Gå til innhold

I USA reiser barn alene med bussen fra de er 4 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste barn i USA kommer seg til skolen med skolebuss. Men visste du at barn helt ned til 4 år reiser alene med bussen til barnehagen?

Er jeg for overbeskyttende når jeg aldri i min villeste fantasi ville latt min fireåring reise alene med bussen til barnehagen? Men det blir jo folk av amerikanerne også, så skadelig er det åpenbart ikke.

Ville du gjort det?

Anonymkode: 5213b...172

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei selvfølgelig ikke. De få fra usa jeg kjenner, kjører ungene til og fra barnehage og barneskole - noen lengre også. 

Anonymkode: 611e8...e70

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Våre har tatt buss fra de var 5,5 år aleine til og fra skolen… vanlig rutebuss , og de begynte på skolen i 2019 og 2020… bursdag i desember , derfor var de 5 år første halvåret de tok bussen :) 

Anonymkode: 40fde...194

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Våre har tatt buss fra de var 5,5 år aleine til og fra skolen… vanlig rutebuss , og de begynte på skolen i 2019 og 2020… bursdag i desember , derfor var de 5 år første halvåret de tok bussen :) 

Ikke ok.

Anonymkode: 13b21...318

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke ok.

Anonymkode: 13b21...318

Hva er problemet med det?

• Liker 8
Skrevet

Har du sett i Japan hvor barna må bli mer selvstendige enn å bare bli fulgt til en buss.

Jeg har har hatt unger på skole i USA og det med bussing til skolen vil jeg si ikke er så gjengs fenomen. Jeg bodde i en by med rundt 60 000 mennesker, det var utenom de få private skolene kun nabolagssjoler og ingen ble busset til barnas skole, ikke engang til jr high.  Det var ikke noen lang kø til bilhenting etter skolen engang. Ikke alle skoler hverken her hjemme eller i USA er like gangveivennlige. Ta hjemstedet mitt, så er det på grunn av utrygg vei satt opp buss 1-7 klasse for avstand kortere enn 4 km. Målt i luftlinje er det enda kortere. 

Mange vil nok se på å levere barna på bussen som det samme som å levere i barnehagen/skole, man leverer til samme person hver dag gjerne og så er det noen som følger fra buss til barnehage, og vi skal ikke glemme at preschool og Kindergarten ofte ligger på en skole og ikke egen bsrnehage. Det var ikke tilsvarende rutebuss som gikk. Jeg hadde ikke likt det, og jeg er ikke i nærheten så opptatt av kontroll. Jeg kommer også fra en posisjon i livet at jeg kan velge å kjøre barn og ikke er tvunget til å la barna ta bussen. 

Generelt var min oppfatning etter årene i USA at amerikanske barn er mindre selvstendige og mer barnslige enn tilsvarende jevnaldrende norske barn. 

Anonymkode: 536fc...405

• Liker 3
Skrevet

Nei, men så var detvogså uaktuelt å sende 6 åring alene på rutebuss til skolen 

Anonymkode: ea45b...24d

• Liker 1
Skrevet

Dette skjer i Norge også da. Vet om glede barnehager som har barnehagebuss som frakter unger til å fra barnehagen. 

Anonymkode: eee47...758

• Liker 1
Gjest Chicchi
Skrevet

De reiser jo ikke med rutebuss i USA da. De har egne skolebusser og sjåførene er pålagt å passe på at alle og en kommer seg til skolen. De får også opplæring i førstehjelp og pedagogisk trening. Mange i USA har lange veier til barnehage og skole, derfor har de denne ordninger så foreldre skal slippe å kjøre dem. De er kjempeflinke med å lære om trygg trafikk på amerikanske skoler, ettersom bil og vei blir en stor del av livet deres. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis barnet var komfortabel med det så er det jo greit nok. 

Men du kunne jo helt fint kjørt barnet til og fra skolen det første året. Akkurat som vi andre går sammen med, eller kjører barnet til skolen frem til de er trygge på å gå alene….

Anonymkode: 8fe75...e36

• Liker 1
Skrevet
Chicchi skrev (5 minutter siden):

De reiser jo ikke med rutebuss i USA da. De har egne skolebusser og sjåførene er pålagt å passe på at alle og en kommer seg til skolen. De får også opplæring i førstehjelp og pedagogisk trening. Mange i USA har lange veier til barnehage og skole, derfor har de denne ordninger så foreldre skal slippe å kjøre dem. De er kjempeflinke med å lære om trygg trafikk på amerikanske skoler, ettersom bil og vei blir en stor del av livet deres. 

Dette er vesentlig å få med. TS har utelatt det essensielle og ser ut til å tro at fireåringer tar rutebuss i USA alene, noe som ikke er vanlig. Hun har altså skrevet et innlegg uten å ta med hele, eller en gang den viktigste delen av, historien. 

Anonymkode: 7fb74...f0b

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er vesentlig å få med. TS har utelatt det essensielle og ser ut til å tro at fireåringer tar rutebuss i USA alene, noe som ikke er vanlig. Hun har altså skrevet et innlegg uten å ta med hele, eller en gang den viktigste delen av, historien. 

Skulle kommentere dette. Barna tar jo ikke rutebuss😆 Skolebuss er helt vanlig, og noe HELT annet enn rutebuss. Er mange barn i grisgrendte strøk i Norge som tar skolebuss alene fra de er 5 år. Det var ikke lenge siden NRK hadde en artikkel om nettopp det. 

Anonymkode: 49367...6fd

• Liker 8
Skrevet

Her tok min rutebuss fra han var 6 år til skolen. Men han tok jo bussen sammen med flere fra klassen, og andre barn fra skolen. Vi bor i stort rekkehus borettslag, så vårt busstopp er det stoppet, det går på flest barn. 

Anonymkode: c84ee...5bb

• Liker 2
  • 8 måneder senere...
Skrevet

Over 70 prosent av barn kjøres til skolen; de fleste kjøres av foreldre. På 70 tallet gikk og syklet de fleste

Anonymkode: de8c4...597

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Over 70 prosent av barn kjøres til skolen; de fleste kjøres av foreldre. På 70 tallet gikk og syklet de fleste

I USA? 

Skrevet

Jeg gikk på barneskole i usa på nittitallet. Jeg og de fleste andre ble kjørt med bil. Noen få ankom med buss, dette var elever som egentlig tilhørte en annen skolekrets.

Anonymkode: 4b4be...817

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, Tvist said:

I USA? 

Ja i USA

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2023 den 10.48):

Dette. Det er absolutt ikke vanlig i at barn tar offentlig transport alene i USA, langt mindre vanlig enn i Norge. Amerikanske foreldre er langt mer overbeskyttende ovenfor barna sine enn norske foreldre.

Anonymkode: 45d6a...796

• Liker 4
Skrevet
On 2/22/2023 at 11:54 PM, AnonymBruker said:

De fleste barn i USA kommer seg til skolen med skolebuss. Men visste du at barn helt ned til 4 år reiser alene med bussen til barnehagen?

Er jeg for overbeskyttende når jeg aldri i min villeste fantasi ville latt min fireåring reise alene med bussen til barnehagen? Men det blir jo folk av amerikanerne også, så skadelig er det åpenbart ikke.

Ville du gjort det?

Anonymkode: 5213b...172

Det gjorde jeg da jeg var 4. I Norge. Er blitt folk av meg.

Anonymkode: 61e2d...0f0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...