AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #1 Skrevet 22. februar 2023 Vi skilte oss for tre år siden. skilsmissen startet i perioden hvor ene barnet fortalte om fysisk mishandling ( i form av å klype i armhulen som en sanksjon som hun skjelden forstod hvorfor). Barna har i denne perioden prøvd å være med pappaen alt fra 50 til 10 %. I perioden 50 % var det mye skolefravær, et mønster med vondt i magen, kiropraktotimer pga nakkestivhet og spenningshodepine. Så gikk samværet gradvis ned. Og nå er det 4 netter I mnd (13 %) hos far. Og det har hatt skikkelig positiv effekt! Nå har de et flott forhold til far i samværshelgene, og en god rutine og forutsigbarhet i resterende dager med meg. Alt av magevondt og hodepine/nakkestivhet er borte og de har det veldig fint. Han er en flink helgesamværspappa når det ikke er behov for rutine og grenser. Men nå er det kommet til retten. Og barna sier de ønsker å være mer hos pappa. Problemet er, at de ikke ser at disse utfordringene de følte og hadde, har en sammenheng med uforutsigbarheten og de fysiske sanksjonene til pappaen. Tre år i et barnesinn ( for misnte: fra 5 til 8 er lang tid og hun husker lite av alt dette. For eldste: hun var alltid favoritten.. ). Mens det nå har fungert veldig fint uten hverdagslige grenser og forventninger, og de har det fint med pappaen og ønsker å være mer med han. Og jeg vet, etter å ha lest lovverket, at barnas mening skal veie tyngre jo eldre de blir. Hvor stor sjanse er det for at de får mer samvær med far, ut i fra alderen? Deres mening er jo det som skal veie tungt. (De er snart 9 og snart 12 år). Jeg er livredd for at han skal ha dem mer, med den forhistorien, som på papiret bare blir mine antakelser mot han.. Jeg er redd for at en rettslig bestemmelse, som varer i mange år, blir gjeldende ut i fra hva barna ønsker akuratt nå uten å huske den forferdelige tiden, og at dette skal bli utgangspunktet for mange års helvete for dem. Anonymkode: 553cb...985
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #2 Skrevet 23. februar 2023 4 netter i måneden er så lite at far nok vil få mer nesten uansett hva barna sier. Anonymkode: 93e1f...790 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #3 Skrevet 23. februar 2023 12 åringens ønsker vil de legge sterk vekt på. Er du helt sikker på at det er så sort/ hvitt som du skal ha det til? Det kan jo være bedre hos far nå siden de ønsker å være der. Anonymkode: 48b79...608
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #4 Skrevet 23. februar 2023 4 netter er veldig lite, så jeg tror uavhengig hva ungene sier - kommer han til å få mer. Men her må jo du kjøre på med advokat og dokumentasjon på alt fravær mm som var en realitet sist han hadde ukes-samvær, slik at det du sier faktisk blir støttet opp med dokumentasjon. Anonymkode: 68627...d13
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #5 Skrevet 23. februar 2023 Han får garantert mer så det må du bare forberede deg på. Anonymkode: 73209...edc
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #6 Skrevet 23. februar 2023 Barna får bare høres dersom begge foreldrene samtykker. Anonymkode: b77f2...1a4
Crazydoglady Skrevet 23. februar 2023 #7 Skrevet 23. februar 2023 Men kan du ikke prøve å fremme saken slik den har vært og si at du er positiv til å prøve fordi barna vil, men med forbehold om at det ikke faller tilbake slik det var, fordi det jo har vært utfordringer som har påvirket barna negativt. Evt med forbehold om oppfølging underveis etc. Det kan jo ikke være så sort/hvit at det må være enten/eller når det tross alt har gått galt før. Kan jo være ting har endret seg til det bedre. Det kan jo skje, og at han nå er klar for mer. Men det kan jo selvsagt også hende at han ikke er klar for mer, og at det går bra nettopp fordi han har mindre samvær/enklere samvær på helg. Det er selvsagt stor forskjell på å holde tålmodighet, humør og innsats oppe en helg i blant og det å skulle takle alt stort og smått en hel uke, med jobb, bhg, skole og alt som følger med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå