AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #1 Skrevet 22. februar 2023 Jeg synes det er så vanskelig med felles lunsj på jobb. Jeg er ukomfortabel med å ta ordet fremfor så mange mennesker. Vi er ofte opp mot 10 stk. Det ender ofte opp med at jeg er helt stille. Jeg prøver å smile, le og være interessert. Jeg har av og til ting jeg tenker jeg kunne kommentert, men føler ikke jeg klarer det. Blir selvbevisst og ukomfortabel. Jeg føler alle ser på meg og synes jeg er rar. Dette er så vanskelig at jeg gruer meg daglig når tiden nærmer seg lunsj. Bør jeg finne meg noe helt annet når jeg ikke mestrer en felles lunsj... det som skal være en pause i dagen føles som en belastning. Hvordan bli bedre på sosiale settinger som dette når jeg er slik jeg er. Når det er få til lunsj er det lettere for meg.. Anonymkode: 7fcc4...49c 3
Gjest ti10 Skrevet 22. februar 2023 #2 Skrevet 22. februar 2023 Det blir sikkert bedre når du blir mer vant til det. Er du relativt ny på denne arbeidsplassen? Og i sånne settinger har folk gjerne nok med maten sin, tviler sterkt på at noen tenker at det er noe rart om du tar ordet.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #3 Skrevet 22. februar 2023 Kan du ikke la være å gå til lunsj da? Anonymkode: 24523...0cb 2
Guddla Skrevet 22. februar 2023 #4 Skrevet 22. februar 2023 Hvor lenge har du jobbet der? Noen bruker lang tid på å bli trygg. Er nok ingen som tenker at du er rar om du snakker.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #5 Skrevet 22. februar 2023 For det første er det helt greit å si lite. Ikke alle snakker like mye, og smiler du osv så er du jo også med i samtalen. For det andre kan du kanskje tenke på lunsjen som et sted du skal øve deg litt på å snakke? Det er bare å kaste seg litt ut i det - øvelse hjelper her som med alt annet og det vil gå lettere etterhvert, og folk bryr seg mindre om hva du sier/gjør enn du kanskje tror. Noen ganger når du virkelig trenger en pause kan du vel sitte alene, men ellers ville jeg prøvd å være med på felles-lunsjen. Og så er det noen ganger at lunsjsamtalen på jobb går litt tregt, uansett hvor mye man vil få igang dn god samtale - i alle fall er det sånn på min jobb. Prøv i så fall å glem deg. Anonymkode: 6cd82...b33 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #6 Skrevet 22. februar 2023 .. glem det, og prøv i igjen i neste lunsj, skulle det stå. Anonymkode: 6cd82...b33
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #7 Skrevet 22. februar 2023 Om du har sosial angst, er det iallfall bedre at du deltar i lunsjen enn at du går en annen plass/sitter på kontoret den tiden. Tipper du klarer deg helt fint😊 Klarer du å svare om noen stiller deg direkte spørsmål? Anonymkode: 39336...ac3 1
Magika_fra_Fyll Skrevet 22. februar 2023 #8 Skrevet 22. februar 2023 (endret) Du trenger ikke si så mye, vi har også felles lunsj på min jobb og det er som regel noen få stykker som "holder showet" hver gang mens de fleste bare spiser og ler litt innimellom som deg, det er ingen som synes det er rart. Over tid blir du sikkert mer komfortabel med å delta om du ønsker det Endret 22. februar 2023 av Magika_fra_Fyll 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #9 Skrevet 22. februar 2023 Jeg har det helt likt. Rødmer i tillegg, så det er virkelig fælt syns jeg. Jeg løste det ved å heller ta lunsj ved pulten min. De andre syns det var rart i starten, men jeg forsøkte å ikke tenke på det. Nå er det ingen som reagerer. Jeg spiser lunsj alene og leser VG på PC'n. Har du den muligheten? Hvis ikke, så er vel løsningen bare å holde ut til det blir bedre. For min del hadde det tatt veldig lang tid og tanken på å utsette meg for det hver dag hadde vært grusom. Er det en mulighet å spise ekstra stor frokost for så å bruke lunjen på å gå deg en tur i stedet? Bare si du liker å lufte hodet litt i løpet av arbeidsdagen? Anonymkode: 22c3c...9a7 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #10 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Kan du ikke la være å gå til lunsj da? Anonymkode: 24523...0cb Dårlig forslag. Da blir det jo aldri bedre. Anonymkode: fdea0...cbd 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #11 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har det helt likt. Rødmer i tillegg, så det er virkelig fælt syns jeg. Jeg løste det ved å heller ta lunsj ved pulten min. De andre syns det var rart i starten, men jeg forsøkte å ikke tenke på det. Nå er det ingen som reagerer. Jeg spiser lunsj alene og leser VG på PC'n. Har du den muligheten? Hvis ikke, så er vel løsningen bare å holde ut til det blir bedre. For min del hadde det tatt veldig lang tid og tanken på å utsette meg for det hver dag hadde vært grusom. Er det en mulighet å spise ekstra stor frokost for så å bruke lunjen på å gå deg en tur i stedet? Bare si du liker å lufte hodet litt i løpet av arbeidsdagen? Anonymkode: 22c3c...9a7 Jeg har ingen problemer med å prate, tulle og holde samtaler, men det krever mye energi for meg, og jeg vil heller bruke pausen til..ja, pause! Så jeg gjør ofte som deg, spiser ved PC-en, eller går ut en tur 😊 trenger det avbrekket! Anonymkode: 6b0a7...375 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #12 Skrevet 22. februar 2023 34 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes det er så vanskelig med felles lunsj på jobb. Jeg er ukomfortabel med å ta ordet fremfor så mange mennesker. Vi er ofte opp mot 10 stk. Det ender ofte opp med at jeg er helt stille. Jeg prøver å smile, le og være interessert. Jeg har av og til ting jeg tenker jeg kunne kommentert, men føler ikke jeg klarer det. Blir selvbevisst og ukomfortabel. Jeg føler alle ser på meg og synes jeg er rar. Dette er så vanskelig at jeg gruer meg daglig når tiden nærmer seg lunsj. Bør jeg finne meg noe helt annet når jeg ikke mestrer en felles lunsj... det som skal være en pause i dagen føles som en belastning. Hvordan bli bedre på sosiale settinger som dette når jeg er slik jeg er. Når det er få til lunsj er det lettere for meg.. Anonymkode: 7fcc4...49c Er det så belastende at du ikke klarer å utføre jobben din så bør du finne deg en ny jobb (tror egentlig dette er vinterferie trolling) Anonymkode: 35f5b...85c 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #13 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det så belastende at du ikke klarer å utføre jobben din så bør du finne deg en ny jobb (tror egentlig dette er vinterferie trolling) Anonymkode: 35f5b...85c Lunsjpause er ikke jobb. Anonymkode: 6b0a7...375 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #14 Skrevet 22. februar 2023 Jeg er nesten lik som deg! Jeg gruer meg ikke til pause, men jeg føler på at jeg må si noe hver gang. Denne tanken har jeg sluttet med. Jeg er den som ikke liker å skravle under pausene, og det er helt greit! Har gitt mer f. hva folk tenker og syntes om meg fordi jeg ikke sier noe under lunsjen. Anonymkode: 8efcd...5cf 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #15 Skrevet 22. februar 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Lunsjpause er ikke jobb. Anonymkode: 6b0a7...375 Men hvis lunsjpausen er så belastende at man ikke klarer å utføre jobben sin så bør man jo skifte jobb? Anonymkode: 35f5b...85c
_popcorn_ Skrevet 22. februar 2023 #16 Skrevet 22. februar 2023 Ryddet for latterliggjøring, brukerangrep, brukerdebatt og svar til det. _popcorn_, adm
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #17 Skrevet 22. februar 2023 Det høres ut som du kanskje har sosial angst. Hvis du vil jobbe med det så kan jeg anbefale deg dette selvhjelpskurset: https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/sosial-angst/sosial-angst-selvhjelpskurs/ Ellers vil jeg si at du er god nok som du er. Om du er stille eller ikke stille, begge deler er greit. Ingen tenker noe om deg, og hvis de skulle gjøre det - hva så? Vi kan ikke kontrollere andres tanker uansett. Anonymkode: 986be...fc4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå