AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #1 Skrevet 22. februar 2023 Jeg har det ikke bra for tida og jeg trenger å gå til psykolog. Jeg har tidligere gått hos en avtalespesialist over en lenger periode, men hun skiftet jobb og jeg følte på daværende tidspunkt at jeg ikke trengte videre oppfølging. Dette angrer jeg på nå fordi jeg har fått tilbakefall. Dette er vanlig ved diagnosen jeg har. Fastlegen min har forsøkt å henvise meg til mange avtalespesialister, men jeg får avslag på avslag med "kapasitet" og "lange ventelister" som begrunnelse. Jeg visste at ventelistene er lange som vonde år, men jeg hadde et håp om å få napp etter hvert. Fastlegen har også forsøkt å henvise meg til DPS, men det ble selvsagt blankt avslag. Å gå privat er nå den åpenbare løsningen, men dette vil over tid bli økonomisk veldig tungt å bære. Jeg vil gjerne høre andres erfaringer. Er det noen som har gode tips til hva jeg bør gjøre eller gå frem? Anonymkode: b8dc4...af8
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #2 Skrevet 22. februar 2023 Prioriter å bruk penger på helse fremfor andre ting en periode. Det er verdt det. Anonymkode: 5ae59...4c1 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #3 Skrevet 22. februar 2023 Sjekk kommunen sitt tilbud. Bare gå inn på kommunens side på nettet. Mange kommuner har allsidig kommunalt tilbud innen psykisk helse. Anonymkode: ad515...0d0 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #4 Skrevet 23. februar 2023 Jeg er i akkurat samme båt selv. Fått avslag hos 8 psykologer og dps. Jeg er ikke en fare for meg selv eller andre men, jeg har så angst at jeg pr nå ikke har noe livskvalitet. Ligger bare i senga. Og disse avslagene gjør vondt værre for de får meg til å føle meg så sykt uønsket og i veien. Jeg hadde en psykiater før, men hun gikk dessverre av med pensjon rett før jul. Det jeg planlegger å gjøre når jeg føler meg litt bedre er å bla opp telefonlista og ta direkte kontakt med behandlere rundt om selv, høre om det i det hele tatt er noe vits i at legen min sender henvisninger til dem. Tenker det er lettere for dem og avvise oss pr brev kontra en stemme i tlf. Og hvis jeg får noe napp, så ber jeg legen min henvise meg til vedkommende. Husk også at det kommer en ny regel nå hvor alle henvisninger til spesialisthelsetjenesten gjøres fra fastlegen til dps. Så skal dps bestemme hvilke avtalespesialister som skal ta hvilke pasienter. Sånn som det er nå så sitter avtale spesialistene og velger seg ut hvilke pasienter de vil ha og ikke ha. De er den eneste gruppen innen helsesektoren som fritt får velge sine pasienter. Ganske sykt i grunnen da disse får statlig støtte (alle andres skattepenger) for å gi behandling , hadde vært noe annet om de var helprivate. Min fastlege tror derfor at det vil bli flere tilbud og kortere ventetid for oss som er i kø når dps tar over kommandoen. Anonymkode: 1e2b0...3b0
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #5 Skrevet 23. februar 2023 Hvilken diagnose? Mange diagnoser gir rettigheter hos dps og de er pålagt å gi mennesker med disse diagnosene et behandlingstilbud. Det er ikke mange fastsatte diagnoser med en viss alvorlighetsgrad som ikke har rettigheter? Anonymkode: 90c3d...f83
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #6 Skrevet 23. februar 2023 Har du vurdert dette tilbudet? https://www.sv.uio.no/psi/tjenester/terapitilbud/ Anonymkode: 9b343...97f
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #7 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er i akkurat samme båt selv. Fått avslag hos 8 psykologer og dps. Jeg er ikke en fare for meg selv eller andre men, jeg har så angst at jeg pr nå ikke har noe livskvalitet. Ligger bare i senga. Og disse avslagene gjør vondt værre for de får meg til å føle meg så sykt uønsket og i veien. Jeg hadde en psykiater før, men hun gikk dessverre av med pensjon rett før jul. Det jeg planlegger å gjøre når jeg føler meg litt bedre er å bla opp telefonlista og ta direkte kontakt med behandlere rundt om selv, høre om det i det hele tatt er noe vits i at legen min sender henvisninger til dem. Tenker det er lettere for dem og avvise oss pr brev kontra en stemme i tlf. Og hvis jeg får noe napp, så ber jeg legen min henvise meg til vedkommende. Husk også at det kommer en ny regel nå hvor alle henvisninger til spesialisthelsetjenesten gjøres fra fastlegen til dps. Så skal dps bestemme hvilke avtalespesialister som skal ta hvilke pasienter. Sånn som det er nå så sitter avtale spesialistene og velger seg ut hvilke pasienter de vil ha og ikke ha. De er den eneste gruppen innen helsesektoren som fritt får velge sine pasienter. Ganske sykt i grunnen da disse får statlig støtte (alle andres skattepenger) for å gi behandling , hadde vært noe annet om de var helprivate. Min fastlege tror derfor at det vil bli flere tilbud og kortere ventetid for oss som er i kø når dps tar over kommandoen. Anonymkode: 1e2b0...3b0 Hvordan blir det kortere ventetid ved felleshenvisning til DPS? Det blir ikke flere plasser eller behandlere. Jeg er heldig, går til avtalespesialist på 3.året. Jeg har og en alvorlig diagnose og stort symptomtrykk. det er behov for flere avtalespesialister, det vil korte ventetiden mye mer enn andre måter å henvise på. Erfaringer fra pilotprosjektet som allerede har tatt i bruk felles henvisningsmottak er blandede. Flere behandlere får pasienter som ikke nødvendigvis matcher deres kompetanse. Om du trenger en mer kognitiv behandling er det ikke hensiktsmessig å komme til en psykodynamiker o.l. Eller om du har store traumer og kommer til noen som jobber med korte behandlinger uten traumekompetanse. For ja, det skjer at henvisningsmottaket ikke tar hensyn til dette. Jeg kjenner behandlere som er i denne situasjonen nå og er frustrerte. Anonymkode: 9b343...97f
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #8 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Prioriter å bruk penger på helse fremfor andre ting en periode. Det er verdt det. Anonymkode: 5ae59...4c1 Ja, jeg er selvsagt enig og vil prioritere dette så lenge det lar seg gjøre. Anonymkode: b8dc4...af8
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #9 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg er i akkurat samme båt selv. Fått avslag hos 8 psykologer og dps. Jeg er ikke en fare for meg selv eller andre men, jeg har så angst at jeg pr nå ikke har noe livskvalitet. Ligger bare i senga. Og disse avslagene gjør vondt værre for de får meg til å føle meg så sykt uønsket og i veien. Jeg hadde en psykiater før, men hun gikk dessverre av med pensjon rett før jul. Det jeg planlegger å gjøre når jeg føler meg litt bedre er å bla opp telefonlista og ta direkte kontakt med behandlere rundt om selv, høre om det i det hele tatt er noe vits i at legen min sender henvisninger til dem. Tenker det er lettere for dem og avvise oss pr brev kontra en stemme i tlf. Og hvis jeg får noe napp, så ber jeg legen min henvise meg til vedkommende. Husk også at det kommer en ny regel nå hvor alle henvisninger til spesialisthelsetjenesten gjøres fra fastlegen til dps. Så skal dps bestemme hvilke avtalespesialister som skal ta hvilke pasienter. Sånn som det er nå så sitter avtale spesialistene og velger seg ut hvilke pasienter de vil ha og ikke ha. De er den eneste gruppen innen helsesektoren som fritt får velge sine pasienter. Ganske sykt i grunnen da disse får statlig støtte (alle andres skattepenger) for å gi behandling , hadde vært noe annet om de var helprivate. Min fastlege tror derfor at det vil bli flere tilbud og kortere ventetid for oss som er i kø når dps tar over kommandoen. Anonymkode: 1e2b0...3b0 Takk for dette tipset! Håper du får den hjelpen du skal ha! Som deg håper jeg også at det nye systemet på sikt kan føre til positive endringer. Anonymkode: b8dc4...af8 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #10 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvordan blir det kortere ventetid ved felleshenvisning til DPS? Det blir ikke flere plasser eller behandlere. Jeg er heldig, går til avtalespesialist på 3.året. Jeg har og en alvorlig diagnose og stort symptomtrykk. det er behov for flere avtalespesialister, det vil korte ventetiden mye mer enn andre måter å henvise på. Erfaringer fra pilotprosjektet som allerede har tatt i bruk felles henvisningsmottak er blandede. Flere behandlere får pasienter som ikke nødvendigvis matcher deres kompetanse. Om du trenger en mer kognitiv behandling er det ikke hensiktsmessig å komme til en psykodynamiker o.l. Eller om du har store traumer og kommer til noen som jobber med korte behandlinger uten traumekompetanse. For ja, det skjer at henvisningsmottaket ikke tar hensyn til dette. Jeg kjenner behandlere som er i denne situasjonen nå og er frustrerte. Anonymkode: 9b343...97f Jeg ser poengene, men en hovedtanke med dette systemet er å styrke pasientenes rettigheter, noe jeg tenker er ubetinget positivt. Slik ordningen er i dag, kan man for eksempel ikke klage på avslag fra avtalespesialist. Det er også en utfordring at overvekten av avtalespesialister er lokalisert vest i Oslo, og at det er få i øst. At avtalespesialister har mulighet til å velge pasienter selv utifra kompetanse er kanskje positivt, men på den andre siden kan det bidra til at "tyngre" og "vanskelige" diagnoser, eller diagnoser og utfordringer som ikke interesserer avtalespesialisten, velges bort. Det bør være mulig å finne en løsning på at pasienter ikke havner hos feil avtalespesialist med tanke på kompetanse. Anonymkode: b8dc4...af8
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #11 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har du vurdert dette tilbudet? https://www.sv.uio.no/psi/tjenester/terapitilbud/ Anonymkode: 9b343...97f Takk for tipset! Jeg er kjent med dette, men er dessverre ikke i målgruppen. Anonymkode: b8dc4...af8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #12 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for dette tipset! Håper du får den hjelpen du skal ha! Som deg håper jeg også at det nye systemet på sikt kan føre til positive endringer. Anonymkode: b8dc4...af8 Ønsker det samme til deg ♥️ Anonymkode: 1e2b0...3b0 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #13 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 23.2.2023 den 19.10): Jeg ser poengene, men en hovedtanke med dette systemet er å styrke pasientenes rettigheter, noe jeg tenker er ubetinget positivt. Slik ordningen er i dag, kan man for eksempel ikke klage på avslag fra avtalespesialist. Det er også en utfordring at overvekten av avtalespesialister er lokalisert vest i Oslo, og at det er få i øst. At avtalespesialister har mulighet til å velge pasienter selv utifra kompetanse er kanskje positivt, men på den andre siden kan det bidra til at "tyngre" og "vanskelige" diagnoser, eller diagnoser og utfordringer som ikke interesserer avtalespesialisten, velges bort. Det bør være mulig å finne en løsning på at pasienter ikke havner hos feil avtalespesialist med tanke på kompetanse. Anonymkode: b8dc4...af8 Personlig opplever jeg at det er lite tillitsvekkende at DPS får et monopol på å vurdere henvisningene og bestemme hvem som skal ha hjelp hvor. Jeg er derfor sterk motstander av det nye systemet. Når og de ikke klarer å matche pasienter med behandlers kompetanse ser jeg virkelig ikke vitsen med det. Anonymkode: 9b343...97f
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #14 Skrevet 25. februar 2023 Dytter på denne. Anonymkode: b8dc4...af8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå