Gå til innhold

Har absolutt ALLE gode opplevelser med ABC-klinikken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker veldig slik når man leser i mediene. Kun gode skussmål, og kvinner som har hatt fantastiske fødsel der. 

Selv skulle jeg egentlig føde der ved første fødsel, men pga diverse ting måtte jeg på vanlig fødeavdeling. Men fikk forsøke en veldig naturlig fødsel der. 

FY FAEN....! De smertene... Det er det mest sinnsyke jeg noen gang har opplevd. Hadde en alt for romantisert oppfattelse av fødsel, hvor jeg trodde det var primært utrygghet, frykt osv som ledet til virkelig sterke smerter. Jeg var ikke redd i det hele tatt, men smertene var helt av en annen verden. Ikke noe naturlig smertelindring gjennom hormoner osv osv som jeg hadde lest om. Niks, null, nada. Skrek som et prykiatrisk tilfelle. Fikk til slutt epidural, og det var helt fantastisk (hadde masse fordommer mot det).

Var bare sjeleglad i det øyeblikket for at jeg ikke befant meg på ABC. Hadde ALDRI turt å skulle føde der nå. Ikke nå som jeg faktisk forstår hvor aldeles grusom fødsel kan være 😰

Anonymkode: d24d6...4de

• Liker 6
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror de som ikke trives der, blir flyttet over på vanlig fødeavdeling og føder der, sikkert mange som flyttes over underveis. Jeg kunne aldri født første der, skrek etter epidural ganske tidlig. 

Syntes det er synd at en ABC klinikk skal få så mye mer ressurser enn vanlig føde, skulle ønske det heller ble en ny standard, hvor alle fødeavdelinger fikk like gode ressurser, men det er vel utopi.

Anonymkode: 5701c...f35

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

De tør vel ikke si noe for ikke bli sett ned på av fødemafian på ABC. Ser for meg det oppleves som skam og nederlag å måtte kaste inn håndkleet og be om epidural, eller trilles for å ta keisersnitt, når man så for seg noe helt annet

Anonymkode: e7a74...79a

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

De tør vel ikke si noe for ikke bli sett ned på av fødemafian på ABC. Ser for meg det oppleves som skam og nederlag å måtte kaste inn håndkleet og be om epidural, eller trilles for å ta keisersnitt, når man så for seg noe helt annet

Ja, jeg følte på noe skam for den epiduralen, desverre 😓 er veldig barnslig, men gjorde det da. Ikke i dag heldigvis. 

• Hjerte 2
Skrevet

Skrek som et psykiatrisk tilfelle, hva betyr det? 

Det bidrar til stigmatiseringen av psykisk syke. 

Anonymkode: 56194...322

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Er en veldig høy andel av førstegangsfødende som begynner på ABC som avslutter på vanlig fødeavdeling. Førstegangsfødsler er vanligvis mye mer krevende enn senere fødsler. Epidural ble oppfunnet av en grunn. 

Anonymkode: c58dd...15d

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skrek som et psykiatrisk tilfelle, hva betyr det? 

Det bidrar til stigmatiseringen av psykisk syke. 

Ja vel. Lag din egen tråd om det. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Epidural demper riene og gjør at fødselen drar ut, og man blir mer sliten. Kan ende ned full stopp og keisersnitt.

Anonymkode: 3d842...971

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja vel. Lag din egen tråd om det. 

Jeg vil ikke lage en tråd om det. Jeg vil fortelle deg at måten du kommuniserer på er skadelig fordi det bidrar til stigmatisering. Det er en avsporing, men om man ikke sier fra om diskriminering og stigmatisering når man ser det blir ingenting bedre. I stedet for å bli sur og grinete og be meg lage en tråd om det, kanskje det går an å ta det til seg og tenke over om du virkelig ønsker å bidra til stigmatisering av psykisk syke og sårbare grupper som blir utsatt for hets og krenkelser daglig, som fører til enda dårligere psykisk helse. Vi har et felles ansvar. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vil ikke lage en tråd om det. Jeg vil fortelle deg at måten du kommuniserer på er skadelig fordi det bidrar til stigmatisering. Det er en avsporing, men om man ikke sier fra om diskriminering og stigmatisering når man ser det blir ingenting bedre. I stedet for å bli sur og grinete og be meg lage en tråd om det, kanskje det går an å ta det til seg og tenke over om du virkelig ønsker å bidra til stigmatisering av psykisk syke og sårbare grupper som blir utsatt for hets og krenkelser daglig, som fører til enda dårligere psykisk helse. Vi har et felles ansvar. 

Ok, men jeg bryr meg ikke, så du snakker for døve ører. Har selv hatt nær familie på psykiatrisk i barndommen, og skrikene der var virkelig av en annen verden. 

Det var akkurat det jeg tenkte da jeg fødte, at disse skrikene som nå kommer fra meg har jeg hørt før et sted, for lenge siden. Å ja, det var da jeg besøkte xxx på xxx da jeg var barn. En ganske rystende opplevelse for et barn. 

Å høre noen skrike av ren psykisk smerte. 

Å kontraktere at disse skrikene er noe helt spesielt tenker jeg heller er å "se" den psykisk syke og deres smerte. Mye mer enn det pk opplegget du prøver å kjøre her. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Slutt å spore av. 

Anonymkode: 41d00...ec2

• Liker 7
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Epidural demper riene og gjør at fødselen drar ut, og man blir mer sliten. Kan ende ned full stopp og keisersnitt.

Det der er feil. Mange har feil oppfatning fordi de som har veldig enkle fødsler i mindre grad ber om epidural enn andre. Du får ikke automatisk en enkel fødsel av å unngå epidural. Men gjett hvem som klarer å beholde redselen for nål i ryggen som verre enn smerten ved fødsel... De som har de letteste fødslene.

Epidural gjør i snitt at fødselen varer kanskje 15 min lenger. Epidural SENKER risikoen for hastekeisersnitt. 

Anonymkode: 018ac...d36

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Bare indirekte. Hadde hatt rier siden mandag morgen og kom på fødemottaket like før midnatt torsdag. Det var fullt, så fikk ikke fødestue. Kl 0230 var det en ledig fødestue, men denne var på ABC, så jeg takke nei til siden det eneste i hele verden som betød noe da var å få epidural (verdens beste oppfinnelse!!). Kl 5 var det en vanlig fødestue ledig og 6 fikk jeg omsider epidural (kan ikke undertrykke sterkt nok hvor fantastisk epidural er ❤️). Så ingen negativ erfaring med avdelingen i seg selv, men var bitter over å måtte gå med smerter enda noen unødvendig timer siden den eneste ledige fødeavdelingen som var ikke kunne gi den behandlingen jeg trengte (måtte ha epidural også uavhengig av mitt eget ønske siden de planla et keisersnitt etterhvert da baby satt fast - unngikk det såvidt med vakuum). 

Anonymkode: 092a5...ee2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Stemmer at det demper riene, for min del ble jeg ikke mer sliten. Men fikk en pause til å puste, og mer energi til å presse. Måtte ha intravenøs for å få riene skikkelig i gang igjen men er glad jeg fikk epidural.

Anonymkode: 5e964...68b

• Liker 2
Skrevet

Er det ikke sånn at du bare får plass på ABC hvis du er forventet å ha en helt ukomplisert fødsel, og at det er veldig lav terskel for å bli flyttet over på vanlig avdeling? I tilfelle er det jo ikke så rart at de fleste er fornøyde, så lenge alt er ukomplisert og greit er det jo som regel ingen grunner til å være veldig misfornøyd i alle fall. 

Det er jo trist at klinikken blir nedlagt, men jeg synes jo egentlig at fokuset burde være på at alle fødende burde få et trygt og godt tilbud. Ikke et «supertilbud» til de ukompliserte, for å si det litt flåsete. 

Anonymkode: ff16c...989

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Virker som om ABC klinikken er mest til for damene på Oslo vest. Nå skal halvparten jordmødrene som slutter, starte opp privat fødepraksis i fancy lokaler på Majorstuen. Grunnen til alt oppstyret er jo fordi det er velbemidlede og ressurssterke mennesker som er pasienter der.

Anonymkode: f9479...a1a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det ikke sånn at du bare får plass på ABC hvis du er forventet å ha en helt ukomplisert fødsel, og at det er veldig lav terskel for å bli flyttet over på vanlig avdeling? I tilfelle er det jo ikke så rart at de fleste er fornøyde, så lenge alt er ukomplisert og greit er det jo som regel ingen grunner til å være veldig misfornøyd i alle fall. 

Det er jo trist at klinikken blir nedlagt, men jeg synes jo egentlig at fokuset burde være på at alle fødende burde få et trygt og godt tilbud. Ikke et «supertilbud» til de ukompliserte, for å si det litt flåsete. 

Anonymkode: ff16c...989

Det ER et luksustilbud til de friskeste av de friske, ja. 

Anonymkode: f9479...a1a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Stemmer at det demper riene, for min del ble jeg ikke mer sliten. Men fikk en pause til å puste, og mer energi til å presse. Måtte ha intravenøs for å få riene skikkelig i gang igjen men er glad jeg fikk epidural.

Anonymkode: 5e964...68b

Samme her, hvis jeg ikke hadde fått epidural da jeg gjorde, ville jeg vært helt utslitt FØR pressriene.

Anonymkode: 67fdd...990

• Liker 1
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Opplever folk ABC-tilhengerne som fødemafia? Jeg tenker litt at det er bra for oss andre at jordmødre og fødende som ikke ønsker medisinsk smertelindring finner hverandre på egen avdeling - så slipper vi som ønsker moderne medisinsk håndtering av vår fødsel å bli utsatt for anti-smertestillende-jordmor. 

8Samtidig har jeg fått inntrykk av at terskelen er veldig lav for å få epidural fra ABC via overflytting. 

Anonymkode: 018ac...d36

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvem er det som er i denne mafiaen? 🤔 Jeg påbegynte selv fødselen min på ABC hos varme, kunnskapsrike jordmødre. Da jeg hadde presset i en time, ble jeg overflyttet til ordinær føde for å få vakuum. 

Hvorfor skulle jeg skamme meg over det? Var ingen av jordmødrene på ABC som ga noe uttrykk for at jeg var svak eller hadde grunn til å skamme meg. Tvert imot, 2 av de kom faktisk innom meg på barsel i ettertid for å styrke meg i troen på egen fødekropp og hvor imponert de var over den jobben jeg hadde lagt ned.

Jeg er stolt av min nesten-ABC fødsel! 

Anonymkode: eeda4...74a

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...