeg føler at de forstår årsak-virkning. Det er jo ubehagelig å kaste opp. Anonymkode: c2207...051 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #14 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er enig her. Min sønn på 7år er tynn som en strek, men av og til etter barnebursdag kaster han opp en gang på natta. Han har spist for mye rett og slett. Feks når han får ubegrenset med sjokoladekake så finnes det ikke bunn i gutten og han spiser mange stykker. Pluss at gutta ofte har litt spisekonkurranse med antall pølser😅 Har begynt å minne ham på det før han går i bursdager nå, husk at du blir dårlig om det blir for mye. De er jo 7år og jeg føler at de forstår årsak-virkning. Det er jo ubehagelig å kaste opp. Anonymkode: c2207...051 nå skriver jo ts at barnet spiser normale porsjoner, så jeg skjønner ikke hvorfor så mange antar at barnet spiser til det spyr? jeg gjentar rådet om å teste for cøliaki. Det gir oppblåst mage på en ellers normal kropp. Anonymkode: 30b36...038
AprilLudgate Skrevet 23. februar 2023 #15 Skrevet 23. februar 2023 Man legger ikke så fort og mye på seg av kun ei helg med litt ekstra. Jeg synes også du har et dritkjipt syn på kropp og dattera di sitt utseende, men det får være en annen sak. Men: test for melkeallergi og cøliaki først. Oppblåsthet er ikke fett, og man legger ikke på seg stor mage på ei helg og så tar det av på 3 dager. 5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #16 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): nå skriver jo ts at barnet spiser normale porsjoner, så jeg skjønner ikke hvorfor så mange antar at barnet spiser til det spyr? jeg gjentar rådet om å teste for cøliaki. Det gir oppblåst mage på en ellers normal kropp. Anonymkode: 30b36...038 Jeg svarte fordi ts sier at barnet også er stor i ekstremitetene. Runde lår og armer. Da er det jo ikke normale mengder sunn mat. Dersom dette er ts sitt første barn, er det jo vanskelig å vite hva som er normale mengder mat. Og de fleste barn regulerer dette selv (hvis man begrenser søtsaker og kaloribomber som ikke gir metthet). Men noen har økt apetitt, og da må man være litt mer obs på hva man tilbyr. Dette er ikke noen motsetning til å også sjekke for allergier. Anonymkode: c2207...051 7
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #17 Skrevet 24. februar 2023 Hva er normale mengder? Jeg ser ofte at foreldre med overvektig barn tror barnet spiser barneporsjoner, men de spiser som en voksen. Anonymkode: ca0b2...86f 10 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #18 Skrevet 24. februar 2023 Hun bør undersøkes. Det kan absolutt være cøliaki, men det kan en lege avklare. Når det er sagt så er det ikke unormalt for barn som er oppvokst med et måteholdig kosthold å få en reaksjon på mye sukkermat i bursdager og annet hvor de spiser mye på en gang. Det var vanlig hos oss etter helger hos besteforeldrene hvor de fikk fri tilgang til godteri. Kom alltid hjem med kvalme og spying. Selv om jeg har sagt fra at dette bør begrenses. At hun er litt overvektig syns jeg ikke du skal problematisere når hun bare er 7 år. Så lenge ikke helsestasjon har reagert før. Hun kan plutselig strekke seg i lengden og være slank om et år eller to. Barn vokser i rykk og napp, bredde og lengde. Anonymkode: 52181...774 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #19 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 23.2.2023 den 20.15): jeg vil testet henne for cøliaki. Oppblåst mage er et helt typisk symptom, som kommer av at kroppen ikke har tatt til seg næring fra maten. Det er mange som har cøliaki uten klassiske symptomer med mage- og avføringsproblemer. Anonymkode: 30b36...038 Takk for tips. Tenkte det ikke kunne være det siden hun ikke har andre symptomer enn oppblåsthet. Anonymkode: ab901...777
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #20 Skrevet 24. februar 2023 AprilLudgate skrev (På 23.2.2023 den 22.41): Man legger ikke så fort og mye på seg av kun ei helg med litt ekstra. Jeg synes også du har et dritkjipt syn på kropp og dattera di sitt utseende, men det får være en annen sak. Men: test for melkeallergi og cøliaki først. Oppblåsthet er ikke fett, og man legger ikke på seg stor mage på ei helg og så tar det av på 3 dager. Nei jeg vet det. Ble feil formulert. Men hun blir veldog oppblåst etter en helg med lørdagsgodt, pølser og kanskje et selskap søndagen i tillegg. Så hun passer ikke de samme buksene som før helgen etterpå.. Anonymkode: ab901...777
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå