AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #1 Del Skrevet 22. februar 2023 Jeg er opptatt av at alt mat skal være sunt og smaksrikt. Ene barnet har prepubertal ulvehunger og har derfor lagt en god del på seg. Jeg lager derfor all mat i fra bunn med gode råvarer sånn at jeg vet at ungene får i seg alle næringsstoffer de trenger, men ikke mye mer. Jeg teller ikke kaloriinntaket på barna, men vet at unødvendig mye kalorier fra tomme karbohydrater ikke hjelper dem. Men det er sukker i form av kaker og boller over alt! Jeg har begynt å legge merke til dette veldig godt. Mandager: forsåvidt ikke noe. Men blir liksom ett eller annet likevel når de er enten hos venner eller annet... Tirsdag: mat og helse på skolen, med enten rullekake, boller, marengs, kremer og div Onsdag: onsdagskos på øvelsen på aktiviteten de går på. Torsdag: den dagen de ofte er hos venner, og da forteller de ofte at de har fått enten is eller annet snadder Fredag: jeg har barna annenhver fredag, og dette er eneste dag vi faktisk koser oss selv med å lage treretters fine dining sammen, ser film og spiser Lørdag: den obligatorisk norske godteridagen, kommer ikke utenom.. Søndag: ofte en eller annen form for turnering i regi av aktivitetene de går på. Og der bugner det av kaker og sjokolade. Det er fadosten ikke lett å prøve å ha et sunt kosthold når det er så mye ukontrollerte sukkerkilder overalt h or ungene går! Jeg synes det er så vanskelig å prøve å holde et sunt kosthold, spesielt til min prepubertale 11 åring, som sakte men sikkert bare eser ut.. Så er i tillegg bursdager! 25 stk i klassen, stor familie har vi, det tilsvarer nesten annenhver uke med en bursdagsfeiring. Pluss, ulike arrangementer fra klassekontakter. Forrige uke var det to stk samme uke, både karneval og spillkveld, med kaker og brus på begge.. summa sumarum så er det så og si hver eneste dag! Hjertesukk... Anonymkode: 20cc2...cfe 23 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 22. februar 2023 #2 Del Skrevet 22. februar 2023 Slike regimer skaper folk som ikke klarer å kontrollere sukkerinntaket sitt. Er min erfaring ihvertfall. Den dagen de får kontrollen selv så tar sukkerinntaket helt av. 14 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 22. februar 2023 #3 Del Skrevet 22. februar 2023 Helt enig med dere begge, det er en skremmende utvikling, og om man prøver å protestere på mengdene er man «hysterisk» og beskyldes for å være av typen som sender med barna egen mat i bursdager og at de ALDRI skal få «noe godt» i det hele tatt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #4 Del Skrevet 22. februar 2023 Det var voldsomt. Er enig i at det ee mye sukker overalt, man må være veldig bevisst skal man lete seg frem til andre valg (her går det i banan, yoghurt eller hjerte-fiskekaker som mellommåltider, får dem ikke til p spise gulrøtter eller sukkerertebelger). Men kake, marengs etc på matlagingen på skolen? Det har mine aldri hatt! Og på sportsarr får de heller noe av det ovenstående fremfor vaffel eller bolle). Det krever disiplin også fra meg, det å si nei, så skjønner at mange ikke fikser det, overvekt kommer til p eksplodere de neste tjue årene.. Men hold på ditt og si nei når du kan, og be skolen skjerpe seg. Anonymkode: cca35...69b 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #5 Del Skrevet 22. februar 2023 velociraptor skrev (2 minutter siden): Helt enig med dere begge, det er en skremmende utvikling, og om man prøver å protestere på mengdene er man «hysterisk» og beskyldes for å være av typen som sender med barna egen mat i bursdager og at de ALDRI skal få «noe godt» i det hele tatt. Men det er jo hysteri. Ts, det er kanskje derfor barnet ditt har ulvehunger også. Jeg så veldig tydelig hvem som hev seg over godteskålen i barnebursdager hjemme hos oss. Jeg kunne helt fint ha godteskål stående fremme uten at de spiste av den, mens barn fra hjem med lite tilgang spiste med begge hender så fort de så skålen. Anonymkode: f03ba...70f 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #6 Del Skrevet 22. februar 2023 Det går nok helt fint. Større barna blir mindre kontroll får du på inntaket. Har man et nogenlunde normalt kosthold hjemme, faller ikke alt på en rullekake på mat og helse. Du kan eventuelt snakke med de andre foreldrene, eller begtense besøk til andre. Noe sært, men du må nesten finne en løsning i stede for å klage. Anonymkode: 0ad57...0d7 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #7 Del Skrevet 22. februar 2023 Fullstendig enig.. Jeg selv, kvinne 35, har sikkert godt å ta av noen kilo jeg å, men det er mitt valg, jeg vet godt hva maten inneholder, og hva som er sunt og ikke,men det vet nødvendigvis ikke alle barn. Anonymkode: 50b2a...af4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #8 Del Skrevet 22. februar 2023 Er veldig enig! skulle ønske folke visste hvor ekstremt usunt sukker er. Sønnen min har vært på håndballskole i vinterferien hvor de har fått servert flere måltider. Frokost; skiver med sjokade og nugatti som valg til pålegg(der var andre alternativ også altså). lunsj: pølse med brød, ferdig pizza, sjokoladekake og Toro tomatsuppe. ikke en eneste frukt, grønnsak etc Vi prøver å være streng hjemme og holde godteri og fin bakst til lørdager, men det er veldig vanskelig for en 8-åring å stå imot fristelser som møter dem overalt. Anonymkode: 5463f...e27 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #9 Del Skrevet 22. februar 2023 Macro skrev (17 minutter siden): Slike regimer skaper folk som ikke klarer å kontrollere sukkerinntaket sitt. Er min erfaring ihvertfall. Den dagen de får kontrollen selv så tar sukkerinntaket helt av. Et slikt regime der barna blir vant til å få søtsaker på skole eller aktiviteter hver dag, mener du? Det bidrar nok helt sikkert til at de får problemer med å kontrollere sukkerinntaket senere. Er man vant til sukker hver dag fortsetter man gjerne med det som voksen. Anonymkode: 7b61b...351 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #10 Del Skrevet 22. februar 2023 Mine har knapt laget noe søtt i mat og helse. Både mannen min og jeg har trent hvert vårt barn i to idretter og alle ungene fikk av oss trenere forbud mot kaker, brus osv mellom kamper på cuper/miniturneringer for å få rett fokus. Som oftest var kakene utsolgt på slutten av dagen så barna fikk ikke kake, men de hadde lært seg hvorfor vi ikke ville de skulle få i seg brus og kaker. Man kan bare forsøke å overføre sine holdninger til barna- uten å være politi og håpe det er nok, men vi er alle ulike og mange har ikke viljestyrken til å si nei. Jeg har en tenåring som ikke er glad i kaker og godteri og tenker aldri på noe søtt og en som ikke helt greier å stoppe så bra når vi er borte. Sistnevnte har begynt å lære seg hva som er «akseptert», men jeg er ikke sikker på at han vil holde seg innenfor grenser uten oss foreldre som passer på. Jeg har bodd i USA med ungene og kan si at det i Norge generelt er lite sukker sammenlignet med der. Så helt sinnsyke lunsjer med snacks. Snacks etter skolen og snacks i pauser på idrett. Det var barer og garorade i pauser/etter kamper. Det var snackslister på alle aktiviteter. Så litt avslutninger, 17. mai osv er ikke såå mye tross alt. Anonymkode: 505d9...383 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 22. februar 2023 #11 Del Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Et slikt regime der barna blir vant til å få søtsaker på skole eller aktiviteter hver dag, mener du? Det bidrar nok helt sikkert til at de får problemer med å kontrollere sukkerinntaket senere. Er man vant til sukker hver dag fortsetter man gjerne med det som voksen. Anonymkode: 7b61b...351 Vi har nesten alltid sjokolade/godteri stående fra helga på stuebordet langt ut i uka fordi vi selv spiser lite. Om barnet får besøk er det jo borte før man får sukk for seg. Var vandt til slike skåler i barndommen jeg også, men det var rett og slett ikke noe spennede fordi det var jo alltid der. Jeg har aldri hatt noe sukkersug, men jeg kunne forsynt meg av det jeg ville. Valgte å kjøre samme taktikk på mitt eget barn og han tar ytterst sjeldet godteri, selv om det er helg. Jeg sier ikke jeg er perfekt eller har den perfekte løsningen, men er ikke akuratt avansert psykologi at man craver det som er fy. 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #12 Del Skrevet 22. februar 2023 Macro skrev (2 minutter siden): Vi har nesten alltid sjokolade/godteri stående fra helga på stuebordet langt ut i uka fordi vi selv spiser lite. Om barnet får besøk er det jo borte før man får sukk for seg. Var vandt til slike skåler i barndommen jeg også, men det var rett og slett ikke noe spennede fordi det var jo alltid der. Jeg har aldri hatt noe sukkersug, men jeg kunne forsynt meg av det jeg ville. Valgte å kjøre samme taktikk på mitt eget barn og han tar ytterst sjeldet godteri, selv om det er helg. Jeg sier ikke jeg er perfekt eller har den perfekte løsningen, men er ikke akuratt avansert psykologi at man craver det som er fy. Da er du heldig som ikke har det suget og barnet har arvet det. Det er ikke på grunn av din taktikk at ting blir stående, men fravær av søtsug. Jeg har en med stort søtsug og en som mangler det og de har vært sånn siden de bittesmå. Anonymkode: 505d9...383 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #13 Del Skrevet 22. februar 2023 En liten sidenote: Noen som har lagt merke til at matvarer med raffinert sukker også har mye fett? Likevel er det sukkeret som får skylda? I boller er det smør og melk, og man har gjerne smør på dem også. Krem er så og si bare fett, rullekake likeså, samme med sjokolade, allslags kake, vafler osv. Men sukkeret er syndebukken? Anonymkode: 99e83...5b8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 22. februar 2023 #14 Del Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da er du heldig som ikke har det suget og barnet har arvet det. Det er ikke på grunn av din taktikk at ting blir stående, men fravær av søtsug. Jeg har en med stort søtsug og en som mangler det og de har vært sånn siden de bittesmå. Anonymkode: 505d9...383 Blir for tynt å skylde på bare arv. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 22. februar 2023 #15 Del Skrevet 22. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): En liten sidenote: Noen som har lagt merke til at matvarer med raffinert sukker også har mye fett? Likevel er det sukkeret som får skylda? I boller er det smør og melk, og man har gjerne smør på dem også. Krem er så og si bare fett, rullekake likeså, samme med sjokolade, allslags kake, vafler osv. Men sukkeret er syndebukken? Anonymkode: 99e83...5b8 Alt det kan jo være kvalmefremkallende for oss som ikke er vandt til søtt. Men det blir feil å kjøre slankeregime på barn. Aktive barn i utvikling må gjerne få helmelk og meierismør, men oss late voksne på kontorstoler bør passe oss. Endret 22. februar 2023 av Macro 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #16 Del Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En liten sidenote: Noen som har lagt merke til at matvarer med raffinert sukker også har mye fett? Likevel er det sukkeret som får skylda? I boller er det smør og melk, og man har gjerne smør på dem også. Krem er så og si bare fett, rullekake likeså, samme med sjokolade, allslags kake, vafler osv. Men sukkeret er syndebukken? Anonymkode: 99e83...5b8 Ja det er vel slik trådstarter egebetlig mener, med unødvendige kalorier, men nevner sukker som hovedkilden.. Anonymkode: 20cc2...cfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 22. februar 2023 #17 Del Skrevet 22. februar 2023 Enig..jeg har en på 11 som sliter med vekta...her er det klubb han går til 3 dager uken...der får de kjøpt usunne ting...han får ikke med seg penger da vi vet at han vil kjøpe godteri og cola... dessverre er dette kjempe vanskelig for han da alle hans venner kjøper ting...han får jo smake av de...men 3 ganger i uka med eventuelle litt smak...vi har sakt o fra og han vet hva som er lov og ikke lov..men han er jo bare et barn. Så er det bursdager..kaker,pizza, slush, pommefrites etc.. flere ganger i året .. Så kommer jul,påske, sommerferien etc. Og vi er harde på hva han kan spise...vi teller ikke kalorier etc...men vi passer på..men det er vanskelig når alle andre rundt han får spise det de vil...oh ingen ting Sundt. Og selfølgelig tar barn godteri i steden for frukt om de kan velge. Dette er kjempe vanskelig å balansere Sundt kostholdet og la forsatt barn være barn...for den streken å komme over på at barn får feil kroppsbilde og begynner få stygge tanker om seg selv ..og kanskje begynner å kaste opp etc..den er tynn 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #18 Del Skrevet 22. februar 2023 Helt enig. På jobben så må folk bake hver helsike fredag. Det er alt for mye sukker når man i tillegg har en sittende jobb. Jeg setter grenser ved å bake kun en gang i året og forsyne meg nokså sjelden. Anonymkode: 7149f...3e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #19 Del Skrevet 22. februar 2023 Macro skrev (11 minutter siden): Blir for tynt å skylde på bare arv. Så du mener jeg har oppdratt mine to såå forskjellig. En som sparer det lille det forsyner seg med av godis til det omtrent må kastes og det andre barnet som vi ikke kan ha noe liggende av søtsaker fordi barnet får søtsug etter skolen? Så ja, jeg tror på arv, ett barn kom jo «ferdig oppdratt». Anonymkode: 505d9...383 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #20 Del Skrevet 22. februar 2023 Jeg er så hjertens enig. Det er en skikkelig uting at det har dannet seg en kultur hvor vi alltid skal kose oss og belønne oss med fett og sukker. Det er også ekstra ille når det er i regi av barnas fritidsktiviteter, altså onsdagskos? Herre min. Mat og helse (!) skal heller ikke være et fag hvor det lages mye usunn mat, det er helt omvendt av hva elevene skal lære i faget. Disse eksemplene må du gjerne ta opp med "de det gjelder". Dette er ellers fryktelig vanskelig fordi vi ikke kan kontrollere hva barna får i seg når de ikke er hjemme. Det beste vi kan gjøre er å lære dem gode vaner og håpe at de tar med seg det inn i voksenlivet, men jeg føler fortvilelsen din. Anonymkode: 7be67...902 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå