AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #1 Skrevet 22. februar 2023 Min kone kan ha lange perioder der hun er blid og omgjengelig, men ved det minste snev av kritikk eksploderer hun i et vanvittig, nesten psykopatisk raseri. Da «guilt tripper» hun både meg og barna. Hun dreper gleden i oss så grundig hun kan. For alt handler om henne. Da er det så fryktelig synd på henne, vi er slemme, hun er offeret. Hun manipulerer og nå har jeg også begynt å oppdage at hun lyver om hvor hun er. Hun har nektet å ha sex på flere år, og hvis jeg spør hvorfor, sier hun ingenting eller prøver å gi meg dårlig samvittighet for at jeg i det hele tatt trenger intimitet. Jeg har gjennom ekteskapet gått fra å være selvsikker og staut til å miste selvtilliten og føle på konstant angst. Jeg har mistet initiativet og føler meg fanget. Jeg klarer ikke å bryte ut. Har noen vært i liknende situasjon? Hvordan kan jeg finne motivasjon og tro på meg selv til å bryte et slikt samliv? Anonymkode: 13bc6...01e 2 18
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #2 Skrevet 22. februar 2023 I alt du skriver er det jo ikke bare motivasjon, men god grunn til å forlate. Så nå fikser du deg sted å bo og tar ut seperasjon. Dette går bra Anonymkode: 8c505...b60 10
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #3 Skrevet 22. februar 2023 Du kan jo starte med å høre med din kone om hun er utro, fordi det høres ut som hun kanskje bedrar deg i tillegg til de andre tingene. Anonymkode: 8dfcc...c82 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #4 Skrevet 22. februar 2023 Jeg ville forsøkt å få tatt opp disse raseriutbruddene henne, i hvert fall få med lyden. Det kan bli viktig for å kunne beskytte barna dine. Du kan godt ta kontakt med nærmeste Krisesenter også. De er ikke kun for kvinner, og de har erfaring med å hjelpe personer som lever med psykisk vold ut av forholdet. https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/ Ellert tror jeg det er viktig for deg at du forteller noen du stoler 100 % på om hvordan det faktisk er hjemme hos dere, og at du forteller at du trenger støtte og hjelp for å greie å komme deg ut av dette forholdet. Både du og barna lever med psykisk vold, og det er ikke mindre skadelig enn fysisk vold! Du greier å bryte ut, men du bør skaffe deg hjelp før du gjør det, for å få støtte i situasjonen. Slike manipulerende og nedbrytende, voldelige partnere som din kone er, har kun kontroll så lenge partneren står alene og ikke forteller andre om hvordan det er hjemme. Så for din egen del og barnas del - ta kontakt med nærmeste Krisesenter, de kan gi deg råd og støtte om hvordan komme deg ut av dette forholdet. Og fortell foreldre eller søsken av deg eller nær venn(er) og be om hjelp fra dem også. Anonymkode: dc382...e54 13 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #5 Skrevet 22. februar 2023 En narsissist går ikke en dag uten å manipulere og underkue andre, så ut fra det du forteller så er hun ikke det. Sinnet hennes, det at hun går i offer posisjon ved kritikk og det at hun lyver for deg er alikevel såpass alvorlig at du bør gå. Siden du skriver dette innlegget er det åpenbart at du ikke har det bra i forholdet, så du må sette en grense og si at det er slutt. Hva er det som gjør det vanskelig for deg å gå? Håpet om bedring? Når hun alltid har vært sånn blir det ikke bedre samme hvor mye du prøver å kurere henne eller fortelle henne. Hvis du blir truet når du gjør det slutt og er redd for at hun kan skade deg så kontakter du krisesenter. Lykke til Anonymkode: 16106...1b9 2
Turtellure12 Skrevet 22. februar 2023 #6 Skrevet 22. februar 2023 En narsissist vil ikke forandre seg, husk det. Så for egen del og barna dine, ta til motet og flytt ut. Hun vil garantert prøve alle triks i boka for at du skal bli, inkludert prøve å ødelegge deg. Vær nøye med hva du både sier og gjør. Ta vare på meldinger (det blir et helsike etter skilsmisse). Len deg på egen familie så godt du kan. Lykke til TS. 3
ESFP Skrevet 22. februar 2023 #7 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En narsissist går ikke en dag uten å manipulere og underkue andre, så ut fra det du forteller så er hun ikke det. Sinnet hennes, det at hun går i offer posisjon ved kritikk og det at hun lyver for deg er alikevel såpass alvorlig at du bør gå. Siden du skriver dette innlegget er det åpenbart at du ikke har det bra i forholdet, så du må sette en grense og si at det er slutt. Hva er det som gjør det vanskelig for deg å gå? Håpet om bedring? Når hun alltid har vært sånn blir det ikke bedre samme hvor mye du prøver å kurere henne eller fortelle henne. Hvis du blir truet når du gjør det slutt og er redd for at hun kan skade deg så kontakter du krisesenter. Lykke til Anonymkode: 16106...1b9 Det er ikke riktig. En med narsissistisk personlighetsforstyrrelse eller høy grad av narsissisme kan gå lengre perioder uten å manipulere og underkue. 5 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #8 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan jo starte med å høre med din kone om hun er utro, fordi det høres ut som hun kanskje bedrar deg i tillegg til de andre tingene. Anonymkode: 8dfcc...c82 Alle som har levd med en narisisist gir totalt faen i om vedkommende er utro. Faktisk trekker man vinnerloddet om noen andre kommer og "stjeler" mannen eller kona di, for da slipper man fri selv. TS bør håpe på at hun er utro. Du må bare komme deg ut TS, men planlegg alt, søk råd på FK/BV eller noe ang hvordan man skal skåne barna mest mulig. De er sterke på manipulasjon og å lage faenskap, så beste er å gi de svært kort varsel og man bør være klar til å dra på veldig kort tid. Men hunsk at du må ha lagt en god plan for barna dine. Anonymkode: 371e2...cfa 10 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #9 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): I alt du skriver er det jo ikke bare motivasjon, men god grunn til å forlate. Så nå fikser du deg sted å bo og tar ut seperasjon. Dette går bra Anonymkode: 8c505...b60 Det er et helvete i seg selv å forlate en narsissist, det er virkelig ikke bare enkelt. Kan bli et mangeårig prosjekt. Ønsker TS lykke til av hele mitt hjerte, har selv vært utsatt for en. Anonymkode: d733c...e06 2 1
ESFP Skrevet 22. februar 2023 #10 Skrevet 22. februar 2023 Enig med den over ang kort varsel. Søk hjelp og støtte slik at du klarer å stå i det vanskelige, planlegg godt og riv av plasteret. Det kan bli verre en du kan forestille deg og da må du være sterk og ha støtte underveis. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #11 Skrevet 22. februar 2023 endelig en tråd som handler om en mann sin opplevelse i et dårlig ekteskap/forhold. Kvinnelig narcs er den største belastningen en mann kan ha. Har du mistanker om at hun også kan være utro, ts? Sånne mennesker eier ikke et snev av samvittighet eller moral. De vil alltid forsvare det vonde de gjør mot sine nærmeste. Anonymkode: 2daaa...89e 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #12 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min kone kan ha lange perioder der hun er blid og omgjengelig, men ved det minste snev av kritikk eksploderer hun i et vanvittig, nesten psykopatisk raseri. Da «guilt tripper» hun både meg og barna. Hun dreper gleden i oss så grundig hun kan. For alt handler om henne. Da er det så fryktelig synd på henne, vi er slemme, hun er offeret. Hun manipulerer og nå har jeg også begynt å oppdage at hun lyver om hvor hun er. Hun har nektet å ha sex på flere år, og hvis jeg spør hvorfor, sier hun ingenting eller prøver å gi meg dårlig samvittighet for at jeg i det hele tatt trenger intimitet. Jeg har gjennom ekteskapet gått fra å være selvsikker og staut til å miste selvtilliten og føle på konstant angst. Jeg har mistet initiativet og føler meg fanget. Jeg klarer ikke å bryte ut. Har noen vært i liknende situasjon? Hvordan kan jeg finne motivasjon og tro på meg selv til å bryte et slikt samliv? Anonymkode: 13bc6...01e Du gjør som oss andre, du pakker sekken og drar før du mister deg helt. Anbefaler deg forøvrig å lese deg opp om voldelige kvinner, et tema som opptar mange studenter og forskere de siste årene. Det er helt skremmende hvor mange kvinner som ikke selv tør å erkjenne at de er voldelige. Menn sitter tause på fvk og tar imot alle beskyldninger, først senere kommer det frem at det er kvinnen som er den voldelige i relasjonen. – En myte at kvinner ikke mishandler menn | ABC Nyheter Anonymkode: cbb84...804 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #13 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): endelig en tråd som handler om en mann sin opplevelse i et dårlig ekteskap/forhold. Kvinnelig narcs er den største belastningen en mann kan ha. Har du mistanker om at hun også kan være utro, ts? Sånne mennesker eier ikke et snev av samvittighet eller moral. De vil alltid forsvare det vonde de gjør mot sine nærmeste. Anonymkode: 2daaa...89e Igjen, utroskap er en bagatell i slike forhold. Slutt å henge dere opp i det. På KG er jo utroskap på nivå med folkemord. Det TS og barna opplever er psykisk vold på det groveste, og det er en vold de aldri vil slippe fullstendig fri fra. Vis respekt og fokuser på det faktiske problemet. Anonymkode: 371e2...cfa 8 2
Hjelpsom Skrevet 22. februar 2023 #14 Skrevet 22. februar 2023 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Hun har nektet å ha sex på flere år, og hvis jeg spør hvorfor, sier hun ingenting eller prøver å gi meg dårlig samvittighet for at jeg i det hele tatt trenger intimitet. Jeg har gjennom ekteskapet gått fra å være selvsikker og staut til å miste selvtilliten og føle på konstant angst. Den er ganske typisk da, vri det til at det en din feil at du ønsker intimitet, får en til å tro at det er en selv som er problemet og man slutter å tro på seg selv og utvikler angst for å i det hele tatt spørre eller prøve å innlede noe kos eller intimitet intill lysten tar overhånd igjen og man gjør dårlige forsøk på å ha sex og intimitet fordi man er redd for å bli avist atter en gang. Det er en type hersketeknikk som er svært virkningsfull overfor menn. Nå sier jeg ikke at alle som gjør detter er narsisister altså. Men det er et virkningsfullt "våpen" som kan brukes av begger parter. Endret 22. februar 2023 av Useless 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #15 Skrevet 22. februar 2023 Søk hjelp og støtte og kom deg langt vekk fra henne! sender deg en god klem ts❤️ Anonymkode: 1ae76...3c4
Cornix Skrevet 22. februar 2023 #16 Skrevet 22. februar 2023 ESFP skrev (1 time siden): Det er ikke riktig. En med narsissistisk personlighetsforstyrrelse eller høy grad av narsissisme kan gå lengre perioder uten å manipulere og underkue. Ja, det stemmer. Så lenge en person med den personlighetsforstyrrelsen har det bra (les: ingen kritikk, motgang) og mottar det de trenger av tilfredsstillelse, så kan de være "fantastiske" sjarmerende mennesker med godt humør. Dessuten kan det være raseriet er rettet mot noen andre enn kjernefamilien. 5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #17 Skrevet 23. februar 2023 Alle sier "kom deg vekk", men hva konkret kan han gjøre for å beskytte ungene da? Kan jo ikke la dem være alene med henne. Anonymkode: 10486...b2b 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #18 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Alle sier "kom deg vekk", men hva konkret kan han gjøre for å beskytte ungene da? Kan jo ikke la dem være alene med henne. Anonymkode: 10486...b2b Er jo derfor han må dokumentere. Anonymkode: 4dd1c...a1c 2
Gjest Bieter Skrevet 23. februar 2023 #19 Skrevet 23. februar 2023 Begynn å tenke ut en plan. Har du økonomi nok til å skaffe deg et nytt hjem for deg og barna? Dokumenter all dårlig oppførsel som du kan. Husk at barna dine sannsynligvis får vondt av å se deg dårlig behandlet også, de vil nok bli lettet om du klarer bryte ut. Forsøk å bruke det som motivasjon når du er redd og føler du ikke klarer. Du klarer 💪 12 hours ago, AnonymBruker said: En narsissist går ikke en dag uten å manipulere og underkue andre, så ut fra det du forteller så er hun ikke det. Sinnet hennes, det at hun går i offer posisjon ved kritikk og det at hun lyver for deg er alikevel såpass alvorlig at du bør gå. Siden du skriver dette innlegget er det åpenbart at du ikke har det bra i forholdet, så du må sette en grense og si at det er slutt. Anonymkode: 16106...1b9 Nei. Narssisster kommer i mange former, og hvor motivert de er til å manipulere varierer. For noen kan det å være snill i lange perioder være nettopp måten de manipulerer på, for det er sånn de skaper et image og får folk til å tro at de er bra mennesker.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #20 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Min kone kan ha lange perioder der hun er blid og omgjengelig, men ved det minste snev av kritikk eksploderer hun i et vanvittig, nesten psykopatisk raseri. Da «guilt tripper» hun både meg og barna. Hun dreper gleden i oss så grundig hun kan. For alt handler om henne. Da er det så fryktelig synd på henne, vi er slemme, hun er offeret. Hun manipulerer og nå har jeg også begynt å oppdage at hun lyver om hvor hun er. Hun har nektet å ha sex på flere år, og hvis jeg spør hvorfor, sier hun ingenting eller prøver å gi meg dårlig samvittighet for at jeg i det hele tatt trenger intimitet. Jeg har gjennom ekteskapet gått fra å være selvsikker og staut til å miste selvtilliten og føle på konstant angst. Jeg har mistet initiativet og føler meg fanget. Jeg klarer ikke å bryte ut. Har noen vært i liknende situasjon? Hvordan kan jeg finne motivasjon og tro på meg selv til å bryte et slikt samliv? Anonymkode: 13bc6...01e Jeg har hørt om andre som ikke "tør" bryte ut av ekteskapet. De blir utro. De er kun utro for å la utroskapen hjelpe dem ut av ekteskapet. Hvis du har det ille nok, så da har du den varianten. Anonymkode: d5aa2...53f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå