Gå til innhold

Burde uføretrygden avskaffes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og at man heller må kjøpe forsikring?

Anonymkode: 8a06d...513

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei

Anonymkode: 75143...23e

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei. Det vil lede til at pengesterke kunne levd av forsikringspenger om de ble syk, mens alle andre ville havnet på gaten. 

Anonymkode: 39f4a...36c

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Nei. Det er en årsak for at vi har en velferdsstat, men om du ønsker amerikanske tilstander så er det bare å pakke kofferten og flytte dit.

Anonymkode: 747fa...d42

• Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
svartkatt skrev (55 minutter siden):

Er det vinterferie nå?

Ja, og i hele neste uke også🙈

Anonymkode: 90baf...01d

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, for du tenker at de som havner på uføretrygd hadde hatt råd til en slik forsikring? Hvis det er et slikt system du ønsker deg, så foreslår jeg at du flytter til USA, så kan du jo se hvordan en slik løsning fungerer i praksis.

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Ikke innføre fattighus? Så kan de bo der i kollektiv? 

Anonymkode: 89629...814

• Liker 1
Skrevet

Det er jo mange som da ikke vil få kjøpt forsikring pga sykdommen(e) dehar, hva tenker du at de skal leve av da?

Anonymkode: 90baf...01d

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet

Nei. Men det burde definitivt vært kontroller og strengere krav for å bli ufør. 

Anonymkode: 4bd08...94f

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Men det burde definitivt vært kontroller og strengere krav for å bli ufør. 

Anonymkode: 4bd08...94f

Aner du hvor strengt det er i utgangspunktet?

• Liker 12
  • Nyttig 18
Skrevet

Hva skjer da med de som ikke får forsikring? Eller ikke har råd til forsikring. Noen blir jo født syke.

Det å få uføre forsikring nå, er jo veldig vanskelig, da skal du ikke ha noen sykdommer. Søkte selv da jeg var 20 år, fikk avslag fordi jeg var allergisk. Ble ufør i 40 årene, og det var det andre årsaker til enn allergi.

Anonymkode: 19627...a7e

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke innføre fattighus? Så kan de bo der i kollektiv? 

Anonymkode: 89629...814

Hva med å frakte alle uføre til en øde øy, så kan de bo der. Så kan det droppes av mat og medisiner en gang i uken til de. Ja, så kan de ikke ha tilgang til nett sånn at verden vet at de eksisterer... Det hadde vel vært en god løsning for ufør haterne. 

Anonymkode: 5ef09...253

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Aner du hvor strengt det er i utgangspunktet?

Javel, rart at til og med kommuneoverleger undres om det heller er en (u)kultur 

– Hvorfor bruker vi disse velferdsordningene på en annen måte enn andre kommuner? Kanskje har vi etablert en aksept for at dette er en måte vi gjør det på? Det er jo vanskelig å si at det er sånn, men det er en mulig løsning vi absolutt må se på.

Han viser også til at uførhet er «smittsomt». Dersom du har foreldre eller flere i omgangskretsen din som er ufør, er sjansen større for at også du får en uføreytelse. 

Lenke til avsnittet over Antall unge personer som blir uføre øker – Daniel er én av dem – NRK Troms og Finnmark

Anonymkode: 0bde9...0f6

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

– Hvorfor bruker vi disse velferdsordningene på en annen måte enn andre kommuner? Kanskje har vi etablert en aksept for at dette er en måte vi gjør det på? Det er jo vanskelig å si at det er sånn, men det er en mulig løsning vi absolutt må se på.

Han viser også til at uførhet er «smittsomt». Dersom du har foreldre eller flere i omgangskretsen din som er ufør, er sjansen større for at også du får en uføreytelse. 

Lenke til avsnittet over Antall unge personer som blir uføre øker – Daniel er én av dem – NRK Troms og Finnmark

Uførhet er ikke smittsomt, men psykiske eller fysiske lidelser i gener/oppvekst, kan lede til uføretrygd.

Anonymkode: e57f6...fb4

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja økningen i unge uføre er bekymringsfullt. Men man må kanskje heller se på årsaker bak til hvorfor de blir uføre i stedet for å si at det er enkelt å bli det. Etter hva jeg har forstått så er tar det i snitt 6-7 år for å bli uføretrygdet. Jeg vet selv om folk som har vært i systemet i 11 år uten innvilgelse.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er et interessant spørsmål. 

Jeg fikk en kronisk autoimmun sykdom da jeg var 8 år gammel. 

Jeg prøvde å kjøpe uføreforsikring i 20-årene, men med en årspremie på nesten 100 000 kr var det ikke økonomisk gjennomførbart.

Så, hvordan ville du løst denne utfordringen?

Anonymkode: fa121...3f3

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja økningen i unge uføre er bekymringsfullt. Men man må kanskje heller se på årsaker bak til hvorfor de blir uføre i stedet for å si at det er enkelt å bli det. Etter hva jeg har forstått så er tar det i snitt 6-7 år for å bli uføretrygdet. Jeg vet selv om folk som har vært i systemet i 11 år uten innvilgelse.

Altfor mange går rett inn i uføretrygd uten å ha prøvd å jobbe først. Jeg synes i grunn dama i artikkelen sier det ganske fint:

Den psykiske helsa blir heller ikke bedre av å være hjemme i stedet for på en jobb. Derfor er det viktig å prøve ulike tiltak, mener hun.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Portia Catonis skrev (4 minutter siden):

Altfor mange går rett inn i uføretrygd uten å ha prøvd å jobbe først. Jeg synes i grunn dama i artikkelen sier det ganske fint:

Den psykiske helsa blir heller ikke bedre av å være hjemme i stedet for på en jobb. Derfor er det viktig å prøve ulike tiltak, mener hun.

For de fleste så stemmer dette at for den psykiske helsen er det best å jobbe. Men for de som sliter med f.eks ekstrem sosial angst så vil ikke det hjelpe å havne på en arbeidsplass hvor de må samhandle med andre mennesker. Men kanskje en lagerjobb eller selvstendig arbeid kunne ha vært en løsning.

Jeg er enig i at når det er snakk om ungdom og psykisk sykdom så kan man godt prøve litt mer før man konkluderer med uføretrygd. Men hvor lenge skal man holde på? 5 år, 10 år, 15 år? Jeg mener problemet allerede starter i barneskolen, og at problemet er manglende ressurser her. Det er her tiltak bør settes inn først og fremst. Målet må være at vi unngår psykisk sykdom, og dermed også at folk havner på uføretrygd altfor tidlig pga psykisk sykdom.

Ellers så er det sånn at de aller fleste som blir uføretrygdet har passert 50 år. Og i denne aldersgruppen så er faktisk antallet på uføretrygd litt synkende.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

nei. Da blir det bare mer fattigdom. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...