AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #1 Skrevet 22. februar 2023 Vi sitter å ser på ei leilighet som vi vurderer å kjøpe. Leiligheten har behov for oppussing, og vi ser på muligheten for å gjøre mye selv. Problemet er at vi jobber på dagtid, så dette må vi isåfall ta på ettermiddagstid og i helger- hvis det er innafor? Så er spørsmålet: hvor sent på kveld er det innafor å drive med oppussing i et borettslag? Her er det snakk om å bytte gulv, legge plater på vegger, pusse opp kjøkken og bad (må ha noe fagfolk til dette, men skal gjøre mest mulig selv). Dette kommer jo til å pågå over en periode, men usikker på hvor mye tid vi trenger. Anonymkode: cde92...c16
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #2 Skrevet 22. februar 2023 Jeg kan dessverre ikke gi noe konkret svar, men skal man dømme ut fra utallige tråder på KG, er nok det tidsvinduet veldig smalt. Det er muligens greit mellom middag/middagshvil og til de yngste barna legger seg. 😂 Du må også regne med at noen vil opprette en tråd på KG om «det uutholdelige bråket fra malerkosten til naboen» hvis du skulle finne på å male på en søndag. Anonymkode: 211b6...6f5 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #3 Skrevet 22. februar 2023 Sjekk vedtektene til borettslaget? Skal være vedlagt i annonsen Anonymkode: 37a8a...074 3 2
Trolltunge Skrevet 22. februar 2023 #4 Skrevet 22. februar 2023 (endret) Til langt utpå morgenkvisten er min erfaring. 😆 Tok de tingene som bråkte veldig på dagtid, og malte for eksempel på kvelden/natta. Hadde selv barn som sov, så stille jobber fra de hadde lagt seg og utover. Mye oppussing som ikke bråker. Å skru kjøkkenskap også for eksempel. Jeg pleide vel omtrent å legge meg samtidig som dem som hadde festet i helgene. 😄 Endret 22. februar 2023 av Trolltunge 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #5 Skrevet 22. februar 2023 I mitt borettslag kan man ikke ha hamring og banking etter kl. 1900. Flere som har måtte ha totalrenovering og det gjøres ingen unntak med utvidet tid. Om søndag er ikke bråk ikke tillatt. Det er felt ned i norsk lov også. Noen borettslag har fram til kl. 20-21. Anonymkode: ba4f1...d14 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #6 Skrevet 22. februar 2023 Dette er ting som bråker, så bør nok gjøre noen vurderinger i forhold til støy. Ikke så kult om man holder både barn og voksne i andre leiligheter våken. Etter 23 skal det være ro. Anonymkode: a2e15...ba7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #7 Skrevet 22. februar 2023 Bråking med saging, borring, sliping, banking: senest kl.22. Men det kan også være veldig slitsomt hvis det er hver kveld. Du har jo lov frem til 22, men betyr ikke at du er et godt menneske om du gjør det. Jeg ville snakket med naboen. Jeg holdt på med noe veldig plagsomt og høylydt, og etter klokka bikka 20 gikk jeg og ringte på og hørte hva de tenkte om at jeg holdt på til 23 (fordi jeg ville bli ferdig), det var helt fint det. Hvis ikke hadde jeg ventet til neste dag. Ta hensyn til de rundt og ikke bare forhold deg til regler. Og "Ja, men det er jo LOV!" Anonymkode: af4bf...890 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #8 Skrevet 22. februar 2023 Kl 1900 maks. Småunger skal jo legge seg. Hels kl 17.00 for folk skal få lov å få spise middag i fred. Anonymkode: 0dc44...b1e
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #9 Skrevet 22. februar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Bråking med saging, borring, sliping, banking: senest kl.22. Men det kan også være veldig slitsomt hvis det er hver kveld. Du har jo lov frem til 22, men betyr ikke at du er et godt menneske om du gjør det. Jeg ville snakket med naboen. Jeg holdt på med noe veldig plagsomt og høylydt, og etter klokka bikka 20 gikk jeg og ringte på og hørte hva de tenkte om at jeg holdt på til 23 (fordi jeg ville bli ferdig), det var helt fint det. Hvis ikke hadde jeg ventet til neste dag. Ta hensyn til de rundt og ikke bare forhold deg til regler. Og "Ja, men det er jo LOV!" Anonymkode: af4bf...890 Akkurat, for da er man bare en drittsekk hvis man aktivt bruker denne "Ja, men det er jo LOV!" Anonymkode: 0dc44...b1e 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #10 Skrevet 22. februar 2023 Her sier vedtektene kl 20 på kvelden. Anonymkode: 42542...ee4 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #11 Skrevet 22. februar 2023 Det pleier å være nedfelt i vedtektene/borettslagets regler. Hos oss er det ikke lov med støyende arbeid etter kl 21, selv om den vanlige stilletiden er kl 23. Og selvsagt ikke på søndag/helligdager. Anonymkode: 012b5...3c2 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #12 Skrevet 22. februar 2023 Kl 20 på hverdager og 18 lørdag, stille søndag Anonymkode: 322ba...208
AnonymBruker 42 Skrevet 22. februar 2023 #13 Skrevet 22. februar 2023 Kommer an på hva man skal gjøre på, om de har barn, og når naboer sover, IMO... Men generelt frem til 21 -22... Lørdag synes jeg er respektløst om man ikke klarerer uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #14 Skrevet 22. februar 2023 Borettslag har vedtekter der det står når det skal være ro. Vedtektsdokumentet får du ved å spørre styreformann, selger, megler eller så ligger de vedlagt i salgsprospektet. Der jeg bor skal det være ro 22-8 på hverdager+lørdager og hele søndager og helligdager. Jeg tror dette er vanlig. Anonymkode: 11329...4bf 1
Taluno Skrevet 23. februar 2023 #15 Skrevet 23. februar 2023 Hos oss står det at det ikke skal foregå støyende arbeid mellom kl 20 og kl 08. Ellers normal stilletid fra 23 til 07. Men så kommer det an på naboene. Jeg pusset opp, og hadde begrenset tid pga ferie, naboen min hadde ingen problem med at vi begynte litt kl 07, og holdt på til kl 21. Og vi hadde avtale om at han skulle si i fra dersom han måtte ha ett møte hvor vi måtte være stille. Det er ganske lydt, og dette var under korona hvor han hadde hjemmekontor. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #16 Skrevet 23. februar 2023 Man driver ikke og hamrer og borrer etter 19, om man er et ordentlig menneske og en god nabo. Respektløst å holde på med sånt klokka ti om kveldene. Det signaliserer at du driter i naboene dine og ikke har respekt for de. Ikke en bra start på naboskap… Anonymkode: c1ee6...613 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #17 Skrevet 23. februar 2023 Herregud for noen svar du får. Tror folk at vi som bor i eneboliger kan hindre naboene å klippe plenen fordi ungene skal sove kl 19? Eller sage med sirkelsagen/motorsagen? Hamring? Musikk? Folk er gærne! Tåler man ikke lyder så må man jo bosette seg i skogen. Anonymkode: 71a3e...739 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #18 Skrevet 23. februar 2023 Her er det 20 på hverdager, 16 på lørdager og stille hele søndagen, samt at en må gi nabovarsel. Sjekk reglene der du evt kjøper før du setter i gang . Anonymkode: 23d34...b18 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #19 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Herregud for noen svar du får. Tror folk at vi som bor i eneboliger kan hindre naboene å klippe plenen fordi ungene skal sove kl 19? Eller sage med sirkelsagen/motorsagen? Hamring? Musikk? Folk er gærne! Tåler man ikke lyder så må man jo bosette seg i skogen. Anonymkode: 71a3e...739 Hva har plenklipping og enebolig med regler for oppussing i leilighet og gjøre? Anonymkode: 23d34...b18 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #20 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vi sitter å ser på ei leilighet som vi vurderer å kjøpe. Leiligheten har behov for oppussing, og vi ser på muligheten for å gjøre mye selv. Problemet er at vi jobber på dagtid, så dette må vi isåfall ta på ettermiddagstid og i helger- hvis det er innafor? Så er spørsmålet: hvor sent på kveld er det innafor å drive med oppussing i et borettslag? Her er det snakk om å bytte gulv, legge plater på vegger, pusse opp kjøkken og bad (må ha noe fagfolk til dette, men skal gjøre mest mulig selv). Dette kommer jo til å pågå over en periode, men usikker på hvor mye tid vi trenger. Anonymkode: cde92...c16 Det står i ordensreglene. I mitt borettslag skal det være stille mellom 21-07 og selvfølgelig søndager og helligdager. Syns 21 er for sent å holde på med oppussing - lyden bærer så vanvittig godt i veggene. Anonymkode: 7bd57...053 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå