AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #1 Skrevet 22. februar 2023 Jeg er så sliten. Har en 4-åring som alltid har slitt med å få sove. Alltid brukt en times tid på å roe ned, så om vi starter legging klokka 19 så har han sovnet 20. Men det siste halve året har han blitt helt krakilsk ved legging. Vi har alltid hatt som rutine å lese, og så slå av lys og så sove. Det har alltid tatt tid, men han har sovna til slutt. Nå er han imidlertid urolig, kan slå og sparke, drive med akrobatikk i senga, osv. og holde det gående til 21-22. Våkner 6. Har prøvd å legge tidligere, da holder vi bare på med alt styret enda lengre og han sovner til samme tid. Om han legges senere blir det bare soving enda senere. Går jeg ut av rommet så begynner han bare å leke og kan holde det gående i timesvis. Hva i alle dager gjør jeg? Han er hos pappaen annenhver helg, der er han helt annerledes. Sovner på en halvtime og sover også mye lenger. I helgene hos meg våkner han 6, der våkner han 9. Jeg vet ikke mine arme råd 😕 Har tatt kontakt med noe som het Familietiltak, men de kom bare med råd jeg har prøvd. Rolig kveld, rutiner, mørkt rom (men nattlampe om det trengs), lesing, lydbok, nattamusikk, osv. Han sover ikke på dagtid. Han er aktiv i barnehagen, og vi er mye ute i helgene. Så han skal i utgangspunktet få nok aktivitet til å være trøtt og sliten. Når han først sovner så sovner han. Noen tips? Skal til helsesykepleier på 4-årskontroll snart, er kanskje noe jeg kan ta opp der? Anonymkode: c9a38...54d
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #2 Skrevet 22. februar 2023 Skjekk ut kapable barn på lnstagram. Vi testet metoden hun bruker og det fungerte for oss. Vi ordnet en nattlampe. Den er på og kun ungen får skru den av. Jeg koser en bok fir barnet så leser jeg voksenbok etter det. Jeg er ikke med å leke, men ungen får leke rolig på rommet, lese osv. Tilrettelegger for rolig stemning. Leker som lager lyd ol har vi ikke lengre. Første dagen tok det 1,5 time før ungen ville sove. Hun skrudde av lyset og la seg selv. Nå tar det maks 20 minutter. Og legging og soving oppleves som koselig og gly, ikke kjipt og kjedelig. Anonymkode: d915b...7bb
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #3 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Skjekk ut kapable barn på lnstagram. Vi testet metoden hun bruker og det fungerte for oss. Vi ordnet en nattlampe. Den er på og kun ungen får skru den av. Jeg koser en bok fir barnet så leser jeg voksenbok etter det. Jeg er ikke med å leke, men ungen får leke rolig på rommet, lese osv. Tilrettelegger for rolig stemning. Leker som lager lyd ol har vi ikke lengre. Første dagen tok det 1,5 time før ungen ville sove. Hun skrudde av lyset og la seg selv. Nå tar det maks 20 minutter. Og legging og soving oppleves som koselig og gly, ikke kjipt og kjedelig. Anonymkode: d915b...7bb Takk for svar 😊 Jeg følger den kontoen og har prøvd strategien. Han leker hele natta om han får lov 😕 Anonymkode: c9a38...54d
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #4 Skrevet 22. februar 2023 Hva gjør far annerledes? Anonymkode: 23d05...30a
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #5 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva gjør far annerledes? Anonymkode: 23d05...30a Ingenting så vidt jeg vet, de leser og han sovner på en halvtime. Ifølge pappaen i hvert fall. Anonymkode: c9a38...54d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå