Gå til innhold

Er så lei av at det serveres sukker til barna overalt!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er til en viss grad enig med deg i at det er mye fokus rundt å "servere noe godt til kaffen", men det er blitt gjort i alle tider og vi kan ikke nekte og detaljstyre mennesker spisevaner til enhver tid. Desto viktigere mener jeg det er at vi lærer barna våre folkeskikk og måtehold i tidlig alder og gjennom livet, samt at det er forskjell på hverdag og helg. Blir det satt frem boller, og du blir tilbydd på besøk, ja okei, ta èn, ta et lite stykke etc, men ikke spis hele skåla bare fordi det er godt. Gode matvaner må læres og desverre gjelder det også å motstå  fristelsene som er rundt oss. 

Dessuten omtaler man ikke barnet sitt med at det eser ut. Ærlig talt. I tillegg er hun eller han bare 11 år, _mye_ vil skje i den kroppen før den er voksen. 

Anonymkode: 9ed58...4ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er helt greit at barna får lørdagsgodt, samt kaker/sukker i selskaper og ved spesielle anledninger. Dette med at det skal være noe på all slags arrangementer, skoleavslutninger osv, synes jeg er tull! 

Dessverre er det ikke lett å styre hva barna får hos andre, så det tar jeg med i beregningen, og tenker at så lenge de ellers får sunn mat hjemme, så kan jeg ikke styre alt. 

Anonymkode: 97415...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud skrev (17 minutter siden):

Opplys meg!

Eg et sukker stadig vekk. Kva kjem til å skje med meg?

Jeg fikk diabetes :) Det er ikke noen kjekk diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn vokste opp med å få godteri/kaker ofte. Hva de fikk hos andre brydde ikke jeg meg om. De har aldri vært overvektige og har ett sunt forhold til godteri/kaker den dag i dag. 

Dere som tenker disse 52 dagene i året som er listet opp fra ernæringsmamma må vel klare å tenke at alle de andre dagene i året så er det ikke noe sukker? Barna blir ikke overvektig av disse 52 dagene, det er gjerne de dagene i mellom som utgjør dette.

Anonymkode: dac30...442

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er opptatt av at alt mat skal være sunt og smaksrikt. Ene barnet har prepubertal ulvehunger og har derfor lagt en god del på seg. Jeg lager derfor all mat i fra bunn med gode råvarer sånn at jeg vet at ungene får i seg alle næringsstoffer de trenger, men ikke mye mer.  Jeg teller ikke kaloriinntaket på barna, men vet at unødvendig mye kalorier fra tomme karbohydrater ikke hjelper dem. 

Men det er sukker i form av kaker og boller over alt!  Jeg har begynt å legge merke til dette veldig godt.

Mandager: forsåvidt ikke noe. Men blir liksom ett eller annet likevel når de er enten hos venner eller annet... 

Tirsdag: mat og helse på skolen, med enten rullekake, boller, marengs, kremer og div

Onsdag: onsdagskos på øvelsen på aktiviteten de går på. 

Torsdag: den dagen de ofte er hos venner, og da forteller de ofte at de har fått enten is eller annet snadder

Fredag: jeg har barna annenhver fredag, og dette er eneste dag vi faktisk koser oss selv med å lage treretters fine dining sammen, ser film og spiser

Lørdag: den obligatorisk norske godteridagen, kommer ikke utenom.. 

Søndag: ofte en eller annen form for turnering i regi av aktivitetene de går på. Og der bugner det av kaker og sjokolade. 

Det er fadosten ikke lett å prøve å ha et sunt kosthold når det er så mye ukontrollerte sukkerkilder overalt h or ungene går! 

Jeg synes det er så vanskelig å prøve å holde et sunt kosthold, spesielt til min prepubertale 11 åring, som sakte men sikkert bare eser ut.. 

Så er i tillegg bursdager! 25 stk i klassen, stor familie har vi, det tilsvarer nesten annenhver uke med en bursdagsfeiring. Pluss, ulike arrangementer fra klassekontakter. Forrige uke var det to stk samme uke, både karneval og spillkveld, med kaker og brus på begge.. summa sumarum så er det så og si hver eneste dag! 

Hjertesukk... 

Anonymkode: 20cc2...cfe

Hm.. Mine foreldre hadde aldri noe super restriktive greier med meg, og når jeg kom ordentlig i puberteten ble jeg lubben, men så tok det 1-2 år maks så hadde jeg strukket meg veldig, og var tynn som ei flis igjen. Jeg har alltid vært veldig tynn uavhengig hva jeg spiser, men spiser jo variert og sunt, og helst økologisk ☺️. Men det er nå i voksen alder. 

Når jeg gikk på barneskolen kunne fint jeg og ei klassevenninne dele sjokolade, boller og annet etter skolen. Drakk sjokolademelk og iste på skolen, er først "nå" man har blitt veldig obs på sukker. Vi hadde ingen overvektige barn i verken klassen vår eller i parallell klassen. Husker det var noen få overvektige på ungdomsskolen, men de hadde også diagnoser og sikkert underliggende sykdommer også. Dette er 14 år og lengre siden ☺️

Anonymkode: 582b2...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da må du ha spist sinnssyke mengder, var overvektig og hadde et generelt rævva kosthold. Eller om det er beslektet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Når barna begynner på videregående skole, er det neppe matpakken som blir spist. Da går det nok i skolebrød, brus og snop. Og avogtil en påsmurt baguette. Eksempler på mat jeg har observert at videregående elever, enkelte av de, handler på lokal Bunnpris.

Så det er ikke alltid det hjelper hva dere lærer barna om sunt og usunt. Kveldssnacken her hos ungdommen er vann og eple.

Anonymkode: 3499a...a38

Dette skjer på alle videregående skoler, kantina er dyr så flertallet går til nærmeste butikker og handler. Jeg gjorde det selv, og bor nå rett ved Drammen videregående, hver dag er ungdommene på Coop og Kiwi. Og da er det ikke mammas matboks som blir spist, det har du helt rett i ;) . Går i energidrikker, sjokolademelk, snop og bakverk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da må du ha spist sinnssyke mengder, var overvektig og hadde et generelt rævva kosthold. Eller om det er beslektet. 

Legger på meg av sukker og karbohydrater, samt arvelig, så sukker er en vesentlig årsak her :) Ikke ræva kosthold sånn sett, men for mye karbohydrater og lav høyde. Elsker frukt og grønnsaker, så har aldri manglet på næring, men har en hunger etter karbohydrater og sukker som ikke er gunstig hverken for meg eller mange andre med meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud skrev (8 minutter siden):

Jeg har kuttet sukker og mange karbohydrater, slik at jeg i dag ikke har noen symptomer og trenger ikke medisiner. Må følge med hele tiden, men at jeg kuttet sukker har gjort meg "frisk"/symptomfri.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du fikk ikke diabetes av å spise sukker

Anonymkode: 9ed58...4ad

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig enig med deg ts. Det tilbys altfor mye søtt til barn i dag. Hvorfor skal det feks serveres «onsdagskos» på en fritidsaktivitet? Hvorfor skal det pøses på med kake på fotballcuper? 
Samtidig må man passe på å ikke bli for opphengt i det, slik at barna føler press ift mat. 

Jeg har trua på å etablere fornuftige vaner hjemme, og å snakke med barna om kosthold på generelt grunnlag. 

Anonymkode: afbbb...6dc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke like ille her som hos TS. 

En liten pinneis i barnehage når en på avd hadde bursdag.

Ikke noe på skolen, bortsett fra juleavslutning og sommeravslutning. De lagde stort sett middager i mat og helse.

Bursdager. Ikke så ofte alle i klassen ble invitert. Litt store avstander her på landet.

Fotball. Fast i alle år at de fikk en vaffel eller en liten bit kake etter kamp. En gang i uka.

Hjemme. Kun godteri lørdager. Sunn, hjemmelaget mat, så ikke bekymret for kosthold.

Men så hadde jeg et barn som ikke likte godteri og brus før han var ca 8 år, og deretter var ganske kresen.

Anonymkode: 2d157...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig! Sukker i alle sammenhenger og PØLSER til alle middager, hos besteforeldre, naboer, tanter og onkler osv. Stapper i ungene bare dritt.

Anonymkode: 64264...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste er besteforeldre som synes synd på 2-åringer som ikke får stappe seg fulle av kake. Det er synd på leveren dems!

Anonymkode: 64264...ec1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har kuttet sukker og mange karbohydrater, slik at jeg i dag ikke har noen symptomer og trenger ikke medisiner. Må følge med hele tiden, men at jeg kuttet sukker har gjort meg "frisk"/symptomfri.

Det er ikke noe nytt av "lavkarbo" kosthold kan holde en symptomfri ved diabetes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det har skjedd enormt mye med maten vår siden 80 tallet. Mye mat som man tenker på som vanlig mat var på 80 tallet råvarebasert og kun prosessert. I dag er tilsvarende produkt ultraprosessert. F.eks leverpostei. Oppskrifter har blitt gradvis endret over tid. Det betyr at matkvaliteten generelt nå er mye dårligere og mindre helsefremmende. I tillegg har vi i den perioden hatt veldig mye fokus på å spise ofte. Det er heller ikke bra for sult/metthetsreguleringen. Og brus/sportsdrikker/energidrikk osv har blitt sykt mye mer vanlig. Snakking gjennom dagen er blitt veldig normalisert, og mange av snacks produktene, som f.eks mellombar, er ultraprosesserte og egentlig rent godteri. Og så har vi som du sier blitt mindre aktive. Men det har skjedd enormt mye med maten vår siden 80 tallet som gjør selv "vanlig" mat mer usunn. 

Anonymkode: a403c...82c

Nja, hadde nå Grandiosa og ferdigmat da også. Og det er ikke leverpostei som gjør en feit. Vi spiste både loff og syltetøy og sjokoladepålegg. Oboy, choco pops og h melk også. 

Det er kombinasjon av for mye kalorier og for lite aktivitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (14 timer siden):

Slike regimer skaper folk som ikke klarer å kontrollere sukkerinntaket sitt. Er min erfaring ihvertfall. Den dagen de får kontrollen selv så tar sukkerinntaket helt av.

Enig. Kjenner til en familie som er veldig restriktive på sukker og alt skal være sunt. Disse barna fråtser i godteri når de får mulighet og foreldrene ikke er til stede….

Anonymkode: 3d9af...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Legger på meg av sukker og karbohydrater, samt arvelig, så sukker er en vesentlig årsak her :) Ikke ræva kosthold sånn sett, men for mye karbohydrater og lav høyde. Elsker frukt og grønnsaker, så har aldri manglet på næring, men har en hunger etter karbohydrater og sukker som ikke er gunstig hverken for meg eller mange andre med meg! 

Da fikk du jo ikke diabetes pga sukker. Det er jo det du impliserer her. For å pådra seg diabetes ene og alene via sukker så er du maks uheldig med foreldre og besteforeldre som også hadde diabetes, og du må være overvektig.

Når man pådrar seg diabetes er det flere faktorer som spiller inn, og den høyeste faktoren er overvekt, så kommer beslektskap og kosthold. 

Du snakker om karbohydrater som om det er noe farlig her, men karbohydrater er et vidt spekter. Da har vi dårlige karbohydrater, og vi har gode karbohydrater. Kjempe fint at lavkarbo fungerer for deg, og det er noe alle med diabetes blir anbefalt å kjøre på med, men lavkarbo er vitterlig ikke for alle - og ihvertfall ikke i lengden pga fettlever og andre symptomer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig. Kjenner til en familie som er veldig restriktive på sukker og alt skal være sunt. Disse barna fråtser i godteri når de får mulighet og foreldrene ikke er til stede….

Anonymkode: 3d9af...400

Yep. Naboungene spiser mye mer godteri hos oss enn vi spiser selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...